Spring naar bijdragen
Pierre

De tijd is rijp voor actie !!!

Recommended Posts

Afgelopen week las ik het volgende artikel en hier wilde ik toch eens mijn mening over kwijt.

....Ter Horst biedt politiemedewerkers een salarisverhoging van 6,25 procent waar ze eerder 5,75 procent bood. Zestienduizend agenten die op straat werken en aan de bovenkant van hun loonschaal zitten, krijgen 9,25 procent. Ook beloofde de minister een eenmalige uitkering van driehonderd euro. De politiebonden wuifden het nieuwe bod deze week weg.....

Ik zag daarna op TV een agent van de KLPD die middels de estafette-staking het stokje had overgenomen en vertelde over het hoe en waarom van hun acties.

Op de vraag wat een hoofdagent van de KLPD dan verdient, gaf meneer antwoord en deed gelijk zijn beklag.

"Ons salaris zit zo tussen de €1500 en €1700 (38 uurtjes) in de maand. Dit is wél inclusief onregelmatigheidstoeslag. Maar de mensen staan niet stil bij wat wij allemaal moeten doorstaan.

Wat het met je doet als je met slachtoffers van een ongeval te maken krijgt (zal absoluut waar zijn), wat je naar je hoofd geslingerd krijgt, het gevaar dat je van je sokken gereden word als je op de vluchtstrook staat. Daarom eisen wij meer salaris".

Zo somde hij nog wel enkele beslommeringen op, en toegegeven, het zal allemaal zo leuk en zo makkelijk niet zijn.

Mijn verbazing stijgt als ik dan het volgende weer lees:

....Bijna driekwart van de Nederlanders heeft er begrip voor dat de politie actie voert om haar salariseisen kracht bij te zetten. Dat blijkt maandag uit een peiling van Maurice de Hond. Ruim twintig procent zegt er geen begrip voor te hebben....

Bijna driekwart vind dus dat een salaris van €1700 niet in verhouding staat met een dergelijke baan van 38 uur die niet zonder risico's is.

Nou neem ik er het loonstrookje van de gemiddelde chauffeur bij, ook aan de bovenkant van de loonschaal (D5) en 's avonds in zijn eigen bed ( meestal niet langer dan een uur of 5-6)

160 uren, met 50 à 60 overuren komen we ongeveer uit op een €1800,- gemiddeld.

Daarvan af de onkostenvergoeding à €150,-, maakt €1650,-.

(Dit is globaal genomen, het zal per individu zeker afwijken, maar klopt wel ongeveer zo.)

Dan wil ik het Nederlandse volk onze sores eens voorleggen, waar wij dan wel in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen.

's Ochtends voor 04.00 je bed uit om de drukte voor te zijn, tot 's avonds een uur of 18.00 of later. Iedere dag dus laat thuis vanwege de steeds maar toenemende filedruk op de wegen.

Of de jongens die de hele week weg zijn, en er onvoorzien nog maar een weekendje aan vast moeten plakken omdat ze niet verder mogen.

Uit angst om een maandsalaris aan boetes te moeten betalen als hij doorrijdt om zaterdags thuis te zijn, om effe zijn kinderen te zien.

Afgeblaft worden door je klant, wachten tot je ons weegt, wie kent het niet ??

Af en toe met angstzweet in je handen aan het stuur, door levensgevaarlijke acties van onze medeweggebruikers in hun "flashy" stationwagens, met laptop op schoot of lipstick in de aanslag voor de (achteruitkijk) spiegel.

Hachelijke absurde situaties, op het nippertje, bijna eronder, scheelde een haar....

Om niet te spreken van de keren dat het wèl fout is gegaan, en waardoor een chauffeur met een levenslang trauma rondloopt.

De niet aflatende brichtenstroom in de media over dodelijke ongevallen met of door een vrachtwagen, die een stempel drukken op het werk als "beroepschauffeur". Zo spectaculair mogelijk in beeld gebracht natuurlijk.

Mensen van Nederland, dit is onze dagelijkse praktijk.

Bent U nu ook zo overtuigd dat wij er eens een keer 9,25% bij moeten krijgen, i.p.v. ons af te schepen met een fooi van 3,5% van afgelopen jaar ?

Die zelfs niet in verhouding stond van de koopkrachtvermindering/ inflatie.

Ik acht de tijd rijp om ons ook eens te laten horen bij het grote publiek, en net als de politie er ook een procent of 10 bij te eisen.

Het betaald voetbal heeft komend weekend weer te lijden onder de acties van de politie. Heel Nederland schreeuwt moord en brand !!!

Maar wat als iedereen voor lege schappen bij de buurtsuper staat, om maar een voorbeeld te noemen.

De tijd is rijp voor actie. En wij hebben daar geen estafette-staking of 4 weken actievoeren voor nodig.

Slechts 1 dag is genoeg. Zeker weten !!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Beste Pierre!

Je hebt een mooi stukje geschreven!

Alleen deze actie voeren heeft niet zoveel zin.

Het gaat vast vanzelf...

De praktijk zal uitwijzen dat dit vak verziekt is.

Strakjes lekker 48 uur, jan en alleman stopt met het rijden, i.v.m. dat een uitkering wellicht meer loont, danwel een ander soort baan.

Winkels leeg, bedrijven komen in een productie knel, en ziedaar, dan wordt Nederland wakker, en komt men er achter dan men al zo'n 20 jaar heeft zitten slapen, en het vak compleet verziekt, en onaantrekkelijk gemaakt heeft.

En ja, ook de dames/heren politici zullen dit wel te weten komen....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Pierre

allereerst je hebt helemaal gelijk maar is het niet iets waar we zelf voor gekozen hebben ff buiten het feit dat wij nu eigenlijk ook onderbetaald worden ??

Ik bedoel te zeggen men moet een vrachtwagenchauffeur nooit en te nimmer tussen vier muren zetten zoals een fabriek of iets dergelijks dan kun je hem/haar na enkele dagen bij elkaar vegen

Waarom word je chauffeur : of er zat tussen de zaadcellen dieselolie en of je wilt geld verdienen door veel en lang te werken

Voor een hele hoop collega's is het laatste een feit maar daar worden we dus nu in belet !!

Je mag gerust weten ik heb maar "gewoon" LTS maar ik ben niet vies van hard en lang werken om dan ook nog een goed belegde boterham te verdienen moet je er wat voor over hebben .

Daarom heb jij een punt Pierre chauffeurs die hard voor hun pegels willen werken worden van alle kanten verneukt zonder dat er ook maar een enkele compensatie tegen over staat !!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen blokkades nodig, gewoon lege schappen in de winkels en een briefje erbij is genoeg?

Ik ben bang van niet: Hoezeer we ook blijven uitleggen wat we zijn en wat we doen voor een laag basissalaris, "de Nederlander" ,politiek of consument, WIL niet begrijpen waar we het over hebben. Zelfs binnen mijn familiekring wil men niet weten/snappen dat de room er al jaren af is.

Dat burovolk dat niet begrijpt dat wij willens en wetens kiezen voor een 65urige werkweek zal nooit snappen dat 48 uur ons en het bedrijfsleven een vermogen kost.

De hele europeese economie naar de knoppen en een hoop werklozen zullen het gevolg zijn, en nog ziet niemand die bui hangen.

De tijd zal het leren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker heb ik er voor gekozen, en nooit één minuut spijt van gehad.

Iedere dag met plezier op pad !!

Maar het beroep word op z'n zachtst gezegd nou niet bepaald aantrekkelijker gemaakt. Tijd om de omstandigheden en arbeidsvoorwaarden eens in ons voordeel bij te stellen.

Salariëring is daar één punt van. Waar het in grote mate uiteindelijk wel om draait.

Door onze eigen regering worden we gewoon meedogenloos teruggezet naar 48 uur, zonder zich af te vragen wat de consequenties zullen zijn voor al die veelal jonge gezinnen, die er een hoop op achteruit zullen gaan.

Die noodgedwongen hun huis op zullen moeten geven als er niet héél snel actie komt vanuit de politiek.

Teruggezet met goedkeuring van politici, die over een paar jaar hun biezen pakken en de 2e kamer verlaten met een oprot-premie die ze in de rest van hun leven niet op krijgen

Iedereen laat het zich welgevallen, waarschijnlijk omdat de meesten stiekem hopen dat het zo'n vaart wel niet zal lopen.

Of hun hoop hebben gevestigd op een vakbond waar je niks aan hebt, als ik hier de verhalen op dit forum zo lees.

Als ik dan lees dat de politie grote bijval krijgt van driekwart van de Nederlanders en zelfs van de minister zelf (die kent immers 9,25 % toe, maar schijnbaar is dit niet genoeg), dan wil ik mijn verhaal wel eens effe kwijt.

En heus, het is niet alleen het geld wat speelt. Er zijn beroepsgroepen genoeg die het met minder moeten doen.

Maar als iedereen verontwaardigt luistert naar wat meneer agent allemaal moet doorstaan, en vervolgens iedereen als één blok achter een forse loonsverhoging staat vanwege die minder prettige werk-omstandigheden, wat het politie werk met zich meebrengt, vind ik dat er ook eens naar ons geluisterd mag worden.

Zij kozen ook voor hun vak, en zij wisten ook wat hun soort werk met zich meebrengt. Toch ??

Ik denk dat dit wel eens gezegd mag worden.

Ik moest het effe kwijt....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Trucklily
Zij kozen ook voor hun vak, en zij wisten ook wat hun soort werk met zich meebrengt. Toch ??

Ik denk dat dit wel eens gezegd mag worden.

Ik moest het effe kwijt....

En gelijk heb je!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry maar de bonden doen niet zo veel hoor.

Maar ook wij als chauffeurs moeten nu eindelijk maar eens actie ondernemen.

BV op vrijdag niet de supermarkten voorzien van levens middelen.

Afwachten doen we al lang ik zeg tijd voor actie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan me wel in het verhaal van Pierre vinden als ik heel eerlijk mag zijn. En dan rij ik nog niet eens....

dat ben ik ook met pierre eens.....

maar ik hoor jullie wel als er nog minder loon gebeurt gaat worden...

dat je thuis niet meer rond kunt komen......

ik hoop van ganser harte, dat het niet zo ver gaat komen.

en de regering krijgt 30 % erbij....zelf voor gezorgBarf

als het hier zo doorgaat...voorspel ik w.o.3

met alles wat er omheen draaid, het begin is er al,

tolerantie is al sterk gedaald, het wordt alleen maar erger:(

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry maar de bonden doen niet zo veel hoor.

Maar ook wij als chauffeurs moeten nu eindelijk maar eens actie ondernemen.

BV op vrijdag niet de supermarkten voorzien van levens middelen.

Afwachten doen we al lang ik zeg tijd voor actie.

En dan zelf wel op vrijdag en die maandag daarop gaan werken?

Dit is niet persoonlijk bedoeld maar het is wel heel makkelijk gezegd dat een ander maar moet gaan staken en de rest staat (vanuit de cabine) toe te kijken of voorbij te rijden.

Ook in deze tijd zijn er nog steeds chauffeurs die zich terug laten schalen of waarbij meer 'pauze' wordt weggeschreven als is toegestaan. Als de huidige chauffeurs het geen probleem vinden om niet volgens de CAO uitbetaald te worden dan heeft het ook weinig nut om te gaan staken.

Verder heeft het vooral nu geen nut om te gaan staken omdat er nog niet eens onderhandelingen zijn. Wilde stakingen zullen nu waarschijnlijk alleen jezelf geld kosten en dan zijn er nog veel minder chauffeurs die willen staken.

Ben je het niet eens met het beleid van de bonden die de CAO afspreken ga dan opzoek naar een bond waar jij jezelf wel kunt laten horen en die wel naar je luistert. Maar vanaf de 'overkant' gaan roepen dat iemand anders maar moet gaan staken...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Peterrr
En dan zelf wel op vrijdag en die maandag daarop gaan werken?

Dit is niet persoonlijk bedoeld maar het is wel heel makkelijk gezegd dat een ander maar moet gaan staken en de rest staat (vanuit de cabine) toe te kijken of voorbij te rijden.

Ook in deze tijd zijn er nog steeds chauffeurs die zich terug laten schalen of waarbij meer 'pauze' wordt weggeschreven als is toegestaan. Als de huidige chauffeurs het geen probleem vinden om niet volgens de CAO uitbetaald te worden dan heeft het ook weinig nut om te gaan staken.

Verder heeft het vooral nu geen nut om te gaan staken omdat er nog niet eens onderhandelingen zijn. Wilde stakingen zullen nu waarschijnlijk alleen jezelf geld kosten en dan zijn er nog veel minder chauffeurs die willen staken.

Ben je het niet eens met het beleid van de bonden die de CAO afspreken ga dan opzoek naar een bond waar jij jezelf wel kunt laten horen en die wel naar je luistert. Maar vanaf de 'overkant' gaan roepen dat iemand anders maar moet gaan staken...

Een bond doet niks.

En staken helpt ook niet. Voor jou 2 Bulgaren die samen de helft minder kosten maar 2x zoveel kilometers maken. Doe er je voordeel mee. Als ik baas was wist ik het wel. Maar ik ben geen baas.

Waarmee ik wil zeggen dat je opstandige politie-agenten niet kunt vervangen door goedkope Bulgaren(of Polen), maar een chauffeur wel. Daarom krijgt een agent alles gedaan en een chauffeur niks. Wen er maar aan. Maak je geen ilusies. Schik je in je positie. Met dank aan de vakbonden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tijd voor ACTIE..... helemaal mee eens. Maar, voer nou eens actie naar de eigenlijke boosdoener, de staat!, de politiek! Dat zijn de werkelijke veroorzakers én rovers die je leven onbetaalbaar maken en houden.

Voorbeeldje? ... Loonafrekening over november 2007 (12e periode)

Bruto loon 1996

Overwerk 150% 252

Overwerk 130% 798

Overwerk 200% 131

Nabet. salaris vlgs CAO 350 (de eenmalige uitkering)

Vakantiegeld 968 ( halfjaarlijks )

_______

Totaal bruto 4495 (wow, if I were a rich man...)

Inhoudingen:

LB/LH 1449 (Loonbelasting/Loonheffing)

pensioen premie 162 (bedrijfspensioenfonds)

Soc. Verz. + div. 179 (wet de Geus en div. bijdragen)

Zfw. 152 (ziektekosten ink.afhankelijk)

Zfw verg. 152 -/- (verg. door werkgever)

Totaal zfw. 0

_______

totaal inh. 1790 -/-

Netto salaris 2705 ( huh??)

Dit was een eenmalige wat hogere uitschieter vanwege de eenmalige uitkering en het vakantiegeld. Meestal blijft het netto loon ergens tussen de 1700 en 1900 euro steken, incl. de weekenden van huis of de zaterdag en zondagsuren bij gemiddeld 55 uur per week.

Waarmee ik wil zeggen, het heeft geen zin om méér loon te bedingen als de overheid daar onmiddellijk het meeste weer van inpikt. Hogere salarissen leiden ook weer tot nog hogere prijzen van van alles en nog wat. Van je kosten dagelijks levensonderhoud tot energieprijzen, je huur, verzekeringen, telefoonnota's, gemeentebelastingen en ga zo maar door. Je wordt daar niets wijzer van. Het is de overheid die met haar exorbitante belastingdruk de inflatie opjaagt en daarmee het leven onbetaalbaar maakt.

Het is toch van de gekke dat de overheid een heel ambtenarenapparaat in stand houdt, betaald door u en ik, terwijl voor iedere handeling die nodig is om iets gedaan te krijgen van diezelfde overheid (paspoort, rijbewijs, uittreksel, vergunningen enz.) nog eens betaald moet worden in de vorm van leges. En dan vaak ook nog forse bedragen.

Dus, als je dan actie wilt voeren, maak dan de overheid duidelijk dat de grenzen reeds ver overschreden zijn. En het kan zo simpel. Geen spectaculaire blokkades, geen maatschappij ontwrichtende demonstraties.

Nergens voor nodig. Alles wat we nodig hebben is de macht van de gewone arbeider. Volkomen legaal ook nog. Geen rechter die deze acties zal kunnen verbieden. Hoe?

Begin nou eens gewoon met je eigen auto te laten staan om naar het werk te gaan en neem het openbaar vervoer! Reden voor het laten staan van je eigen auto: Te duur geworden vanwege de hoge brandstofkosten (incl 62% belasting en heffingen) en je krijgt er geen belastingaftrek voor, wat je voor openbaar vervoer wél krijgt. Geen werkgever die je dat mag verbieden!

Alleen... op het tijdstip dat jij moet beginnen rijdt er nog geen openbaar vervoer. Jij wil wel op tijd beginnen, maar de faciliteiten ontbreken.

Dus zal óf de werkgever een alternatief moeten bieden in de vorm van personeelsvervoer óf je reiskosten met je eigen auto in z'n geheel aan je moeten vergoeden ter compensatie. Óf de overheid zal de samenleving tegemoet moeten komen en de accijnzen, belasting en heffingen op brandstof drastisch moeten verlagen.

Voorwaarde is wel dat deze actie massaal ondernomen wordt anders werkt het niet en heb je als enkeling waarschijnlijk wel een probleem met je baas. (alhoewel blijft staan dat niemand verplicht kan worden een eigen auto te bezitten of te gebruiken als daar geen vergoeding tegenover staat.)

Gesteld dat deze actie inderdaad massaal door alle of de meeste arbeiders wordt uitgevoerd, dan onstaat een acuut vervoersprobleem bij het openbaar vervoer. Zoveel mensen 's-morgens vroeg bij de haltes en op de perrons! Zoveel bussen, trams en treinen zijn er niet! Iedereen komt veel te laat op zijn/haar werk. Of helemaal niet! Gestrand ergens! En iedereen kan naar waarheid aan de werkgever melden dat hij/zij zijn/haar uiterste best doet om op het werk te verschijnen...maar ja, het openbaar vervoer is niet op haar taak berekend!

Één dag zal nog geen indruk maken, maar een week? of twee weken? drie, vier...... What's a month or two in a lifetime? De enorme daling in brandstof accijnzen en heffingen zal de overheid doen besluiten de oorzaak hiervan te vinden. Wat belangrijk is: hou dit vol zolang als nodig is.

En hetzelfde kan je uitvoeren voor het terugdringen van de belastingdruk op je loon en kosten van levensonderhoud. Volkomen legaal, niemand kan je beschuldigen van ontwrichting want het is de overheid die ontwricht met haar hyperbelastingdruk en het bedrijfsleven met haar "prijsverdubbelingen" sinds de invoering van de euro.

Als het maar massaal gebeurd! Dit is van evident belang! Alleen wij samen, met z'n allen, kunnen dit dan oplossen door de overheid te dwingen tot een normalere belastingheffing en daarmee de kosten van de overheden drastisch terug te brengen én de exorbitante prijsverhogingen als gevolg van de euro enigzins terug te draaien. Alleen dan is de economie zónder verdere loonstijgingen weer leefbaar en winstgevend te maken.

Normaal gesproken, in een zeer rijk land als Nederland, zouden zaken als voedselbanken en "eindjes moeilijk aan elkaar knopen" voor normaal modaal verdienende gezinnen toch niet voor moeten kunnen komen.

Dit kan alleen in landen waar managersculturen zichzelf straffeloos rijk kunnen graaien, de elite door belastingvoordelen wel heel erg bevoordeeld worden en waar bestuurders "doof en blind" blijven voor de werkelijke problemen en doorgaan met het uitvoeren van de meest onzinnige prestigieuze "projecten" ten koste van de gewone hard werkende "wij" (kleine ondernemers en werknemers) die onevenredig zwaar belast worden door diezelfde overheden.

Nou, vooruit, nog een actie voorbeeld. (Maar wel met z'n allen, een paar actievoerders brengen niks.) Zeg (massaal) al je abonnementen op! (krant, sportclub, telefoon, internet, ANWB, Routemobiel, vakbond enz.) Reden: (Wel duidelijk aangeven) bezuiniging omdat het inkomen het niet meer toelaat dergelijke kosten te dragen. Deze boodschap wordt direct aan de regering overgebracht! Laat het hier niet bij maar zet door! Desnoods langere tijd zonder telefoon of internet.

Laat bij de dagelijkse inkopen de A-merken links liggen, koop enkel en alleen nog de huismerken! Veel goedkoper, maar brengt de industrie wel in verwarring! Wat is hier opeens aan de hand! Laat via alle mogelijke kanalen weten dat het netto modale gezinsinkomen (alleen of twee verdieners), met of zonder kinderen, niet meer toereikend is om een normaal leven te leiden ondanks de redelijk hoge bruto salarissen.

Kortom, bezuinig ook, net als de regering! en drastisch! Bezuinig op alles wat maar enigzins denkbaar is en breng de reden hiervan naar buiten.

Zo zijn er nog veel meer publieksvriendelijke acties te bedenken die niemand direct schaden maar wel een enorm effect sorteren. Producenten en winkelketens zullen in eerste instantie reageren met prijsverlagingen van hun A-merken omdat de vraag verdwenen is. Aanbieders van diensten zullen nóg concurrerender prijzen aanbieden om uw gunst. Als daar echter niet op in gegaan wordt zal de druk vanuit diezelfde industrie op de regering vergroot worden om de belastingdruk te verlagen. Want, bedrijfsresultaten staan onder druk met alle gevolgen vandien. En dat zal geen enkele politieke partij voor haar rekening willen nemen.

Dus... de macht ligt bij u. Geen loonsverhogingen, die leiden tot niets, behalve weer prijsstijgingen en belastingverhoging.

Ook geen radicale blokkade acties of mega demonstraties om ons gelijk te halen, die zijn zinloos. (350.000 mensen destijds op het Museumplein zijn in feite ook gewoon genegeerd)

De overheid zal in het ergste geval reageren met politie ingrijpen en/of verbieden door de rechter.

Nee, puur op economische gronden afdwingen is een wapen waar men geen ander antwoord op kan hebben dan forse belastingdrukverlaging over de gehele breedte voor de werkende bevolking (inkomstenbelasting, energiebelasting, accijnzen, heffingen en btw, en gemeentelijke belastingen) plus rigoreuze terugdringing van overbodige overheidsuitgaven, want dat brengt werkelijke verbetering van zowel economie als welvaart.

In feite dus dezelfde methode als waar de overheid zich van bedient, bezuinigingen die men afwenteld op de gewone man of vrouw, zo bedient de gewone man of vrouw zich van zijn/haar eigen bezuigingen (en terecht) naar de overheid en het bedrijfsleven toe.

En geloof me... dit heeft echt effect, dus gaan we ervoor?

Sow, Beer heeft z'n plaats als staatsvijand nummer 1 nu wel verdiend. LOL

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

mooi stukje tekst inderdaad :)

op het belgische broeder forum is er ook zo'n topic geopend maar zoals daar ook verteld. er is geen blok(collegiaal) meer zoals vroeger.

grtz

mijn steun kan je zeker op rekenen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast rik.bos

jongens draven wij weer niet iets te ver door.

de schappen leeg houden door wie.

als jij niet rijd doet een ander het wel.

en als ik op het buitenland rij dan heb ik hier niets mee te doen.

er zijn te veel kapers op de kust die dan wel gaan rijden en dan hoef je helemaal niet meer te komen.

nu er nog geen onderhandelingen zijn waar moet je dan voor staken misschien toveren de bonden wel een CAO eruit waarin wij ons kunnen vinden geintje.

maar om de bonden wakker te maken is er maar een oplossing.

geen contubutie meer betalen zolang wij net tevreden zijn.

of massaal lidmaatschap opzeggen en zelf het te gaan regelen en een club oprichten die wel voor ons klaar staan en waar we zelf volledige inspraak hebben waar als er iets verkeert gaat de betreffende persoon direct kunnen aanspreken en geen weken hoeft te wachten.

:wave:

die club is er dus wordt nu eens wakker en kom voor je eigen op en wordt lid van die club.

de politie is je beste vriend. ze staken op een manier van alleen de ernstige dilkten worden behandeld. dus met andere woorden.

de criminele laten wij lopen. maar de snelheids controle blijft want de automobielisten dat zijn de grootste bandieten en vooral de vrachtwagens chauffeurs. wat een staking he:tu:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Peterrr,

niemand dwingt je om lid van een bond te worden. Wil je geen lid worden, prima, vooral niet doen. Maar waar ik onderhand van baal is het gejammer en gezeur over anderen. Dat eeuwige gezeur van: als wij niet rijden worden de winkels niet bevoorraad en kan niemand boodschappen doen. Je hebt helemaal gelijk, maar doe dan ook iets. Ga staken, gooi met zijn allen Hoevelaken dicht of Oudenrijn in plaats van alleen maar te zitten janken over hoe slecht de wereld is.

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Rianne. Als er iets moet gebeuren dan zijn er een paar mensen bereid om daadwerkelijk iets te doen en de rest rijdt opportunistisch door.

Neem een voorbeeld aan je Italiaanse collega's. Daar kunnen ze het wel eens worden en kan er wel gestaakt worden.

Dus wat mij betreft: doe iets of zet een andere plaat op.

Als het werk niet leuk meer is, ga dan wat anders zoeken, wordt agent voor mijn part, maar get a life!

Argus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Tijd voor ACTIE..... helemaal mee eens. Maar, voer nou eens actie naar de eigenlijke boosdoener, de staat!, de politiek! Dat zijn de werkelijke veroorzakers én rovers die je leven onbetaalbaar maken en houden.

Voorbeeldje? ... Loonafrekening over november 2007 (12e periode)

Bruto loon 1996

Overwerk 150% 252

Overwerk 130% 798

Overwerk 200% 131

Nabet. salaris vlgs CAO 350 (de eenmalige uitkering)

Vakantiegeld 968 ( halfjaarlijks )

_______

Totaal bruto 4495 (wow, if I were a rich man...)

Inhoudingen:

LB/LH 1449 (Loonbelasting/Loonheffing)

pensioen premie 162 (bedrijfspensioenfonds)

Soc. Verz. + div. 179 (wet de Geus en div. bijdragen)

Zfw. 152 (ziektekosten ink.afhankelijk)

Zfw verg. 152 -/- (verg. door werkgever)

Totaal zfw. 0

_______

totaal inh. 1790 -/-

Netto salaris 2705 ( huh??)

Dit was een eenmalige wat hogere uitschieter vanwege de eenmalige uitkering en het vakantiegeld. Meestal blijft het netto loon ergens tussen de 1700 en 1900 euro steken, incl. de weekenden van huis of de zaterdag en zondagsuren bij gemiddeld 55 uur per week.

Waarmee ik wil zeggen, het heeft geen zin om méér loon te bedingen als de overheid daar onmiddellijk het meeste weer van inpikt. Hogere salarissen leiden ook weer tot nog hogere prijzen van van alles en nog wat. Van je kosten dagelijks levensonderhoud tot energieprijzen, je huur, verzekeringen, telefoonnota's, gemeentebelastingen en ga zo maar door. Je wordt daar niets wijzer van. Het is de overheid die met haar exorbitante belastingdruk de inflatie opjaagt en daarmee het leven onbetaalbaar maakt.

Het is toch van de gekke dat de overheid een heel ambtenarenapparaat in stand houdt, betaald door u en ik, terwijl voor iedere handeling die nodig is om iets gedaan te krijgen van diezelfde overheid (paspoort, rijbewijs, uittreksel, vergunningen enz.) nog eens betaald moet worden in de vorm van leges. En dan vaak ook nog forse bedragen.

Dus, als je dan actie wilt voeren, maak dan de overheid duidelijk dat de grenzen reeds ver overschreden zijn. En het kan zo simpel. Geen spectaculaire blokkades, geen maatschappij ontwrichtende demonstraties.

Nergens voor nodig. Alles wat we nodig hebben is de macht van de gewone arbeider. Volkomen legaal ook nog. Geen rechter die deze acties zal kunnen verbieden. Hoe?

Begin nou eens gewoon met je eigen auto te laten staan om naar het werk te gaan en neem het openbaar vervoer! Reden voor het laten staan van je eigen auto: Te duur geworden vanwege de hoge brandstofkosten (incl 62% belasting en heffingen) en je krijgt er geen belastingaftrek voor, wat je voor openbaar vervoer wél krijgt. Geen werkgever die je dat mag verbieden!

Alleen... op het tijdstip dat jij moet beginnen rijdt er nog geen openbaar vervoer. Jij wil wel op tijd beginnen, maar de faciliteiten ontbreken.

Dus zal óf de werkgever een alternatief moeten bieden in de vorm van personeelsvervoer óf je reiskosten met je eigen auto in z'n geheel aan je moeten vergoeden ter compensatie. Óf de overheid zal de samenleving tegemoet moeten komen en de accijnzen, belasting en heffingen op brandstof drastisch moeten verlagen.

Voorwaarde is wel dat deze actie massaal ondernomen wordt anders werkt het niet en heb je als enkeling waarschijnlijk wel een probleem met je baas. (alhoewel blijft staan dat niemand verplicht kan worden een eigen auto te bezitten of te gebruiken als daar geen vergoeding tegenover staat.)

Gesteld dat deze actie inderdaad massaal door alle of de meeste arbeiders wordt uitgevoerd, dan onstaat een acuut vervoersprobleem bij het openbaar vervoer. Zoveel mensen 's-morgens vroeg bij de haltes en op de perrons! Zoveel bussen, trams en treinen zijn er niet! Iedereen komt veel te laat op zijn/haar werk. Of helemaal niet! Gestrand ergens! En iedereen kan naar waarheid aan de werkgever melden dat hij/zij zijn/haar uiterste best doet om op het werk te verschijnen...maar ja, het openbaar vervoer is niet op haar taak berekend!

Één dag zal nog geen indruk maken, maar een week? of twee weken? drie, vier...... What's a month or two in a lifetime? De enorme daling in brandstof accijnzen en heffingen zal de overheid doen besluiten de oorzaak hiervan te vinden. Wat belangrijk is: hou dit vol zolang als nodig is.

En hetzelfde kan je uitvoeren voor het terugdringen van de belastingdruk op je loon en kosten van levensonderhoud. Volkomen legaal, niemand kan je beschuldigen van ontwrichting want het is de overheid die ontwricht met haar hyperbelastingdruk en het bedrijfsleven met haar "prijsverdubbelingen" sinds de invoering van de euro.

Als het maar massaal gebeurd! Dit is van evident belang! Alleen wij samen, met z'n allen, kunnen dit dan oplossen door de overheid te dwingen tot een normalere belastingheffing en daarmee de kosten van de overheden drastisch terug te brengen én de exorbitante prijsverhogingen als gevolg van de euro enigzins terug te draaien. Alleen dan is de economie zónder verdere loonstijgingen weer leefbaar en winstgevend te maken.

Normaal gesproken, in een zeer rijk land als Nederland, zouden zaken als voedselbanken en "eindjes moeilijk aan elkaar knopen" voor normaal modaal verdienende gezinnen toch niet voor moeten kunnen komen.

Dit kan alleen in landen waar managersculturen zichzelf straffeloos rijk kunnen graaien, de elite door belastingvoordelen wel heel erg bevoordeeld worden en waar bestuurders "doof en blind" blijven voor de werkelijke problemen en doorgaan met het uitvoeren van de meest onzinnige prestigieuze "projecten" ten koste van de gewone hard werkende "wij" (kleine ondernemers en werknemers) die onevenredig zwaar belast worden door diezelfde overheden.

Nou, vooruit, nog een actie voorbeeld. (Maar wel met z'n allen, een paar actievoerders brengen niks.) Zeg (massaal) al je abonnementen op! (krant, sportclub, telefoon, internet, ANWB, Routemobiel, vakbond enz.) Reden: (Wel duidelijk aangeven) bezuiniging omdat het inkomen het niet meer toelaat dergelijke kosten te dragen. Deze boodschap wordt direct aan de regering overgebracht! Laat het hier niet bij maar zet door! Desnoods langere tijd zonder telefoon of internet.

Laat bij de dagelijkse inkopen de A-merken links liggen, koop enkel en alleen nog de huismerken! Veel goedkoper, maar brengt de industrie wel in verwarring! Wat is hier opeens aan de hand! Laat via alle mogelijke kanalen weten dat het netto modale gezinsinkomen (alleen of twee verdieners), met of zonder kinderen, niet meer toereikend is om een normaal leven te leiden ondanks de redelijk hoge bruto salarissen.

Kortom, bezuinig ook, net als de regering! en drastisch! Bezuinig op alles wat maar enigzins denkbaar is en breng de reden hiervan naar buiten.

Zo zijn er nog veel meer publieksvriendelijke acties te bedenken die niemand direct schaden maar wel een enorm effect sorteren. Producenten en winkelketens zullen in eerste instantie reageren met prijsverlagingen van hun A-merken omdat de vraag verdwenen is. Aanbieders van diensten zullen nóg concurrerender prijzen aanbieden om uw gunst. Als daar echter niet op in gegaan wordt zal de druk vanuit diezelfde industrie op de regering vergroot worden om de belastingdruk te verlagen. Want, bedrijfsresultaten staan onder druk met alle gevolgen vandien. En dat zal geen enkele politieke partij voor haar rekening willen nemen.

Dus... de macht ligt bij u. Geen loonsverhogingen, die leiden tot niets, behalve weer prijsstijgingen en belastingverhoging.

Ook geen radicale blokkade acties of mega demonstraties om ons gelijk te halen, die zijn zinloos. (350.000 mensen destijds op het Museumplein zijn in feite ook gewoon genegeerd)

De overheid zal in het ergste geval reageren met politie ingrijpen en/of verbieden door de rechter.

Nee, puur op economische gronden afdwingen is een wapen waar men geen ander antwoord op kan hebben dan forse belastingdrukverlaging over de gehele breedte voor de werkende bevolking (inkomstenbelasting, energiebelasting, accijnzen, heffingen en btw, en gemeentelijke belastingen) plus rigoreuze terugdringing van overbodige overheidsuitgaven, want dat brengt werkelijke verbetering van zowel economie als welvaart.

In feite dus dezelfde methode als waar de overheid zich van bedient, bezuinigingen die men afwenteld op de gewone man of vrouw, zo bedient de gewone man of vrouw zich van zijn/haar eigen bezuigingen (en terecht) naar de overheid en het bedrijfsleven toe.

En geloof me... dit heeft echt effect, dus gaan we ervoor?

Sow, Beer heeft z'n plaats als staatsvijand nummer 1 nu wel verdiend. LOL

was ein gelu...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

waarom alles dicht gooien , blijf gewoon thuis want de vrachtwagenchauffeurs hebben al zo een goede naam en als je dan nog eens blokkades gaat zetten is dat terug van "die stomme , vorte, smerige kamions " en weet ik nogal meer , ik zou gewoon thuis blijven , geeft er niemand last op de weg en komen ze ook met lege rekken te staan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Afgelopen week las ik het volgende artikel en hier wilde ik toch eens mijn mening over kwijt.

....Ter Horst biedt politiemedewerkers een salarisverhoging van 6,25 procent waar ze eerder 5,75 procent bood. Zestienduizend agenten die op straat werken en aan de bovenkant van hun loonschaal zitten, krijgen 9,25 procent. Ook beloofde de minister een eenmalige uitkering van driehonderd euro. De politiebonden wuifden het nieuwe bod deze week weg.....

Ik zag daarna op TV een agent van de KLPD die middels de estafette-staking het stokje had overgenomen en vertelde over het hoe en waarom van hun acties.

Op de vraag wat een hoofdagent van de KLPD dan verdient, gaf meneer antwoord en deed gelijk zijn beklag.

"Ons salaris zit zo tussen de €1500 en €1700 (38 uurtjes) in de maand. Dit is wél inclusief onregelmatigheidstoeslag. Maar de mensen staan niet stil bij wat wij allemaal moeten doorstaan.

Wat het met je doet als je met slachtoffers van een ongeval te maken krijgt (zal absoluut waar zijn), wat je naar je hoofd geslingerd krijgt, het gevaar dat je van je sokken gereden word als je op de vluchtstrook staat. Daarom eisen wij meer salaris".

Zo somde hij nog wel enkele beslommeringen op, en toegegeven, het zal allemaal zo leuk en zo makkelijk niet zijn.

Mijn verbazing stijgt als ik dan het volgende weer lees:

....Bijna driekwart van de Nederlanders heeft er begrip voor dat de politie actie voert om haar salariseisen kracht bij te zetten. Dat blijkt maandag uit een peiling van Maurice de Hond. Ruim twintig procent zegt er geen begrip voor te hebben....

Bijna driekwart vind dus dat een salaris van €1700 niet in verhouding staat met een dergelijke baan van 38 uur die niet zonder risico's is.

Nou neem ik er het loonstrookje van de gemiddelde chauffeur bij, ook aan de bovenkant van de loonschaal (D5) en 's avonds in zijn eigen bed ( meestal niet langer dan een uur of 5-6)

160 uren, met 50 à 60 overuren komen we ongeveer uit op een €1800,- gemiddeld.

Daarvan af de onkostenvergoeding à €150,-, maakt €1650,-.

(Dit is globaal genomen, het zal per individu zeker afwijken, maar klopt wel ongeveer zo.)

Dan wil ik het Nederlandse volk onze sores eens voorleggen, waar wij dan wel in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen.

's Ochtends voor 04.00 je bed uit om de drukte voor te zijn, tot 's avonds een uur of 18.00 of later. Iedere dag dus laat thuis vanwege de steeds maar toenemende filedruk op de wegen.

Of de jongens die de hele week weg zijn, en er onvoorzien nog maar een weekendje aan vast moeten plakken omdat ze niet verder mogen.

Uit angst om een maandsalaris aan boetes te moeten betalen als hij doorrijdt om zaterdags thuis te zijn, om effe zijn kinderen te zien.

Afgeblaft worden door je klant, wachten tot je ons weegt, wie kent het niet ??

Af en toe met angstzweet in je handen aan het stuur, door levensgevaarlijke acties van onze medeweggebruikers in hun "flashy" stationwagens, met laptop op schoot of lipstick in de aanslag voor de (achteruitkijk) spiegel.

Hachelijke absurde situaties, op het nippertje, bijna eronder, scheelde een haar....

Om niet te spreken van de keren dat het wèl fout is gegaan, en waardoor een chauffeur met een levenslang trauma rondloopt.

De niet aflatende brichtenstroom in de media over dodelijke ongevallen met of door een vrachtwagen, die een stempel drukken op het werk als "beroepschauffeur". Zo spectaculair mogelijk in beeld gebracht natuurlijk.

Mensen van Nederland, dit is onze dagelijkse praktijk.

Bent U nu ook zo overtuigd dat wij er eens een keer 9,25% bij moeten krijgen, i.p.v. ons af te schepen met een fooi van 3,5% van afgelopen jaar ?

Die zelfs niet in verhouding stond van de koopkrachtvermindering/ inflatie.

Ik acht de tijd rijp om ons ook eens te laten horen bij het grote publiek, en net als de politie er ook een procent of 10 bij te eisen.

Het betaald voetbal heeft komend weekend weer te lijden onder de acties van de politie. Heel Nederland schreeuwt moord en brand !!!

Maar wat als iedereen voor lege schappen bij de buurtsuper staat, om maar een voorbeeld te noemen.

De tijd is rijp voor actie. En wij hebben daar geen estafette-staking of 4 weken actievoeren voor nodig.

Slechts 1 dag is genoeg. Zeker weten !!

Actie voeren, blokkades, staken, lege schappen...

Ik haalde het aan als voorbeeld, maar weet zelf ook dat het bijna geen haalbare kaart is.

Wat ik met mijn stukje wilde aanhalen is dat ik niet begrijp waarom zo'n aktie van de politie zoveel bijval heeft van de bevolking en waarom er voor ons zo weinig begrip is.

En dat we het allemaal laten gebeuren, omdat niemand eigenlijk weet waar we de draad op moeten pakken, om de overheid hier eens écht duidelijk te maken in wat voor positie zij ons manouvreren, en niet in de laatste plaats zichzelf, als gevolg van de maatregelen en beluiten die zij genomen hebben. Zonder ooit een keer wederhoor bij de beroepsgroep zelf gepleegd te hebben.

Niemand die ik ken zit te wachten op een 48-urige week, een enkeling daar gelaten. Zowel vanuit financieel oogpunt als de randverschijnselen die het met zich mee gaat brengen, zoals auto delen, halve weken thuis, weet ik het.

Wat me des te meer verbaast is dat ik nooit gehoord heb van een protest vanuit de hoek van vervoerders, werkgevers. Als behalve een vakbond die bijeenkomsten houd om te vertellen wat het in gaat houden voor ons in de toekomst. Maar ook zonder weerwoord tegen de besluitvormers.

Ik las wel een reactie van de Bosschenaar, die kennelijk hetzelfde idee heeft als ik .http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?t=9736.

Misschien dat we hier eens iets mee kunnen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Een staking zou wel kunnen werken, kijk naar Italie nog niet zolang geleden. Maar dan moet iedereen wel mee doen. Het probleem in Nederland is, iedereen heeft een grote mond en veel ideeen, maar niemand durft de stap te nemen of aan een actie mee te doen. En helaas weten de werkgevers, bonden, overheid etc etc dat. Dus blijven we in het cirkeltje zitten waar we momenteel in zitten. En de bonden, ach, die hangen achterover met onze ledencentjes op zak. En wat doen ze er voor, juist, geen zak....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Een staking zou wel kunnen werken, kijk naar Italie nog niet zolang geleden. Maar dan moet iedereen wel mee doen. Het probleem in Nederland is, iedereen heeft een grote mond en veel ideeen, maar niemand durft de stap te nemen of aan een actie mee te doen. En helaas weten de werkgevers, bonden, overheid etc etc dat. Dus blijven we in het cirkeltje zitten waar we momenteel in zitten. En de bonden, ach, die hangen achterover met onze ledencentjes op zak. En wat doen ze er voor, juist, geen zak....

de staking in Italie had niets met loon te maken

ging over brandstof prijzen en over Oostblokkers

die voor veel te goedkopen prijzen het transport

daar net als hier naar de kloten helpen.

dus kan je wel zeggen dat deze staking was ingegeven

door de werkgevers.

De 48 uur werkweek was niet aan de oorden

ook geen loonsverhoging was aan de orde

dus in het geheel geen eis

van de stakende chauffeur.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...