[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Is het echt zo slecht?


Wannabe

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Bij mij bestaat de kans dat ik binnenkort op staande voet ontslagen zal worden. De verdere details zal ik jullie besparen. Ik ben in het bezit van een rijbewijs c.

Omdat het transportvak mij altijd al heeft aangetrokken en ik thuis 5 monden om te voeden heb, ben ik aan het orienteren op een ander vak, in dit geval dus het chauffeursvak.

Ik ben van plan om mijn chauffeursdiploma, mijn e rijbewijs en eventueel ADR- certificaat te gaan behalen. Nu lees ik ook veel negatieve dingen omtrent de Oost-Europese chauffeurs die de markt overnemen.

Ik woon niet ver van de Belgische grens met o.a. Zeebrugge in de buurt.

Mijn vraag is of het echt zo slecht gesteld is en er geen werk te vinden is, of valt het wel mee en geldt dat enkel voor de internationale ritten.

Heeft er nog iemand tips, behalve dan de tip 'niet doen'?

Groet van een Wannabe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

het is zeker niet positief gesteld in deze sector.

maar als jij in je eentje zoveel monden moet voeden, hoe denk jij dan deze rijbewijzen te gaan halen?

weinig kans dat een werkgever dit voor jou dit gaat betalen aangezien er zat ervaren chauffeurs zitten te wachten op werk met alle benodigde papieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De toekomst van de west europese chauffeur ziet er niet goed uit -> zogenaamd TE duur.

Ook zijn er op dit moment nauwelijks banen in het transport te vinden.

"binnenkort op staande voet" ... binnenkort? Wat ben je van plan dan? Om op staande voet te worden ontslagen moet je namelijk nogal wat uithalen.

Ik zou maar proberen dit ontslag te voorkomen als je 5 monden te voeden hebt.

Indien je chauffeur wilt worden moet je nu een grote investering doen die je er niet zo gemakkelijk weer uit zult krijgen.

Code95, en rijbewijs CE is al snel een kostenplaatje van enkele duizenden euro's

Ook moet je iedere 5 jaar voor je beroep gekeurd worden en ook de 35uur bijscholing bijhouden om je beroep te kunnen blijven beoefenen. (er zit een kans in dat je dit zelf zult moeten bekostigen)

Op dit moment zijn er nauwelijkse vacatures in het beroepsgoederenvervoer en voor wat de toekomst betreft ziet dit er niet beter uit.

Slechter zelfs - > tendens is om zo goedkoop mogelijke transporteurs het werk te laten doen.

Is er in je huidige beroep niet een andere werkgever te krijgen dan?

(waarschijnlijk niet anders zocht je niet de optie om jezelf te herscholen) Gewoon uit nieuwsgierigheid in welke sector werk je nu? Wat is je beroep?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier

Om je vraag te beantwoorden:

Ja, het is heel slecht gesteld in de transportsector, en er is totaal geen toekomst in de branche.

Voor jouw staan inmiddels 8000 werkloze chauffeurs, met ervaring, ook nog voor een baan aan te kloppen.

Tip: zoek je heil in een andere branche.

Is er in de haven van Zeebrugge geen baan te vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast trucker10

Is er in de haven van Zeebrugge geen baan te vinden?

Daar in Zeebrugge liggen banen om de haven te bereiken :ja:

Of ze er voor het rapen liggen ?

Is er dan in NL totaal niks meer met een rijbewijs C in de plaatselijke distributie ?

Is dat chauffeurs diploma nog steeds nodig voor jullie rijbewijs CE ? Wij als Belg volgen scholing , rijden een paar uurtjes gaan onze proeven doen , slagen we , dan rijden we . ( ja ik weet dat ik nu zal moeten incasseren :stom: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

[h=1]Truckers somber over toekomst'[/h] [h=2]Veel Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zien de toekomst van de transportsector somber in. Dat komt naar voren uit een enquête die SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft gedaan onder truckers. 3000 chauffeurs vulden de enquête in.[/h] m1mxxqta0h5k_sqr256.jpg Foto: NU.nl/Hans van Hamersveld

Zeven op de tien respondenten zegt er het afgelopen jaar financieel op achteruit te zijn gegaan. Dat komt volgens hen vooral door concurrentie van buitenlandse bedrijven, met name uit Oost-Europa, en doordat er minder te vervoeren is.

Of de enquête representatief is voor alle chauffeurs kan een woordvoerder van de SP zaterdag niet zeggen, maar hij denkt wel dat het beeld dat eruit oprijst door veel truckers wordt gedeeld.

De resultaten gaan in een zwartboek naar eurocommissaris Siim Kallas van Transport.

Door: ANP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Deze rijbewijzen denk ik te gaan halen met de onvoorwaardelijke steun van familie. Het was een stille hoop van mij dat ik als chauffeur aan de slag zou kunnen. Helaas niet dus als ik de reacties zo lees. Ik zag toch nog redelijk wat vacatures staan voor chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian

Als jij je een beeld wil vormen van de transportsector moet je dit forum eigenlijk niet bezoeken.

Hier is de toon erg negatief en m.i. buitenproportioneel.

Het is op dit moment in het algemeen niet super in het transport, vooral door de crisis.

Maar dat geldt voor meer sectoren en die tijd gaat wel voorbij.

Als jij graag chauffeur wil worden is dat het overwegen waard.

Zou je iets anders gaan doen en dan elke dag met tegenzin willen werken?

Doe dan iets wat je graag doet, al is het chauffeur.

Je kiest toch voor een baan die je over 5, 10 of 20 jaar nog doet.

En dan is de crisis echt wel voorbij.

En dan nog wat; misschien is het bij een aannemer of afvalverwerker (eigen vervoer) of zo iets gunstiger werken dan bij een transportbedrijf.

(De CAO beroepsgoederenvervoer is al niet zo fraai, wordt vaak niet goed nageleeft op de koop toe maar de meeste chauffeurs vinden het wel goed en veel verbetering is daarom niet te verwachten)

Het gunstigste voor jou lijkt me dat je het ontslag op staande voet probeert te vermijden of zo lang mogelijk uitstellen.

Intussen je E en code 95 halen.

Dan nog heel even wachten tot de economie weer wat aantrekt, je ADR halen en solliciteren voor chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik zeg doen, maar dan moet je evt wel weken van huis willen zijn dan is er best nog wel werk te vinden.....Zijn nog bedrijven die mensen zoeken nu en in de toekomst ook wel, maar 12dagen weg en 2 dagen thuis....Sommige hier zien het somber in, maar waar een wil is is een weg....+ jij word opgevoed naar de regels die er nu zijn, wij kijken nog te veel naar hoe het vroeger was......en denken daarom dat het achteruit gaat...ook met de 48uur regel is er best nog wel wat te verdienen als je de hele week van huis bent en ook de weekenden aan het rijden bent....weekend stil staan kost geld, maar een weekend rijden levert nog steeds veel geld op...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het transport is de laatste jaren aan het veranderen, maar dat is in heel Nederland met meer beroepen. als je echt wil rijden stap dan eens binnen bij een uitzendbureau en leg je verhaal daar op tafel. ga eerst maar eens nadenken wat je nu echt wil, monden voeden of leuk werk. als het puur om monden voeden gaat kruip dan op een heftruck en ga in ploegendienst werken. wil je perse rijden dan moet je even het een en ander uitstippelen hoe je het gaat aanpakken . succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@kapitein haak, ik kom idd uit die regio, tenminste Zeeuws Vlaanderen.

op dit moment denk ik dat het toch wel mee zal vallen op mijn werk en dat ontslag op staande voet er niet inzit.

Toch zou ik wel de transport in willen. Ik heb vroeger bij defensie ook trekker oplegger gereden met ADR en vond dat werk mooier dan dat ik nu doe. Helaas kon ik enkel rijbewijs C en D meenemen.

Misschien toch maar 2 jaartjes wachten totdat de economie aantrekt en wellicht er strengere regels komen voor Oost Europese chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....wellicht er strengere regels komen voor Oost Europese chauffeurs.

Waarop baseer je deze hoop? Alle regeltjes gelden voor zowel die MOE chauffeurs als voor de NL chauffeurs...

Kijk maar naar die code 95 ellende.....

De west europeaan schrreuwde moord en brandd dat ZIJ wel een opleiding hadden gehad en de MOE'rs niet....

Nu kunnen we allemaal verplicht de schoolbanken in....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

@ Wannabe.

5 monden te voeden is nogal wat.

Persoonlijk valt het mij op dat als er paniek is, men ineens het transport als alternatief ziet :confused:

Het is absoluut niet persoonlijk bedoelt, maar dat stuit (bij mij) best wel op enige weerzin.

Chauffeur is een VAK ! wat een ander er ook van zegt, of hoe hij/zij het ook ziet.

Gezien het feit dat er nogal wat chauffeurs zonder werk zitten die als "ervaren" kunnen worden bestempeld, is een baan binnen de sector alleen nog te realiseren als je bereid bent om "in te leveren"

Is al aangehaald, de CAO is nu niet echt denderend te noemen gezien de risico's (bekeuringen voor eigen rekening enz.)

Door "in te leveren" geef je die mensen die voor een fatsoenlijk loon hebben gevochten een giga trap onder het achterste, en de louche figuren binnen de sector een vrijbrief voor hun handelen.

Bovenstaande maakt de reacties van sommige postings misschien wat duidelijker.

Een ander voorbeeld om aan te tonen hoe ziek de sector/wereld is.

Een conculega van mijn werkgever heeft inmiddels alleen maar Russen en Bulgaren in dienst (wel een gedachte, ga hem niet posten)

Vervolgens gaat deze werkgever 20% !!!!!!!!!!!!!!!!! onder de prijs door. (bron: mezelf)

Dan probeer je niet je bedrijf te redden, dan help je de hele sector naar de gallemiezen !!!!!!!!!!

En daar wil jij in werken ?

Wat mij betreft ben je welkom hoor, maar bezint eer ge begint !

Bouw/productie en andere dienstverlening ? AL NIET ANDERS !

Wens je wel heel veel wijsheid toe in de keuze die je wilt maken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden