[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Van der aart, drachten


emelwee

Recommended Posts

  • Forumlid

Enkele mensen zouden ook graag duidelijk willen hebben hoe het kan dat arbeidsburo Drachten mensen poogde te sturen richting van der Aart. (nooit in geschreven woord, altijd mondeling)

Hoe kan het dat bedrijven met dergelijke werkwijze voorlichtings avonden mogen geven op het arbeidsburo aan werkloze die niks van transport weten.

Hoe kan dat terwijl werkloze chauffeurs hier al jaren op hameren bij gemeente en toenmalig arbeidsburo.

Zou dit iets te maken kunnen hebben met.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele mensen zouden ook graag duidelijk willen hebben hoe het kan dat arbeidsburo Drachten mensen poogde te sturen richting van der Aart. (nooit in geschreven woord, altijd mondeling)

Hoe kan het dat bedrijven met dergelijke werkwijze voorlichtings avonden mogen geven op het arbeidsburo aan werkloze die niks van transport weten.

Hoe kan dat terwijl werkloze chauffeurs hier al jaren op hameren bij gemeente en toenmalig arbeidsburo.

Zou dit iets te maken kunnen hebben met.....

Van der Aart personeelszaken staat onder leiding van Piet Grotenhuis, Piet was vroeger accountmanager bij het Werkplein (arbeidsbureau) Leeuwarden.

  • 1 plus 1 is 2 lijkt mij.


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die mensen bij zo'n uwv hebben toch ook geen bal verstand van (de regels in) het transport. Weten zij veel.

Nogmaals; het klinkt allemaal mooi maar is niet nieuw. 30 jaar geleden werden er op deze manier ook al jongens aan het werk 'geholpen.' Ik heb ze zien komen en gaan, meestal met de brokken achterblijvend. Er werden er maar 2 beter van; de dealer die het met de directeur op een akkoordje had gegooid en op deze manier wat auto's verkocht, en de directeur van het transportbedrijf zelf.

Maar hoe dit met van der Aart ook afloopt; ik denk dat er over een paar jaar wel weer een 'slimme' transportondernemer gaat komen die gemotiveerde jongens naar het 'zelfstandig ondernemersschap' gaat 'helpen.' ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die mensen bij zo'n uwv hebben toch ook geen bal verstand van (de regels in) het transport. Weten zij veel.

Nogmaals; het klinkt allemaal mooi maar is niet nieuw. 30 jaar geleden werden er op deze manier ook al jongens aan het werk 'geholpen.' Ik heb ze zien komen en gaan, meestal met de brokken achterblijvend. Er werden er maar 2 beter van; de dealer die het met de directeur op een akkoordje had gegooid en op deze manier wat auto's verkocht, en de directeur van het transportbedrijf zelf.

Maar hoe dit met van der Aart ook afloopt; ik denk dat er over een paar jaar wel weer een 'slimme' transportondernemer gaat komen die gemotiveerde jongens naar het 'zelfstandig ondernemersschap' gaat 'helpen.' ;)

Het is ondertussen wel gebleken dat de manier waarop we nu bezig zijn helemaal niet de goede is. We houden ons zo krampachtig vast aan "vroeger" dat we onszelf naar de kloten hebben geholpen.

Het bewijs is nu toch ondertussen wel eens geleverd dat we op de verkeerde weg zijn. Maar we moeten vooral aan blijven schoppen en afgeven op alles wat geen "normale"verhouding tussen werkgever en werknemer is. Dan komen we er wel en komt alles weer goed toch?

Of is dit te zwart wit gedacht ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad! Bedenk iets nieuws! En niet een ongelijkwaardige verhouding tussen opdrachtgever/ wergever en 'ondernemer' /'werknemer!' Want dat is decennia geleden al geprobeerd en geen succes gebleken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
ook van dijk draaide op papieren van van der aart.

heeft mij in april gevraagd of ik voor hem wilde rijden.blij dat ik het niet gedaan heb

werkte met zelfde construcktie vehuurde auto`s aan chauffeurs

dus ook "een opleiding" van v/d Aart is geen garantie voor de toekomst...................:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

KOLLUM - "Mijn bedrijf is failliet omdat een opdrachtgever mij nooit heeft betaald", zegt directeur Christiaan van Dijk van het eerder deze week failliet verklaarde Van Dijk Expeditie en Transport in Kollum.“En als ik geen geld heb, kan ik niets meer ondernemen”, vertelt hij somber verder. “Ik heb negen vrachtwagens op de weg en huur de de chauffeurs in”, klinkt het verder.Hulp bleef uit“Ik heb geprobeerd om regelingen te treffen. Ik was aangesloten bij een organisatie die mij steeds de indruk had gegeven dat ze mij zouden helpen in tijden van nood. Maar die hulp bleef helaas uit”, benadrukt Van Dijk."De vrachtwagens waren geleased en gehuurd en op zich vallen de schulden mee. Ik heb wel zin om door te starten, maar wat mijn plannen zijn hou ik nu nog liever voor mezelf."Doorstart realistisch?"Ik wil eerst deze kwestie afwikkelen”, voegt hij er nog aan toe. De ondernemer die de faillissementsuitspraak dinsdag in de rechtbank van Noord-Nederland moest aanhoren, blijft optimistisch. Dat blijkt uit het feit dat hij nog doorwerkt.Meestal gebeurt dat alleen als een doorstart realistisch is. Het is dus nog niet gezegd dat het licht definitief uitgaat voor de transportonderneming aan de Eskesstraat 9.“Ik vervoer eigenlijk alles wat los en vast zit, veel pallets en ik ben actief tijdens de bietencampagne”, wil Van Dijk nog kwijt.Van der Aart"Hij was operationeel directeur bij Van der Aart in Drachten", reageert bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten. "Hij had die negen wagens zonder eigen vergunningen.Zijn eigen bedrijfje had Van Dijk erbij", laat de vakbondsman woensdagavond weten.Over een mogelijk doorstart zegt Atema: "Oh, zonder vergunning?" En: "Wij gaan het volgen."In loondienstDat de directeur overweegt door te starten en nog gewoon doorrijdt en dus de activiteiten van zijn failliete bedrijf voortzet is onbekend bij curator mr. H. Lunter uit Drachten. “Ik heb hem nog niet gesproken. Hij geeft aan nu in loondienst te werken en rijdt tot het weekeinde. Daarom heb ik volgende week een afspraak met hem”, meldt ze.Ze vertelt kort daarna: “Het faillissement is aangevraagd door een oliemaatschappij en Kooiker Groep in Grou..“Mij is bekend dat er geen personen in loondienst waren. Verder ga ik in kaart brengen of er eigendommen zijn, hoe de leasecontracten in elkaar zitten en hoe groot de schuldenlast is”, besluit ze.

Bron: T-O

Als deze curator de tijd en moed heeft om dat zaakje eens goed uit te spitten, kon dit misschien ook wel eens nadelige gevolgen hebben voor v/d Aart en dondert daarmee de pyramide in elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

dat doet een curator alleen als er voldoende geld (vooraf al) overblijft om zijn salaris veilig te stellen, en daar zal het niet naar uit zien, lijkt mij.

Kijk maar naar de curators van het failliete DSB Bank, zijn nog steeds heerlijk bezig, en sturen hun facturen nog steeds vrolijk rond, maar uitbetalen aan gedupeerde???????? :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

[TABLE=width: 976, align: center]

[TD=class: body_txt_black_11]

rss.png

Nieuwsoverzicht | Persbericht insturen | Zoeken

[h=1]FNV wil getuigen onder ede horen in kwestie Van der Aart Drachten[/h][TABLE=class: intable, width: 491]

[TD=class: tcell, align: justify]Rechtbank-03.jpgDRACHTEN - Van der Aart uit Drachten maakt gebruik van een bijzondere constructie. Chauffeurs in loondienst verhuren een door de chauffeurs gehuurde of gekochte vrachtauto aan hun werkgever. Contractueel is de zaak zo geregeld dat de chauffeurs feitelijk hun eigen loon bij elkaar moeten rijden en zelf de risico’s dragen.

FNV Bondgenoten heeft vastgesteld dat de cao via deze constructie niet wordt nageleefd, concurrentie wordt vervalst en gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen. Veel chauffeurs worden gouden bergen beloofd, maar eindigen financieel uitgekleed in de goot.

Enige tijd geleden legde de inspectie Van der Aart een last onder dwangsom op, Van der Aart wist deze voor de rechter succesvol aan te vechten en kreeg uitstel hangende het bestuursrechtelijke vervolgtraject. FNV Bondgenoten heeft geprobeerd in een Kort Geding een verbod te krijgen op het toepassen van de constructie. De rechter wees de vordering van FNV Bondgenoten af.

Met de vordering in Kort Geding heeft FNV Bondgenoten een weloverwogen risico genomen dat de verbodsvordering zou worden afgewezen. Er is geprobeerd of via deze procedure sneller een verbod gerealiseerd zou kunnen worden in plaats van het vaak langslepende bestuurlijke traject wat Van der Aart heeft met de inspectie en een eventuele procedure met de vergunning verstrekker.De kantonrechter oordeelde dat met het aangedragen bewijs niet onomstotelijk vast is komen te staan dat Van der Aart onrechtmatig handelt. Wel dat de chauffeurs geprikkeld worden om de loonkosten laag te houden. Eerder schreef de zaakwaarnemer van Van der Aart dat er minder loon en meer verhuurprijs werd gerekend, omdat loonkosten door de fiscus zwaar belast worden.

FNV Bondgenoten gaat de rechter nu dan ook verzoeken om getuigen onder ede te mogen verhoren, om zo buiten de papieren werkelijkheid om mensen te laten getuigen over de feitelijke gang van zaken binnen het bedrijf.

Edwin Atema: “In een Kort Gedingprocedure is weinig ruimte voor bewijsvoering, het is vaak een welles-nietes spel. Het inbrengen van door Van der Aart vervalste loonstroken heeft in deze procedure dan ook weinig effect gehad. Ook werd er met droge ogen beweerd dat de auto’s niet op het buitenland rijden en dat dit het lage loon zou rechtvaardigen. Op facebook staan de auto’s van Van der Aart gewoon afgebeeld al rijdend in de Alpen, dit lijkt ons toch buitenland. Als is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel."

Verder voerde Van der Aart het verweer aan dat het einde van de constructie ook mogelijk het einde van de onderneming zou betekenen. Dit terwijl er tevens wordt beweerd dat de arbeidscontracten en de huurovereenkomsten van de vrachtauto’s geheel los van elkaar staan. Volgens FNV Bondgenoten is dit nu dan ook de kern van de zaak. Van der Aart huurt auto’s van haar werknemers met de prikkel, zo ook oordeelde ook de rechter, om weinig loon uit te betalen.

Edwin Atema: “Bij een normaal bedrijf lijkt het ons raar dat een bedrijf op de fles zou gaan als ze haar auto’s niet van chauffeurs, maar gewoon op de markt zou moeten huren. Bij dit bedrijf is de huurprijs echter de vrachtopbrengst minus alle loonkosten inclusief het werkgeversdeel, dit betekent dus dat de chauffeur er zelf baat bij heeft om zo weinig mogelijk uren en dus loon uitbetaald te krijgen. Hoe meer uitbetaalde uren, hoe minder huur. Daarnaast wordt op huurprijs € 400,- per maand in mindering gebracht voor Van der Aart. Het maakt dus niet uit voor welke prijs er gereden wordt, de € 400,- per maand is voor Van der Aart gegarandeerd. Er is geen normaal lease- of verhuurbedrijf op de wereld die dat afspreekt. Zie hier het doel van de constructie."

Bron: Transport Online/FNV

[/TD]

[/TABLE]

[/TD]

[/TABLE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het klopt wat deze Atema beweerd? En een ondernemer een rechtbank op het verkeerde been zet? Dan is er een directeur die een probleem heeft.

Rekken en vertragen is een niet onbekende strategie. Echter als een rechtbank vast stelt dat deze onjuiste informatie is verstrekt? Heeft dit zeker verstrekkende gevolgen. Je kunt het ook, uitstel van executie noemen. Het zal nog wel enige maanden een voortslepende zaak worden/zijn.

Ik blijf het met belangstelling volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

[h=1]LT handhaaft dwangsom tegen van der Aart Transport[/h][TABLE=class: intable, width: 494]

[TD=class: tcell, bgcolor: #FFFFFF, align: justify]image-11166.jpgDRACHTEN - De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft opnieuw een Last onder Dwangsom opgelegd tegen van der Aart Transport uit Drachten. Deze dwangsom wordt opgelegd vanwege een inhuurconstructie door van der Aart. Van der Aart moet binnen een halfjaar zorgen dat alle 'eigen rijders' een vergunning hebben. Blijft van der Aart in gebreke dan wacht hem een dwangsom van 100.000 euro.

Gerard Westerhof, persvoorlichter van ILT, licht woensdagmiddag de dwangsom toe: "Het klopt dat wij wederom een Last onder Dwangsom tegen van der Aart hebben lopen. Wij vinden dat de constructie die hij voert niet klopt. Deze keer hebben wij hem echter wel een langere termijn gegeven om zijn zaakjes op orde te krijgen."

In mei van dit jaar legde de ILT ook al een Last onder Dwangsom op aan van der Aart. Deze vocht van der Aart echter, met succes, aan bij het College voor het Bedrijfsleven in Den Haag.

"Dat ga ik nu weer doen", zegt Dick van der Aart, eigenaar van Van der Aart Transport uit Drachten, woensdagmiddag als hem om een reactie wordt gevraagd. "Ik ben somber. Niet over de uitspraak van de rechter, maar wel over deze situatie en het is ook vervelend voor mijn medewerkers. Ik heb deze constructie al negen jaar geleden opgezet in samenspraak met onder andere TLN en NIWO. In die negen jaar heb ik acht keer controle gehad en zijn er geen maatregelen genomen", gaat hij verder."Alle chauffeurs zijn bij mij in loondienst. Dat ik hun vrachtwagen inhuur bepaal ik toch zelf? Niemand kan mij toch verplichten de vrachtwagen bij Scania, Daf of een andere truckdealer te kopen of huren?"

"Ik ga ook dit bezwaar met het volste vertrouwen tegemoet. Maar ik vind het wel vervelend allemaal. De rechter heeft eerder besloten dat de tijd die ik kreeg te kort was en heeft toen de Last onder Dwangsom opgeschort tot de bezwaartermijn. Echter het bezwaar dat je aantekent gebeurd bij dezelfde inspectie als waar je de Last onder Dwangsom van krijgt, namelijk de ILT. Die heeft nu dus besloten dat het besluit van de inspectie gehandhaafd blijft. Het is geen onafhankelijke commissie. Het is net alsof de slager zijn eigen vlees keurt", zegt van der Aart tot slot.

[/TD]

[/TABLE]

Bron: T-O

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij had samenspraak met TLN, deze denken alleen aan zichzelf en de grote jongens, de kleine laten ze barsten.

Bij TLN wordt ook geadviseerd om met MOE landers in zee te gaan.

TLN is mede de oorzaak dat het transport in Nederland naar de kloten is.

En dan gasten als v/d Aart ook nog steunen, bah.

Volmondig mee eens.

Des te beschamender is het dat men daar wel telkens begint over een chauffeurstekort.

En dat ook als zodanig aan de heer Ascher uit.

Dat het feitelijk om een moelander tekort gaat verteld men er verstandigerwijs niet bij.

En als straks blijkt dat er zogenaamd geen NL chauffeurs te vinden zijn, dan moet de arbeidsmarkt nog verder open.

HET droomscenario van TLN!

Maar goed, we dwalen af....:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat is daar mis mee. De mensen die er werken worden die gedwongen? Ze wisten waar ze aan begonnen.

Laat ze is mijn gedachten. Zoals ik al eerder gezegd heb, waarschijnlijk word dit werk zo goed betaald wat ze doen dat het enige alternatief voor de verlader is om met goedkope collega's te gaan werken. Of zal de prijs in ene zo omhoog gaan dat er een Nederlander van bijvoorbeeld de Rijke op het pad kan komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mag ik een situatie beschrijven zoals die voor kan komen bij dit soort constructies, ik zal niet zeggen dat het zo gebeurt maar het is niet ondenkbaar!

iemand woonachtig in drachten is werkloos en word door zijn werkcoach van het uwv naar v.d. aart gestuurd omdat die een vacature hebben voor een chauffeur.

de werkloze chauffeur meld zich daar als sollicitant en hem word verteld dat hij daar in loondienst kan komen, maar dat hij wel zelf een vrachtwagen moet aanschaffen die vervolgens door v.d. aart van hem gehuurd word.

onze werkloze chauffeur ziet dit geheel niet zitten dat hij om aan het werk te kunnen eerst zelf een vrachtwagen moet aanschaffen en zegt dit tegen v.d. aart.

nou zegt v.d. aart dan gaat hele feest niet door en onze sollicitant vertrekt weer.

de sollicitant vermeld netjes bij zijn werkcoach dat hij niet aangenomen werd.

de werkcoach vraagt vervolgens waarom hij niet aangenomen werd, en de sollicitant verteld vervolgens het hele verhaal dat hij eerst zelf een vrachtwagen moet kopen om die vervolgens te verhuren om daar te kunnen werken.

de werkcoach reageert als volg, jij wilt dus niet investeren om aan het werk te kunnen, we gaan je uitkering korten!

ja het klinkt belachelijk, maar volgens de regels kan dit allemaal.

hoezo men word niet gedwongen om bij v.d. aart te gaan werken en mee te doen aan zijn constructie?

Zo zal dat écht niet werken!!!

Als het alleen om loondienst gaat, ja, dan zullen ze je er heen sturen, maar het UWV zal écht niet van je verlangen dat je op zo'n manier moet investeren. Daarnaast is er niet één bank die een werkeloze een rekeningcourant geeft!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij sommige is het glas altijd half leeg terwijl het ook half vol kan zijn. Je kan ook achter iedere boom beren zien. Enz enz, sommige zie de problemen voordat er problemen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden