[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Gerda een stuk onderweg


Ron Bronsveld

Vraag

Recommended Posts

  • 0

Op boeiende wijze vertelt Kortooms het verhaal van Gerda, een van de weinige vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. Vanaf haar 15e droomde ze al van dit beroep. Met veel lef en doorzettingsvermogen krijgt ze het voor elkaar om kort na haar 18e verjaardag een vrachtwagen te mogen besturen. De lezer wordt meegenomen op avonturen onderweg, in binnen- en buitenland, in het bijzonder het grote avontuur naar het Verre Oosten. Aantrekkelijke, eenvoudige ontspanningslektuur waar een groot lezerspubliek van kan genieten. Duidelijk druk.

(NBD|Biblion recensie, T.G. Dijk-Kalsbeek.)

Genre-informatie:

Dit product komt voor in:Literatuur > Romans

Fictie

Trefwoord(en): Chauffeurs

zie rode woorden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zijn er mensen die het gelezen hebben? zoja, waar gaat het in godsnaam over(recensie is te oppervlakkig) en vonden jullie het leuk?
Ik heb het zelf gelezen ik ben helemaal niet zo'n lezer maar dit boek las ik in een adem uit en aangezien er verschillende bestaande bedrijven in worden genoemd vroeg ik me af of het op waarheid is berust. Het gaat over één van de eerste vrouwlijke vrachtwagenchauffeurs die in binnen en buitenland allerlei avonturen beleefd doordat ze één van de weinige vrouwelijke vrachtwagen chauffeurs is.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

gerda-heimwee.jpg

blz 61 (of zoals op blz 6 staat:

"Chauffeurs zijn is geen beroep, maar een ziekte.")

gerda-dollen.jpg

blz 80 Ja, 't is een lekker ding, maar ze bijt al bij voorbaat wel héél erg van zich af.

Soms wel 3x op een bladzij - anekdote na anekdote ....

Een grote bek "op z'n Hollands" -

denk dat deze meiden wat rustiger waren . . .

Boderijders1968.jpg

En dat is dus wèl echt gebeurd.

Ben niet bekend met die bedrijven die in het boek genoemd worden.

Van Seumeren ken ik alleen als zeerzwaartransport,

maar misschien is dat van later datum.

Ben nu net voorbij de Volvo Titan en de Scania Snuit....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucklily

Ik heb het boek gelezen in mijn vakantie en ik moet zeggen: heeeeel herkenbaar!

Vooroordelen, media die niet opschrijft wat je gezegd hebt, respect als je toch wel een goede chauffeur blijkt te zijn. In 1 middag uitgelezen ja.

Inderdaad een heleboel bekende bedrijven: De Waard Noord-Scharwoude, maar die wilde Gerda niet in dienst nemen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik heb dat boek dus wel gelezen. MAAR er is nog een vervolg op geschreven en ja die heb ik dus ook gelezen, en ik mag zeggen het waren alle twee zeer leuke boeken.

of ze op waarheid berusten heb ik geen idee van want zoals ik hier te pas en te onpas lees, hoor ik denk ik niet in de categorie van EXPERT-CHAUFFEURS dus weet ik niet alles. maar ik vond die boeken leuk om te lezen.

leuk stukje was dat zij een oplegger krijgt en een collega krijgt een schamel-combi. hij gaat zich daarover beklagen en krijgt als antwoord dat je als vrouw makkelijker ONDER een oplegger je behoefte kan doen als op je schamel.

IK heb Gerda persoonlijk gekend en heb ook het boek gelezen, je mag van mij aannemen dat het op waarheid berust.

Natuurlijk is de stijl van Toon erg geromantiseerd,maar je mag van mij aan nemen dat zij,hoewel toch vrouwelijk, een "wijf met ballen"was.:D

De meeste kritiek op haar kwam vroeger dan ook van die gene die thuis een vrouw en een hok vol koters hadden en m er bij haar eens in dachten te steken(Zoals zij t zelf uitdrukte,maar wat niet door Toon beschreven word :D:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
jij zegt wel dat Toon dat niet specifiek beschreven heeft, maar als ik me goed herriner kon je zulke reaktie,s wel degelijk in een van die boeken tussen de regels door lezen.

Als je erg goed tussen de regels leest wel natuurlijk,maar je moet ook naar de tijdsgeest kijken waarin het boek geschreven is (1989)

Er werd toen niet zo vrank en vrij geschreven over intieme momenten die men tijdens toevallige ontmoetingen onderweg kon hebben :D.

Ze waren er wel natuurlijk,maar Moeders las ook wel eens boeken(van Toon):angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Gerda heeft haar belevenissen als een soort verlaat dagboek op papier gezet en dat aan Toon gegeven. Die heeft er toen een verhaal van geschreven zodat het lekker weg leest, op zijn Toons, net als dokter Angelino en Beekman en Beekman zeg maar. Het is namelijk niet iedereen gegeven om een zodanig boek te schrijven dat je het in één adem uit wilt lezen.

Heb toen het tv intervieuw gezien met Gerda. Toen reed ze bij Vitesse. Volgens mij was dat bij Ivo Niehe ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De familie van Seumeren heeft verschillende transportbedrijven gehad bekenste is natuurlijk kraan en zwaartransportbedrijf Van Seumeren wat eerst in Utrecht zat en daarna op Ouderijn [ gem. de Meern later Utrecht] Dit bedrijf is later in het bedrijf Mammoet op gegaan. De familie van Seumeren is helemaal terug getreden uit Mammoet.

Een ander Bedrijf was van Seumeren transport Uithoorn [VST] dit was als ik het juist heb de broer van Jan van Seumeren Senior, de oprichter van het boven genoemde bedrijf. dit bedrijf had volvo`s onder andere F88`s

Dan is er nog van Seumeren koeltransport uit Hilversum

al deze wagens rijden en reden in de bekende club kleuren Rood / Zwart

Voor verdere info zie de website van Jan van Wees Heavy Lift and transport page

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja Nedloyd de eigenaar van Mamoet breda [rood- wit/ geel grijs] ging zich weer volledig richten op containers en bootje varen. Dus Mammoet stond te koop en van Seumeren kocht de hele handel

Ze ontwikkelde veel techniek zelf daar in de Meern, dat was ook de kracht van van Seumeren niet de grootste maar wel de slimste. later ging dit verder in Rotterdam. De berging van de Koersk is het ultieme bewijs daarvoor

Toen ik nog op school zat ging ik nog wel eens een bakkie doen in de meern en foto`s maken, dat was toen ze naar Rotterdam verhuisde rap afgelopen onder het mon van veiligheid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, van Seumeren kocht inderdaad Mammoet van Nedlloyd over. Mammoet had net de nieuwe bedrijfskleuren aangenomen. Wat Mammoet had aan hijskranen, werden verkocht om de koopschuld aan de bank te betalen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, voordat van Seumeren de eigenaar werd. De Mammoeters wisten al van tevoren dat de Mammoet weer na enkele jaren verkocht zou worden. Want van Seumeren zijn eigenlijk handelaars en verkopen alles waar aan te verdien is. Het is dan ook gebeurd, de van Seumerenkleuren zijn er nog, maar geen van Seumeren zelf meer. De kennis van bergingen en verplaatsen van abnormale projecten kwamen wel van van de Bredase Mammoeters. Het hijsen was meer voor de van Seumeren. Er zijn maar weinig bedrijven, zoals Mammoet, die kennis en ideeën in huis hebben. Ik heb er gewerkt en ieder karwei was weer een knap staaltje vakwerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat grappig dat deze discussie nu boven water komt, heb het boek hier net in de auto liggen en deze week uitgelezen. Vroeg me ook af wat er van waar is maar Toon Kortooms heeft meer boeken geschreven die op waarheid berusten. En Europeaan heeft Gerda ontmoet dus blijkbaar bestaat ze echt ;).

Dit is voor menig chauffeur echt wel een aanrader, dankzij de plaatsen, auto's en bedrijven die beschreven worden. En er is dus nog een deel 2?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En Europeaan heeft Gerda ontmoet dus blijkbaar bestaat ze echt ;).

Ja hoor,en ik ben echt niet de enige die haar kent,ik weet niet hoe t haar nu vergaat,ik heb al jaren niets van haar gehoord.

Toen ik ,als snotterke,mijn eerste ritjes naar Italië reed werkte zij bij Piet van Diemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ja hoor,en ik ben echt niet de enige die haar kent,ik weet niet hoe t haar nu vergaat,ik heb al jaren niets van haar gehoord.

Toen ik ,als snotterke,mijn eerste ritjes naar Italië reed werkte zij bij Piet van Diemen.

Je bent niet de einigste, ik ken(de) ze beide, zowel de Brabander uit de peel als Gerda.

Overigens zijn alle verhalen van Toon Kortooms op waargebeurde verhalen gestoeld, ook de tweeling Beekman heeft daadwerkelijk bestaan en leven de nazaten van Hendrik van Ham nog altijd Donw Under in Nieuw Zeeland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden