[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Duitse transporteurs kampen met chauffeurstekort


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Een groeiend aantal Duitse transportbedrijven maakt zich zorgen over het gebrek aan goede chauffeurs. En dat is niet de enige bron van hoofdpijn. Dat meldt ADAC Truck Service.

Uit het jaarlijkse onderzoek van ADAC Truck Service blijkt dat 31,5 procent van de 108 ondervraagde transporteurs het chauffeurstekort hoofdbrekens kost, een toename van 24,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Lange werktijden, werken onder tijdsdruk en dagelijkse stress zorgen ervoor dat het vak weinig aantrekkelijk is.

Behalve over chauffeurs maken de ondervraagde transporteurs zich ook zorgen over de alsmaar stijgende bedrijfskosten, veroorzaakt door duurdere diesel en toenemende algemene kosten. Ook de hogere Mautkosten zijn voor 14,8 procent van de transporteurs een zorg, meer dan tweemaal zoveel als vorig jaar.

Ruim een vijfde van de transporteurs (21,3 procent) denkt dat de zwakke Europese economie slechte gevolgen heeft voor de eigen onderneming. Dat percentage was nog niet zo hoog sinds 2009. Ruim de helft van de ondervraagde transportbedrijven denkt dat het eigen bedrijfsresultaat zal stagneren of zelfs verslechteren (13,9 procent). 36,6 procent verwacht een beter resultaat.

“Door de moeilijke markt in West- en Zuid-Europa zoeken internationaal opererende transportondernemers naar nieuwe groeimarkten”, vertelt Werner Renz van ADAC TruckService. “Daarbij kijkt men vooral naar het oosten, bijvoorbeeld naar het nieuwe EU-lid Kroatië. 37 procent van de ondervraagde transportbedrijven ziet Oost-Europa als de markt met het grootste groeipotentieel voor de eigen onderneming.” Dat sluit overigens goed aan bij de conclusies van experts die over de transportsector discussieerden op de vakbeurs transport + logistic in München.

Bron: TTM.NL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb 2 weken terug gesolliciteerd bij een duits bedrijf kon met mijn 25 jarig ervaring wel 2000 bruto gaan verdienen kreeg wel spesen dat weer wel en moest minstens 1 weekend weg in de maand. Daar heb ik geen probleem mee maar niet voor dat geld. Als ze het chauffeurstekort in duitsland willen aanpakken zou ik ten eerste de lonen wat opschroeven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De titel moet dan eigenlijk ook zijn : Duitse transporteurs kampen met te dure chauffeurs.

OF : Duitse transporteurs gunnen elkaar het verlies ook niet.

1 van beide of allebei dan zit je denk ik dichter bij de waarheid als de huidige titel.

--== Freddy ==--

ben het niet helemaal met je eens Freddy.

Ik ken bedrijven in Nordrhein-Westfalen die nu al Nederlandse chauffeurs aannemen tegen een netto vergoeding die al op het niveau ligt van de Nederlandse CAO.. Zelfs in Luxemburg zijn bedrijven waar ze nu al bewust Nederlandse chauffeurs benaderen om daar te komen te werken.

En zoals we allemaal weten: is een beetje water bij de wijn doen vaak niet tot problemen zal lijden, echter onder een een bepaalde inkomensgrens verkoopt de Nederlandse chauffeur zich ook niet zo 1.2.3...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een groeiend aantal Duitse transportbedrijven maakt zich zorgen over het gebrek aan goede chauffeurs. En dat is niet de enige bron van hoofdpijn. Dat meldt ADAC Truck Service.

Start een fatsoenlijk inwerk en training programma en het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar investeren in personeel is er tegenwoordig nauwelijks meer bij. Zonder goed personeel ga je het niet verdienen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Ik blijf in veel onderwerpen hangen in dezelfde saaie mening. Zolang de EU geen eensluidende salarisvoorschriften uitvaardigt, blijven we met dit probleem doorsukkelen. Het is voor een Nederlandse chauffeur ook ondenkbaar dat hij in bijv. Brabant minder verdient dan als hij in Zuid-Holland woont. En ook is het in dat geval ondenkbaar dat die Brabantse chauffeur bij de grens met Zuid-Holland zijn werk niet meer mag uitvoeren omdat hij nu eenmaal een Brabants salaris verdient en dus té concurrerend is t.a.v. zijn Zuid-Hollandse collega's. Dit onderwerp is echt een groot probleem! Het is natuurlijk erg gemakkelijk om als chauffeur of als vakbond te eisen dat zij zus en zo blijven betalen voor iets wat ook rechtmatig is in te kopen voor minder geld, maar diezelfde chauffeur of vakbond kijkt niet verder dan zijn eigen portemonnee. Juist door de Brabantse salarisnormen is het voor Zuid-Hollandse verladers simpelweg goedkoper om een Brabants transportbedrijf in te huren voor het zelfde werk. En je kunt die verlader er nog niet eens op aanspreken, want als hij het niet doet, doet zijn concurrent het wel. Met als gevolg dat de Zuid-Hollandse transportbedrijven worden uitgeknepen en niet meer kunnen (Lees...."kunnen") voldoen aan de eisen die de zuid-Hollandse chauffeur en zijn vakbonden eisen.

En volgens mij hebben wij Nederlanders gekozen voor 1 Europa op basis van algehele gelijkheid. Die gelijkheid is echter in de praktijk ver te zoeken en dat maakt dat de vervoerder in de keten simpelweg minder of zelfs tekort krijgt om te kunnen voldoen aan de eisen van chauffeurs en vakbonden die blijven hangen in hetgeen zij ooit bereikt hebben en niet in wat de markt helaas door het openen van grenzen momenteel bepaalt. De EU wil graag een kopie van de VS zijn, maar is niet in staat om ongelijkheden tussen de lidstaten gelijk te trekken. En dan kunnen de vakbonden schreeuwen wat zij willen en chauffeurs blijven eisen dat zij recht hebben op verworven rechten. Feit blijft helaas echter dat de vervoerder wordt gekort en simpelweg het geld niet meer heeft om aan zijn verplichtingen te voldoen. En dus ook niet aan de verplichtingen van hun medewerkers en de daarbij behorende vakbonden.

Dit is echt een giga probleem en niet alleen in Duitsland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

....

En volgens mij hebben wij Nederlanders gekozen voor 1 Europa op basis van algehele gelijkheid.

....

:confused:...

Hoewel het formeel om de grondwet ging, dacht ik me toch te herinneren dat een groot deel van de Nederlansche bevolking "nee" had gestemd....

En die basis van gelijkheid klopt wel...alles met iedereen delen.................., maar ik wil het grootste stuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel jonge chauffeurs zie je nog op de weg?

Mss in de randstad wat meer als hier in het oosten, maar jonge Duitsers zie je echt niet veel...

Klopt Roy en hier zie je ze toch ook steeds minder.

Tot voor kort kwamen bij mij de mails nog binnen van chauffeurs die werk zochten, allemaal 45 of ouder met daar tussen soms nog een jonge gast.

Het wordt minder, want wie wil er nog rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt Roy en hier zie je ze toch ook steeds minder.

Tot voor kort kwamen bij mij de mails nog binnen van chauffeurs die werk zochten, allemaal 45 of ouder met daar tussen soms nog een jonge gast.

Het wordt minder, want wie wil er nog rijden?

en aan wie hebben we dat de danken dat de jeugd niet meer op de wagen wil ?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Roy en hier zie je ze toch ook steeds minder.

Tot voor kort kwamen bij mij de mails nog binnen van chauffeurs die werk zochten, allemaal 45 of ouder met daar tussen soms nog een jonge gast.

Het wordt minder, want wie wil er nog rijden?

Gezien het aantal werkloze chauffeurs nog zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Klopt Roy en hier zie je ze toch ook steeds minder.

Tot voor kort kwamen bij mij de mails nog binnen van chauffeurs die werk zochten, allemaal 45 of ouder met daar tussen soms nog een jonge gast.

Het wordt minder, want wie wil er nog rijden?

Wat dacht je van de chauffeurs die thuis zitten?????????

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch krijgen we dit probleem in Nederland ook ook al verklaren de meeste mij voor gek. Ik heb dit altijd al gezegd. De invasie van in onze ogen goedkoop personeel is niet alleen een kwestie van een lager salaris. Het heeft mede te maken met een starre wetgeving op het gebied van de arbeidsverhoudingen en de pichten van werkgevers die veel te ver zijn doorgeschoten en een mentaliteitsverandering van de chauffeur. We willen steeds minder omdat we denken dat we slecht betaald worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ontving vanmorgen weer een bericht van iemand die er na 3 contracten uitgeknikkerd wordt.

Niet vanwege slecht functioneren, maar men wil niets vast aannemen.

Een hedendaagse trent.

Maar er is plenty keus uit chauffeurs, dus de werkgever kan dit rustig doen.

Was er een tekort, dan had deze werkgever waarschijnlijk wel even achter de oren gekrabt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een werkgever wil terrecht van vast contracten af. Als deze man een 4 e tijdelijk contract had kunnen krijgen had hij er waarschijnlijk nu nog gewerkt.

Dat we nu op de verkeerde weg zitten is onderhand toch wel een keer bewezen toch. Als we op dez manier aan vroeger vast blijven houden word het alleen maar erger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we met zijn allen het ontslagrecht gaan versoepelen, dan is het hek van de dam, en komen er nog meer moe-landers.

Dat is jou mening Routier. Niet de mijne....

Als jou werkgever zo graag van jou af wil vind hij daar uiteindelijk toch wel een manier voor. Juist dat starre onstslagrecht zorgt er voor dat werkgevers geen vaste cntracten durven geven en ook steeds meer gebruik maken van uitzendbureaus.

Het ontslagrecht niet versoepelen is het domste wat je kunt doen. Daar is iedere econoom het wel over eens. Begrijpelijk is ook wel weer dat de vakbonden hun hakken in het zand zetten bij dit onderwerp. Die spelen in op het onderbuik gevoel bij werknemers die dit onderwerp naar boven brengt.

Slim is het alleen niet. Het bewijs daarvoor word dagelijks geleverd, je zegt het net zelf nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Routier zegt het vanmorgen zelf nog. Hij kreeg het bericht van een kennis die er na 3 tijdelijke contracten werd uit gegooid. Was die man ook op straat gezet als hij nog een vierde tijdelijk contract had kunnen krijgen.

Ik ben sowieso voorstander van tijdelijke contracten. Dat houd de werknemer scherp, nu zal je zeggen, dit is werkgeverspraat maar dat is onzin. Ik ben ook werknemer en moet mezelf elke dag weer bewijzen dat ik mijn slaris waard ben wat ik betaald krijg.

Als ik een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen "vergeet" ik dat misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden