[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Berg af in vroegere tijden


gyydo

Vraag

  • Forumlid

Dit zat ik me laatst af te vragen: hoe zorgde men er vroeger voor de je niet te hard de berg afreed?

Ik kan me voorstellen dat als je erg zwaar beladen was terugschakelen niet voldoende was.

Zat er toen ook iets van een retarder op de wagen of hadden jullie andere technieken om niet ongecontroleerd de berg af te vliegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

En dan vroeger met maar een remslang, tijdens het remmen ging je luchtketel op de aanhanger leeg en dan had je daar geen rem meer.

De motorwagen had alleen spruitstuk bekrachtigde hydraulische remmen. Kon je met je voet op gaan staan en afzetten met twee armen onder het stuur.

Dat was 1973, 1974 mercedes 1517 met aanhanger ca 40 ton totaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En dan vroeger met maar een remslang, tijdens het remmen ging je luchtketel op de aanhanger leeg en dan had je daar geen rem meer.

De motorwagen had alleen spruitstuk bekrachtigde hydraulische remmen. Kon je met je voet op gaan staan en afzetten met twee armen onder het stuur.

Dat was 1973, 1974 mercedes 1517 met aanhanger ca 40 ton totaal.

toen werd er nog een anker bijgeleverd;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De A3 bij Limburg/Lahn is toch maximaal 40 km/u omdat, zo werd mij verteld, het vroeger een sport was om daar 's nachts naar beneden te vallen, dat ging altijd goed totdat er eentje een stilstaande politieauto 'meenam'.

Ik ben trouwens helemaal niet rouwig dat ik de tijd dat je met een Mercedes 1517 met 40 ton bergop- en af ging niet mee heb gemaakt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ben verpest. De eerste auto die ik reed 22 jaar terug had al een telma rem. Ik heb later nog wel met een steyer gereden met alleen een motorrem, daar moest ik toen heel erg aan wennen. Zeker toen ik de eerste keer van larissa naar ingomunitsa moest in griekenland. (of hoe je het ook spelt) dat was toen nog een geitenpad....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Limburg/Lahn is al een poosje 60 km per uur, het gaat stukken beter daar nu.

En daar hangen 2 maal flitsers boven de weg waar volgens mij goed aan verdient wordt.

Daar is het inhaal verbod voorbij dus kun je je alsnog laten gaan als je zou willen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
als je stapvoets naar beneden gaat in een lage versnelling dan is de motorrem ruim voldoende om veilig beneden te komen, zelfs zonder ook maar een keer op de rem te hoeven trappen!

de kunst is nu net de juiste versnelling te kiezen en de juiste snelheid.

het gaat langzaam maar wel goed!

men zei altijd al, ga in dezelfde versnelling naar beneden alsdat je ook boven bent gekomen !

ja die good old motorrem kan veel meer dan je denkt!!!!

Zo is ut Freddie.post-11286-1394788824,5018_thumb.jpg

Mee deze Scamia 320pk de mont bianco naar beneden Frankrijk in met 28 ton veerenmeel< alleen de naam al:D

Totaalgewicht rond de 44 ton met 25kmpu naar beneden op de motorrem met een file erachter van hier tot ginder, om hoog ook trouwens aan de Italiaanse kant.

Was een ouwe LAG tank en was geloof ik 16500 leeg totaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zo is ut Freddie.[ATTACH=CONFIG]60127[/ATTACH]

Mee deze Scamia 320pk de mont bianco naar beneden Frankrijk in met 28 ton veerenmeel< alleen de naam al:D

Totaalgewicht rond de 44 ton met 25kmpu naar beneden op de motorrem met een file erachter van hier tot ginder, om hoog ook trouwens aan de Italiaanse kant.

Was een ouwe LAG tank en was geloof ik 16500 leeg totaal

kon je wel mooi van het uitzicht genieten en bakkie doen bellegarde:wijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en dan waren er ook nog chauffeurs die alleen op motorrem naar beneden gingen .

ging het dan nog te hard ,dan trokken ze de trailerem effe strak aan .{of hangerrem}

maar weinig de rem van de trekker ,ach zeiden ze dan .

volgende week een andere trailer er achter ,dus mijn remmen van de trekker sparen .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
dat is de collectieve straf voor alle vrachtwagenchauffeurs vanwege het doodrijden van een agent op die plek matthieu
In 't Veen Freddie;)

Nou dacht ik toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dat niet hier,in Limburg an der Lahn ,maar in de afdaling van het Ferntal(Wiedbachtal):https://maps.google.nl/maps?q=50.631246,7.380506&ll=50.63175,7.379326&spn=0.004594,0.013078&num=1&t=h&z=17 gebeurt was.

En das al heeeeel lang geleden,toen hadden de autos nog "gemüse gangen en geen remmen.

Die sherrif zat tussen de afdalende auto,s en die groenteboer ging de hele rij voorbij,die wijsneus( die polizist) gooide m er zo voor om hem de pas af te snijden,kansloos natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik kreeg vroeger wel eens commentaar als ik met de telma er op wat harder naar beneden ging dan de heren chauffeurs. Wat nou als die telma er mee stopt en allemaal van dat soort verhalen. Ik zei altijd dat ik hun er toch ook niet op aanviel dat ze bij een baas werkte die dat soort hulpmiddelen niet kon betalen...

Ik had dus ook schijt aan mensen zoals jij freddie, alleen bracht ik dat toen al wat netter onder woorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden