[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe markeringsborden LZV`s


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

9885_67.jpg

Foto: TTM

Er is een eind gekomen aan de proef- en ervaringsfase LZV's. De minister kondigde al in 2011 aan om de toelating van LZV's -weliswaar op ontheffingsbasis- een permanent karakter te zullen gaan geven in de Nederlandse wetgeving.

Dat is sinds 1 januari 2013 gebeurd. Een van de gevolgen is dat LZV's met nieuwe markeringsborden gaan rijden.

De Beleidsregel ervaringsfase keuring en ontheffingsverlening LZV's isnu vervangen door de Beleidsregel keuring en ontheffingsverlening LZV's.

Tot en met oktober 2006 was er de proef met LZV's, daarna de zogenoemde ervaringsfase. In de ervaringsfase zijn de tijdens de evaluatie van de proef geconstateerde aandachtspunten nader bekeken.

De ontwikkelingen tijdens de ervaringsfase en ook de ...... lees hier verder

Bron: TTM.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toen ik de posting zag viel t me gelijk op: een bord met een tekst" extra lang"; hoe lang? hoe lang is een Chinees,extra lang zal z'n broer zijn.:D

En ,ja hoor,vanmorgen in de krant een special op de middenpagina over het universeel maken van verkeersborden,uit een studie blijkt dat teksten de mensen over het algemeen weinig zeggen,zeker niet als men als buitenlander in een vreemd land reist.

Pictogrammen doen t dan beter,zet dan met dikke letters 25 meter op dat bord,zoals t was.

M.I.spant de regelgever hier t paard weer achter de wagen.

Lees hier meer:

Verwarring om verkeersborden aangepakt

Bron: BNdeStem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien even een oogtest doen, er staan/stonden ook nog kleinere cijfers bij:

LZVborden.jpg

schnellweg.gif

Dan ben ik misschien op het verkeerde been gezet door de tekst in het artikel van TTM.

Daarin word verwezen naar de tekst van de publicatie in de staatscourant 2012/36634:Bijlage C.2.J .3( algemene voorschriften)

Artikel J. Markering achterste voertuig LZV

1. Het achterste voertuig van een LZV moet zijn voorzien van een deugdelijk bevestigde horizontaal

geplaatste markering met een afmeting van 1130 mm x 200 mm (+/-5 mm). Aanhangwagens

waarvan de bouw, de inrichting of het gebruik zich verzet tegen het aanbrengen van de markering

van 1130 mm x 200 mm mogen zijn voorzien van 2 borden van afmeting 565 mm x 200 mm (+/-5

mm)

2. De markering bedoeld in het eerste lid moet uitgevoerd met een geel retroreflecterend vlak van

minimaal klasse 2 als bedoeld in VN ECE-reglement nr. 104 met een rode fluorescerende rand van

40 mm(+/- 1 mm)

3. Op de markering bedoeld het eerste lid moet in zwarte letters de volgende tekst zijn vermeld:

‘ LET OP! EXTRA LANG’.

4. Wanneer de markering is verdeeld over twee borden, moet de tekst ‘ LET OP!’ op de linker helft

respectievelijk de tekst ’ EXTRA LANG ’ op de rechterhelft van de op het voertuig bevestigde bord

zijn aangebracht.

5. De in het derde lid bedoelde tekst moet goed leesbaar te zijn en de uitgevoerd zijn volgens

onderstaand model, waarbij:

a. het lettertype Helvetica neue - black condensed is;

b. de hoogte van de letters 80 mm is;

c. de tekstbreedte bij gebruik van het bord 1130 mm x 200 mm: 925 mm, of

d. indien de tekst op twee borden staat, een tekstbreedte op het linkerbord 320 mm en op het

rechterbord 450 mm.

DE door jou gegeven borden kon ik in het artikel niet vinden,wel de volgende tekst:

Er komt een nieuw markeringsbord. Het markeringsbord zoals dat tot 1 januari 2013 moest worden gevoerd behoudt zijn geldigheid tot 1 januari 2014. Gedurende het gehele jaar 2013 zijn dus zowel het oude als het nieuwe bord geldig aanwezig op de LZV, ongeacht of de ontheffing voor of in 2013 geldigheid heeft verkregen. Na 1 januari 2014 is nog slechts het nieuwe markeringsbord toegestaan, zoals beschreven in Bijlage C, onderdeel 2, artikel J.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn excuses dat ik de volgende zin niet goed begreep, en dan met name het rode tekstgedeelte waarin jij verwijst naar de "oude" borden:

zet dan met dikke letters 25 meter op dat bord,zoals t was.
DE door jou gegeven borden kon ik in het artikel niet vinden[...]

"Mijn" borden kun je niet meer terugvinden in die download van de nieuwe beleidsregel, want dat zijn immers de borden uit de door jou aangehaalde oude situatie.

Dezelfde borden waarvan jij beweerde dat er slechts "25 meter" in plaats van "25,25 m" op staat :ok:

Download hieronder de publicatie uit de staatscourant met de nieuwe Beleidsregel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn excuses dat ik de volgende zin niet goed begreep, en dan met name het rode tekstgedeelte waarin jij verwijst naar de "oude" borden:

Dat was precies mijn insteek: zoals t op t oude bord was is duidelijker,25 meter,dat is een gegeven waar je iets mee kunt,zelfs een Engels man zal door hebben dat dit een abnormale lengte is,ondanks hun nog niet zo ingeburgerd zijn in t metrieke stelsel.

"lang voertuig"zegt een buitenstaander weinig,als ik met mijn caravan van 6 meter sta,zegt mijn buurvrouw van 75 ook: dat je daarmee kunt rijden,zo n lang voertuig.

En eeh,,, ik kijk niet op 25 cm hoor.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[...]zelfs een Engels man zal door hebben dat dit een abnormale lengte is,ondanks hun nog niet zo ingeburgerd zijn in t metrieke stelsel.

Ja, want men rijdt met zo'n Nederlandse LZV onwijs veel in Engeland....

En als die Engelsman in Nederland rondrijdt, dan leert hij maar lekker Nederlands.

Reguliere borden worden immers ook niet standaard aangepast met een Engelse (sub)tekst.

FietsersOversteken.jpg

Dat was precies mijn insteek: zoals t op t oude bord was is duidelijker,25 meter,dat is een gegeven waar je iets mee kunt

Ja, je hebt gelijk hoor.....

Maar ga toch maar even langs de oogarts :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar ga toch maar even langs de oogarts :bey:

Waar mis ik iets dan?

Ik vind het vreemd dat het markeringsbord de tekst"lang voertuig" moet bevatten,en reageer daar op.

Tevens geef ik in P 2 een link naar een artikel waaruit blijkt dat ik niet de enige ben die zijn twijfels heeft over markeringen en bewegwijzingen.

IK geef je ook de wettekst uit de staatscourant die bevestigd wat mij al opviel( dat i.p.v een pictogram,een tekst gebruikt gaat worden)

IK vind dat vreemd(en misschien wel meer mensen) maar jij mag t daar mee eens zijn hoor,

Maar wat mis ik dan? waarom zou ik langs de oogarts moeten?vertel dan eens wat jij ziet en ik niet.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden