Spring naar bijdragen
Fletcher

Wipkar

Recommended Posts

de beste tips die ik zo 1,2,3, kan bedenken is om het eens te vragen bij een rijschool die zo een wipkar combi heeft.

of ergens een bedrijf zoeken waar deze combi's vaak komen en daar met de chauffeur praten die met zo een combi rijd.

de praktijk is de beste leermeester!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga even koffie zetten. Als dit net zo uit de hand gaat lopen als het "hoe-koppel-ik-een-oplegger-het-beste-af" draadje, dan zitten we voorlopig 300 reacties en 3 jaar lang hier te schuddebuiken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jah joh is tat so? kevin?

er is wel degelijk een groot verschil tussen het aankoppelen van een trailer of een wipkar!

als je het niet exact weet kevin dan plaats je toch gewoon een paar foto's ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goedendag allemaal,

Wat is de volgorde bij het aan en afkoppelen van een wipkar en wat zijn eventuele handige trucs of tips?

Alvast bedankt.

Vraag je baas om een "doorlader":D:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
de beste tips die ik zo 1,2,3, kan bedenken is om het eens te vragen bij een rijschool die zo een wipkar combi heeft.

of ergens een bedrijf zoeken waar deze combi's vaak komen en daar met de chauffeur praten die met zo een combi rijd.

de praktijk is de beste leermeester!

Valt nog mee dat je niet verwijst naar het telefoonnummer van het FNV:p:D

Maar een dergelijk vraag moet hier op het forum toch gewoon gesteld en beandwoord kunnen worden. Er zijn hier genoeg chauffeurs die met een wipkar rijden of gereden hebben.

Ik heb er alleen mee gelest, maar aardig hetzelfde verhaal als met een oplegger. Pootjes (evt voor en achter), luchtslangen, kabels. En de wagen waar ik mee leste had een soort splitpen aan de zijkant van de koppeling waaraan je kon zien of de koppeling goed vast/los zat. Verder komt het vrij precies dat je het oog in het midden van de vangmuil mikt. In het begin gewoon ff uitstappen en kijken. Ook goed opletten op de goede hoogte dmv de luchtvering. En je hebt natuurlijk nog de stootbalk die je moet laten zakken na afkoppelen/omhoog doen voor het aankoppelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites