Spring naar bijdragen

Tekort aan vrachtwagen chauffeurs dreigt


LaurenceP

Recommended Posts

  • Forumlid
Als kleine jongen wilde ik graag (internationaal) chauffeur worden en nu gaat dat (hopelijk) eindelijk lukken...

Blokvrachtje Spanje, daar een paar daagjes aan het strand liggen en dan leeg weer terug, een beetje dat werk zeker? Ja daar gaan vanaf 2017 heel veel chauffeurs voor gezocht worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De helft van de Nederlandse transportbedrijven vreest het einde van de crisis niet te halen. Vooral de transportbedrijven die buiten de grenzen rijden hebben last van moordende concurrentie uit Oost-Europese landen. Daar zijn de lonen lager en is het vervoer dus goedkoper.

Bron, met video

De problematiek binnen de transport : Prijzen staan onder druk, we " demonstreren" voor een hoger loon, belastingdruk, met name de brandstof en loonkosten maken dat transportbedrijven naar goedkopere oorden gaan vertrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn ogen is het meer een schreeuw van de werkgevers dat er te weinig goedkope chauffeurs te vinden zijn die de binnenlandse ritten verzorgen.

De aanvoer van producten naar Nederland toe, gebeurd al relatief genomen erg goedkoop, alleen de distributie ervan kost nog te veel.

School vervolgens onwetende mensen om tot chauffeur die min of meer gedwongen worden om elk aanbod te aanvaarden, anders worden deze mensen gekort op hun huidig inkomen en de werkgever heeft een goedkope werknemer in dienst.

Voer vervolgens een reorganisatie door, stel, een werkgever komt van 50 % van hun duurdere werknemers af, en tel uit je winst.

Kennis en kunde is in mijn ogen niet meer belangrijk, wat vroeger juist ons sterkste punt was, nu telt alleen nog maar kwantiteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

School vervolgens onwetende mensen om tot chauffeur die min of meer gedwongen worden om elk aanbod te aanvaarden, anders worden deze mensen gekort op hun huidig inkomen en de werkgever heeft een goedkope werknemer in dienst.

Voer vervolgens een reorganisatie door, stel, een werkgever komt van 50 % van hun duurdere werknemers af, en tel uit je winst.

En op die manier haal je het werkniveau van het beroepsvervoer naar beneden. Onwetende beginnende chauffeurs die onder druk kunnen worden gezet om de wagen toch maar leeg te rijden, niet gewoon om `s morgens om 4 uur uit je nest te komen, overal op elke los- en laadplaats tijd verliezen door bureaucratie en `s avonds om 1900 eindelijk naar huis rijden om wat te eten en je pijp in te kruipen. Voor de meeste beginnende chauffeur een openbaring want daar wordt op welke scholing dan ook niks over gezegd, dat moet men allemaal ondervinden om daarna tot de vaststelling te komen dat de romantiek die zo graag gepredikt wordt toch ook niet je dat is. Je verdiend een mooie dat wel maar welke gemiddelde arbeider draait 70 uur/week. Men moet die instromers eens vertellen dat ze meer dan de helft van de dag ofwel in de file staan ofwel op los of laadplaats enorm veel tijd verliezen (tijd die je nadien mag gaan inhalen als je wel kan gaan rijden)

Het beroep van de chauffeur is geen normaal beroep, je moet met stress weten om te gaan. Los en laadtijden die niet gehaald worden (en het enige wat een chauffeur kan doen is zo efficient mogelijk, lees zo snel mogelijk, van a naar b rijden) waardoor men in tijdsnood komt te zitten vanwege file en wat daar de gevolgen van zijn zie je elke dag op de baan.

Dat en dat alleen is de enige reden waarom ik niet meer rijd, Voor de meesten onder ons die in een straal van 400 km hun brood moeten verdienen waarschijnlijk heel herkenbaar maar de instromer, via allerlei instanties, een openbaring want dat wordt er meestal niet bijverteld.

Maar, ga maar eens solliciteren voor een andere baan, raar, maar meestal heb je er gewoon de tijd niet niet voor :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jaja jij snapt het ;). Ik had het precies zo voor ogen.

Ben nu ook ondernemer (boek en kantoorboekhandel). Sta (bijna) elke dag om 05:00 op en ben dan vaak 18:00 weer thuis, dus ben niet bang voor wat uurtjes.

Wilde graag eerst voor een baas rijden om ervaring op te doen en dan eigen rijder worden.

Misschien te rooskleurig? Maar als je het niet probeert lukt het nooit......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Men claimt dat er weer grote vraag zal zijn naar chauffeurs in 2015 en verder.

Cijfers CBS in 2015 gaan er zo'n 101.000 mannen met de AOW (pensioengerechtigde leeftijd), de vrouwen tel ik niet mee omdat er slechts een klein percentage vrouwelijke chauffeurs is.

Cijfers CBS 2016 zo'n 100.000 mannen die met Pensioen/AOW zullen gaan.

Dit jaar ligt het CBS cijfer op 103.000 ....

HOEVEEL daarvan zullen chauffeur zijn???

Hoeveel banen dienen dus door 'jongeren' te worden ingevuld waarvoor men zogenaamd bang is dat ze die niet zullen kunnen krijgen?

En dat terwijl er nu dik 20.000 chauffeurs zonder werk zitten.

Dat zijn de cijfers.

Het pensioenfonds van het beroepsgoederenvervoer wilde geen cijfers verstrekken!

Dus heb ik bij het CBS naar mensen (mannen) gekeken die op basis van hun geboorte jaar de AOW gerechtigde leeftijd gaan bereiken.

Aanvulling

Jaartal en aantal mannen die met AOW kunnen gaan op basis van leeftijd

2017 103.300

2018 102.500

2019 103.700

2020 104.100

Ruwweg gaan in de komende jaren dus zo'n 100.000 mannen (per jaar) met Pensioen/AOW.

Nogmaals hoeveel daarvan zijn vrachtwagenchauffeur.

Over WELKE periode spreekt TLN?

De komende 20 jaar ... ?

HOEVEEL in de komende 2 jaar DAT WIL IK WETEN.

Kom ik binnen nu en 2 jaar weer aan het werk of zit ik dan in de Bijstand?

De voorspelling is (op basis van de gegevens van het Pensioenfonds voor het vervoer) dat, vanaf 2016 zo'n 55.000 chauffeurs met pensioen zullen gaan.

Dat , op een totaal van 166.000 'actieve' chauffeurs nu, lijkt mij wel een afdoende antwoord op je vraag. Vanaf 2016 zullen de heren transportondernemers om jou vechten als honden om een bot . Ik zou zeggen , verheug je alvast maar fijn :wijn:. Of jij tussen nu en 2 jaar in de Bijstand zal raken kan alleen jij weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De voorspelling is (op basis van de gegevens van het Pensioenfonds voor het vervoer) dat, vanaf 2016 zo'n 55.000 chauffeurs met pensioen zullen gaan.

Dat , op een totaal van 166.000 'actieve' chauffeurs nu, lijkt mij wel een afdoende antwoord op je vraag. Vanaf 2016 zullen de heren transportondernemers om jou vechten als honden om een bot . Ik zou zeggen , verheug je alvast maar fijn :wijn:. Of jij tussen nu en 2 jaar in de Bijstand zal raken kan alleen jij weten.

Dat is een sprookje.

Het merendeel zal vermoedelijk gewoon doorwerken,

en verder zitten er al 20.000 werkeloos thuis, en dat zal enkel meer worden,

niet minder.

En vechten voor de chauffeur ? ..nou ja, misschien krijgen ze dán wel 3% meer loon ... wie weet.

Maar goede chauffeurs zijn er zat, al denkt "het CF" gewoonlijk anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vanaf 2016 zo'n 55.000 chauffeurs met pensioen zullen gaan.

Vanaf 2016 ..... waarom wil het Pensioenfonds deze cijfers niet wat verder specificeren?

Vanaf 2016 ................. tot .................... over welke periode hebben we het dan dat ze aan een aantal van 55.000 komen?

Waarom geeft men niet aan van in 2016 gaan er 2400 met pensioen

In 2017 4000

Die cijfers wenst men kennelijk niet te geven .... terwijl ik zeker weet dat je die cijfers OOK uit de database kunt halen!

55.000 lijkt en is ook erg veel maar als dat verspreid is in een periode van 20 jaren valt dat wel weer tegen.

STEL die 55.000 gaan eruit vanaf 2016 - in 5 jaren ...

Als ik dan naar mijn CBS gegevens kijk .... dan zou 10% van de gepensioneerden chauffeur zijn geweest ....

Kijk ik dan weer naar het cijfer actieve chauffeurs 166.000 .... en het aantal werkenden over de gehele arbeidsmarkt ....

Zou je dan niet tot de conclusie moeten komen dat het transport meer vergrijsd is dan bijvoorbeeld kantoormensen?

Ruwweg een 1/3 e gaat dus vanaf 2016 het vak verlaten .... kijk om je heen is het daadwerkelijk zo dat een derde van je collega's 60 jaar of ouder is?????

2021 67 betekent dat je nu zo rond de 60 bent ...

2016 66 (als ik het goed heb kun je er dan met 66 uit / versneld AOW naar 67 immers) zeg anno nu zo rond de 63 a 64 zal moeten zijn.

Of heeft men het toch over een langere periode vanaf 2016???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
AngeliqueBS; "STEL die 55.000 gaan eruit vanaf 2016 - in 5 jaren ...

Als ik dan naar mijn CBS gegevens kijk .... dan zou 10% van de gepensioneerden chauffeur zijn geweest ....

Kijk ik dan weer naar het cijfer actieve chauffeurs 166.000 .... en het aantal werkenden over de gehele arbeidsmarkt ....

Zou je dan niet tot de conclusie moeten komen dat het transport meer vergrijsd is dan bijvoorbeeld kantoormensen"?

18 februari 2014 melden diverse media:

En , om maar weer eens terug te keren naar het eigenlijke onderwerp; 'Baankansen door vergrijzing'

Uitkeringsinstantie UVW meldt vandaag dat de kansen voor werkzoekenden op een baan in de transport en logistiek de komende jaren toeneemt.

De baankansen ontstaan vooral door vergrijzing van het huidige werknemersbestand. In geen andere sector van de Nederlandse economie is de vergrijzingsgolf sterker dan in transport en logistiek. Ook het economisch herstel zorgt voor meer vacatures".

Waarom het Pensioenfonds voor het Vervoer niet per jaar aan kan of wil geven hoeveel chauffeurs er per jaar hun biezen zullen pakken, daar kan ik geen antwoord op geven. Slechte administratievoering misschien ? Dat lijkt mij welhaast niet. Alles en iedereen staat geregistreerd (ook ondanks het vele jobhoppen in verschillende sectoren) dus dat moet niet al te moeilijk zijn.

Bij o.a. TLN is al een lichte paniek waar te nemen over de naderende pensioengolf omdat de nieuwe 'aanwas' de aanstaande tekorten bij lange na niet gaat dekken.

Die lichte paniek wordt dan ook nog eens versterkt door het 'uitstel-gedrag' van transportondernemingen (geen geld voor gereserveerd) en chauffeurs om het Code 95 vóór sept. 2016 op orde te hebben. Men vreest in 2016 lange, hele lange wachtlijsten.

Vaststaat iig. dat 55.000 chauffeurs er vanaf 2016 (en de aanloop wordt al genomen in dit en volgend jaar) zullen stoppen. Dit getal doet nog niet iedereen goed realiseren dat dit wel een derde is van het totale aantal chauffeurs immers, 166.000.

Ik denk dan ook dat de komende jaren het erg woelig zal worden in de transportwereld. Nu vreest de helft van alle transportbedrijven in Nederland het einde van de crises niet te zullen halen. Ná 2016 (áls de economie tenminste weer wil aantrekken), zou het zomaar kunnen zijn dat er weer veel nieuwe transportbedrijven weer als paddestoelen uit de grond zullen schieten met een daaraan gerelateerde vraag naar nieuwe chauffeurs. De tijd zal het leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat een onzin over chauffeurstekorten en de vergrijzing, even een paar feiten de groep uit 1945 is reeds 4 jaar met pensioen. Opvallend hoeveel banen er in die jaren bijgekomen zijn toch??Waar het volgens mij om gaat is dat de opleidingen vooral nieuw bloed moeten aantrekken want dat brengt geld in het laatje en als die mensen later aan een baan komt zal de heren worst wezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tekort? Haha.

Tekort goedkope chauffeurs misschien.

Maar dat wordt keurig opgelost met oostblokkers. Zoals nu al volop gebeurt.

Hoe ridicuul ook: de hele sector is al overgenomen door goedkope oost Europese chauffeurs.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tekort? Haha.

Tekort goedkope chauffeurs misschien.

Maar dat wordt keurig opgelost met oostblokkers. Zoals nu al volop gebeurt.

Hoe ridicuul ook: de hele sector is al overgenomen door goedkope oost Europese chauffeurs.

-

Dat inderdaad. Als TLN echt zo in paniek was kwamen ze niet met een nullijn voor de nieuwe CAO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vooropgesteld: ik gun iedereen een baan als chauffeur. Met daarbij een goed inkomen. Het is tenslotte een echt vak - ook al wordt dat door klanten, opdrachtgevers en publiek ten stelligste ontkent. Ik zeg altijd: het is geen raketkunde, maar zeker ook niet eenvoudig. Een goede chauffeur kan veel en is voor z'n werkgever goud waard.

Daarbij mag je best een goed salaris ontvangen gezien het feit dat je een groot deel van je sociale leven opgeeft om iets te doen ten behoeve van het algmeen nut.

Kortom: ik stel maar weer eens vast dat we lijden aan een beroerd imago.

Dan de vergrijzing. Die komt voor de werkgevers en opdrachtgevers als geroepen. Een fantastische reden - TLN en EVO voorop - om heel hard te roepen dat we buitenlandse chauffeurs nodig hebben.

Het is veilig te stellen dat ons mooie vak naar de klote is - cq wordt - geholpen door een relatief kleine groep mensen die er persoonlijk alle baat bij hebben.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Angelique,

solliciteer jij wel eens naar een andere functie dan tankwagen chauffeur ?

Ja!

Ook geheel buiten de Logistiek & Transport hoe zou ik anders aan mijn tijdelijke baan in de productie zijn gekomen.

Bekend met de volgende fenomenen?

- Spookvacatures

- Kutbedrijf

- Vacature ter werving.

Deze zijn er zeker ... en dan met name de Spookvacatures / Vacature ter werving ...

Hetgeen als een 'kutbedrijf' wordt gezien is voor iedereen een persoonlijke mening.

Maar uit die andere twee categorieën zijn het er helaas velen.

Alleen deze maand bleken al 3 vacatures in die categorie te vallen. Ik ben daar dus heengereden voor een inschrijving en daar bleek dus dat de vacature waarop ik had gereageerd momenteel er niet was maar mogelijk in de nabije toekomst (de zomervakantieperiode is weer in zicht immers) zou gaan vrij komen.

Ook zie je vaak dezelfde lokkertjes voorbij komen. Kennelijk zetten uitzendbureaus deze keer op keer online om 'bezig' te blijven ... geen idee misschien hebben ze wel een of ander computerprogramma die deze 'vacatures' om de maand of om de week online gooit.

Daarvan zie je er dus HEEL veel.

Verreweg de meeste vacatures die je kunt vinden gaan via uitzendbureaus overigens ... die tegenwoordig ook de werving&selectie doen voor veel bedrijven. Voordeel voor zo'n bedrijf is dat je mensen/werknemers langer 'op zicht' kunt hebben dan wanneer je ze direct zelf in dienst neemt. FaseA waarin je een uitzendkracht vrijwel per direct weg kunt sturen duurt immers maximaal 78 weken. Je kunt dus met een uitzendbureau een afspraak maken dat je nieuwe mensen via hen inhuurt voor zeg 26 weken (half jaar) en dat je ze daarna al dan niet overneemt. Dan heb je dus maw mensen een half jaar op proef in plaats van één maand bij een half jaarcontract of jaarcontract.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vooropgesteld: ik gun iedereen een baan als chauffeur. Met daarbij een goed inkomen. Het is tenslotte een echt vak - ook al wordt dat door klanten, opdrachtgevers en publiek ten stelligste ontkent. Ik zeg altijd: het is geen raketkunde, maar zeker ook niet eenvoudig. Een goede chauffeur kan veel en is voor z'n werkgever goud waard.

Daarbij mag je best een goed salaris ontvangen gezien het feit dat je een groot deel van je sociale leven opgeeft om iets te doen ten behoeve van het algmeen nut.

Kortom: ik stel maar weer eens vast dat we lijden aan een beroerd imago.

Dan de vergrijzing. Die komt voor de werkgevers en opdrachtgevers als geroepen. Een fantastische reden - TLN en EVO voorop - om heel hard te roepen dat we buitenlandse chauffeurs nodig hebben.

Het is veilig te stellen dat ons mooie vak naar de klote is - cq wordt - geholpen door een relatief kleine groep mensen die er persoonlijk alle baat bij hebben.

-

Mee eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zijn ook uitzendbureau's die adverteren spontaan (met toestemming van het bedrijf waar ze heen zouden gaan) terwijl er eigenlijk geen vacatures zijn......

Was laatst ook bij ons zo: voor alle drie de vestigingen vacatures terwijl er geen plek is....Bleek bij navraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vreemd dat het allemaal zo loopt. Ben inmiddels bezig met theorie; zal wel ff duren naast m'n werk/gezin. Volgende maand proefles, veel zin in.

Ik hoop dat tegen de tijd dat ik zover ben het een en ander is aangetrokken. Ben niet heel kieskeurig behalve eerlijkheid. Wil uiteindelijk eigen rijder worden en lees hier en daar ook verhalen dat het wel lukt. Probeer maar positief te blijven en hoop dat er ook bedrijven blijven/komen die voor kwaliteit/vriendelijkheid gaan. Ben ook bereid te verhuizen naar een regio waar meer werk is...

Het liefst internationaal. Tips welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vreemd dat het allemaal zo loopt. Ben inmiddels bezig met theorie; zal wel ff duren naast m'n werk/gezin. Volgende maand proefles, veel zin in.

Ik hoop dat tegen de tijd dat ik zover ben het een en ander is aangetrokken. Ben niet heel kieskeurig behalve eerlijkheid. Wil uiteindelijk eigen rijder worden en lees hier en daar ook verhalen dat het wel lukt. Probeer maar positief te blijven en hoop dat er ook bedrijven blijven/komen die voor kwaliteit/vriendelijkheid gaan. Ben ook bereid te verhuizen naar een regio waar meer werk is...

Het liefst internationaal. Tips welkom.

Dan kun je het beste verhuizen naar Bulgarije/Roemenie. Daar is werk en kun je nog internationaal rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden