[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Brussel kijkt naar langere cabines


Barry

Recommended Posts

  • Forumlid

[h=1][/h]

renaultoptifuellab.jpg.570x380_q85_crop.jpg

star_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.png

Geplaatst op 06 Feb 2013 om 11:30 uur

De Europese Commissie bereidt momenteel een voorstel voor om langere truckcabines en opleggers toe te staan.

Het voorstel wordt waarschijnlijk deze maand nog gepresenteerd.

Dat klinkt mooi, langere cabines. Maar de vraag is of de chauffeur hiervan zal profiteren. Bekend is namelijk dat men onderzoekt of trucks een klein neusje kunnen krijgen voor een betere stroomlijn en een veiligere werkplek voor de chauffeur.

"We moeten de stroomlijn verbeteren en we moeten op de 45-voets container reageren", zegt Matthias Reute, directeur generaal mobiliteit en verkeer van de Europese Commissie tegen het Duitse Trans Aktuell.

Details kan Reute echter nog niet geven: "We moeten het voorstel eerst aan de Commissie zelf presenteren." Verder moeten er ook op het niveau van de lidstaten technische experts naar kijken.

Uiteraard zou het een geschenk uit de hemel zijn als slaapcabines iets langer zouden kunnen worden, maar vooralsnog wijst niets erop dat ook dit meegenomen wordt in het voorstel.

Foto: Deze Renault heeft een soort neusje die de truck betere aerodynamische eigenschappen geeft dan een standaard frontstuur-truck met platte voorkant. Of het er mooi uitziet is een heel andere vraag.

Bron: Brussel kijkt naar langere cabines - Truckstar

Jeuj!!! Allemaal een dikke Scania Longline! :banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

post-6101-1394788812,7878_thumb.jpg

Zo kom je ook aan een lange cabine en net zoveel laadruimte als een 13,60 trailer. Kwam deze foto tegen op FB.

Maar langere cabine zal algauw weer allerlei misbruik worden gemaakt door deze en gene. Gewone cabine met daarachter ruimte voor 2 stapels pallets om maar wat te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
45 x 30,48 = 1371,6 cm

Juist, 13,72.

Een normale, standaard deepsea 45-voets container is niet legaal binnen de geldende EU-maatvoering te vervoeren met een vrachtauto. Dat was ooit ook de bedoeling toen de regelgeving is opgesteld. DE 45-voets container zou alleen maar in de haven mogen worden gelost of (over-)geladen, maar niet over het Europese continent kunnen worden vervoerd over de weg. Dit om concurrentie van de standaard deepsea container met de normale opleggers te voorkomen.

De maatvoering in de regelgeving is toen als volgt opgesteld: met een 45-voets container wordt òf de toegestane lengte met 12 centimeter overschreden, òf de kopstraal is 10 centimeter te groot.

Voor de shortsea is Geest ooit gekomen met de containers met afschuinde hoeken:

1260235_1.jpg

Hierdoor kon de 45-voets container opeens wel binnen de wettelijke maten vervoerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar langere cabine zal algauw weer allerlei misbruik worden gemaakt door deze en gene. Gewone cabine met daarachter ruimte voor 2 stapels pallets om maar wat te noemen.

Met weemoed denk ik terug aan de tijd dat Nederlanders bekend stonden in Europa (en daarbuiten) vanwege dergelijke creativiteit met regelgeving en de daaruitvolgende trucs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[ATTACH=CONFIG]60075[/ATTACH]

Zo kom je ook aan een lange cabine en net zoveel laadruimte als een 13,60 trailer. Kwam deze foto tegen op FB.

Maar langere cabine zal algauw weer allerlei misbruik worden gemaakt door deze en gene. Gewone cabine met daarachter ruimte voor 2 stapels pallets om maar wat te noemen.

Met zo'n motorwagen zou ik me kapot schamen, dat is volledig uit zijn verband gerukt zeg.

Grt, Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met zo'n motorwagen zou ik me kapot schamen, dat is volledig uit zijn verband gerukt zeg.

Grt, Eric

Als je nou europaletten moet ruilen zou je ze achter de stoel kunnen stapelen om laadruimte vrij te houden :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Langere cabines? Laat ze liever eens beslissen, dat die luifel er bij ons af moet. Kan er tenminste een normale cabine voor, misschien zelfs wel, waar ik rechtop in kan staan.:D

Cabines van 1,33m mochten niet meer, moest minimaal 1,48m zijn. Toen de topsleeper afschaffen, want 2x 8.00m mocht niet meer. Zelfs vee mag niet langer dan zoveel uur in een veewagen. Maar bij ons blijft het behelpen....:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klinkt mooi, langere cabines. Maar de vraag is of de chauffeur hiervan zal profiteren. Bekend is namelijk dat men onderzoekt of trucks een klein neusje kunnen krijgen voor een betere stroomlijn en een veiligere werkplek voor de chauffeur.

"We moeten de stroomlijn verbeteren en we moeten op de 45-voets container reageren", zegt Matthias Reute, directeur generaal mobiliteit en verkeer van de Europese Commissie tegen het Duitse Trans Aktuell.

Uiteraard zou het een geschenk uit de hemel zijn als slaapcabines iets langer zouden kunnen worden, maar vooralsnog wijst niets erop dat ook dit meegenomen wordt in het voorstel.

Bron: Brussel kijkt naar langere cabines - Truckstar

We hadden het er afgelopen week hier nog over:

http://www.chauffeursforum.nl/oplegger-aanhangwagen/42395-besparing-door-trailer-tails.html.

Die trailer tails leken me wel interessant en ik vroeg me af, waarom de EU de regels niet aanpast. Ze zijn er dus al mee bezig:ok: maar helaas draaien de ambtelijke molens wat langzaam.

Vind het nogal kortzichtig van Truckstar dat ze alleen maar weer naar het uiterlijk en de breedte van het bed kijken. Als een extra neusje extra veiligheid oplevert, is dat toch ook in het belang van de chauffeur!? En je kunt die extra ruimte achter de neus ook gebruiken voor extra beenruimte of kastruimte. Mijn bed is al breed zat hoor (maar jah ik rij Daf:p).

Met weemoed denk ik terug aan de tijd dat Nederlanders bekend stonden in Europa (en daarbuiten) vanwege dergelijke creativiteit met regelgeving en de daaruitvolgende trucs.

Ja, leuk he die topsleepers en die uitvindingen dat je zowat achter het stuur moest staan in plaats van zitten:stom:.

Langere cabines? Laat ze liever eens beslissen, dat die luifel er bij ons af moet. Kan er tenminste een normale cabine voor, misschien zelfs wel, waar ik rechtop in kan staan.:D

Cabines van 1,33m mochten niet meer, moest minimaal 1,48m zijn. Toen de topsleeper afschaffen, want 2x 8.00m mocht niet meer. Zelfs vee mag niet langer dan zoveel uur in een veewagen. Maar bij ons blijft het behelpen....:mad:

Als ze nou gewoon wat extra lengte toestaan voor extra stroomlijning voor en achter en een botsabsorber aan de voorkant en tegelijk de lengte van de laadruimte maximaal stellen op wat het nu is, ook voor autotransporters, dan is jouw probleem ook opgelost.

Dat verhaal van die 45-feet containers kunnen ze ook meteen oplossen, maar daar weet ik ff weinig van. Lijkt me dat ze het beter alsnog op kunnen lossen die problematiek, beter laat dan nooit;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zit helemaal niet zo te wachten op andere - langere - cabines. Net zomin als op langere trailers.

Laat t nu maar zo.

Het komt namelijk allemaal door de toekomstige eisen van de politiek dat vrachtwagens zuiniger moeten worden. Met de huidige trucks gaat dat niet lukken.

Nu moet de politiek dus kleur bekennen. Eerst idiote eisen stellen (euro 6) en vervolgens ontdekken dat dat geen brandstof bespaart.

Men zou eens echte deskundigen dit soort zaken moeten laten beslissen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoals Paul Deijkers hierboven al opmerkte. Als ik die autotransporters zie rijden dan heb ik altijd veel respect voor ze met een week leven in zo'n platte cabine. Als ik dan naast eentje sta, heb ik vaak medelijden. Ik heb dan het geluk om in een Route 66 Magnum te mogen sturen. Dat is dan een balzaal vergeleken met jullie.

Maar wat ik echt treurig vindt, is die Mercedes Sprintertjes, Iveco Daily's met een huifbakje als opbouw. Een zeer kleine cabine met daarboven een "doodskist" om je rust te mogen genieten. Vooral 's zomers lijkt het me niet te harden daarin. Totaal geen leefruimte in de auto. Daarbij maakt het me niet uit wat voor nationaliteit ze hebben, maar dit zou echt verboden moeten worden. Ik zie ze soms al met met twee man bezet :eek:.

post-3734-1394788825,3384_thumb.jpg

Hendrik

post-3734-1394788824,6456_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zoals Paul Deijkers hierboven al opmerkte. Als ik die autotransporters zie rijden dan heb ik altijd veel respect voor ze met een week leven in zo'n platte cabine. Als ik dan naast eentje sta, heb ik vaak medelijden. Ik heb dan het geluk om in een Route 66 Magnum te mogen sturen. Dat is dan een balzaal vergeleken met jullie.

Maar wat ik echt treurig vindt, is die Mercedes Sprintertjes, Iveco Daily's met een huifbakje als opbouw. Een zeer kleine cabine met daarboven een "doodskist" om je rust te mogen genieten. Vooral 's zomers lijkt het me niet te harden daarin. Totaal geen leefruimte in de auto. Daarbij maakt het me niet uit wat voor nationaliteit ze hebben, maar dit zou echt verboden moeten worden. Ik zie ze soms al met met twee man bezet :eek:.

[ATTACH=CONFIG]60128[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60129[/ATTACH]

Hendrik

Ja daar moet je goed tegen kunnen en goed met elkaar overweg kunnen. Ik stond zelf vorige week op een P-plaats bij Folkstone, met tegenover mij 2 Polen in een Renaultje Mascotte zonder slaapplaats en de ruimte die ze nog over hadden lag vol met sporttassen, dekens, kookpitje, landkaarten en nog meer zooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden