[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hobbychauffeur ?


minuteman

Vraag

  • Forumlid

Beste,

Ik ben 42 jaar en afgelopen mei geslaagd voor mijn C en nu bezig voor E.

Vrachtauto rijden is niet mijn beroep maar ik doe het voor de hobby. Ik heb zelfs een vrachtauto gekocht om ritjes mee te maken en naar oldtimer shows te gaan.

Zijn er nog meer hobbyisten hier ?

Minuteman.

Edit: Plaatje bijgevoegd,

Dit is mijn truckje, hij staat momenteel bij Gomes in Zaandam voor onderhoud en wordt gereedgemaakt voor de RDW keuring. Hij heeft 7 jaar stilgestaan.

img_2303.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik was vorige jaar in Hilversum bij "Beeld & Geluid"

nadat we de auto in de parking hadden gezet liepen we langs een gebouw en daar stond ook een oude wagen van de NOS binnen

de foto daar van heb ik helaas weg gedaan als zijnde niet mooi , ik dacht dat het ook een Benz was

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Vanmiddag heb ik nog een poging gewaagd om het schakelen onder de knie te krijgen en warempel, het begint te lukken zowaar !

 

Na een klein uurtje te hebben rondgereden in Alphen ad. Rijn (die mensen zullen wel gedacht hebben...) kreeg ik het zowaar onder de knie om terug te schakelen van 4 naar 3 naar 2. Nog lang niet soepel en snel, maar het kán dus wel en dat vrijwel zonder gekraak. 

 

De truuk bleek het uiteindelijk te zijn om te koppelen bij het uit de versnelling halen maar bij het inschakelen niet de koppeling te gebruiken en van het pedaal af te blijven, alleen maar het gaspedaal gebruiken. Wat ik namelijk merkte was dat als ik de koppeling wel ingedrukt hield bij het inschakelen, het echt niet lukte.

 

Het leek wel of de ingaande as met geen mogelijkheid te controleren was. Ik kwam er toen achter dat als ik de koppeling niet gebruikte ik vrij precies met het toerental kon aanvoelen wanneer het in elkaar greep. Als ik daar over nadenk klopt dat ook wel, met tussengas geef je de ingaande as van de bak weliswaar een slinger, maar dat gaat allemaal ongecontroleerd. Er is geen directe aandrijving nadat na het tussengas de ingaande as een slinger heeft gekregen en die as draait maar wat, misschien zelfs nog wel afgeremd door de clutch brake. Als de koppeling niet gebruikt wordt dan kan de motor precies de ingaande as aansturen en kun je exact bepalen wanneer de tandwielen in elkaar grijpen door het toerental te variëren.

 

Kortom, het ligt aan uw hobbybestuurder en echt niet aan de bak ! (maar dat wisten we eigenlijk al) 

 

Eea. heeft mij wel aan het denken gezet. Ik heb nog best veel concentratie nodig om dit te laten werken en ik merk dat deze manier veel tijd kost in het rijden. Het besturen van de auto in het vaak drukke verkeer in de bebouwde kom is al een intensieve taak. Eigenlijk zou je op een heel andere manier (nog veel rustiger dan nu) moeten gaan rijden. Tsja, dit heb ik ook niet bij mijn C rijlessen geleerd 3 jaar geleden  ;)

 

Nog een filmpje van het geklungel:

 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En dit was precies de tip die ik geprobeerd had vandaag waarvoor dank !!

Als je helemaal goed zit heb je de koppeling alleen nodig om in beweging te komen.

Ben zelf wel eens met een geladen daf 1600 zonder koppeling van Zaandam naar Alkmaar

gereden. Daarna weet je ook meteen wat anticiperen is. Je wilt immers niet stil komen te staan.

Ik zeg (citaat) "vooral doorgaan". Straks gaat het zo goed dan hoeft die andeee bak er niet eens in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zie je dat je toerental ook een stuk lager ligt als de tandwielen in elkaar grijpen

En wij het nu ook beter kunnen bekijken , nu je camera naar achteren is geplaatst , als je zit roeren met dat stuk breekijzer

Maar het gaat wel goed komen met je gewoon niet te snel / rustig aan  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nou, Huub was de hele weg aan het schakelen, omdat hij dacht dat de diesel omgeroerd moest worden. Dat kan met de automaat niet meer en daarom vallen chauffeurs in slaap.

En wéér hebben we een raadsel opgelost! LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb, maar ik was vandaag door een mede CF-fer gespot op het Media Park in Hilversum en vond het wel tijd voor een update. 

 

De auto is in de afgelopen maanden enorm opgeknapt. Zowel een polijstbeurt om de oude lak wat op te knappen en daarna nog een deelrestauratie van de carrosserie heeft de auto veel goed gedaan. Voor dit jaar zijn we wel klaar en in 2018 pakken we de draad weer op om ook nog andere delen te herstellen. 

 

De link naar de website waar de deelrestauratie is beschreven: https://trein9.nl/carrosserie-herstel/

 

Hieronder een filmpje dat hij van de week de werkplaats uitreed.

 

 

IMG_4927.jpg

IMG_4929.jpg

IMG_5049.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Schakelen gaat nog steeds moeizaam, het blijft continue zoeken naar de juiste snelheden om de versnelling in te leggen. Opschakelen gaat dan meestal nog wel aardig maar terugschakelen niet.

 

Hoe ik het nu met terugschakelen doe is ontkoppelen en de auto in zijn vrij zetten, dan het toerental verhogen tot ongeveer de snelheid die de motor zou moeten maken in de gekozen gang en dan voorzichtig de pook tegen de versnelling aan duwen. Je hoort hem dan zachtjes ratelen en op het moment dat de ratel ongeveer weg is kun je hem er wel soepel inkrijgen, dit allemaal zonder te koppelen want dat maakt het alleen maar veel lastiger. 

 

eea kost wel tijd en even snel van gang wisselen van gang is er niet bij. Soms moet je een paar keer het toerental wat aanpassen om de motorsnelheid af te stemmen op de snelheid van de auto. Het gaat echter wel steeds makkelijker, hoe meer je het doet hoe beter het gaat en met steeds minder gekraak. 

 

Arie Spaansen heeft mij wel eens verteld dat je na een maand of 2 continue ermee rijden niet beter weet en dat het vanzelf went. Daar hou ik mij maar even aan vast (en voor het geval dat alsnog niet lukt heb ik alvast een gesynchroniseerde bak gekocht :D

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik hoorde het op het filmpje, waar je net de weg op draaide, een zacht geratel

maar je hebt ook een tijdje niet gereden(geoefend), en je aandacht ging even : naar de filmer het verkeer op de weg en je claxon  !

dus dat vergeef ik je !

Ik persoonlijk, denk dat het wel goed gaat komen, met je :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tussengas geven dan wel de koppeling los he? Anders kan je gas geven wat je wilt maar dat werkt niet. Dus koppeling in, bak neutraal, koppeling los en gepast gassie bij en op t juiste moment met of zonder koppeling in de goeie versnelling rossen.
Ik denk zomaar dat je daar de fout mee ingaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Deze bak is 'gezegend' met een koppelingsrem. Hierdoor wordt de ingaande as (de prise as die tussen de koppeling en de bak zit) afgeremd als je koppeling intrapt. Erg handig als je bij stilstand wil inschakelen maar een drama dus voor de rest.

Stel je voor, je rijdt en je trapt de koppeling in. Dan wordt de verbinding verbroken tussen de motor en de ingaande as maar die draait nog mee met de aangedreven wielen. Je haalt hem vervolgens uit de versnelling.

Nu heb je de motor die draait, het uitgaande deel van de bak die meeloopt met de aangedreven wielen en daartussen een ingaande as die stilstaat. Daar is dus niets mee te beginnen qua schakelen.

Ik ben er constructietechnisch nog niet uit waarom dit ooit zo is gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden