[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

E34 versperd nadat vrachtwagen explodeert (video)


hellbengel

Recommended Posts

  • Forumlid

Sinds dinsdagmiddag rond 12u20 is de E34 in Turnhout in de richting van Nederland helemaal versperd nadat een vrachtwagen gevuld met aardappelpulp uit zichzelf explodeerde. De hinder kan nog urenlang aanhouden.

Vermoedelijk ten gevolge van de hitte begon het aardappelafval

E34 versperd nadat vrachtwagen explodeert (video) - Gva.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kan je de planning bellen dat je al gelost bent terwijl je pak hem beet misschien nog 400 Km van de klant verwijderd zou kunnen zijn.

D'r was bij ons ooit een nieuweling die voor 10 adressen geladen had en bij de eerste al belde dat hij de auto leeg had. Geladen voor dock 9 en de weggereden met de auto voor dock 8:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarschijnlijk de ontluchting niet goed gehad.

Als je de ontluchting open hebt staan spuit het er langs de ontluchting als een krachtige straal naar buiten, al is het een pisstraaltje. Je weet als je met dit spul rijdt, stoomschillen geheten,

dat het door de warmte van het product zelf, uit gaat zetten. Als het dan ook nog eens warm weer is, versnelt het proces van uitzetten nog eens zo snel.

Driekwart tank vullen en dan zo gaan rijden is meestal geen slimme oplossing, zowel voor de verkeersveiligheid ( rem- reactie) alsmede voor de kosten die verloren gaan, minder ton vervoeren

maal zoveel ritten= zoveel euro p.j.

Dus dan maar hopen dat het niet te ver uit gaat zetten.

Helaas spreek ik uit ervaring, ik vervoerde dit spul vanuit Sint Truiden en Lepelstraat in de jaren '90 ( Bravi bv) in een oude mestoplegger van Kurstjens- Milsbeek, die had mijn werkgever

gekocht om er speciaal stoomschillen mee te vervoeren, en af te leveren bij boeren in Nederland..

's avonds geladen in St. Truiden, weggezet op de werf in Steenbergen en wou er 's ochtends vroeg mee weg. Hoefde en kon niet meer, het mangat deksel was door de druk(!) weggeslagen en echt

heel de werf zat onder de rotzooi, incl. de toentertijd nieuwe FH en de trailert. Dat was een paar dagen bikken geblazen, en de lak van zowel de trekker als de oplegger waren door dat spul helemaal verweerd.

Er werd de eerste tijd nix verdiend voor de baas met de nieuwe wagen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Het is idd. lastig spul!

Maar toch is het veiligste om met de ontluchting open te rijden zodat er geen druk kan worden opgebouwd.

Of je moet om de zoveel tijd even de druk afbouwen.

Gisting werkt op zijn hevigst in een wek pot zo moet je het zien, wanneer je de druk er af haalt gaat het effect van gisting verloren.

Wel kan het zijn dat het product door warmte uitdijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Gert-Jan van Ooijen

Ja dat is het met de ontluchting open gaan rijden:stom: zou het produkt er niet uit komen door de ontluchting ik weet zeker van wel die auto's zijn geladen tot ong.50cm onder de rand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc
Ja dat is het met de ontluchting open gaan rijden:stom: zou het produkt er niet uit komen door de ontluchting ik weet zeker van wel die auto's zijn geladen tot ong.50cm onder de rand

Nou ja Gert-Jan dan laat je toch je tankie lekker exploderen?

Wacht maar af als jij een keer je tarwezetmeel hebt geladen en het suiker gehalte is hoger dan anders.

Dan spuit het tussen je deksels door.

Het enige wat het meest veilig is heb ik al om schreven en dat is om de zoveel tijd even de druk afbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Op tankwagens zitten deze beide er niet op omdat een tankwagen toch anders is als een Bulkwagen.

Maar op de tank hebben wij alleen overdruk ventielen.

De Bulkwagen van Claessen heeft waarschijnlijk geen van beide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Gert-Jan van Ooijen

Beste Peter kijk ff naar mijn avatar dat is dus 1 auto van Wemmers, waar ik ook werk en die doen nog al eens wat met tarwezetmeel,biergist enz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc
Beste Peter kijk ff naar mijn avatar dat is dus 1 auto van Wemmers, waar ik ook werk en die doen nog al eens wat met tarwezetmeel,biergist enz

Beste Gert-Jan.

Daarom haalde ik het voorbeeld van de tarwezetmeel ook aan!

Je zou moeten weten dat het snel gaat gisten en dat je dit kan voorkomen.

Maar is afhankelijk van de achter gebleven suikerwaardes hoe snel dit kan gaan.

Een gesloten tank is net een wekpot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die auto's zijn gewoon volgeladen. Die laden met een eigen pomp en als het klepje op de trailer dichtvalt dan zit ie vol. Der zijn er ook bij die dan nog doorladen en dat is niet altijd goed maar dit spul gist als een ziekte dus een beetje warm weer en het kan gebeuren. En nee geen ontluchting openzetten want dan weet je zeker dat hij er uit komt. en ja op die tanks zit ook een overdrukventiel dus hij kan druk aflaten......:ja::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op tankwagens zitten deze beide er niet op omdat een tankwagen toch anders is als een Bulkwagen.

Maar op de tank hebben wij alleen overdruk ventielen.

De Bulkwagen van Claessen heeft waarschijnlijk geen van beide.

13068d1237390773-verduyn-group-nederland-img_0030.jpg

kijk eens net boven dat balkje waar de breedteverlichting zit voorop de trailer, daar had ik toch echt een overdrukventiel zitten afgesteld op 2,3 bar. Bovenop bij het mangat had ik ook echt een vacuumventiel zitten die ik elk jaar uit elkaar haalde en schoonmaakte en met de benodigde nieuwe onderdelen weer in elkaar zette.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Op tankwagens zitten deze beide er niet op omdat een tankwagen toch anders is als een Bulkwagen.

Maar op de tank hebben wij alleen overdruk ventielen.

De Bulkwagen van Claessen heeft waarschijnlijk geen van beide.

Pardon.......?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De oplegger van Claessens is een aluminium bulkoplegger (lager leeggewicht, dus meer laden) die als tankoplegger gebruikt wordt, dus eigenlijk onjuist gebruik. Nu kan dat onjuiste gebruik opgelost worden door de (aluminium) tank aan de binnenkant te coaten. Als dit coaten gedaan is bij

voornoemde oplegger, dan dient dit ook zeer regelmatig geinspecteerd te worden, afhankelijk van de producten die ermee vervoerd worden. Zit er een barstje of scheurtje in de coating, dan kunnen agressieve producten het oxidatieproces op gang brengen,

bij aluminium gaat het dan heel snel.

Er ontstaan zwakke plekken, lasnaden die aangetast worden en dan is het wachten op het moment dat er een product onder druk (of wat druk opbouwt) vervoerd wordt : BOEM

Bij een RVS-oplegger (tankoplegger) heb je geen oxidatie, dus kunnen er hierdoor ook geen zwakke plekken ontstaan.

Exploderen van een tankoplegger komt nauwelijks voor (constructie is sterker en door de overdrukventielen), vervorming daarentegen wel door warmteafgifte die niet overal in de tank gelijkmatig is.

Imploderen komt vaker voor, vaak door achterstallig onderhoud (zie post Bituumtrapper) van de onderdrukventielen(zijn belangrijker dan overdrukventielen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

.....

Imploderen komt vaker voor, vaak door achterstallig onderhoud (zie post Bituumtrapper) van de onderdrukventielen(zijn belangrijker dan overdrukventielen).

Maar ook doordat de chauffeur (of losser bij onbegleid materiaal) bij vrije val lossen of leegpompen "iets" vergeten open te zetten.... :stom:

Mij werd geleerd dat bij leegpompen de onderdrukventielen NIET genoeg waren, legde altijd een deksel op de knevels....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar ook doordat de chauffeur (of losser bij onbegleid materiaal) bij vrije val lossen of leegpompen "iets" vergeten open te zetten.... :stom:

Mij werd geleerd dat bij leegpompen de onderdrukventielen NIET genoeg waren, legde altijd een deksel op de knevels....

Leg dat eens op een bepaald losadres in Schoten (B) uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iedereen die met een tank of bulk rijd weet dat er zowel een vacuum als wel een overdruk ventiel op moet zitten, anders krijg je dat ding gewoon niet op de weg. Een en ander is geregeld in:

Richtlijn Drukapparatuur

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

De Richtlijn Drukapparatuur (Richtlijn 97/23/EG van het Europees Parlement en de Raad) is een Europese richtlijn voor lidstaten van de Europese Unie, waarmee beoogd wordt de lidstaten regelgeving te laten implementeren met betrekking tot de eisen die worden gesteld aan drukapparatuur. In Nederland is deze richtlijn sinds 1 januari 2008 de wettelijke opvolger van de Stoomwet uit 1953. De richtlijn geldt voor apparatuur en vast opgestelde opslagvaten; niet voor verplaatsbare drukvaten voor transport van gassen (variërend van gasflessen tot tankcontainers). Voor verplaatsbare drukvaten geldt de Europese richtlijn 1999/36/EG.

De Richtlijn Drukapparatuur heeft betrekking op onder andere:

  • Drukvaten
  • Stoomketels
  • Buizen en pijpen voor transport van vloeistoffen en gassen onder een overdruk van 0,5 Bar en hoger.

Maar ik ga Peter-opc toch niet tegen spreken, nee ik zou niet durven Pieter ;)

waarom niet?

ik rij op een zelfde soort bulk (alleen dan alleen met poeders). en heb toch echt alleen maar een overdruk ventiel? en toch word hij ieder jaar goedgekeurd:D

er zijn bij ons maar 3 bulks met een vacuum ventiel (overgenomen van het failliete Hegeman transport), en ik denk dat de betreffende chauffeurs niet eens weten dat het ventielen zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc
13068d1237390773-verduyn-group-nederland-img_0030.jpg

kijk eens net boven dat balkje waar de breedteverlichting zit voorop de trailer, daar had ik toch echt een overdrukventiel zitten afgesteld op 2,3 bar. Bovenop bij het mangat had ik ook echt een vacuumventiel zitten die ik elk jaar uit elkaar haalde en schoonmaakte en met de benodigde nieuwe onderdelen weer in elkaar zette.

Het overdruk ventiel die jij bedoelt op de leiding beneden is voor het lossen met compressor zodat je niet boven de 2 bar luchtdruk komt en is verder niet van nut.

Het luchtventiel op je deksel is er alleen voor om voordat je het mangat deksel opent te kunnen controleren of er druk staat in de tank.

Als vacuum ventiel is het nutteloos!

Je tank zal onmiddellijk vacuum trekken wanneer je geen deksel of iets anders open zet om lucht naar binnen te laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

jep die chauffeur ken ik,hij had op het moment van de boem de planner aan de lijn dat ie al aan spuiten was,dus er zat wel een overdruk op,hij wou op de eerst volgende parking eraf gaan om de druk eraf te laten,maarja da was nie meer nodig.

schijnt wel een flinke druk geweest te zijn heb de foto's van de cabine gezien,en hij had geen gordel aan:nee: dus een beetje hoofdpijn aan de ster in zijn ruit te zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden