[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hobbychauffeur ?


minuteman

Vraag

  • Forumlid

Beste,

Ik ben 42 jaar en afgelopen mei geslaagd voor mijn C en nu bezig voor E.

Vrachtauto rijden is niet mijn beroep maar ik doe het voor de hobby. Ik heb zelfs een vrachtauto gekocht om ritjes mee te maken en naar oldtimer shows te gaan.

Zijn er nog meer hobbyisten hier ?

Minuteman.

Edit: Plaatje bijgevoegd,

Dit is mijn truckje, hij staat momenteel bij Gomes in Zaandam voor onderhoud en wordt gereedgemaakt voor de RDW keuring. Hij heeft 7 jaar stilgestaan.

img_2303.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ikzelf zou het zonde vinden om er van die supersingels onder te gooien aan de voorkant, achter gaat nog wel, maar die foto smoelt niet vind ik.

En in het terrein gewoon een beetje onverhard maakt de bandenkeuze nog niet zoveel uit, tenzij je echt in de modder gaat spelen met diepe kuilen en grote bergen, dus getoond bandje is voor normaal of-road prima geschikt,

maar op de weg zullen ze iets meer geluid maken dan een lijn bandje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Doornekamp, ik ben met de 4x4 afhankelijk van een gelijke bandenmaat voor en achter. Anders gaat de boel veel te veel wringen op de verdeler voor-achter.

Kijk dit is het verschil in bandenmaat. Ik heb het verschil gemeten en dat is 93.5cm voor de oude en 107cm voor de nieuwe band, ruim 13 centimeter dus en dat gaat al flink richting de 15%. 15% minder toeren bij 80 kmh, dat is een mooie score denk ik zo.

Overigens passen de achterbanden niet, het spatbord moet een klein stukje worden aangepast. Het slijp en laswerk willen ze voor mij bij de bandenspecialist wel doen dus ik hoef niet nog apart een keer naar een carrosseriebouwer toe.

dsc_5125.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jazeker besef ik mij dat. De tacho is overigens sinds 1985 al niet meer geijkt - gekeurd dus dan kan ik dat mooi combineren en dat had ik al gepland. In die oude tellers zitten nog tandwieltjes die ze kunnen uitwisselen om de afwijking te corrigeren. Zo verwacht ik dat het opgelost kan worden zodat de snelheidsmeter weer de juiste stand aan gaat geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hij trekt hard genoeg op. Ik trek nu op in zijn 2 en kan zelfs in zijn 3 optrekken echter heb ik maar 5 versnellingen. Boven de 40 wil ik eigenlijk opschakelen maar dan zijn de versnellingen op :-) De rest is een hoop toeren en herrie tot aan de 80 (hij kan ook 90 maar dan springen de zuigers zowat door de motorkap).

Ik zal blij zijn als het wat rustiger word, dan maar iets minder hard optrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heren en dames,

De camperplannen worden concreter en ik ben aan het nadenken over de mogelijke indelingen van de auto. Met 2 volwassenen en 3 kinderen is het een opgave om te komen tot een aanvaardbare verdeling tussen slaapplekken en de rest in de Mercedes alleen.

Nu heb ik het idee om een kleine, enkelas aanhanger te kopen om daar 3 slaapplekken in te maken en nog wat bergruimte te hebben. Zo kan ik de auto zelf beperkt houden qua opbouw en heb ik ruimte genoeg.

Er worden momenteel best wat ex-Bundeswehr aanhangers aangeboden. Korte maar heel stevige aanhangers die prima te gebruiken zou zijn voor een opbouw.

Dit is een voorbeeld van een BW aanhanger. Ze hebben 2 ton laadvermogen en zijn max 3500 kilo, dus geen APK, hebben luchtremmen en zijn voorzien van stelpoten om zelfstandig te kunnen staan. De opbouw is te verwijderen zodat het geheel plat te maken is en is op te bouwen met een alternatieve opbouw.

BW-Anh01.jpg

Dit is een voorbeeld van een BW aanhanger met opbouw. Niet de opbouw die ik voor ogen heb maar wel de lengte en breedte maat.

$_57.JPG

Dan mijn vraag, aangezien ik na het behalen van mijn CE rijbewijs slechts 0 kilometer heb gereden met aanhangers heb ik geen idee of dit een gelukkige combinatie is.

Is een dergelijke korte aanhanger goed te rijden en manoeuvreren of is dat juist erg lastig ? Hobbelen, springen ?

Iemand praktijkervaring met deze aanhangers of soortgelijke korte ?

Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Rijden en manoeuvreren zal allemaal wel meevallen, ik vraag me alleen af of je geen problemen gaat krijgen met het gewicht wat je moet trekken.

Je hebt de bandenmaat nogal drastisch verandert en het oude beestje heeft niet heel veel vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daar heb je een punt, dank voor je reactie. Ik heb er nog niet eens bij stil gestaan maar ik schat in dat het wel moet kunnen.

De auto heeft een turbomotor van 170pk en zelfs met de grote banden rij ik met gemak nog in 2 weg (3 als het moet). Hij trekt nog prima en is snel op de 80. Ik heb er zelfs 100 mee gereden er is dus nog wel wat reserve.

Het maximale te trekken gewicht (wel met de kleine banden) is 11 ton en dit aanhangertje weegt slechts 3,5 max.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou toch voor je zo'n aanhanger aanschaft er eerst even goed mee proefrijden.

Met 170pk heb je niet heel veel vermogen en het verkeer is natuurlijk aardig verandert ten opzichte van toen de auto op de weg kwam.

Ik weet niet wat je camper plannen zijn qua reizen maar ik kan me voorstellen dat als je de bergen in gaat het allemaal niet meer zo heel erg opschiet en je de auto flink moet belasten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In het kader van de hobby heb ik een tweede oude Mercedes gekocht, een LP 2223 6x2 uit 1970.  Het is een ex- NOS auto die de nodige aandacht gaat krijgen in de komende maanden, eerst technisch in orde maken plus een APK erop en vervolgens het plaatwerk repareren met een spuitbeurt. Daarna inrichten als camper en de wereld rond ermee, er staat slechts een ton op de teller.

 

Volgende week halen vanuit Hulst en rijden naar Alphen ad Rijn alwaar hij gerepareerd gaat worden. 

 

Zijn er chauffeurs hier die met deze auto's gereden hebben ?

 

$_57%20(1).JPG

 

$_57.JPG

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mooie vondst!!

Dat is een regie wagen geweest denk ik.

Ik heb er nooit mee gereden maar er heeft jarenlang zo'n soort wagen in de "oude loods" van mijn vorige werkgever gestaan.

Die wagen staat nu bij Beeld en Geluid in Hilversum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er werd mij gevraagd hoelang geleden de auto buiten bedrijf is gesteld maar dat wist ik eigenlijk niet. Totdat ik dit achter de voorruit zag..

 

post-7667-1439238117,2048_thumb.jpg

 

De auto heeft de rit prima doorstaan, de eerste 160km zitten erop zonder een centje pijn.

 

Hier nog wat bewegend beeld van het parkeren. 

 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja het is goed gegaan, het was een geweldige dag en ik zal morgen eea op de website van de auto bijwerken. We hebben de auto gisterenavond al gebracht, toen kwamen de auto's van United ook aan en dat kwam goed uit qua instroom. De oud chauffeur (nu United) en veel oud medewerkers waren vandaag in Hilversum. 

 

De eerste echte rit was wel spannend, in het donker gisterenavond op pad met een vreemde auto van 46 jaar oud die de afgelopen 33 jaar nauwelijks gereden heeft, maar wat rijdt dat geweldig zeg. Het zweeft over de weg als een touringcar en sturen gaat buitengewoon. Wel wat wennen aan de indirecte luchtremmen maar ook dat gaat prima. 

 

Het schakelen is echter een drama, ik kan niet wennen aan de ongesynchroniseerde bak en wat ik ook probeer met dubbel clutchen, het lukt niet. Zelfs niet na 5 x of 10 x  dubbel clutchen en je moet soms tot stilstand komen alvorens je weer weg kan rijden. Opschakelen gaat nog wel redelijk maar terugschakelen gaat gewoon niet wat ik ook probeer en met hoeveel gevoel en toerental ik het ook doe. Alleen met heel veel geweld en gekraak lukt het en in de 150km die ik gereden heb is het mij slechts 3 keer zo gelukt. 

 

Dit is wel een dingetje want ik heb er vanavond zelfs een ervaren beroepschauffeur mee laten rijden met 30 jaar ervaring en zelfs hij kreeg het niet voor elkaar (ik ben natuurlijk slechts een hobby chauffeur met nog maar 3 jaar mijn rijbewijs.).

 

Ik heb nog een nieuwe gesynchroniseerde bak klaarliggen en daar ga ik maar vaart mee maken..

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden