[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Freihafen is niet meer.....


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Freihaven Hamburg behoort sinds 1 januari 2013 definitief tot het verleden. [h=4]Bijna 125 jaar - sinds 1888 - was het havengebied in Hamburg een douanevrije zone. Met het oog op het Europese douanerecht besloot het stadsbestuur vijf jaar geleden om de speciale status te beëindigen.[/h]De Lloyd > Hamburg schaft vrijhandelsstatuut af

Hoewel het af en toe wel irritant was, vond ik de mentaliteit en de behulpvaardigheid van de heren Zoll best wel eens een verademing.....

Als je het niet wist wat te doen, meestal een (bijna) vriendelijke behulpzame man/vrouw die alles uitlegde...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pfuuuuu ;-( wat kon dat een kwelling zijn zeg als er een "onoplettende chauffeur" gewoon zijn navigatiesysteem volgde en als een kip zonder kop de Freihafen binnen reed.... Lullen als brugman, faxen sturen met facturen en verklaringen en met een beetje geluk was hij/zei er zo'n 2 uur later weer uit..... Heeft een medewerker van ons wel eens een weekendje Hamburg aan te danken gehad....

Maar goed dat dit stukje statistischmiereneukerij nu voorbij is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Twas een vrijhaven voor machtswellustelingen en op oostduitse leest geschoeide douaniers die er hun LOL uithaalde om goedbedoelde chauffeurs het leven stelselmatig en stasi-achtig zuur te maken, deze lieden zullen toch wel een andere baan krijgen? Bijvoorbeeld aan het loket van een groot distributiecentrum, alwaar ze al snauwend hun hobby kunnen voortzetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
deze lieden zullen toch wel een andere baan krijgen?

Misschien zetten ze hun wel dubbelbemand in een Sprintertje van Toll Collect en mogen ze chauffeurs gaan controleren onderweg,net als die Belgische douane,s die na het wegvallen van de grenzen opeens massaal de Ardennen enz onveilig maakten.:D:D

Dan zou je smeken dat er nog wat vrijhavens bij kwamen.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien zetten ze hun wel dubbelbemand in een Sprintertje van Toll Collect en mogen ze chauffeurs gaan controleren onderweg,net als die Belgische douane,s die na het wegvallen van de grenzen opeens massaal de Ardennen enz onveilig maakten.:D:D

Dan zou je smeken dat er nog wat vrijhavens bij kwamen.:ja:

daar heb ook de grootste vrees voor ....als je dan weet dat er een deel van die mierenneukers van aant het ijzeren gordijn toen zijn overgeplaatst naar hamburg en nu de wegen mogen gaan onveilig maken ...hou men hart al vast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kunnen we nu dan eindelijk zonder zoll gezanik over die brug toeren tussen 05.00 en 23.00 ?

Heb St Pauli nu wel vaak genoeg bekeken ;)

Je kon altijd wel over de Kohlbrandbrucke , even een transitbriefje halen bij de Zollambt waar je de Freihafen inging en weer afgeven waar je eruit ging (kohlbrandbrucke, evt bij Teerhof , Wilhelmsburg of Neuhofer) , ook met goederen die reeds verzollt waren , dus de z.g.n. vrije goederen kon je mee de Freihafen in alleen vooraf even je LKW parkeren en lading doc meenemen van de vrije goederen even laten controleren bij de betreffende ingang en je kreeg een z.g.n Loopbriefje/ transit doc mee afgestempeld door de Zoll en bij het uitrijden kon je deze weer afgeven , alle deze handelingen duurden hooguit 5 a 10 min bij het inrijden , bij het uitrijden kon je meestal voldoen het briefje aan de Zollbeambte tegeven zonder controle , af en toe weleens een steekproef, maar als je alles goed geregeld had vooraf duurde dit geen 5 minuten , zowel in Hamburg / Bremen / Lubeck als Bremerhaven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb er nog nachtmerries van.:D

Even met een oplegger geladen met blikken bier en een kistje machineonderdelen de Freihafen in, kistje onderdelen netjes afgeleverd en toen weer terug om het bier af te leveren bij de Edeka in Hamburg. Ik weet het niet meer precies wat er toen moest gebeuren vanuit Frans Maas, ik weet nog wel dat het lang heeft geduurd aleer ik weg was bij de douane.......................................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moest ballast laden van een mammoet kraan, die hadden bij het inrijden geen documenten laten maken dat ze na de hijsklus er weer uit moesten!!!

Om 13.00 uur bij de douane en om 21.00 uur alles al geregeld!! Blij dat het ouderwets gelul over is!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kom graag in de freihaven als je weet hoe het werk is het een piece of cake en als je iets niet wist gewoon ff vragen en je werdt netjes geholpen ik kom er meer dan 10 jaar nooit geen problemen gehad alleen nu ga het wel makkelijker om tijdens file,s ff dwars te schieten dat dan weer wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb er nog nachtmerries van.:D

Even met een oplegger geladen met blikken bier en een kistje machineonderdelen de Freihafen in, kistje onderdelen netjes afgeleverd en toen weer terug om het bier af te leveren bij de Edeka in Hamburg. Ik weet het niet meer precies wat er toen moest gebeuren vanuit Frans Maas, ik weet nog wel dat het lang heeft geduurd aleer ik weg was bij de douane.......................................

Als je vooraf een Warenbegleitschein had ingevuld bij de ingang van de Freihafen , had je geen problemen gehad bij het uitrijden je kon altijd met vrije goederen de freihafen in om Douane goederen te lossen of te laden , alleen je moest je dit wel even aanmelden door middel van deze papieren.

Dus even afzender / ontvanger / aard van de goederen aantallen etc invullen op betreffende documenten (deze kon je gratis krijgen van de Douane aldaar) en laten afstempelen , bij transit had je alleen een Loopbriefje nodig (dus als je door de freihaven reed naar een andere uitgang).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je vooraf een Warenbegleitschein had ingevuld bij de ingang van de Freihafen , had je geen problemen gehad bij het uitrijden je kon altijd met vrije goederen de freihafen in om Douane goederen te lossen of te laden , alleen je moest je dit wel even aanmelden door middel van deze papieren.

Dus even afzender / ontvanger / aard van de goederen aantallen etc invullen op betreffende documenten (deze kon je gratis krijgen van de Douane aldaar) en laten afstempelen , bij transit had je alleen een Loopbriefje nodig (dus als je door de freihaven reed naar een andere uitgang).

Allemaal leuk en aardig, de eerste keer dat ik van het bestaan van het fenomeen Freihafen hoorde was toen die keer dat ik er uit wilde rijden en dan is het te laat hé?:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je kon altijd wel over de Kohlbrandbrucke , even een transitbriefje halen bij de Zollambt waar je de Freihafen inging en weer afgeven waar je eruit ging (kohlbrandbrucke, evt bij Teerhof , Wilhelmsburg of Neuhofer) , ook met goederen die reeds verzollt waren , dus de z.g.n. vrije goederen kon je mee de Freihafen in alleen vooraf even je LKW parkeren en lading doc meenemen van de vrije goederen even laten controleren bij de betreffende ingang en je kreeg een z.g.n Loopbriefje/ transit doc mee afgestempeld door de Zoll en bij het uitrijden kon je deze weer afgeven , alle deze handelingen duurden hooguit 5 a 10 min bij het inrijden , bij het uitrijden kon je meestal voldoen het briefje aan de Zollbeambte tegeven zonder controle , af en toe weleens een steekproef, maar als je alles goed geregeld had vooraf duurde dit geen 5 minuten , zowel in Hamburg / Bremen / Lubeck als Bremerhaven.

Dat kon later toch niet meer ? dat je de freihafen in kon als je daar niets te zoeken had en er doorheen wou ,zoiets staat me bij en zeker het muntje niet verliezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben 2 jaar geleden voor t laatst in die haven geweest (wil ik zo houden ook) Ik moest daar voor Dijco lossen bij een Edeka die op die haven zit, ik kom bij een controle post bij de haven en stopte, die meiden daar wenkte mij van "rij maar door" althans dat idee had ik, en omdat we er elke dag lossen. Ik rij door en los even bij die Edeka, op de terug weg ging ik die hoge brug over en mocht er niet uit aan de andere kant @#% domme. Ik weer terug naar die meiden en mocht er daar ook niet uit.... ja wat nu?? Die meiden bedoelde dat ik een stukje verder moest rijden en dan melden. Ja ZEG DAT DAN!!! ik dacht dat ik door kon rijden. Maargoed, na een lange conversatie en controle van cmr's en de goederen die er nog in stonden en met behulp van een beter duits sprekende chauffeur dan ik zelf mocht ik gelukkig door rijden... Maar wat een gezeik is dat zeg in die haven. Ik kom gewoon ff 5 pallets lossen en dan rot ik weer op... doe niet zo moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden