[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Chauffeur worden


Koentjuhh

Vraag

  • Forumlid

Hallo iedereen,

Ten 1e, het forum ziet er geweldig uit en ik als nieuweling kan hier nog veel leren! Bedankt daarvoor.

Mijn vraag:

Ik twijfel of ik chauffeur wil worden, ik doe op dit moment motorvoertuigen techniek niveau 4 (1e leerjaar). Nou heb ik bijna 9 weken stage achter de rug en ik vermaak me prima! Maar de chef werkplaats bij ons is echt een flapdrol. Ik heb er al eerder een gedacht om chauffeur te worden maar aangezien ik 16 ben is het een beetje vroeg om daar nu al een te beginnen. Nou heb ik geen zin om 9 uur per dag gezeur aan mijn hoofd te hebben en natuurlijk hou je dat altijd. Maar als je aan het rijden bent ben je lekker alleen, geen 'gezeik' van iemand and so on.

Maar nou is de echte vraag dus, wat vinden jullie nou zo leuk aan het chauffeurs leven? En wat niet? Daarmee bedoel ik eigenlijk gewoon heel de week onderweg en 's weekends thuis.

Het leuke lijkt mij op dit moment: Je ziet wat van de wereld (Europa) als je internationaal rijdt. Niks om je zorgen om te maken, lekker je radiootje aan en gaan (Zo kijk ik er nu een beetje tegenaan het is vast anders. Maar daarom ben ik hier). Nadelen zijn weer dat je altijd alleen bent. Als je vrouw en kinderen hebt zie je die alleen 's weekends. En zo kun je nog wel wat bedenken.

Om een 'lang' verhaal kort te maken: Wat vinden jullie zo leuk aan het vak en wat niet?

Met vriendelijke groet,

Koen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik geef je maar 1 Advies Lekker door leren als je dat kunt ! voor Nederlandse jongens en meiden zit er in dit vak weinige toekomst meer !

Zie dat je motor techniek leert bekwaam je daar verder in ! Om mensen in de techniek zitten ze te springen ! en wordt goed betaald ,En wil je wat van de wereld zien Ga varen het zei bij de grote vaart of marine ! Daar is de motor techniek ook een mooi vak .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast combidriver

Ik vind er geen flikker (meer) aan, maar aangezien ik dit al 32 jaar doe, is omscholen ook geen optie. Tuurlijk, zolang ik er niet uit geknikkerd wordt blijf ik lekker rijden. In die 32 jaar is er wel heeeeel erg veel veranderd. Veel goede dingen, lees: veel beter materiaal en voorzieningen voor de chauffeur. Echter er zijn ook veel negatieve zaken op te noemen: agressie langs de weg, en de concurrentie uit Oost Europa. En juist die concurrentie is de reden om een negatief advies te geven, omdat er geen toekomst meer is voor Nederlandse chauffeurs in het beroeps goederen vervoer. Internationaal staan we steeds vaker buiten spel, en zelfs op nationaal vlak worden se steeds meer verdrongen of gedwongen tegen een salaris net boven bijstands niveau te gaan rijden. Maar wel om 4 uur beginnen en dagen van 10 -15 uur hè. Tja, ik weet het, het klinkt knap negatief, maar wel de realiteit heden ten dagen.......

Sent from my iPhone 4s

using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Alhoewel ik als jongetje van 6 meeging met mijn ouwe heer, en ook internationaal wilde rijden zei hij, je gaat maar leren, als je niks kunt worden heb je 2 keuzes, of advocaat, of vrachtwagen chauffeur. En ik heb wel door geleerd. Maar rijden zit in het bloed. Dus, ja rijden kwam er toch van. Maar als je een gezond stel hersens hebt? Haal je diploma's eerst waarmee je echt een goeie boterham kunt verdienen. En leer door tot engineer. Ik rij nu nog af en toe. En kan als het nodig is en er echt geen werk meer is wat ik doe terug vallen in internationaal rijden. Zoals je op het forum kunt zien is het slecht in het transport. Met een goed stel hersenen kun je best tijdens je studie en wat bij buffelen, zoals ik deed je rijbewijzen halen, en je diploma's. En als je in de positie bent? Maak de keuze. Waak er voor slechts afhankelijk te zijn van het rijden alleen. Voor mij zijn weekenden weg geen probleem. Maarja, als je een jong gezin hebt is dat natuurlijk verre van ideaal. Het is een keuze. Maak er 2 zou ik zeggen, de toekomst ligt voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volg je hart, maar zorg wel dat je een papiertje achter de hand hebt. Dat maakt je flexibel.

Luister verder niet naar mannen die al 32 jaar chauffeur zijn. Die hebben tijden meegemaakt waar jij geen weet van hebt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Volg je hart, maar zorg wel dat je een papiertje achter de hand hebt. Dat maakt je flexibel.

Luister verder niet naar mannen die al 32 jaar chauffeur zijn. Die hebben tijden meegemaakt waar jij geen weet van hebt. ;)

Die mannen en vrouwen die er al 32 jaar hebben opzitten ,Hebben dit vak ook enorm zien veranderen ,en vaak niet in de goede zin van het woord . Kijk vroeger was het een mooi vak je zag nog eens wat ,en had een grote mate van vrijheid .Die vrijheid is er vandaag de dag niet meer .Je wordt overal op je vingers gekeken ,Vroeger belde je bij een klant of in een telefooncel ( een hokje met een telefoon waarin je geld moest gooien .dit voor de mensen die niet meer weten hoe zo een ding er uit zag :angel: ) Tegenwoordig heb je een lulijzer in je auto (telefoon ) black box enz ze weten altijd waar je ben en als het niet snel genoeg gaat ,dan maakt dat ding lawaai ! Maar nee alle gekheid op een stokje ons vak daar is weinig meer aan !Leer door en zoek een vak met mogelijkheden voor de toekomst ! Techniek staat er heel goed voor ! Ik zelf heb een tijd gevaren (heb tot de dag van vandaag spijt van dat ik daarmee ben gestopt ) Dan zie je ook wat van de wereld ,en je mag met hele mooie techniek werken als je daar voor bent .Maar volg je hart ,dit is alleen een advies !De romantiek is er in ons vak echt af .:koffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Tosti, voor je jeugd is er geen vroeger.

Voor de jeugd is chauffeuren een lulijzer en een GPS in de auto hebben, en overal afgezeken worden.

Prachtig vinden ze dat. En daarom willen ze chauffeur worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom zei ik het ook Tosti, die 'oude garde' heeft een ander referentiekader dan een nieuweling.

Bij de zeevaart geldt hetzelfde. Een neef van me vaart op een aardig bootje de wereld rond. Als hij zegt dat ie wat van de wereld heeft gezien begint z'n vader altijd over vroeger toen het lossen nog dagen duurde en ze de steden aan het verkennen waren. Daar heeft hij vaak de tijd niet voor. Z'n vader vindt het nu een klote baan, z'n zoon is er dik tevreden mee. 't Is net een chauffeur, z'n ouwe!:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedank voor de reacties !

Ik weet het niet. ALS ik de keuze maak om toch chauffeur te worden zorg ik sowieso dat ik deze opleiding eerst afrond, maar dat wou ik sowieso al. En als ik nou echt graag chauffeur wil worden en ik vind de autotechniek niet leuk meer zeg ik volgend jaar: Ik wil examen doen voor niveau 2 (Dat kan aangezien wij in het 1e jaar niveau 2 helemaal afwerken) dan ben ik gewoon monteur. In principe als ik niveau 4 afrond ben ik ook gewoon monteur (1e monteur weliswaar maar goed) dan moet ik nog weer doorleren wil ik hogerop komen.

In ieder geval bedankt voor de goeie reacties en meer zijn altijd welkom !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het enige écht grote nadeel van internationaal chauffeur zijn is dat je weinig thuis bent. Aan alle rest leer je vanzelf mee om te gaan op je eigen manier. Maar een diploma om achter de hand te hebben is nóóit verkeerd, het blijven gewoon gekke tijden en je hebt een beetje geluk nodig om ergens tussen te rollen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
,Vroeger belde je bij een klant of in een telefooncel ( een hokje met een telefoon waarin je geld moest gooien .dit voor de mensen die niet meer weten hoe zo een ding er uit zag :angel: ) Tegenwoordig heb je een lulijzer in je auto (telefoon )

:) Toen ik dit teruglas moest ik meteen denken aan de eerste autotelefoons :)

Die waren duur in aanschaf maar ook erg duur in het gebruik.

Ik heb ook nog een tijd rondgelopen met zo'n pieper/semafoon van KPN aanschaf dacht ik iets rond de fl 200,- toen dan kreeg je een berichtje (telefoonummer op je display) en die moest je dan zo snel mogelijk terugbellen. Tussen het versturen en het ontvangen kon wel eens een half uur tussen zitten en dan kreeg jij op je kop dat je niet meteen had teruggebeld.

De eerste GSM , ik heb eigenlijk geen idee meer in welk jaar die dingen opkwamen.

En dan nu de Smart phone.

Eigenlijk is dat alles best wel snel gegaan zeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@ Koen (TS)

Ik vind het goed dat je sowieso eerst je opleiding wilt afronden.

Ik zou ook zeggen leer door in je huidige vak.

En als je werk hebt als monteur en geld verdient ga dan je groot rijbewijs halen en zet alles door.

Je zou dan kunnen beginnen als zaterdagchauffeur of weekendchauffeur (oa mogelijkheden in de luchtvracht en voor de zaterdag met name in de supermarktdistributie)

Op dit moment is er zeer weinig werk (vacatures) in het transport. Geen goede tijd dus om NU al het roer om te gooien.

Maar aan monteurs & technici is op dit moment een grotere vraag dan naar chauffeurs.

Mogelijk in de toekomst is er nog minder vraag naar Nederlandse internationaal chauffeurs omdat het er naar uit ziet dat Brussel de cabotage wil gaan verruimen en er nog tal van goedkope lonenlanden bij de EU komen. Dit maakt de toekomst voor de (te dure) WestEuropese chauffeur dus nogal onzeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden