[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

zelfs de mensen die onze CAO hebben opgesteld weten het niet.


corne64

Vraag

  • Forumlid

Hallo heren, en een enkele dame.

Zoals sommige van jullie weten ben ik voorzitter van de OR binnen ons bedrijf Versteijnen logistics.

laatst werd ons de vraag gesteld waarom Vt de zaterdag uren die je maakt omdat je examen moet doen voor je ADR certificaat niet meer betaalde. Voor 2009 hebben ze die uren namelijk wel altijd vergoed.Naar aanleiding van deze vraag en het lezen van onze CAO kwamen wij tot de conclusie dat die uren die men op zaterdag maakt wel vergoed dienden te worden.

Artikel 44

A) Vergoeding ADR-certificaat

Voor het behalen en periodiek in stand houden van het ADR-certificaat in opdracht van de

werkgever, zal de werkgever de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat

jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) vergoeden. Voorts zal de werkgever de

terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren

tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren

In tegenstelling tot de uren die je maakt om je code 95 te behalen artikel 43 word er in dit artikel niet specifiek gesproken over doordeweekse uren maar over alle cursus uren. Een examen maakt deel uit van die cursus lijkt ons.

Artikel 43

Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever

en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer

de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale

maximum netto kilometervergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd,

die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij

de bepaling van het aantal overuren.

Vandaar wij de conclusie getrokken hebben dat een werkgever dus ook die zaterdag uren van het examen dient te vergoeden.

in overleg met onze werkgever heeft die vervolgens een brief opgesteld met daarin een duidelijk rekenvoorbeeld om er zeker van te zijn dat de vraag duidelijk begrepen werd.

Die brief is vervolgens naar de bonden en naar TLN gestuurd.

voorbeeld brief die verstuurd is.

geachte mijnheer/mevrouw

Na aanleiding van vragen van onze chauffeurs over het feit dat VT sinds 2009 geen Zaterdag uren meer vergoedt, het volgende.

Wij hebben afgelopen OV aan onze directie gevraagd of dit wel conform onze CAO is. Naar onze mening staat het een beetje onduidelijk in het CAO boekje.

Wij denken dat deze uren wel degelijk betaald dienen te worden,Onze directie is het daar niet mee eens.

Graag vernemen wij het standpunt van de FNV over deze kwestie. Ik zal het volgende voorbeeld hoe het bij ons gedaan word hierna beschrijven.

Binnen onze organisatie komen er vragen over de ADR vergoeding. Ik zal verduidelijken wat ik bedoel: Een chauffeur doet het volgende in een week:

· Maandag 8 uur gewerkt

· Dinsdag 8 uur gewerkt

· Woensdag 8 uur gewerkt

· Donderdag 8 uur ADR training

· Vrijdag 8 uur ADR training

· Zaterdag 3 uur examen

De vraag nu is of de 3 uur op zaterdag betaald moeten worden aan de chauffeur? Zo ja hoeveel % met er betaald worden, zo nee waarom hoeft er niet betaald te worden.

Ik hoor graag wat de uitkomst is.

Alvast bedankt.

Groeten Corne de Wit

Voorzitter ondernemingsraad Versteijnen logistics.

het antwoord van meindert gorter van de FNV was deze.

Hallo Corne,

Het antwoord is 3 uur a 100% ongeacht het aantal uren. Indien er op de werkdag 9 werkuren zouden staan is het 40 uur normaal loon. 3 uren a 130% en 3 uren a 100%.

In het voorbeeld wat je geeft zijn het dus 40 normale uren + 3 (over)uren a100%

Hopende je hiermee voldoend te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groeten,

Meindert Gorter

Duidelijk standpunt van een van de bonden dus.

helaas maar niet geheel onverwacht kreeg onze werkgever een antwoord van TLN wat haaks op die van de bonden stond.

een patstelling dus.

Omdat er dus geen eenduidig antwoord was hebben we in overleg besloten om dit voorbeeld voor te leggen aan de geschillencommissie CAO partijen.Die commissie blijkt onmiddels niet meer te bestaan overigens.

Naar aanleiding van de brief die we gestuurd hadden naar die commissie kregen we volgend antwoord terug.

Beste OR,

Nar aanleiding van het ADR vraagstuk mbt het wel/niet uitbetalen van de examen uren op zaterdag heb ik de volgende terugkoppeling gehad

·Commissie van Bindend Advies zal uit de CAO worden geschrapt, die weg is vanaf nu al afgesloten

·Een alternatief zou kunnen zijn om de vraag officieel voor te leggen bij de gezamenlijke CAO-partijen via het secretariaat van CAO-partijen (dat is het postadres van TLN). Vraag is echter of CAO-partijen ook daar niet tot een verdeeld advies zullen komen.

·studieregeling en alles er om heen is een belangrijk onderwerp van gesprek bij de CAO-onderhandelingen. Enige verandering van de bestaande regels is niet uit te sluiten.

Advies vanuit TLN is om even te wachten tot de nieuwe CAO rond is en daarna te bekijken of dit punt duidelijk is geworden in de nieuwe CAO of dat er alsnog actie ondernomen moet worden om dit duidelijk te krijgen.

Laten wij dit in het volgende OV verder bespreken. Hopelijk is er dan meer duidelijkheid vanuit de CAO

Omdat er net een nieuwe CAO is afgesloten en er in de CAO niets veranderd is in de artikelen over scholing hebben we na overleg met de directie besloten om het hele gebeuren dus maar voor te leggen aan het secretariaat van de CAO partijen. dit omdat we geen zin hadden om nog eens anderhalf jaar niet weten hoe het nou eigenlijk zit.

het antwoord wat we daarop kregen heeft mijn vermoeden alleen maar verergerd over het feit dat zelfs de geleerden die zelf iets op papier gezet hebben niet kunnen uit leggen wat er nou staat. het antwoord van het secretariaat van CAO partijen liet wat lang op zich wachten. Daarom hebben we nog een mail gestuurd of onze vorige mail wel gelezen/aangekomen was.

het volgende antwoord kwam daarop binnen.

Goedemorgen

De brief is inderdaad in goede orde ontvangen en door mij als secretaris van CAO-partijen verzonden naar alle CAO-partijen. Ik heb inmiddels ook al wat meningen (per email) terug van de vakbonden en die blijven bij hun standpunt. Van werkgeverszijde zal dat neem ik aan niet anders zijn en dan betekent dat dus dat dezelfde patstelling blijft bestaan. Bij gelegenheid zal er waarschijnlijk dan informeel nog wel hierover worden gesproken maar ook daar verwacht ik geen wijziging van standpunten. Dat zal gaan betekenen dat mogelijk pas bij de eerstvolgende CAO (vanaf 1 januari 2014) dit punt nader besproken (onderhandeld) gaat worden tijdens de CAO-onderhandelingen voor de dan komende CAO.

Met het vorenstaande loop ik echter wat op de muziek vooruit. Zodra er meer bekend is, verneem je nader.

met vriendelijke groet,

XXXXXXXXXXXX

afdeling sociale zaken/ tevens secretaris van CAO-partijen bgv

Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer

Een mooier voorbeeld van een geval van we zetten wat op papier maar als er dan ooit een vraag over komt weten we niet wat we op papier gezet hebben.

Erg vaag en zeer onduidelijk allemaal.

LET WEL

Ik persoonlijk ben van mening dat je over 3 uurtjes in 5 jaar niet moet gaan lopen zeiken. Maar dat is mijn mening en bij onze firma werken mensen die het anders zien. Vandaar ook dat we dit punt opgepakt hebben als OR.

Ook een werkgever weet zo niet hoe hij de CAO moet naleven. Door onze werkgever is ons duidelijk verteld dat wanneer zou blijken dat die zaterdag uren wel vergoed dienden te worden ze dat ook meteen zouden gaan doen.

Dit heeft dus naar mijn mening niets te maken met CAO ontduiking van mijn werkgever. Naar zijn beste weten hebben ze dat in 2009 veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
Dat zelfde gebeurt hier regelmatig met de uitleg over het rijtijden besluit(RTW) of de arbeidstijden wet(ATV),of juist het verschil tussen die twee.

Men krijgt pas interesse als het geld gekost heeft.(door een flinke bekeuring).

Als je zelf goed kennis hebt van de wet en regelgeving is het soms zelfs mogelijk een bekeuring te voorkomen want de parate kennis van veel controleambtenaren is niet al te best, als je ze met argumenten aan het twijfelen krijgt mag je meestal snel doorrijden, zijn ze van het gezeik af.

Ik spreek uit eigen ervaring

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

FNV-leden stemmen in met sociaal akkoord

13/04/13, 17:45 − bron: ANP

media_xl_1604019.jpg

© ANP. FNV-voorzitter Ton Heerts (L) en Jaap Smit van CNV tijdens de presentatie van het sociaal akkoord gesloten met werkgevers en vakbonden

Het ledenparlement van de vakcentrale FNV heeft zaterdag ingestemd met het sociaal akkoord dat vakbonden, werkgevers en kabinet deze week hebben gesloten. 83 procent stemde voor, maakte de FNV bekend. De bijeenkomst in Amsterdam was besloten. Het ledenparlement mag alleen adviseren, maar zijn oordeel telt zwaar.

Zaterdagavond buigt de Federatieraad van de FNV, waarin de voorzitters van de aangesloten bonden zitten, zich over het sociaal akkoord. Het definitieve besluit valt volgende week zaterdag.

FNV-voorzitter Ton Heerts liet zich zaterdagochtend al optimistisch uit over het oordeel van het ledenparlement. Eerder had Abvakabo, een van de grootste FNV-bonden, nog vrij zuinig gereageerd op de afspraken die kabinet en sociale partners hebben gemaakt over arbeidsmarkt en bezuinigingen.

Heerts toonde zich zaterdag tevreden: 'Het is goed om te weten dat het overgrote deel van de leden in ons ledenparlement dit sociaal akkoord steunt. Dit is een belangrijk signaal en een zwaarwegend advies aan de Federatieraad.'

Volgens voorzitter Corrie van Brenk van Abvakabo heeft het ledenparlement zaterdag gezegd dat het sociaal akkoord 'heel veel verbeteringen bevat'. Maar ze wees er ook op dat het ledenparlement een oplossing wil voor de problemen in de thuiszorg. 'Het kabinet-Rutte wil daar nog steeds 100.000 banen schrappen.' Dat probleem moet volgens haar voor volgende week zaterdag worden opgelost. 'Dus we moeten hard aan de bak. Ik ga maandag bij minister Schippers van Volkgezondheid langs om het hierover te hebben. Het kabinet is dus nog niet van ons af.'

Van Brenk is kandidaat om de nieuwe FNV-voorzitter te worden als de vakcentrale volgende maand een ingrijpende reorganisatie ondergaat. Of Heerts ook beschikbaar is, wil hij nog niet zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast DieRooie
Je ziet dat de bond voor je meedenkt, bij het onderste uit de kan halen had je anders misschien het deksel op je neus gehad.

Verkeerde inschaling komt vooral voor bij een kleine werkgever, het zal een grote werkgever niet snel gebeuren

De CAO is wel ingewikkeld maar niet onleesbaar, probleem is dat de meeste werknemers de CAO niet op de juiste manier lezen, je moet je niet op de tekst van een artikel focussen maar de hele CAO er bij betrekken, dat is beslist te leren, als je de truc doorhebt zal je de CAO makkelijk kunnen uitleggen.

ik had zeker niet t deksel op mijn neus gehad... ik kon immers niet terug geschaald worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Corne

Doktersuren

Artikel 3 onder 15

15. dienstrooster: het op een tijdvak van een of meer weken betrekking hebbende schema,

waarop wordt aangegeven in welke diensten en op welke dagen en uren

de werknemer zijn functie dient te vervullen dan wel roostervrije tijd wordt

genoten.

Artikel 65 Bijzonder verlof

1. Indien de werknemer op een of meer dag(en) of gedeeltes van de dag de overeengekomen werkzaamheden

waartoe hij gehouden is niet kan verrichten, vanwege een van de navolgende gebeurtenissen die op de

betreffende dag(en) en/of gedeelte van die dag plaatsvinden, wordt aan hem bijzonder verlof toegestaan

Art 65 onder i

l. voor het consulteren van een huisarts, tandarts, specialist of andere geneeskundigen

en het laten verrichten van medische controles en onderzoeken, de daarvoor

benodigde tijd; daarbij dient de werknemer zich ervoor in te spannen, dat

vorenbedoelde afspraken op zodanige tijdstippen vallen, dat de uitoefening van de

functie daardoor zo weinig mogelijk wordt belemmerd

Op een dag dat je volgens je dienstrooster moet werken heb je voor doktersbezoek recht op maximaal 12 uur doorbetaald bijzonder verlof, maar niet meer dan strikt noodzakelijk is

Op een niet ingeroosterde dag dus niet

De werkgever kan dus niet zeggen als je naar de dokter moet: dat komt dan goed uit want je dienst gaat in als je terug komt, als je in die tijd ingeroosterd bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

idd wat Ger zegt. wij hebben geen dienstrooster. Omdat je geen vaste begin en eind tijden hebt van je werkzaamheden en je flexibel in te plannen bent, en je altijd minimaal 40 uur per week krijgt hoeft die tijd dus niet vergoedt te worden. In ons geval kan een werkgever dus wel zeggen dat mijn werkzaamheden beginnen na dat doktersbezoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

TVT à 100%, onbetaald cursus op zaterdag, onbetaald bezoek specialist >40 uur, wat hebben we nog meer ?

waarom heb ik het idee dat jij een collega van mij zou kunnen zijn?

bij ons zijn ze met precies dezelfde punten in overleg met de directie.

overuren a 130% kunnen in mijn ogen niet als 100% tvt uren uitgekeerd worden, waar blijft die 30%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

5.a. Elk dienstuur boven de van toepassing zijnde tijd-voor-tijdgrens geeft recht op één uur vrije

tijd.

5.b. In afwijking van de leden 1 en 5a kan op verzoek van de werknemer en/of werkgever

overleg worden gevoerd over de wijze waarop tijd-voor-tijduren worden vergoed.

Werknemers kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door de contracterende partijen

aan werknemerszijde. Indien tijd-voor-tijd-uren worden uitbetaald dient dit te gebeuren

tegen 130% van het uurloon

Volgens mij moeten die ook a 130% uitbetaald worden. je hebt alleen als je ze als vrije dagen op neemt recht op 100% tenminste dat denk ik. wel krijg je dan op een tvt dag 11 uur uit betaald, wat dan weer uitkomt op 130% van normaal 8 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Artikel 30

Verplichte tijd-voor-tijd-regeling

1. Diensturen die op maandag t/m vrijdag worden verricht en de 220 uur per betalingsperiode

van vier weken te boven gaan, dienen te worden vergoed in vrije tijd.

2. De werkgever, die in afwijking van lid 1 een tijd-voor-tijdgrens van 230 uur wenst te

hanteren, is daartoe gerechtigd. Gedurende de looptijd van de CAO is slechts éénmaal een

wijziging van de tijd-voor-tijdgrens toegestaan.

3. Voor rijdend personeel in dubbelbemande voertuigen geldt, in afwijking van de leden 1 en

2, een tijd-voor-tijdgrens van 240 uur per 4 weken.

4. Bij afwisselend vervoer op enkel- en dubbelbemande voertuigen geldt een te berekenen

norm tussen 220 en 240 uur respectievelijk 230 en 240 uur per 4 weken.

5.a. Elk dienstuur boven de van toepassing zijnde tijd-voor-tijdgrens geeft recht op één uur vrije

tijd.

5.b. In afwijking van de leden 1 en 5a kan op verzoek van de werknemer en/of werkgever

overleg worden gevoerd over de wijze waarop tijd-voor-tijduren worden vergoed.

Werknemers kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door de contracterende partijen

aan werknemerszijde. Indien tijd-voor-tijd-uren worden uitbetaald dient dit te gebeuren

tegen 130% van het uurloon.

6.a. De vergoeding in tijd vindt plaats binnen 12 weken na de betalingsperiode, waarin de

meerdere uren zijn ontstaan. Hiervan kan slechts in bijzondere gevallen worden afgeweken.

De vergoeding in geld dient plaats te vinden uiterlijk in de betalingsperiode volgend op de

betalingsperiode waarin de meerdere uren zijn ontstaan.

6.b. Ter voorkoming van seizoensmatige werkloosheid van de werknemer kan de in lid 6a

genoemde grens worden overschreden.

7. De vergoeding in tijd wordt zoveel mogelijk in blokken van tenminste 3 dagen gegeven.

8. Voor iedere vrije dag krachtens deze regeling wordt:

- bij een tijd-voor-tijdgrens van 220 uur 11 x het uurloon vergoed

- bij een tijd-voor-tijdgrens van 230 uur 11,5 x het uurloon vergoed

- bij een tijd-voor-tijdgrens van 240 uur 12 x het uurloon vergoed

onder gelijktijdige vermindering van het aantal opgespaarde uren met respectievelijk 11,

11,5 of 12 uur, tenzij de werknemer verzoekt om een regeling, waarbij 8 uur per vrije dag

wordt vergoed.

9. Op een dag waarop krachtens een dienstrooster-, dienst- of werktijdregeling niet wordt

gewerkt kan geen vrijaf worden gegeven in kader van de tijd-voor-tijd-regeling.

10. De werkgever en de werknemer dienen tijdig te overleggen over de periode, waarin de

opgespaarde uren worden opgenomen.

11. De werkgever dient per betalingsperiode bij of op de loonspecificatie een overzicht te geven

van het totaal aantal opgespaarde uren onder gelijktijdige vermindering van de opgenomen

uren in de voorafgaande betalingsperiode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
waarom heb ik het idee dat jij een collega van mij zou kunnen zijn?

bij ons zijn ze met precies dezelfde punten in overleg met de directie.

overuren a 130% kunnen in mijn ogen niet als 100% tvt uren uitgekeerd worden, waar blijft die 30%

Ik denk dat deze zaken bij de meeste werkgevers spelen. of denk jij dat die niet met elkaar praten over de manier waarop zij het doen binnen hun bedrijf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je er tijd voor terug krijgt is het naar mijn idee ook logisch dat je die +30% krijgt. Je hebt de uren wel als overuren gemaakt. En er voor terug krijg je 'gewone' 100% uren.

Waarbij ik niet zeg dat de CAO dat zegt. Die kon wel n's zo uitgelegd kunnen worden zoals jij zegt Corne.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Als je er tijd voor terug krijgt is het naar mijn idee ook logisch dat je die +30% krijgt. Je hebt de uren wel als overuren gemaakt. En er voor terug krijg je 'gewone' 100% uren.

Waarbij ik niet zeg dat de CAO dat zegt. Die kon wel n's zo uitgelegd kunnen worden zoals jij zegt Corne.

Volgens mij heeft de tijd voor tijd regeling tot doel het maken van buitensporig veel overuren af te remmen.

Als jij een overuur maakt waar je normaal 130% voor zou krijgen krijg je in tijd 100%, je bent dus niet tevreden en je hebt minder zin in het maken van dergelijke overuren.

De werkgever die het overuur moet compenseren in tijd is ook niet blij, hij moet die tijd namelijk zien te vinden in periodes dat hij jou overdag had willen laten rijden, hij zal je dus liever ook geen overuren opdragen die hij in tijd moet compenseren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Volgens mij heeft de tijd voor tijd regeling tot doel het maken van buitensporig veel overuren af te remmen.

Hier heb je gelijk.

Als jij een overuur maakt waar je normaal 130% voor zou krijgen krijg je in tijd 100%, je bent dus niet tevreden en je hebt minder zin in het maken van dergelijke overuren.

Hier heb je geen gelijk,in een grijs verleden( zo rond 1978) is door de toemalige minster van sociale zaken,de Hr Jaap Boersma,(Arp Jaap Boersma - Wikipedia een ultimatum gesteld aan werkgevers en werknemers om iets te doen om de doen aan het buitensporig uren maken in het transport,Kwamen hun er niet uit,dan zou hij zelf ingrijpen.

Er kwam toen een vrijwillige t.v.t. regeling uit waarin alle uren boven de 57,5 per week(van maandag tot vrijdag) beloond werden met 130% in vrije tijd.

Het was dus zeker niet zo dat deze maatregel getroffen is om het maken van uren überhaupt te ontmoedigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
idd wat Ger zegt. wij hebben geen dienstrooster. Omdat je geen vaste begin en eind tijden hebt van je werkzaamheden en je flexibel in te plannen bent, en je altijd minimaal 40 uur per week krijgt hoeft die tijd dus niet vergoedt te worden. In ons geval kan een werkgever dus wel zeggen dat mijn werkzaamheden beginnen na dat doktersbezoek.

Ik neem direct aan dat er bij jullie en vele andere geen dienstrooster is,, maar dat wil niet zeggen dat dat volgens het boekje is.

Ik zou uit kunnen leggen waarom er een dienstrooster verplicht is en op welke wetgeving dat gebaseerd is, maar dat ga ik maar niet doen want ik denk dat het verspilde moeite is.

jullie zeggen dat je flexibel in te plannen bent, met een minimum van 40 uur per week, je zegt dus eigenlijk dat je een oproepkracht bent met een minimum urengarantie, je hebt dan zogezegd een MUP contract.

In dat geval hoeft volgens de CAO doktersbezoek en vele andere zaken niet te worden vergoed.

Artikel 10 Oproepkrachten

1. Voor oproepkrachten gelden in beginsel alle artikelen van deze CAO, met uitzondering van:

artikel 4

artikel 6 lid 2

artikel 13

artikel 14

artikel 30

artikel 31

artikel 36

artikel 64 t/m 69

Zoals je ziet is artikel 65 CAO dan niet van toepassing.

Maar je zij eerder ook dat je een normaal vast dienstverband hebt.

Als ik jullie redenatie volg hoeft ook dan doktersbezoek niet te worden vergoed, en omdat de regeling van het doktersbezoek deel uit maakt van artikel 65 CAO is ook bij een vast dienstverband artikel 65 CAO niet van toepassing.

Eigenlijk zeg je dus dat artikel 65 CAO nooit van toepassing is en dus voor Jan met de korte achternaam in de CAO staat, als je het daar niet mee eens bent hoor ik graag op welke groep werknemers artikel 65 CAO dan wel van toepassing is, anders gezegd: wie heeft volgens jullie op grond van de CAO recht op vergoeding van dokterskosten enz???????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hier heb je gelijk.

Hier heb je geen gelijk,in een grijs verleden( zo rond 1978) is door de toemalige minster van sociale zaken,de Hr Jaap Boersma,(Arp Jaap Boersma - Wikipedia een ultimatum gesteld aan werkgevers en werknemers om iets te doen om de doen aan het buitensporig uren maken in het transport,Kwamen hun er niet uit,dan zou hij zelf ingrijpen.

Er kwam toen een vrijwillige t.v.t. regeling uit waarin alle uren boven de 57,5 per week(van maandag tot vrijdag) beloond werden met 130% in vrije tijd.

Het was dus zeker niet zo dat deze maatregel getroffen is om het maken van uren überhaupt te ontmoedigen.

De regeling was oorspronkelijk vrijwillig maar ik denk dat daar niets van terecht kwam omdat een chauffeur-zeker in die tijd- alleen maar uit was op zoveel mogelijk overuren maken, en dat er toen uiteindelijk een verplichte regeling is gekomen, en volgens mij hebben ze de 130% vergoeding of 100% tijd aan de regeling toegevoegd om het extra onaantrekkelijk te maken om te veel uren te maken.

Verder was er in die tijd grote werkeloosheid en was het niet wenselijk dat enerzijds chauffeurs zeer veel overuren maakte terwijl een andere groep werkeloos langs de kant moest staan

Als je de TVT grens afzet tegen de maximale arbeidsduur per week kom je bij TVT al snel in de gevarenzone terecht, of zie ik het niet goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Heb jij überhaupt wel een ooit gewerkt in het transport, ik krijg toch sterk mijn twijfels gezien het fijt dat je niet weet hoe het in de praktijk werkt :rolleyes:

Dat jij en Corne tegen alles wat ik schrijf aanschoppen is iedereen wel duidelijk

Maar geef eerst eens antwoord op mijn vraag, of heb je daar moeite mee?, dus op wie is artikel 65 volgens jou dan wel van toepassing?????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ger heeft helemaal gelijk. Bij ons zijn er ritten die eindigen om 9:00 en ook ritten die pas beginnen om 16:00. Kortom als je aangeeft dat je volgende week woensdag op tijd x naar de dokter moet, dan is daar altijd een volledige dienst bij te bedenken. Mogelijk is dat een dienstje van 6 of 7 uurtjes, maar dat is op andere dagen weer te compenseren.

@Andre: niet vervelend bedoeld hoor, maar jij hebt voor een krant gereden. Ik neem aan dat je dan aardig op tijd weer klaar was. Op wat voor tijd maakte jij doktersafspraken? En kreeg je zo'n dag echt een rit korter dan 8 uur en het resterende tot 8 uur aangevuld? Dat is iets wat ik niet zie gebeuren.

Dit geldt overigens ook voor andere beroepen met ploegendienst, dat je gewoon makkelijker in staat bent buiten werktijd naar een dokter te gaan zodat je uiteindelijk altijd in eigen tijd naar een dokter gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee het is over een periode van 16 weken gemiddeld, met toestemming van de medewerker te verlengen tot 26 weken:D

Maar inderdaad hoor je daar bijna niemand meer over. Is ook behoorlijk afgezwakt toen de bleek dat beschikbaarheidstijd er niet bij geteld wordt. En dan kun je (desnoods) erg creatief zijn door laden/lossen op te voeren als beschikbaarheidstijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ger heeft helemaal gelijk. Bij ons zijn er ritten die eindigen om 9:00 en ook ritten die pas beginnen om 16:00. Kortom als je aangeeft dat je volgende week woensdag op tijd x naar de dokter moet, dan is daar altijd een volledige dienst bij te bedenken. Mogelijk is dat een dienstje van 6 of 7 uurtjes, maar dat is op andere dagen weer te compenseren.

@Andre: niet vervelend bedoeld hoor, maar jij hebt voor een krant gereden. Ik neem aan dat je dan aardig op tijd weer klaar was. Op wat voor tijd maakte jij doktersafspraken? En kreeg je zo'n dag echt een rit korter dan 8 uur en het resterende tot 8 uur aangevuld? Dat is iets wat ik niet zie gebeuren.

Dit geldt overigens ook voor andere beroepen met ploegendienst, dat je gewoon makkelijker in staat bent buiten werktijd naar een dokter te gaan zodat je uiteindelijk altijd in eigen tijd naar een dokter gaat.

Ik had een permanente zes daagse nachtdienst met vaste tijden en was dus overdag thuis, het is dan makkelijk om naar de dokter te gaan of boodschappen te doen, dat weet ik ook wel, een ander groot voordeel was dat de grafische CAO van toepassing was, ronduit een TOP CAO.

Ik kreeg dus ook geen dokterskosten vergoed want dat was altijd in je vrije tijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Nee het is over een periode van 16 weken gemiddeld, met toestemming van de medewerker te verlengen tot 26 weken:D

Maar inderdaad hoor je daar bijna niemand meer over. Is ook behoorlijk afgezwakt toen de bleek dat beschikbaarheidstijd er niet bij geteld wordt. En dan kun je (desnoods) erg creatief zijn door laden/lossen op te voeren als beschikbaarheidstijd.

De regering heeft inderdaad besloten om geheel in lijn met richtlijn 15/2002 EG de beschikbaarheidstijd niet tot de arbeidstijd te rekenen, in tegenstelling tot deze richtlijn hebben zij hier ook laden en lossen toe gerekend,laden en lossen telt dus niet mee bij de berekening van de maximale arbeidsduur, om dat het geen arbeidstijd is hoeft er dus geen loon betaald te worden, om creatieve werkgevers die de beschikbaarheidstijd wilden gebruiken om de chauffeur gratis te laten laden en lossen de wind uit de zijlen te nemen heeft de bond vervolgens het begrip beschikbaarheidstijd uit de CAO gehaald en vervangen door het woord consignatietijd.

Beschikbaarheidstijd telt dus niet mee bij de berekening van de maximale arbeidsduur maar moet wel betaald worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beschikbaarheidstijd telt dus niet mee bij de berekening van de maximale arbeidsduur maar moet wel betaald worden.

En dus is het voor een chauffeur (die graag veel uren wil maken) heel makkelijk om een deel van de laad/los uren op te schrijven als beschikbaarheidstijd. De uren worden dan wel betaald, maar tellen niet voor de 48 uur gemiddeld. En welke controleur gaat achteraf hard maken dat het geen beschikbaarheidstijd was?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
En dus is het voor een chauffeur (die graag veel uren wil maken) heel makkelijk om een deel van de laad/los uren op te schrijven als beschikbaarheidstijd. De uren worden dan wel betaald, maar tellen niet voor de 48 uur gemiddeld. En welke controleur gaat achteraf hard maken dat het geen beschikbaarheidstijd was?

Ik denk niemand, controleren ze wel op beschikbaarheidstijd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast trucker10
En welke controleur gaat achteraf hard maken dat het geen beschikbaarheidstijd was?

Bij een grondige bedrijfscontrole :ja:

Persoonlijk heb ik 1 laad adres en 7 losadressen , als ik telkens mijn pauze laat samen vallen op een losadres ( wat makkelijk is en ook een beetje wordt aangemoedigd , daar deze dan doorbetaald worden omdat ik op een losadres sta ) en bij een controle vraagt de ambtemaar naar mijn prestatieblad of werkrooster en deze gaat het aantal stoppen tellen en vergelijken kaart/schijf en routeblad . Euh 1 laad 7 los = 8 + je pauze van 15 en 30 minuten ( daar ik geen stop van 45 min heb ) moet ik eigenlijk 10 stops op je kaart/schijf zien . Zodus je werkt terwijl je op pauze staat :eek: .

Ons kunnen ze 28 dagen terug controleren langs de baan , eens op het bedrijf gaan ze maanden tot jaren terug ( bron mezelf ;) omdat ik ....... maar het niet op een forum kan zetten wegens nog lopende onderzoeken en vermoedens dat de ex baas hier ook leest :wijn: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat jij en Corne tegen alles wat ik schrijf aanschoppen is iedereen wel duidelijk

Maar geef eerst eens antwoord op mijn vraag, of heb je daar moeite mee?, dus op wie is artikel 65 volgens jou dan wel van toepassing?????????

loodspersoneel en kantoorpersoneel misschien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden