[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Topsleeper - Waarom (niet)?


Holland

Recommended Posts

  • Forumlid

Met zo iets zat je best wel goed,de topsleeper was net zo groot als de afmetingen van de normale dagcabine,sommige bedrijven echter hadden de gewoonte om een dagcabine nog een stuk in te korten,vooral met MAN,s werd dit veel gedaan,

Amsterdam002-thumb-385x589-89418.jpg

loAmsterdam005-thumb-385x612-89423.jpg

loAmsterdam004-thumb-385x488-89427.jpg

loAmsterdam003-thumb-385x577-89429.jpg

Amsterdam009-thumb-448x296-89431.jpg

Bron van de foto's ( << klik !! < )

De grote electronica fabrikanten zoals philips zijn de uitvinders van die 2 keer 8 mtr laadruimte geweest.

Daarom werd het ook het Philips concept genoemd. :ja:

Waar de bovenstaande foto's uit komen en de link naar verwijst:

[h=1]The 'Philips Concept' drawbars of the 1980s recalled on Biglorryblog...room for one on top![/h]

En dan nog een vreemde eend in de bijt:

1991105.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 93
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Karel, nu u toch op dreef bent;), er werd eerder gesproken over een 'suicide box'. Heeft u daar ook een foto van? Ik heb wel eens gehoord dat Koopman vroeger ook een soort slaapkist op de auto had, is dat daarmee te vergelijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Karel, nu u toch op dreef bent;), er werd eerder gesproken over een 'suicide box'. Heeft u daar ook een foto van? Ik heb wel eens gehoord dat Koopman vroeger ook een soort slaapkist op de auto had, is dat daarmee te vergelijken?

Klopt helemaal.

Ik moest even zoeken:

post-11632-1394789685,9191_thumb.jpg

Transportnostalgie

Daar is het wel een beetje mee te vergelijken. Alleen hing die slaapkist dan binnen in de laadbak aan het kopschot. Maar het principe is inderdaad wel hetzelfde. Een foto daarvan heb jammer genoeg ik zo niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is ook geen topsleeper, maar een eurotrotter.

Voor de chauffeur had die aleen de nadelen van een topsleeper en van een normale cabine.

Voor een werkgever was dit wel een intressante wagen, omdat dit een voordeligere optie was als een topsleeper.

Je slaapte toch bovenin Dokus? Het is al zolang terug... dacht dat ze ook een bed achter de stoelen hadden.

Afijn, in die, of een soortgelijk iets, was t plafond net boven je neus.

Waar ik mee rijde toen had dezelfde kleur en ook 2 verstralers bovenin... maar ook een extra 1000 liter tank, zo die is t niet. Was er dus mee naar Roemenie geweest 1 keer, en werd een paar keer gestopt daar omdat toen het staatsbedrijf dezelfde kleur had. Zodra ik stopte kon je weer door, er werden alleen autoos van eigen onderdanen leeg gepleunderd door de politie......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo n matras duw je gewoon door het luik waar je zelf ook door naar binnen gaat hoor,dit luik was veel groter als het standaard dakluik wat in t cabinedak zat.

post-11632-1394789686,0793_thumb.jpg

;)

Dit is trouwens wel een MAN Unterflur, zodat er sprake kon zijn van een hele vlakke cabinevloer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aan 1 kant ben ik blij dat ik nooit in zo'n hok heb hoeven liggen en rijden. Maar aan de andere kant zaten er best wel mooie topsleepers tussen.

Ik weet nog dat ik met een chauffeur van moeijes in krefeld stond bij de groente markt. we waren veels te vroeg en gingen nog ff een paar uurtjes slapen. Hij had ook zo'n top sleeper (ik had gelukkig al een modernere auto) maar het lijkt mij helemaal niks om door zo een luikje naar boven te moeten en dan te slapen.....brrr de gedachte al...

Vroeger kreeg je nog wel eens van die kartonnen platen van een vrachtwagen, die moest je uit knippen-vouwen-lijmen en je had een soort van model auto. Ik heb een paar van die M.A.N bouw dingen gehad met topsleepert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is ook geen topsleeper, maar een eurotrotter.

Voor de chauffeur had die aleen de nadelen van een topsleeper en van een normale cabine.

Voor een werkgever was dit wel een intressante wagen, omdat dit een voordeligere optie was als een topsleeper.

En het zal ook de enige zijn geweest waar de totale cabine inclusief het topsleepergedeelte iets van een veiligheidstest had doorstaan.

Want bij de meeste merken werd er eigenlijk toch maar gewoon een "hok" op de cabine geplaatst met lijm en kit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[ATTACH=CONFIG]62902[/ATTACH]

;)

Dit is trouwens wel een MAN Unterflur, zodat er sprake kon zijn van een hele vlakke cabinevloer.

We moeten blij zijn dat we hier vanaf zijn,maar het was de tijdsgeest en de fantasie van de "ontwerpers"die er zelf niet mee hoefden te werken die dit dingen teweeg brachjten.

Toch heb ik n keer in Concorezzo,op een regenachtig weekend met een collega gestaan die een tafel gemaakt had van zijn dashboard naar de achter wand,in zo n MAN als op de foto,in zijn cabine hebben we met 4 man,2 man aan de bijrijderskant en 2 man aan de bestuurderskant, zitten ontbijten, met de complete ontbijttafel in de midden en de koffiezetter ook nog erboven op,beetje krap,maar met een hedendaagse cabine redt je dat dus nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

T was ook wel eens lachen met zo n ding;

Ik stond eens in Naaldwijk,bij Goedegebuur vlees, en moest daar effe wachten voor ik tegen t dock mocht.( dat was in mijn Fransen tijd,en moest ik invallen voor een "collega"die "ziek "geworden was"toevallig",net voor de grote stakingen aan de Brenner en de Mont Blanc,in 1980 omtrent)

Dus;ik ga maar even gestrekt,en na een poosje voel ik de cabine bewegen en dacht dat men mij kwam roepen,dus daal ik af naar de bewoonde wereld en zie nog net een man weg lopen,ik draai mijn raam af en roep hem na: zocht u mij???

Die vent draait zich om,ziet mij zitten en trekt helemaal krijtwit weg,,,stotterend en naar adem happende vroeg hij: waar komt u in hemelsnaam vandaan??ik kijk in de cabine en zie helemaal niemand,ik draai me om en 2 seconden erna zit u hier gewoon op de stoel.

Natuurlijk heb ik die meneer gelijk gerust gesteld en hem verteld wat er aan de hand was,en dat ik geen "geest" was.

Dat bleek een vent te zijn die zijn luxe wagen daar geparkeerd had en er niet uit kon :D:D

Zo zie je maar dat een topsleeper niet alleen voor de chauffeur slecht is maar ook een gevaar is voor de volksgezondheid :D:D die kerel kreeg zowat en hartverlamming)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ook opviel met de topsleeper was,en ik vond dat soms wel eens hinderlijk,dat je bijna verplicht bent om het dakluik of zijraampje open te zetten s,nachts,anders word t erg benauwd en krijg je geheid condensvorming

Echter met het luik open neem je ieder geluid in de wijde omgeving van je cabine waar,als er b.v. een paar man nog staan praten aan de andere kant van de parking hoor je dat net of men naast je staat,en dat is met de normale slaapcabine een stuk stiller

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb bij 1 van mn vorige bazen ook met een topsleeper gereden,volvo .. staat ook ergens op het forum.. Was ook 1 met blokverwarming,kon er toen riant in slapen met zn tweeen,mn meisje ging toen wel eens mee.. Ben 1 x naar beneden gedondert met een zatte kop,best wel een val zeg maar..maar je zal maar moeten pissen s'nachts.. kan zeggen je word erg creatief zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Dat was niet zo moeilijk hoor.

het dakluik helemaal open en je stapte zo het dak op, en je kon zo naar beneden wateren:banaan:

dat ging bij mij iets moeilijker, met 2 "klap" raampjes aan de zijkanten LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

KEVINvB dat is geen lichtbak maar reclamebak,aan de binnenkant zat een touwtje zoals bij een rolgordijn daarmee kon je de reclame veranderen.Wij hadden daar 3 verschillende namen op staan van onze opdrachtgevers.Is trouwens een wagen van t.schotpoort uit eerbeek later werd dit schotpoort transport en is nu verbrugge

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden