[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeur gewond geraakt bij arbeidsongeval AH - Delfgauw


Fred N

Recommended Posts

  • Forumlid

Delfgauw - Een vrachtwagenchauffeur is vanochtend bij het distributiecentrum van Albert Heijn aan de Laan van Ruyven gewond geraakt bij een arbeidsongeval.

De man was rond half elf aan het werk, toen hij misstapte en met zijn been tussen zijn vrachtwagen en het laadperron terecht kwam.

Lees meer

Chauffeur gewond geraakt bij arbeidsongeval - www.regio15.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat heb ik ooit ook een keer gehad ... wist niet dat ik de spagaat kon .... gelukkig niets aan overgehouden, maar ja het kan lelijk aflopen zo'n ongevalletje.

Dat was dus naast de plaat die in de laadruimte valt?

Ik ken iemand die jaren terug door een klepje is heengestapt met vervelende gevolgen. Dat was met een klein klepje van een 50 cm waarbij iemand anders de vrachtwagen zover af had gezet dat het klepje "op scherp" stond.

Al met al: je hebt zomaar wat. Zonder dat het eigenlijk iemand heel hard wat te verwijten valt, maar denk toch dat het problemen met de arbeidsinspectie gaat opleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij een rit met 2 filialen laad ik toch echt liever zelf. Om goed te kunnen anticiperen op retour emballage bij de 1e winkel en de boel goed vast te kunnen zetten. Bij bijzondere omstandigheden tijdens het laden (diepvries bijv) wordt ik liever geladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou de meeste kleppen gaat best goed.......alleen bij de meeste aldi dc's met die lange kleppen waarbij je met auto dikke meter van de ramp af staat vind ik persoonlijk veel linker zonder zijbescherming waarbij je het risico loopt met (elec)pompwagen een meter na beneden te kukelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
nou de meeste kleppen gaat best goed.......alleen bij de meeste aldi dc's met die lange kleppen waarbij je met auto dikke meter van de ramp af staat vind ik persoonlijk veel linker zonder zijbescherming waarbij je het risico loopt met (elec)pompwagen een meter na beneden te kukelen

Hmmmmm, code 95 dan maar met een cursus pompwagenrijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nou de meeste kleppen gaat best goed.......alleen bij de meeste aldi dc's met die lange kleppen waarbij je met auto dikke meter van de ramp af staat vind ik persoonlijk veel linker zonder zijbescherming waarbij je het risico loopt met (elec)pompwagen een meter na beneden te kukelen

Bij die nieuwe Dc's werken ze toch niet meer met die oude kleppen.. Weet wel dat ik in culemborg en best vreselijk heb lopen kloten om mn hanger te lossen,was lage hanger en dan luchtvering op voorste as op laag en op achter op de hoogste stand.. En dan nog moesten ze helpen om dat anders de pallets omlazerden,waren van die nep breezers.. Dus nog pittige palletjes ook..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kom net uit Delfgauw en waar ik moest lossen was een goede klep.

Gewoon een stevig uitschuif geval. Ik had de klep niet eens helemaal uitgeschoven.

En dat ze haast hebben om je weg te krijgen als je gelost ben..... was het maar waar.

Voor ze jou spullen in de stellingen hebben staan en er een ander kan lossen rij jij al minstens 10 km verder :D

Je komt ze wel eens beroerder tegen.

Jumbo in woerden bijvoorbeeld.

Wanneer de eerste 9 containers gelost zijn kan ik mijn luchtvering opnieuw laten zakken anders is de klep(je) te kort :zegtniets:

Maar overal kan wat gebeuren tijdens het laden en lossen.

Het blijft opletten.

Effe snel kan verkeerd aflopen al gaat het soms 100 keer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er moet gewoon volgens de ARBO regels gewerkt worden

Wie komt nu voor de letselschade op

Huub

Goede vraag Huub!

Omdat AH over de rug van de chauffeurs (lees zelf laden/lossen) personeelskosten wilt uitsparen, zelfs onder cmr-condities, mag wat mij betreft de rekening bij AH gelegd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik het goed zie is het bij die Iveco. Dan heeft deze auto daar geladen voor een filiaal rit (dit zijn de filiaal laaddocks in Pijnacker)en laden doe je met de lader en een loop bt de lader zet de rolco's over de laadklep en chauffeur zet ze op deplaats en zet de lading vast. laadklep moet je zelf eruit halen.wat nog wel eens gebeurd is dat als de auto geladen is en de klep eruit is men twijfelt aan de stuwing van de lading en dan nog ff snel de auto instapt(deed ik in het begin ook wel eens ). En dan is een misstap zo gemaakt. Bij AH laad je de lege pallets buiten met een heftruck en een handpompwagen. en gebeurd door Kuehne en Nagel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Freddie/Routier: Dat is wel erg zwart-wit gezien hoor. De chauffeur wordt geholpen door 1 of 2 laders die zo nodig de zware rolcontainers met een BT op de plek zetten, op aanwijzing van de chauffeur (links/midden/rechts). Daarbij is de chauffeur verantwoordelijk voor de plaatsing van de lading en het vastzetten.

Dat de klep er al wordt uitgetrokken terwijl je nog in de oplegger bent, heb ik niet meegemaakt. Standaard scannen ze de rit pas af als de lading vaststaat. Dan loop je de bak uit en doet de DC medewerker de klep omhoog en de deur dicht.

@Richard: leek mij ook al een filiaalrit te zien aan de aardgas trekker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat was dus naast de plaat die in de laadruimte valt?

Ik ken iemand die jaren terug door een klepje is heengestapt met vervelende gevolgen. Dat was met een klein klepje van een 50 cm waarbij iemand anders de vrachtwagen zover af had gezet dat het klepje "op scherp" stond.

Al met al: je hebt zomaar wat. Zonder dat het eigenlijk iemand heel hard wat te verwijten valt, maar denk toch dat het problemen met de arbeidsinspectie gaat opleveren.

Doordat ik laatst een overvolle auto had...zat ie tot de rand toe vol, dus dan moet je de wagen niet tegen de stootblokken zetten, anders krijg je de klep er niet in.

Ik had precies de goeie afstand in 1x geschat om net de klep er netjes in te kunnen krijgen.

Prima, ik los een paar pallets (toevallig een DC van een supermarkt).

Toen ik klaar was schrok ik...hij LAG netjes de klep, maar door het lossen van wat zwaardere pallets is de kont van de motorwagen zodanig omhoog gekomen dat die klep echt op scherp lag, had ik nog 1 zo'n zware pallet moeten lossen was de klep naar beneden gekletterd (met hun eigen pompwagen, dattan weer wel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Doordat ik laatst een overvolle auto had...

Dan hadden ze dus eigenlijk moeten weigeren om je te lossen?? Maar ergens ook wel logisch dat je zelf dan de verantwoordelijkheid hebt om de luchtvering op hoogte te houden tijdens het lossen.

Overigens heb ik wel n's gemopperd op laders bij vers die er op stonden dat de combinatie een paar cm maar achter werd gezet terwijl de klep er toch wel 5 cm in lag. Maar better safe than sorry, zullen we maar zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan hadden ze dus eigenlijk moeten weigeren om je te lossen?? Maar ergens ook wel logisch dat je zelf dan de verantwoordelijkheid hebt om de luchtvering op hoogte te houden tijdens het lossen.

Overigens heb ik wel n's gemopperd op laders bij vers die er op stonden dat de combinatie een paar cm maar achter werd gezet terwijl de klep er toch wel 5 cm in lag. Maar better safe than sorry, zullen we maar zeggen...

Om me te lossen was niet van toepassing, zoals gezegd, een DC...tot nu toe nog niet meegemaakt dat ik gelost werd ;)

dat luchtveringsprobleem waarbij de wagen zakt of omhoog komt kun je heel eenvoudig voorkomen.

LAAT DE WAGEN OP HET CONTACT STAAN!

en ja hoor ik zie ze al aankomen de verhalen over ja maar dan kan de deur niet op slot en meer van dat soort verzinsels.

voor een paar euro laat je een reservesleutel maken, daarmee kun je de deur afsluiten, kan er niemand stiekem bij je spulletjes!

en voor de springers onder ons, vette pech en toch maar eens dat probleem aankaarten bij de directie zodat er er bij elke wagen een reservesleutel aanwezig is.

of laat een schakelaar inbouwen waarmee je de luchtvering ook zonder dat hij op contact staat van stroom kunt voorzien, sommige wagens hebben dat standaard!

Dat is idd wel een idee, een extra sleutel (open laat ik hem zeker niet, mijn vertrouwen in de medemens is in de loop van de jaren zodanig geworden dat ik niets en niemand meer vertrouw).

Toevallig van Domino geleerd dat onder andere Scania op 1 of andere manier zonder de auto op contact toch de luchtvering kan blijven werken (even truukje kwijt hoe dat ook alweer werkte)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Om me te lossen was niet van toepassing, zoals gezegd, een DC...tot nu toe nog niet meegemaakt dat ik gelost werd ;)

Ik bedoelde dat ze ook hadden kunnen weigeren dat je zelf ging lossen. En dan mag je denk ik blij zijn dat je, zelf rekening houdend met het risico, gewoon kon lossen.

Voor Deli Amsterdam laadde ik ook vrij standaard 24 pool pallets en 3 euro's. Door de hoge stootrubbers aldaar is het dan lastig lossen, maar dat doe ik dan zelf, moet geen ander aankomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat luchtveringsprobleem waarbij de wagen zakt of omhoog komt kun je heel eenvoudig voorkomen.

LAAT DE WAGEN OP HET CONTACT STAAN!

Bij in ieder geval een daf en mercedes kun je door de stop knop van de luchtvering in te drukken terwijl je de motor uit zet er voor zorgen dat de vering op de ingestelde stand blijft staan, tot de voorraad lucht op is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Doordat ik laatst een overvolle auto had...zat ie tot de rand toe vol, dus dan moet je de wagen niet tegen de stootblokken zetten, anders krijg je de klep er niet in.

Ik had precies de goeie afstand in 1x geschat om net de klep er netjes in te kunnen krijgen.

Prima, ik los een paar pallets (toevallig een DC van een supermarkt).

Toen ik klaar was schrok ik...hij LAG netjes de klep, maar door het lossen van wat zwaardere pallets is de kont van de motorwagen zodanig omhoog gekomen dat die klep echt op scherp lag, had ik nog 1 zo'n zware pallet moeten lossen was de klep naar beneden gekletterd (met hun eigen pompwagen, dattan weer wel)

Dat doe je verkeerd ;) Je moet hem gewoon tegen het dock zetten en dan iemand met een heftruck lief aankijken of die de eerste pallets eruit willen scheppen. Dat doe ik bij ons in de loods ook regelmatig en dat is totaal geen probleem. Wel een beetje kijken wat voor bedrijf het is waar je moet lossen, maar bij de meeste is dat niet zo'n punt als je het netjes vraagt.

dat luchtveringsprobleem waarbij de wagen zakt of omhoog komt kun je heel eenvoudig voorkomen.

LAAT DE WAGEN OP HET CONTACT STAAN!

en ja hoor ik zie ze al aankomen de verhalen over ja maar dan kan de deur niet op slot en meer van dat soort verzinsels.

voor een paar euro laat je een reservesleutel maken, daarmee kun je de deur afsluiten, kan er niemand stiekem bij je spulletjes!

en voor de springers onder ons, vette pech en toch maar eens dat probleem aankaarten bij de directie zodat er er bij elke wagen een reservesleutel aanwezig is.

of laat een schakelaar inbouwen waarmee je de luchtvering ook zonder dat hij op contact staat van stroom kunt voorzien, sommige wagens hebben dat standaard!

Niet nodig Freddie! ;) Bij mijn weten moet het bij alle auto's met een Ecas luchtvering gewoon kunnen zonder contact.

actros_chassis_level-control_465x245.jpg

Met zo'n kastje dus. Wat moet je doen. Je zet de auto daar neer waar je wil lossen (voor het dock of waar dan ook) De motor draait nog of het contact is in ieder geval aan. Dan activeer je het kastje zodat het middelste groene lampje brandt. Vervolgens druk je het "STOP" knopje in en houdt die vast. Ondertussen draai je het contact uit en haal je de sleutel eruit.

Het groene lampje zal dan aan blijven staan en je luchtvering blijft op de stand staan waar die op dat moment staat. Dit zal bij de meeste auto's zo'n 1 uur blijven. Sommigen blijven het doen en anderen gaan na een uur uit. Dat is verschillend. Maar zo kun je dus je luchtvering geactiveerd houden zonder dat je extra sleutels hoeft te maken of je sleutel in het contact moet houden.

Bij in ieder geval een daf en mercedes kun je door de stop knop van de luchtvering in te drukken terwijl je de motor uit zet er voor zorgen dat de vering op de ingestelde stand blijft staan, tot de voorraad lucht op is.

Precies! Ik heb het hierboven nog even uitgelegd ;)

EDIT: ik zie dat de foto het niet doet.... schijnt een foutje te zijn in het forum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden