[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werken voor een Duitse baas beetje interessant?


stefan2m

Vraag

  • Forumlid

Zitten jullie? Hou je vast! In Nederland is er amper werk voor chauffeurs, en al helemaal voor beginners als ik.

Goed... klaar met lachen? (of huilen)

Nu schijnt het zo te zijn dat er over de grens aardig wat chauffeurs gezocht worden, en aangezien ik liever in Duitse euro's betaald wordt dan in Neerlandse goede bedoelingen en bedankjes voor de interesse in het bedrijf, is het voor mij in principe wel een optie om voor een Germaanse baas te gaan arbeiten (ja, ik spreek ook al Duuts)... maar dan het liefst wel blijven wonen in NL.

Het énige wat ik ooit heb opgevangen, is dat de Duitse chauffeur minder verdient dan wij; wie kan mij hier meer over vertellen?

Liefst zou ik lekker internationaal rijden, ervaring opdoen, en blijven solliciteren in NL totdat ik me daar ergens tussen kan wurmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik ga zo op weg naar een gesprek, wil er iets voor acht uur zijn, dus nog drie kwartier om koffie te doen en me eens flink van de hakken te schij...

In NL geen werk, en al helemaal niet voor een groentje als ik, maar in Duitsland mag ik gelijk nog langskomen en als ik als ervaringsloze de rijproef doorsta kan ik gelijk beginnen.

Heb ik eindelijk eens wat aan dat hele 'één Europa' / EEG verhaal :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Goed te begrijpen inderdaad, netjes!

Dat de ziektekostenpremie er al af is, scheelt echt een beste boel, 160 in Duitsland is natuurlijk wel iets meer dan de 130 die ik hier betaal incl de bijverzekerde dingen, maar toch... je moet het wel meerekenen.

En werkloos, ach... ik sta sowieso nog liever achter de lopende band grassprieten uit koeiestront te vissen dan trekken van de soos, dus wat dat betreft kom ik wel ergens aan het werk hier in de buurt.

En anders heb ik nog wel vrienden wonen in Ontario, daar schijnt ook op elke 'semi' een schreeuw om collega's te staan hehe ;)

Dat vind ik nou een goede instelling,waren we allemaal maar zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Pensioenen worden ook flink gekort in Nederland.

Sns kost ons ook weer geld,het houd maar niet op.

Ik heb nu een vaste baan in Duitsland op een drankenwagen,beetje cafes en instellingen bevoorraden.

40 uur werken is ongeveer gelijk aan D5 in Nederland.

Overuren worden 100% uitbetaald geen 130% maar daar kan ik mee leven.

Kinderbijslag is veel meer,circa 700 euro per kwartaal meer als in Nederland voor 2 kinderen.

Pensioen is nog stabiel in Duitsland,dus dat probleem in Nederland heb ik niets meer mee te doen,alleen de jaren die ik in Nederland gewerkt heb.

Maar ik moet nog circa 25 jaar werken.

Nu ben ik bezig om in Duitsland te gaan wonen,maar mijn huis verkopen zal niet makkelijk zijn.(ook alwweer zoiets waar ze een puinhoop van gemaakt hebben.)

Ik woonde al vlak aan de grens (5 km) dus de kinderen kunnen wel gewoon hun school in Nederland afmaken.

Ik ben er wel een beetje klaar mee dat gekloot hier in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoe zit dat belastingtechnisch?

Afdrachten worden in duitsland gedaan, hoe wordt dit eigenlijk verekend met de jaarlijkse opgaves in nederland?

En wat als je na (als voorbeeld ) na 4 of 6 maanden ontslagen word en terug moet vallen op ww in nederland?

Je hebt in nederland dan geen rechten opgebouwt dus hoe zit het dan ivm een eventuele uitkering?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Amadeus,belasting kun je aftrekken in het land waar je werkt,tevens wil nederland ook weten hoe jij aan je inkomsten komt dus vul je hier ook een belastingsformulier in.

Bij eventueel ontslag kun je aantonen vlgs je maandafrekeningen dat je gewerkt hebt over een periode van zeg 6maanden,dan gaat de ww in nederland dit berekenen .

Je krijgt een uitkering van het land waar je woont,en niet van het land waar je werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat is ook wel goed om te weten inderdaad, mocht het onverhoopt zo lopen.

Ik start trouwens begin maart bij een baas in Duitsland, 's morgens een mail met cv gestuurd en werd nog 's middags gebeld voor een kennismakingsgesprek later die week.

En dat met alleen maar ervaring op de lesauto... gaaf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik wil toch nog even inhaken op dit topic, lees al heel lang mee op het forum..

Ik ben sinds 7 maanden werkloos, heb eigen huis met hypo, vrouw in deel WW. Heb bij verschillende bazen gewerkt en de laatste heeft mijn 2e verlenging Bepaalde tijd per 01-01-2013 niet omgezet naar onbepaald maar mij van rechtswege opgegeven. Dat dit waarschijnlijk gekomen is doordat ik half nov. 2012 wegens overspannen uitgevallen ben.

Zat in D5 en vanaf die tijd ZW gehad, inmiddels ben ik volledig hersteld en heb nu een WW uitkering van €1250,00.

Omdat ik een WW uitkering heb moet ik verplicht 4 x solliciteren per 4 weken en dat doe ik ook volgens voorschrift, want ik wil niets liever dan weer op de bok kruipen of wat anders..

Maar het schijnt tegenwoordig een trend te zijn dat als je als werkzoekende (chauffeur) ergens op reageert totaal geen enkele reactie terug krijgt,

ook uzb`s hebben daar een handje van (ga overigens geen namen noemen). Ik solliciteer nl. op alles ik tegen kom.

Gezien dit fenomeen ben ik ook eens over de grens gaan kijken (D) want ik woon 5 km. van de grens.

Heb inmiddels een baan gevonden maar ben er niet zeker van. Mij wordt een contract aangeboden van 1 jaar met uitzicht op vast.

Bruto loon komt op €1800,00 kan bij goed functioneren oplopen naar €2150,00 max. Onkostenvergoeding €12 p/d of in nachtdienst €24 p/d.

Verder een bonussysteem voor zelf band wisselen bij lekke band (€200), zuinig rijden tot +\- €400 per kwartaal, oplopend naar €800.

Geen vakantiegeld, wel soort kerstbonus.

Mogelijkheid tot inwonend in een huis met meerdere chauffeurs voor €80 p/m. Reiskostenvergoeding ben ik nog mee in overleg,

denk het niet dat ik het krijg maar moest nog door een meerdere bekeken worden.

Aan de ene kant ben ik blij dat ik wat heb maar aan de andere kant twijfel ik nog of ik het zal doen, of zou moeten doen..

Het gaat mij ook om het financiële plaatje, ik ga er toch in vergelijking met mijn oude werkgever bruto behoorlijk op achteruit.

Daarnaast is het voor de ervaring wel goed, en ook omdat ik nogal een rotjaar achter de rug heb i.v.m. de overspannenheid.

Doen of niet doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Doen! Beter solliciteren vanuit de cabine dan vanuit de luie stoel is wat mijn vrienden me vertellen die nog rijden of al wat anders doen ;)

En klinkt allemaal heel erg hetzelfde als wat ik had, maar ik denk dat je wel meer moet onderhandelen over je startsalaris; ik kreeg bijvoorbeeld in de proeftijd met 1800 bruto (standaard 6mnd) 100 euro minder dan wat ik daarna zou ontvangen; en ik had 0,0 ervaring met een vrachtwagen.

De vergoedingen zijn idd lager in Duitsland, maar ik kreeg bijv. ook een bonus voor meer dan 4 rij-uren per dag, per maand moet je rekenen op 350-450 aan bonus.

Brutoloon is lager in Duitsland, maar de belasting ook; je houdt dus meer over.

Wel is het allemaal vast loon, dus hou je aan je uren want het is je eigen tijd, behalve in het weekend... als jij 60-70 uur per week aan het werk bent krijg je net zoveel als je collega die zich aan de 40-50 uur houdt.

Oh, en ze zijn daar helemaal geil op regeltjesneuken, hou je dus gewoon lekker aan je uren en de snelheid (bijv. 60 op een 2-baans Bundesbahn ipv 80 zoals bij ons, wél weer 80 bij vierbaans, dus niet zoals alle andere Nederlanders gewoon 85 doorblazen haha) tenzij je zwart op wit van je planner/baas hebt dat het anders moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik kan inderdaad beter wel gewoon beginnen, ook al zijn de vergoedingen lager, dan heb ik in ieder geval weer wat om handen. van thuiszitten wordt ik ook niet blijer... Ik hoop alleen wel dat er nog wat te regelen valt met betrekking tot reiskosten; 160 km per dag kan ik een maand nog wel volhouden.

Misschien toch maar in de kost gaan daar...

Ik heb wel voorgelegd dat het startsalaris lager dan ik had in NL (D5 en 7 jaar ervaring), maar daarbij is de optie wel dat na een bepaalde periode het salaris omhoog gaat.

Hij gaf ook aan dat hij ten opzichte van zijn andere chauffeurs geen scheve gezichten wil hebben; zo`n Hollander die aanvangt met meer salaris tegenover een Duitser die aan z`n max zit. Kan je wat van zeggen.. en een WW uitkering is ook niet om blij van te worden..

Regels zijn er om op te volgen;), en weet dat ze in D nogal streng zijn. Het gaat me niet weer overkomen dat er zo`n figuur (ex-baas) tegen me zegt: doorrijden want dan is het gauw over:bey:

A.s maandag kan ik beginnen; eindelijk!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik zou toch eerst even binnenlopen bij het werkplein naast het station in emmen en daar eens vragen wat de gevolgen zijn van het werken in Duitsland!

Wil je geen schulden maken Dan zul je toch iets moeten ondernemen

Je kunt ook thuis in de stoel blijven zitten Maar dan los je het probleem niet op

En waarom is Duitsland slechter Volgens mij is er nog geen een Duitser dood aan gegaan met werken

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben laatst nog bij UWV geweest voor een geoganiseerde bijeenkomst over werken in D. Het wordt daar ook gestimuleerd om ook over de grens te kijken ivm de lage werkloosheid en zo. Er zitten wel wat haken en ogen aan bijv. de hypotheekrenteaftrek, krankenkasse en pensioenen.

Ik hoorde daar dat er een wetsvoorstel ligt om in 2014 de HRA ook in D aftrekbaar te maken.

In mijn situatie speelt het wel mee, maar als ik onder de streep netto meer over hou dan met een uitkering waarom niet? Ik kom hier in NL voorlopig niet aan de bak denk ik ( of ik zie de kruiwagen over het hoofd:confused: ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat zitten er dan voor een haken en ogen aan vlgs jouw.

De hypotheekrente kun je via je vrouw aftrekken als deze werk heeft in nederland.

ze heeft deels ww enn deels werkt ze,ff de belastingdienst vragen hoe dit zit.

Het ziekenfonds is gewoon hetzelfde,De CZ zorgverzekering werkt amen met de AOK in duitsland,ff inlichtingen opvragen via cz,ik zie hier geen problemen in.

Je pensioen bouw je in duitsland net zo op als in nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik was ook verzekerd via de AOK, je werkgever meldt je daar aan.

Kom je zonder werk te zitten ga je via UWV afdeling Buitenland, dan kan het wel wat langer duren voordat er een definitieve beslissing is gevallen... maar verder valt het mee eigenlijk.

HRA weet ik zo niet, ik heb een huurhuis en ben niet getrouwd ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Een bonus van 200 euro als je zelf een lekke band verwisseld is wel interessant, een lekke band per week moet wel kunnen lijkt me.

Maar liever geen band aan de linkerkant op de Autobahn... hou je geen vouw meer in je broek...

Wordt trouwens wel op gecontroleerd, en terecht; reserveband lek steken en zo trappen ze niet in:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
je krijgt ook bonus voor schadevrij rijden en op tijd leveren

maar als je te laat bent gaat er geld van je loon rij je schade gaat er geld van je loon

ben je ziek gaat er geld van je loon

Puntje om aan te geven maandag, daar trap ik niet in.. mag dan wel blond zijn maar ben niet dom...

Hebben we trouwens in het sollicitatiegesprek niet over gehad..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wat zitten er dan voor een haken en ogen aan vlgs jouw.

De hypotheekrente kun je via je vrouw aftrekken als deze werk heeft in nederland.

ze heeft deels ww enn deels werkt ze,ff de belastingdienst vragen hoe dit zit.

Het ziekenfonds is gewoon hetzelfde,De CZ zorgverzekering werkt amen met de AOK in duitsland,ff inlichtingen opvragen via cz,ik zie hier geen problemen in.

Je pensioen bouw je in duitsland net zo op als in nederland.

Die haken en ogen zijn voor mij nu o.a het lagere (aanvangs)loon (scheelt zo`n €450 dat het lager is), de hogere premie voor de ziektekosten en het feit dat ik waarschijnlijk geen of weinig reiskosten zal krijgen.

Mijn vrouw gaat gelukkig per komende week 16u p/w werken; is geen vetpot maar zeeeeer welkom.

Ik kan er zeker eens achteraan gaan of de HRA op mijn vrouw haar inkomen mogelijk is.

Wat betreft de AOK kan ik maandag wel even informeren bij mijn nieuwe baas, zijn er bij aangesloten en ik moet toch nog contract onderteken en zo.. Ik ga eerdaags toch nog even bij het UWV langs om een en ander duidelijker te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Puntje om aan te geven maandag, daar trap ik niet in.. mag dan wel blond zijn maar ben niet dom...

Hebben we trouwens in het sollicitatiegesprek niet over gehad..

dat was bij de werkgever waar ik een gesprek mee had

toen hij kwam aanzetten met 24 euro okv per week bent ik lachend weggegaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
dat was bij de werkgever waar ik een gesprek mee had

toen hij kwam aanzetten met 24 euro okv per week bent ik lachend weggegaan

Zou ik ook doen:eek: , €24 OKV per week??

Ik heb te horen gekregen dat de chauffeur die een dagrit rijdt OKV van €12 per dag krijgt, en in de nacht €24 per dag.

Maar ik ga dit zeker in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden