[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeur vecht ontslag aan


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Een vrachtwagenchauffeur van Distributie transport Zwolle is ontslag aangezegd omdat de man altijd iets te zeuren zou hebben over roosters, rijtijden en overuren. De rechter moest vandaag bepalen of het ontslag terecht is

Volgens de Nederlandse vervoersbond is het juist de werkgever die fout zit, die leeft de CAO niet na en houdt zich niet aan de wet.

Door privé-omstandigheden wil de bewuste chauffeur geen dagen van 14, 15 uur maken. Dat hoeft ook niet, hij doet alleen korte ritjes voor Albert Hein vanuit Zwolle. Met het bedrijf waarvoor hij werkte had hij daarover afspraken gemaakt, maar dat bedrijf werd in 2009 overgenomen door de Wezenberggroep. Officieel moeten ook bestaande afspraken dan worden overgenomen, maar daar werd al snel aan getornd.

Wezenberg wil flexibele werknemers

Transport gaat 24 uur per dag door, 7 dagen per week. Wie vrachtwagenchauffeur is moet dus niet zeuren over een uurtje langer doorrijden, of werken in het weekend. Door flexibel te zijn houden de werknemers samen het bedrijf gezond. Dat is de filosofie van de firma Wezenberg, waar ook Distributie transport Zwolle onder valt.

Na de zoveelste vraag of klacht van de bewuste chauffeur over roosters en rijtijden was voor Wezenberg de maat vol en werd de rechter ingeschakeld om de man te kunnen ontslaan.

Deze zaak is vandaag uitgebreid behandeld door de kantonrechter in Zwolle. Op 31 januari doet de rechter uitspraak.

Veel klachten over transportsector

Deze zaak staat niet op zichzelf. Volgens de Nederlandse Vervoersbond, een vakbond voor werknemers in de transportsector, komen er veel meer klachten binnen over Wezenberg. Het bedrijf zou te weinig overuren uitbetalen en het personeel zou te weinig pauzes krijgen. Ook bij veel andere transportondernemingen wordt de CAO niet goed nageleefd. Toch durven werknemers vaak niet te protesteren, uit angst dat hun baan wordt overgenomen door goedkopere chauffeurs uit Oost-Europa.

bron RTVOOST.NL, donderdag 17 januari 2013

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja... Wat moet je hier nu op zeggen. Ik denk dat bij ieder transportbedrijf wel eens een uurtje langer wordt doorgereden dan mag,

en het ligt er denk ik ook aan "wat" de privé omstandigheden van de werknemer zijn.

Maar eerlijk is eerlijk... Ik ben er ook wel iets minder makkelijk geworden met even over m'n uren gaan omdat ze dat graag willen nadat ik pas in Duitsland gepakt ben. De klant van het uzb wilde met alle geweld dat ik iedere keer over m'n uren ging, en nadat ik gepakt ben hadden ze me ineens niet meer nodig, en kon ik de bekeuring zelf betalen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegenwoordig moet je blij zijn dat je werk hebt. dus niet miepen, en doorwerken !!!

onzin dus je wordt er ook op aan gesproken als je werk niet goed doet door je werkgever dus mag je er ook iets van zeggen als hij zich niet aan de wet ,cao houd werk is goed maar niet heilig .:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dit is nou typisch iets van transport de dingen mogen niet bij naam worden genoemd,dan ben je de kwaaie pier. als je chaufeur iets te kritische of te lastig bent dan kun je als het aan de werkgever ligt kun je opstappen ook is het de waarheid, dit is nou precies de reden dat ik ga stoppen met rijden als de kans zicht voor doet. ik ben er klaar mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit is nou typisch iets van transport de dingen mogen niet bij naam worden genoemd,dan ben je de kwaaie pier. als je chaufeur iets te kritische of te lastig bent dan kun je als het aan de werkgever ligt kun je opstappen ook is het de waarheid, dit is nou precies de reden dat ik ga stoppen met rijden als de kans zicht voor doet. ik ben er klaar mee

Moet je schijt aan hebben [grof gezegd ] als jij iets niet door de beugel vind kunnen moet je het gewoon kunnen zeggen uiteindelijk als je het doet en het gaat fout kan je wel eens artikel 5 aan je broek krijgen dus pas op met wat je doet .

Denk eerst aan je zelf doet een werkgever ook .:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus gewoon je aan de wet houden krijg je ook geen prent of vraag maar eens aan de werkgever of hij een brief wil maken dat hij de prent bij overschrijding van je betaald uren en deze even wil ondertekenen.

Maar vergeet ook onze planners niet die weten ook hoe het werkt en weten dus ook dat je het wel of niet red met je uren.

En wat die chauffeur betreft gaat het je werkgever niets aan wat de familie omstandigheden zijn en afspraak is afspraak ook als het bedrijf is overgenomen door een ander transportbedrijf.

Tevens zal die chauffeur wel ontslag krijgen wegens een verstoorde werkverhouding misschien met een ontslag vergoeding hoop het voor hem.

Wens die chauffeur het beste voor de toekomst.

M.V.G.Oldtimer 54

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Trouwe chauffeurs steunen besmeurd DTZ/Wezenberg Groep

[TABLE=class: intable, width: 494]

[TD=class: tcell, bgcolor: #FFFFFF, align: justify]image-10747.jpgZWOLLE - "Tijdens de zitting in de rechtbank van Zwolle waren vandaag 8 chauffeurs aanwezig om ons een hart onder de riem te steken. Dat heeft mij goed gedaan", bekent directielid Rogier Verkley van DTZ/Wezenberg Groep. Hij was met een advocaat donderdag bij de rechtszitting aanwezig om ontslag voor een chauffeur aan te vragen.

Zoals bekend zijn er diverse negatieve publicaties geweest over DTZ en zelfs over de andere onderdelen van de Wezenberg Groep. Vakbond VNB met voorzitter Patrick Meeuwise neemt het op voor de chauffeur die al maandenlang thuis zit.

"De zitting was langdurig. Op een gegeven moment zijn beide partijen door de kantonrechter de gang op gestuurd voor een bemiddelingspoging", vertelt Verkley donderdag net na de zitting aan de nieuwsredactie van Transport Online.

"Wij zijn er niet uitgekomen. Hoewel we initiatief namen konden wij het niet eens worden vanwege de eisen van de VNB", praat hij verder. De rechter doet op donderdag 31 januari uitspraak."

Geschrokken

Het directielid is geschrokken van de negatieve publiciteit. De VNB beschreef misstanden zoals intimidatie en bedreiging; het niet naleven van de cao Beroepsgoederenvervoer; niet uitbetalen van de nachttoeslag; schrappen van pauze-uren en geen loonstap na ieder jaar.

Verkley reageerde donderdag al eerder hierop en dat is in een ander artikel op Transport Online te lezen. Later meldde hij: "Wij herkennen ons niet in de sfeer die gecreëerd is door de VNB. We hopen op een verstandige uitspraak van de rechter."

"Als ik terugkijk op de zitting en de publicaties vind ik het meer een verhaal voor de VNB dan voor de chauffeur. Meeuwisse maakt meer een statement als nieuwe vakbond en niet voor de chauffeur."

"Bij de Wezenberg Groep werken 204 personen waaronder 160 chauffeurs. Nooit eerder stonden wij voor zoiets bij de rechter. Het is voor ons nieuw en hopelijk geen dagelijkse kost."

"De chauffeur en 4 ex-chauffeurs waren ook aanwezig”" besluit Verkley.

Geen reden ontslag

"Er is een laatste bemiddelingspoging gedaan, maar die is mislukt", laat Meeuwisse van de NVB kort daarna weten.

"Het werd vrij snel duidelijk dat Wezenberg geen zwaar wegende redenen kan aandragen om de chauffeur te ontslaan. Er waren geen functioneringsgesprekken en er was geen dossier, behalve wat kleine voorvalletjes. Ze roemden hem zelfs."

"Bij de Wezenberg Groep zijn ze erg boos op de NVB vanwege de negatieve publicaties. De rechter kwam met 2 opties: Terug aan het werk, dat de chauffeur graag wil, of een ontslagvergoeding. Ze willen de chauffeur niet terug en zijn van plan hem een lagere ontslagvergoeding geven dan wij eisen."

"Nu afwachten tot 31 januari. Het is spannend of daarna een van ons in beroep gaat. Die ontslagvergoeding komt er in elk geval, de vraag is alleen: Hoe hoog?", zegt Meeuwisse tenslotte.

Bron:Transportnieuws - Trouwe chauffeurs steunen besmeurd DTZ/Wezenberg Groep[/TD]

[/TABLE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dus gewoon je aan de wet houden krijg je ook geen prent of vraag maar eens aan de werkgever of hij een brief wil maken dat hij de prent bij overschrijding van je betaald uren en deze even wil ondertekenen.

Maar vergeet ook onze planners niet die weten ook hoe het werkt en weten dus ook dat je het wel of niet red met je uren.

En wat die chauffeur betreft gaat het je werkgever niets aan wat de familie omstandigheden zijn en afspraak is afspraak ook als het bedrijf is overgenomen door een ander transportbedrijf.

Tevens zal die chauffeur wel ontslag krijgen wegens een verstoorde werkverhouding misschien met een ontslag vergoeding hoop het voor hem.

Wens die chauffeur het beste voor de toekomst.

M.V.G.Oldtimer 54

Een planner is meestal een koe die vergeten is dat ook hij een kalf was.

Denk dat de meerderheid van de planners chauffeur zijn geweest, of heb ik dat nou mis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heb je in andere bedrijven ook van die chauffeuurs die zitten te slijmen met de baas en overal ja opzeggen terwijl ze wat anders denken, van die kontlikkers:zegtniets:

Dat zijn ook vaak de chauffeurs die een nieuwe auto krijgen, en een ander mag zijn ouwe aftrappen.. Ja die heb je overal......

Zal ik wel nooit een nieuwe krijgen...... ik zeg wat ik denk voordat ik er over nadenk wat ik zeg, soms valt het goed, soms valt het fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er wordt toch nergens gesproken over niet aan de uren houden, waar sommige nu over beginnen. Verder is het moeilijk om hierover te oordelen omdat we het geval niet 100% kennen. Dus oordelen doet de rechter maar.

En wat staat dan in het eerste bericht dan??? En idd de rechter zal zijn uitspraak doen.

Volgens de Nederlandse vervoersbond is het juist de werkgever die fout zit, die leeft de CAO niet na en houdt zich niet aan de wet.

Met het bedrijf waarvoor hij werkte had hij daarover afspraken gemaakt, maar dat bedrijf werd in 2009 overgenomen door de Wezenberggroep. Officieel moeten ook bestaande afspraken dan worden overgenomen, maar daar werd al snel aan getornd.

Volgens de Nederlandse Vervoersbond, een vakbond voor werknemers in de transportsector, komen er veel meer klachten binnen over Wezenberg. Het bedrijf zou te weinig overuren uitbetalen en het personeel zou te weinig pauzes krijgen.

Ik oordeel verder niet over het bedrijf Wezenberg. Ik ken de auto's maar daar houd het mee op.

Wat ik wel typisch vind is de laatste zin;

Ook bij veel andere transportondernemingen wordt de CAO niet goed nageleefd. Toch durven werknemers vaak niet te protesteren, uit angst dat hun baan wordt overgenomen door goedkopere chauffeurs uit Oost-Europa.

Een boodschap van een vakbond naar de achterban.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt helemaal Freddie.

De bond heeft zich in het verleden al eens lelijk gestoten, bij een bedrijf waar ze de zaak niet hard konden maken, en die fout kunnen zij zich niet weer permiteren.

Helaas kan je dat aan sommige vakbondshaters niet aan hun verstand krijgen.

Die trappen vanaf een afstand liever tegen tere zieltjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

een rechtbank zal puur naar de feiten kijken en wat bewezen kan worden.

dus aan speculatie over geen pauze en uren jatten heeft niemand iets.

maar zoals het hier staat de feiten zijn moet hij gewoon terug in dienst of vanwege verstoorde arbeidsrelatie een ontslagvergoeding krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een vrachtwagenchauffeur van Distributie transport Zwolle....
Volgens de Nederlandse Vervoersbond, een vakbond voor werknemers in de transportsector....

Een treffend voorbeeld van het spreekwoord "de één z'n dood is de ander z'n brood".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden