[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wipkar


Fletcher

Recommended Posts

  • Forumlid

Heb toendertijd toen ik voor mun LZV oefende met oplegger met wipkar erachter gekopeld.

Vond het wel een gefrot met zoeen wipding omdat ik alleen gewone aanhangers gewend was.

Heb ergens in 2004 dat LZV papiertje gehaald met zoeen span zoals ons allerbekende Edje die voor Sligro rijdt.

Freddy ik zou ook zeggen wielkegge ervoor en erachter met een beetje speling dat koppelt hij makkelijker aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik mocht met lessen de wipkar nooit van de rem halen hoor.

Als hij niet 100% koppelde deed je de luchtslangen aansluiten dan viel ie 99 van de 100 x

wel in de borging.

Lukte dat niet dan even heen en weer jutteren.

En lukte dat niet dan gingen we koffie drinken.

Ik heb nooit gelest met een wipkar, maar koppel op de zaak regelmatig(veel), heb nog nooit de rem hoeven te lossen en zat hij nog niet goed, als je de slangen er op doet valt hij over het algemeen er wel in zo niet inderdaad ff jutteren.

Heb je een duo-matic dan wil het wel iets moeilijker maar heb je handjes (zo als wij ze in de wandelgang noemen) dan eerst de rode slang, en wat ik al eerder schreef zo recht mogelijk aankoppelen dan is het risico dat je de muil molt ook het kleinst.

P.S. een likje vet op de pen of oog doet ook wonderen, zie ze er bij die zijn zo droog als oud brood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had een duomatic die deed negen van de tien keer na de lucht aansluiten ook

goed op de plaats vallen.

Hoop nu ook een duomatic aansluiting op de als het goed is komende aanhanger te krijgen,

vind dat toch wat makkelijker dan handjes vooral omdat de duomatic aansluiting

goed bereikbaar is en de handjes een heel stuk minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een duo-matic is zeker handiger dan die handjes maar daar zullen de meningen wel over verdeelt zijn, handjes geven vaker lucht lekkage en met de duo heb je een handeling minder te doen.

Als je de zelfde truck houd denk ik dat je geen handjes op de hanger krijgt want dan moet de truck ook aangepast worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, heb 10 jaar met een wipkar voor afzet containers gereden en zal één keer vertellen hoe dat moet met aan / af koppelen. Je komt vol aanrijden,je zoekt een geschikte plaats voor het afkoppelen, stoppen naar achteren lopen en dan komt het: éérst de vangmuil los gelijk daarna de duo-matic los ,stekkers eruit, instappen en weg rijden,niks geen poot uitdraaien(die zat er niet eens op) hanger valt dan met de trekboom op de grond.De twee containers lossen, de boel weer op / in elkaar breien, met de 2 ventielen voor de luchtvering de aanhanger weer op hoogte zetten (niks geen rem lossen) aankoppelen stekkers en lucht slang vast , ventielen in rijstand zetten en karren maar, fluitje van een cent!:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar hoe zit het nu met de rem??????

een wipkar moet bij het aankoppelen altijd van de rem afstaan!

als de wipkar op de rem staat dan kan hij niet bewegen!

als je nu gaat aankoppelen dan kan de wipkar niet bewegen, en daardoor loop je het risico dat je de hele vangmuil aan gort drukt.

het trekoog moet enige speling hebben om goed in de vangmuil te komen, die speling krijg je alleen maar als de wipkar kan bewegen.

staat een wipkar op de rem dan is de wrijving van de banden dusdanig dat de wipkar niet vrij kan bewegen.

zit je trekoog op dat moment niet precies in het midden van de vangmuil dan kun je de vangmuil beschadigen.

daarom moet je bij een wipkar ook altijd wielkeggen plaatsen!

dus eerst de remmen lossen en daarna pas aankoppelen!

:eek::eek: ik heb nog nooit de remmen van mijn Tabbert losgegooid als hij afgekoppeld stond,sterker nog:ik draaide de mechanische rem er ook bij op als ik t niet vertrouw en wat lang wegbleef.

Bij aankoppelen zorgen dat je er recht voor staat(zoals al eerder hier gezegd),evt even uitstappen om te zien of de koppeling en het trekoog op dezelfde hoogte staan,dan aankoppelen,uitstappen en controleren of de kopp dicht zit.

Als dat niet zo is valt deze meestal wel in de vergrendeling als je de voorraadslang(de rode) aansluit en zo de remmen ontlast.

Is dat niet zo: t pootje een stukje opdraaien tot ie net vrij hangt en wat jutteren,liefst achteruit(als t oog er dan uitspringt blijft t i,i.g. op je kopp hangen.

Wat wel belangrijk is dat de koppeling en het trekoog op een lijn staan,als je er zijdelings tegenaan kijkt,als dat niet t geval is kan het zijn dat de koppelpen teveel weerstand heeft in het trek oog,vooral als je koppeling en trekoog nieuw zijn.

Je merkt dit vanzelf als je ,handmatig, af moet koppelen.:D

Maar t belangrijkste van alles is dat je t gewoon met beleid,kalm en rustig ,moet doen.

Soms zie je chauffeurs jutteren alsof ze een zeeschip aan de haak hebben,das nergens voor nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

aankoppelen : vangmuil open - balk omhoog - motorwagen naar achteren rijden en zijkanten gelijk houden - klein trekkie naar voren doen - cntroleren of vangmuil dicht zit - anders nog een keer vooruit en achteruit (metertje) - slangen en kabels aansluiten - poten indraaien - verlichting controleren en gas erop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden