Spring naar bijdragen
Fletcher

Wipkar

Recommended Posts

maar hoe zit het nu met de rem??????

een wipkar moet bij het aankoppelen altijd van de rem afstaan!

als de wipkar op de rem staat dan kan hij niet bewegen!

als je nu gaat aankoppelen dan kan de wipkar niet bewegen, en daardoor loop je het risico dat je de hele vangmuil aan gort drukt.

het trekoog moet enige speling hebben om goed in de vangmuil te komen, die speling krijg je alleen maar als de wipkar kan bewegen.

staat een wipkar op de rem dan is de wrijving van de banden dusdanig dat de wipkar niet vrij kan bewegen.

zit je trekoog op dat moment niet precies in het midden van de vangmuil dan kun je de vangmuil beschadigen.

daarom moet je bij een wipkar ook altijd wielkeggen plaatsen!

dus eerst de remmen lossen en daarna pas aankoppelen!

:eek::eek: ik heb nog nooit de remmen van mijn Tabbert losgegooid als hij afgekoppeld stond,sterker nog:ik draaide de mechanische rem er ook bij op als ik t niet vertrouw en wat lang wegbleef.

Bij aankoppelen zorgen dat je er recht voor staat(zoals al eerder hier gezegd),evt even uitstappen om te zien of de koppeling en het trekoog op dezelfde hoogte staan,dan aankoppelen,uitstappen en controleren of de kopp dicht zit.

Als dat niet zo is valt deze meestal wel in de vergrendeling als je de voorraadslang(de rode) aansluit en zo de remmen ontlast.

Is dat niet zo: t pootje een stukje opdraaien tot ie net vrij hangt en wat jutteren,liefst achteruit(als t oog er dan uitspringt blijft t i,i.g. op je kopp hangen.

Wat wel belangrijk is dat de koppeling en het trekoog op een lijn staan,als je er zijdelings tegenaan kijkt,als dat niet t geval is kan het zijn dat de koppelpen teveel weerstand heeft in het trek oog,vooral als je koppeling en trekoog nieuw zijn.

Je merkt dit vanzelf als je ,handmatig, af moet koppelen.:D

Maar t belangrijkste van alles is dat je t gewoon met beleid,kalm en rustig ,moet doen.

Soms zie je chauffeurs jutteren alsof ze een zeeschip aan de haak hebben,das nergens voor nodig.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

aankoppelen : vangmuil open - balk omhoog - motorwagen naar achteren rijden en zijkanten gelijk houden - klein trekkie naar voren doen - cntroleren of vangmuil dicht zit - anders nog een keer vooruit en achteruit (metertje) - slangen en kabels aansluiten - poten indraaien - verlichting controleren en gas erop.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het ook nog handig te melden dat als je de kans hebt, je altijd eerst de motorwagen laadt en pas daarna de wipkar? Want je zal niet de eerste zijn zonder grip op de trekas met een bak van 20 ton erachter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...