[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stoom en diesel.


corydon

Recommended Posts

  • Forumlid

Was zaterdag naar twwe soort open lucht museums geweest. De eerste was gesloten, maar iemand was binnen aan het werk, en vergat de poort op slot te doen. Iets wat hij gauw deed nadat ie mij zag. Hij was wel zo aardig om me binnen te laten blijven en zelfs wat uitleg te geven en een diesel loc te openen...

Awel, de eerste.

tzla.jpg

Die werd gebruikt in een citrus farm.

rj3m.jpg

Wat wel apart is, is de aandrijving dmv wat tandwielen en een cardan naar alle assen.

pqc5.jpg

yil7.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het museum heet "rail giants" En ze hebben een stuk of 6 locomotieven staan, of engines zoals ze die hier noemen.

Dit is de enigste diesel/electries aan gedreven, en ook de grootste ooit gebouwd. Het heeft 2 keer 4 assen, wat volgens die gast nogal slecht was in bochten.

2nys.jpg

nv9h.jpg

7f2s.jpg

Het is vrij imposant om te zien.

hs79.jpg

Toch wel aardig dat ie me even in de cabine liet.

66gd.jpg

vn5.JPG

af69.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even verklappen wat nog komt....

9enh.jpg

Maar eerst nog wat stoom aangedreven locs. Best wel mooi om te zien, wetende dat ze alles op papier ontworpen en met t handje moesten maken.

Leesde gisteren dat de sterkste stoom loc in Duitsland 1275 pk was.

Hier waren ze iets sterker, en het schijnt dat toen hitler een bericht kreeg over een loc die ik hier het laatst zal zetten, hij het gewoon niet geloofde.

lbeb.jpg

40jn.jpg

Doode hoek was toen niet zo een probllem...

ainy.jpg

3sl3.jpg

tmy3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Even verklappen wat nog komt....

9enh.jpg

Maar eerst nog wat stoom aangedreven locs. Best wel mooi om te zien, wetende dat ze alles op papier ontworpen en met t handje moesten maken.

Leesde gisteren dat de sterkste stoom loc in Duitsland 1275 pk was.

Oh boy, je maakt me nu al erg curious. Kan niet wachten tot je met foto's van die duikboot komt.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De UP 9000. Die was schijnbaar iets te mechanies onmogenlijk gebouwd. Het rijde wel, maar er zit schijnbaar ook nog een aandrijving tussen de wielen.

9o29.jpg

ctle.jpg

7h3o.jpg

2hk6.jpg

fzls.jpg

Het ziet er beeresterk en een beetje gemeen uit.

rg8f.jpg

si50.jpg

Sta hier gewoon rechtop, dat geeft je een beetje de indruk van de maten van dat ding.

sekz.jpg

uoxe.jpg

4voh.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Union Pacific locomotive number 9000 was donated to the Chapter by the Union Pacific in May of 1956. Designated a 4-12-2, or Union Pacific type, it is the largest steam locomotive built on a rigid frame and it has a wheelbase of over 30 feet. Its 12 drive wheels are powered by three massive cylinders, one of which is located between the frame - transmitting its power through a crankshaft on the second driver axle. The other two cylinders are connected to the conventional main and side rods which attach at the third driver. Number 9000 was built for fast, heavy freight service and it is the only survivor of a group of 88 similar locomotives built for the Union Pacific. It saw continuous service for almost 30 years and was used mainly between Green River, Wyoming and Council Bluffs, Iowa

prachtig en machtig spul om te zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel flink toeteren hé Freddie als je er aan komt,kan Ibo zorgen dat de koffie klaar staat :D

Die UP6915 is wel erg imposant.Ik heb even google gebruikt en er zijn er maar 47 van gemaakt.En met een vermogen van 6600 pk was het de sterkste diesel loc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou edje daar heb ik rekening mee gehouden :ja:

in de usa is het verplicht dat een trein geluidsignalen afgeeft bij een overweg of station, hoe klein dan ook.

ik heb pal achter en voor zijn huis een klein station aangelegd, dus dat toeteren en bellen maak je maar geen zorgen hoor das dik voor elkaar!

Wel op sien Grunnings freddie hé :p

Thoehttt thoeoeoehhhht :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier de laatste, maar bewaard als toetje...

De UP 4014, beter bekent als een big boy.

zmak.jpg

De sterkste en zwaarste ooit gebouwd. Weegt 590 ton, 6100 pk, en was speciaal gebouwd om zware treinen heuvel op te sleuren. Topsnelheid was ongeveer 70 mph.

pusy.jpg

Hij is altijd perfect onderhouden, heeft geen verotte of veroeste onderdelen, en zelfs de lagers werden altijd gesmeerd.

En zoals de oplettende lezer al weet, hij word weer rijdbaar gemaakt.

6q65.jpg

De UP heeft een crew speciaal hiervoor opgeleid, en ze zijn het nu rijklaar aan het maken om net om de hoek naar de werkplaats te gaan, daar worden alle lagers vervangen en dan gaat ie naar Cheyenne, waar ie helemaal uit elkaar word gehaald en opniew gebouwd.

Over ongeveer 5 jaar moet ie rijden.

zi85.jpg

Zelfs de kleine onderdelen zijn nogal groot....

98o5.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat close up fotoos. Ook hier sta ik gewoon rechtop.

3bvc.jpg

1zwx.jpg

5tgr.jpg

glm3.jpg

wmcw.jpg

Op de 1 of andere manier schanieren die twee sets aangedreven wielen, en de twee vooraan zitten via een soort massieve hefboom met een apart draaipunt verbonden met de rest van het apparaat.

3wsh.jpg

Dat ietwat zilver kleurige is de "firebox" waar dus het water aan de kook word gebracht. Dat is eigenlijk niet bepaald efficient en heb ooit de nummers weleens ergens gelezen wat het verbruik per uur is, maar weet het zo niet meer.

e27x.jpg

Daar is de vrijwilliger en de hooge piet... hij was mijn lenhte, 1.85. Vroeg of ze even daar konden staan zodat je de proportie kunt zien.

qt9b.jpg

xhkg.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nog even in de cabine gespiekt. Het was schijnbaar eenvoudig om aan de gang te houden, vergeleken met de meeste.... tja.

o40r.jpg

Het zijraam is groot zat, maar je gaat toch vooruit volgens mij...

81tu.jpg

1k7l.jpg

Dat is het, ga nu die duikboot eens opsporen. Het is trouwens een ,,,,,,,,? Wel, wie ziet het?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar een rondleiding dmv fotoos, weet maar bitter weinig van onderzee boten. Maar wel heel interesant. Deze was in gebruik hoofdzakelijk in de jaren 60 en 70, en vooral om de amerikanen te bespioneren voor de kust van Vietnam. Een missie was 9 maanden, sinds ze uit Vladivlostok? vertrokken, en niet bepaald welkom waren in het Panama kanaal. En onder de noordpool wemelde het van de amerikaanse duikboten. Dus gingen ze onder zuid amerika langs.

84ys.jpg

Voorop ga je naar binnen, en dan is het 1 richting verkeer naar achteren, waar je er weer uik klimt.

x4b5.jpg

Gelijk in de torpedo room.

r7gu.jpg

sxow.jpg

v1gf.jpg

Dat heele ding zit van boeg naar stern vol met knoppen, schakelaars en kranen. De droom van een echte pijpfitter.

3i3d.jpg

En zo ga je van het eene naar t andere compartiment. Die werden natuurlijk gesloten als er iets fout ging zodat ze misschien niet gelijk zonken.

07xw.jpg

Uiteraard wilde ik laten zien hoe dat moet, we hebben dat allemaal in films gezien, maar dat vergt schijnbaar enige oefening en een zeer flexibel lichaam, beide zijn mij onbekend.

uv4q.jpg

Afijn, uiteindelijk toch erdoor gekomen.

yw8x.jpg

En zo hier en daar zijn compartimenten waar ze sliepen. De helft had wacht, de andere helft sliep of lag in bed, er was gewoon niet genoeg ruimte voor iereen tegelijk rond te lopen.

k67m.jpg

9jos.jpg

De eetruimte. Volgens het audio commentaar hadden ze het beste eten en ook extra loon. Niet dat je er iets mee kon doen natuurlijk tijdens de communisten. Iedereen had geld omdat er gewoon niks te koop was. Wel hadden ze veel aanzien, plus, als je in een onderzzeeer werkt/dienst doet ben je al boven gemiddeld slim natuurlijk.

3r84.jpg

Naar t volgende compartinent. Er waren een stuk of 6 deuren.

jfzs.jpg

Hier was geen deur... lekker prive.

5kgs.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

sbgh.jpg

Heb ooit ergens gelezen dat ieder bemanningslid zijn eigen taak had, maar ook alle andere taken kan uitvoeren. En de hoeveelheid hendels knoppen enz is gewoon abnormaal. Wie dat ding moest tekenen konden ze ook wel opsluiten na een paar jaar lijkt me.

e8y.JPG

Zoals ik al schreef klapte ik gelijk met m'n kop tegen iets, en de bemanning op deze foto was ongeveer 1.72.

Echter die officier is 6'5" wat toch ongeveer 194 is zo gauw uit t hoofd uitgerekend.

qb47.jpg

Hendrik, en de rest, ga nu een paar uur rijden, vanavond meer. Dank je voor de belangstelling en zeer serieuze opmerkingen......:rolleyes::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden