[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ING verwacht nog honderden faillissementen in transport


Fred N

Recommended Posts

  • Forumlid

ING verwacht nog honderden faillissementen in transport

(09 juli 2013)

De Nederlandse transportsector kan volgend jaar weer rekenen op een kleine groei van 1 procent van te vervoeren goederen. Maar voor het zover is, zullen er waarschijnlijk nog wel honderden bedrijven failliet gaan.

In het eerste kwartaal van dit jaar werden er volgens het economisch bureau van ING 151 faillissementen in de sector uitgesproken, 11 procent meer dan een jaar eerder. De bank verwacht de komende maanden geen nieuwe piek, maar wel dat het aantal faillissementen voorlopig op een hoger niveau blijft dan eerdere jaren.

Vorig jaar moesten in totaal 509 transportondernemers hun deuren sluiten, zo'n 70 procent meer dan in 2011.

Vooral in het wegtransport is de kaalslag momenteel groot. Middelgrote bedrijven met 30 tot 50 vrachtauto's hebben moeite om rond te komen. De Nederlandse markt zit in een crisis en in het internationale vrachtverkeer is er veel concurrentie van goedkopere chauffeurs uit Oost-Europa.

Grotere transportbedrijven hebben vanwege hun grootte vaak meer mogelijkheden om te investeren, stelt ING. En kleine zelfstandige ondernemers hebben in het algemeen minder kosten. Daardoor gaan zij minder snel over de kop. (AH)

bron

ING verwacht nog honderden faillissementen in transport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En wie blijfen er dan over : de hele grote die alles aan hun laars lappen in iedergeval de cao en met van die badslippers werken

:confused:

Het probleem is gewoon dat bedrijven met 30 tot 50 wagens in een soort klem zitten. Kleinere bedrijven kunnen (door goed te zoeken) vrijwel uitsluitend gemotiveerd personeel vinden. Vaak bekende van de eigenaar.

Grotere bedrijven hebben schaalvoordelen waardoor ze de negatieve kanten van een groot bedrijf, de rotte appels in het personeelsbestand, % gezien meer schades, etc., kunnen beperken. Bedrijven met 30 tot 50 wagens hebben én niet volledig gemotiveerd personeel, én geen, of minder, schaalvoordelen en daardoor komen deze bedrijven sneller in de problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

Kijk, dat zijn berichten, waar we wat mee kunnen, nu nog even een zwarte lotto maken, en kijken wie de winnaars zijn ......... Pfffff

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ING heeft er wel verstand van....

Komt de transporteur een krediet aanvragen, wordt die keihard uitgelachen!

En waarom denk je dat

Dan zien ze hun geld nooit meer terug????

De meeste bedrijven hebben meer schuld als wat anders

Laten ze dat probleem maar is oplossen

Gewoon boter bij de vis

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het klinkt eenvoudig de redenatie van Huub en de rest, maar de ING is best bereid om transporteurs kredieten te verstrekken hoor... Niets mis mee....

Echter een paar "kleine" randvoorwaarden:

* Allereerst zekerheidstellingen 3,5x zo hoog als het krediet

* Bestuurders moeten persoonlijk mee tekenen als garantie (valt dan vaak net buiten de bestuurlijke aansprakelijkheid)

* Verpanding van crediteuren

* Alle verzekeringen zouden via een tak van de ING moeten lopen

* Woekerrente

* Bereid zijn om direct onder bijzonderbeheer te vallen qua financiering

* Geen verbindingen met andere banken en of financieringsinstanties aan gaan tijdens de overeenkomst

* Bankmanager maandelijks voorzien van debiteurenlijsten, maandcijfers en prognoses

* Enkel werken met door de bank (finance afdeling) goedgekeurde in Nederland gevestigde crediteuren

* Krediet verzekering dient zijn afgesloten via ING Finance

* In bepaalde gevallen dient er sprake te zijn van FINANCING van de debiteuren portefeuille (tegen 8% renten en kosten)

Dus hoop genoeg, als je als ondernemer maar: lef, bezittingen en stront genoeg hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verwachting is inderdaad niet hoopgevend, maar de harde werkelijkheid. En een overheid die niet ingrijpt, is zeker zo zorgelijk. Het zittende kabinet kan veel directe maatregelen nemen. Het is helaas van dit zittende zootje wan bestuurders niet te verwachten dat ze iets doen. Zo als gewoonlijk kijken ze weer een koe in zijn hol. Daar waar markt bescherming aan de orde is, en niet alleen in de transport sector. Het kadootje uit Brussel aan een nieuw aantredend kabinet is na de presentatie op het bordes, de uitreiking aan ieder kabinetslid 1 verrekijker. Die koe sturen ze later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het klinkt eenvoudig de redenatie van Huub en de rest, maar de ING is best bereid om transporteurs kredieten te verstrekken hoor... Niets mis mee....

Echter een paar "kleine" randvoorwaarden:

* Allereerst zekerheidstellingen 3,5x zo hoog als het krediet

* Bestuurders moeten persoonlijk mee tekenen als garantie (valt dan vaak net buiten de bestuurlijke aansprakelijkheid)

* Verpanding van crediteuren

* Alle verzekeringen zouden via een tak van de ING moeten lopen

* Woekerrente

* Bereid zijn om direct onder bijzonderbeheer te vallen qua financiering

* Geen verbindingen met andere banken en of financieringsinstanties aan gaan tijdens de overeenkomst

* Bankmanager maandelijks voorzien van debiteurenlijsten, maandcijfers en prognoses

* Enkel werken met door de bank (finance afdeling) goedgekeurde in Nederland gevestigde crediteuren

* Krediet verzekering dient zijn afgesloten via ING Finance

* In bepaalde gevallen dient er sprake te zijn van FINANCING van de debiteuren portefeuille (tegen 8% renten en kosten)

Dus hoop genoeg, als je als ondernemer maar: lef, bezittingen en stront genoeg hebt!

Veel ondernemers moeten hard werken om de bank blij te maken Dat iedere maand alles betaald is

Mij is altijd geleert 75% geld van de bank En 25% eigen vermogen

Dan kun je wat verdienen

Ik heb bij een bedrijf gewerkt Daar waren de auto,s binnen 6 maanden betaald

Er zijn bedrijven als ze de kans krijgen verhuren ze hun eigen vrouw nog

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat banken en andere partijen zekerheden vragen in deze sector lijkt me niet vreemd. Nochtans zie je in de verslagen dat ze er nog regelmatig fors ingaan. Gebeurd dit vaak genoeg worden de regels alleen maar strenger.

Persoonlijk denk ik dat de banken bewust aansturen op een afscheiding van het kaf met het koren. Mede door de regels die Mark citeert. Als een ondernemer die de bank nodig heeft om te overleven deze regels niet akkoord geeft is hij reeds ten onder. Tekent hij deze voorwaarden en redt hij het is de bank tevreden en haalt hij het niet gaat de bank er niet of minimaal in. De banken sturen zo aan op een sanering van de sector. Op zich is daar niets mis mee. In veel bedrijven zit geen euro eigen kapitaal. Deze bedrijven moeten tegen wil en dank doorrijden (slechte tarieven, lange betaaltermijnen bij opdrachtgevers), dat is hun enige keus. Dan is het wellicht beter dat ze verdwijnen. Daar zijn met name de bedrijven tussen de 5 en 15 wagens de dupe van. In dat kader is schaalvergroting goed. Wellicht zouden kleinere bedrijven die elkaar aanvullen of in hetzelfde werk zitten meer met elkaar moeten samengaan(werken) i.p.v. die eeuwige broodnijd. Verder kan je over de constructies redeneren maar wat verschillende bedrijven in het noorden van het land doen sluit daar een beetje op aan. Groeperen en betere inkoopcondities bedingen. Met dergelijke samenwerkingen zijn ook betere resultaten te halen bij opdrachtgevers dan als eenling of als transportbedrijf met 3 a 4 a 5 a 6 wagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Alle auto's zijn bij aflevering betaald Huub, geen enkele dealer wacht 6 maanden op z'n centen.

Ben ik niet met jou eens

Was laast nog bij een vrachtwagen verkoop Motorwagen

Toen die bij de dealer kwam werdt een derde betaald

Toen die af geleverd werdt er een dere betaald

En de rest na 25 duizend KM.

En de dealer was er heel blij mee

Heb vroeger zelf een paar keer een luxe auto gekocht

Nog nooit contant betaald.Gewoon de bank opdracht geven zo en zo wordt het betaald

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ben ik niet met jou eens

Was laast nog bij een vrachtwagen verkoop Motorwagen

Toen die bij de dealer kwam werdt een derde betaald

Toen die af geleverd werdt er een dere betaald

En de rest na 25 duizend KM.

En de dealer was er heel blij mee

Heb vroeger zelf een paar keer een luxe auto gekocht

Nog nooit contant betaald.Gewoon de bank opdracht geven zo en zo wordt het betaald

Huub

Maar reken maar dat de dealer het geld had op de afleverdatum. Dat jij er dan weer 5 jaar over mag doen om het af te betalen, tegen 10% rente, daar praten we maar even niet over HuubLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar reken maar dat de dealer het geld had op de afleverdatum. Dat jij er dan weer 5 jaar over mag doen om het af te betalen, tegen 10% rente, daar praten we maar even niet over HuubLOL

Zou het niet geweten hebben

Ben er een paar maal bij geweest

Rente is voor die eigenaar een vies ding

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden