[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De tijd is rijp voor actie !!!


Pierre

Recommended Posts

  • Reacties 110
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • Forumlid

het is niet persoonlijk bedoeld maar het is wel heel makkelijk gezegd dat een ander maar moet gaan staken en de rest staat (vanuit de cabine) toe te kijken of voorbij te rijden.

Ook in deze tijd zijn er nog steeds chauffeurs die zich terug laten schalen of waarbij meer 'pauze' wordt weggeschreven als is toegestaan. Als de huidige chauffeurs het geen probleem vinden om niet volgens de CAO uitbetaald te worden dan heeft het ook weinig nut om te gaan staken.

Verder heeft het vooral nu geen nut om te gaan staken omdat er nog niet eens onderhandelingen zijn. Wilde stakingen zullen nu waarschijnlijk alleen jezelf geld kosten en dan zijn er nog veel minder chauffeurs die willen staken.

Ben je het niet eens met het beleid van de bonden die de CAO afspreken ga dan opzoek naar een bond waar jij jezelf wel kunt laten horen en die wel naar je luistert. Maar vanaf de 'overkant' gaan roepen dat iemand anders maar moet gaan staken...

ik denk dat er geen eenheid is onder de chauffeurs/eigenrijders en werkgevers omdat er niet eerst een plan ligt hoe het dan wel zou moetten.

het transport is al jaren lang uitgemolken door de staat en de verladers,tegen elkaar uit gespeeld en in dat spelletje zitten we nog steeds.

nu wordt er overal in europa gerommeld met de meest vreemde ackties maar iedereen heeft wel een rede om ontevrede te zijn maar de oplossing moet eerst maar eens gevonden worden.

een radikaal plan waar een ieder zich in kan vinden en dan samen de onderhandeling aan gaan tegen die stropdassen maffia.

en als wij dan de mensen van de werkvloer zijn en het vak zo goed kennen dan zijn wij tog zeker ook wel instaat om een passende oplossing te vinden??ik heb in forum al vast een klein opzetje gegeven...

laten we de koppen samen steken en een passende oplossing vinden waar dan ook massaal achter kan worden gestaan.

mvg yellowbiker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het is niet persoonlijk bedoeld maar het is wel heel makkelijk gezegd dat een ander maar moet gaan staken en de rest staat (vanuit de cabine) toe te kijken of voorbij te rijden.

Ook in deze tijd zijn er nog steeds chauffeurs die zich terug laten schalen of waarbij meer 'pauze' wordt weggeschreven als is toegestaan. Als de huidige chauffeurs het geen probleem vinden om niet volgens de CAO uitbetaald te worden dan heeft het ook weinig nut om te gaan staken.

Verder heeft het vooral nu geen nut om te gaan staken omdat er nog niet eens onderhandelingen zijn. Wilde stakingen zullen nu waarschijnlijk alleen jezelf geld kosten en dan zijn er nog veel minder chauffeurs die willen staken.

Ben je het niet eens met het beleid van de bonden die de CAO afspreken ga dan opzoek naar een bond waar jij jezelf wel kunt laten horen en die wel naar je luistert. Maar vanaf de 'overkant' gaan roepen dat iemand anders maar moet gaan staken...

ik denk dat er geen eenheid is onder de chauffeurs/eigenrijders en werkgevers omdat er niet eerst een plan ligt hoe het dan wel zou moetten.

het transport is al jaren lang uitgemolken door de staat en de verladers,tegen elkaar uit gespeeld en in dat spelletje zitten we nog steeds.

nu wordt er overal in europa gerommeld met de meest vreemde ackties maar iedereen heeft wel een rede om ontevrede te zijn maar de oplossing moet eerst maar eens gevonden worden.

een radikaal plan waar een ieder zich in kan vinden en dan samen de onderhandeling aan gaan tegen die stropdassen maffia.

en als wij dan de mensen van de werkvloer zijn en het vak zo goed kennen dan zijn wij tog zeker ook wel instaat om een passende oplossing te vinden??ik heb in forum al vast een klein opzetje gegeven...

laten we de koppen samen steken en een passende oplossing vinden waar dan ook massaal achter kan worden gestaan.

mvg yellowbiker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Afgelopen week las ik het volgende artikel en hier wilde ik toch eens mijn mening over kwijt.

....Ter Horst biedt politiemedewerkers een salarisverhoging van 6,25 procent waar ze eerder 5,75 procent bood. Zestienduizend agenten die op straat werken en aan de bovenkant van hun loonschaal zitten, krijgen 9,25 procent. Ook beloofde de minister een eenmalige uitkering van driehonderd euro. De politiebonden wuifden het nieuwe bod deze week weg.....

Ik zag daarna op TV een agent van de KLPD die middels de estafette-staking het stokje had overgenomen en vertelde over het hoe en waarom van hun acties.

Op de vraag wat een hoofdagent van de KLPD dan verdient, gaf meneer antwoord en deed gelijk zijn beklag.

"Ons salaris zit zo tussen de €1500 en €1700 (38 uurtjes) in de maand. Dit is wél inclusief onregelmatigheidstoeslag. Maar de mensen staan niet stil bij wat wij allemaal moeten doorstaan.

Wat het met je doet als je met slachtoffers van een ongeval te maken krijgt (zal absoluut waar zijn), wat je naar je hoofd geslingerd krijgt, het gevaar dat je van je sokken gereden word als je op de vluchtstrook staat. Daarom eisen wij meer salaris".

Zo somde hij nog wel enkele beslommeringen op, en toegegeven, het zal allemaal zo leuk en zo makkelijk niet zijn.

Mijn verbazing stijgt als ik dan het volgende weer lees:

....Bijna driekwart van de Nederlanders heeft er begrip voor dat de politie actie voert om haar salariseisen kracht bij te zetten. Dat blijkt maandag uit een peiling van Maurice de Hond. Ruim twintig procent zegt er geen begrip voor te hebben....

Bijna driekwart vind dus dat een salaris van €1700 niet in verhouding staat met een dergelijke baan van 38 uur die niet zonder risico's is.

Nou neem ik er het loonstrookje van de gemiddelde chauffeur bij, ook aan de bovenkant van de loonschaal (D5) en 's avonds in zijn eigen bed ( meestal niet langer dan een uur of 5-6)

160 uren, met 50 à 60 overuren komen we ongeveer uit op een €1800,- gemiddeld.

Daarvan af de onkostenvergoeding à €150,-, maakt €1650,-.

(Dit is globaal genomen, het zal per individu zeker afwijken, maar klopt wel ongeveer zo.)

Dan wil ik het Nederlandse volk onze sores eens voorleggen, waar wij dan wel in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen.

's Ochtends voor 04.00 je bed uit om de drukte voor te zijn, tot 's avonds een uur of 18.00 of later. Iedere dag dus laat thuis vanwege de steeds maar toenemende filedruk op de wegen.

Of de jongens die de hele week weg zijn, en er onvoorzien nog maar een weekendje aan vast moeten plakken omdat ze niet verder mogen.

Uit angst om een maandsalaris aan boetes te moeten betalen als hij doorrijdt om zaterdags thuis te zijn, om effe zijn kinderen te zien.

Afgeblaft worden door je klant, wachten tot je ons weegt, wie kent het niet ??

Af en toe met angstzweet in je handen aan het stuur, door levensgevaarlijke acties van onze medeweggebruikers in hun "flashy" stationwagens, met laptop op schoot of lipstick in de aanslag voor de (achteruitkijk) spiegel.

Hachelijke absurde situaties, op het nippertje, bijna eronder, scheelde een haar....

Om niet te spreken van de keren dat het wèl fout is gegaan, en waardoor een chauffeur met een levenslang trauma rondloopt.

De niet aflatende brichtenstroom in de media over dodelijke ongevallen met of door een vrachtwagen, die een stempel drukken op het werk als "beroepschauffeur". Zo spectaculair mogelijk in beeld gebracht natuurlijk.

Mensen van Nederland, dit is onze dagelijkse praktijk.

Bent U nu ook zo overtuigd dat wij er eens een keer 9,25% bij moeten krijgen, i.p.v. ons af te schepen met een fooi van 3,5% van afgelopen jaar ?

Die zelfs niet in verhouding stond van de koopkrachtvermindering/ inflatie.

Ik acht de tijd rijp om ons ook eens te laten horen bij het grote publiek, en net als de politie er ook een procent of 10 bij te eisen.

Het betaald voetbal heeft komend weekend weer te lijden onder de acties van de politie. Heel Nederland schreeuwt moord en brand !!!

Maar wat als iedereen voor lege schappen bij de buurtsuper staat, om maar een voorbeeld te noemen.

De tijd is rijp voor actie. En wij hebben daar geen estafette-staking of 4 weken actievoeren voor nodig.

Slechts 1 dag is genoeg. Zeker weten !!

juist en nu nog de rest ,kom op voor jezelf en roep niet gelijk dat je een hypotheek heb,die hebben we namenlijk allemaal aktie dus,mvg rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ACTIE!!

Zeker is het tijd voor ACTIE, maar dat is het al jaren.

En wat doen de meeste collega's die zijn niet thuis als er actie gevoerd moet worden.

Kijk naar onze Franse of Spaanse collega's die voeren tenminste actie,

We moeten hier eens een goede vuist maken.Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sorry maar de bonden doen niet zo veel hoor.

Maar ook wij als chauffeurs moeten nu eindelijk maar eens actie ondernemen.

BV op vrijdag niet de supermarkten voorzien van levens middelen.

Afwachten doen we al lang ik zeg tijd voor actie.

De bonden kunnen op dit moment niet zo veel. Er zijn nog steeds te veel chauffeurs met dezefde instelling als hier boven. Als iedere chauffeur eerst eens lid zou worden van een bond kon deze ook veel meer bereiken. En tussen haakjes er ligt nu een heelgoed voorstel op tafel, maar als je dat wilt zien moet je maar lid worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sorry maar de bonden doen niet zo veel hoor.

Valt best mee hoor, kijk maar eens even op de kadergroep noord site die ik wel goed vind. Als je even doorleest doen ze toch echt wel wat en het zijn ook nog vaak collega's die zich inzetten. Ze kunnen alleen geen ijzer met handen breken en zijn vaak afhankelijk van onze geweldige politiek.

Maar ook wij als chauffeurs moeten nu eindelijk maar eens actie ondernemen..

Dat vind ik wel een goeie, niet altijd de schuld bij een ander leggen ;)

Misschien dat er in Houten nog wat uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Met veel aandacht de opening gelezen en uiteraard ook de vervolg reactie's.

Ik kan en mag mij scharen onder de oudere chauffeurs en denk vaak nog terug aan de jaren '60/70.

Toen was er eenheid onder de collega-chauffers en wij reden zonder standkachel, geen koffiezet app. geen luchtvering en er was veel minder gezeur.

Ik erken dat de regelgeving (Brussel) vaak de grote veroorzaker is maar ook de vakbonden zijn heden ten dagen alleen met hun eigen ego bezig (zeker de kaderleden) zolang de leden dit blijven accepteren zal er helaas weinig of niets gebeuren.

De bekende tafel-praat in de wegrestaurants zijn in mijn beleving nooit goed geweest daar zal nimmer iets uit voort komen.

Naar eer en geweten en met veel respect voor mijn oud collega's ligt in het volgende voor jullie meer inhoud.

Maak een groot collectief en niet alleen via het bekende bla-bla en uiteindelijk weinig wol hebben gekregen, jullie bepalen wat de bond moet doen en niet anders.

Acties om 60 of 70 km op de autosnelwegen te gaan rijden is het niet hoor, hier verlies je sympathie mee.

Jullie (chauffeurs) zijn machtiger dan je denkt maar............................het gebrek aan durf en eenheid is er niet, kan dit bereikt worden met z'n allen staan jullie heel sterk.

Is dit bereikt dat men gezamenlijk het eens is dan het plan uitvoeren.

Te denken valt aan: (legaal en je houdt je immers aan de wet/cao)

Pauzes op tijd nemen niet wanneer het een bedrijf waar je moet laden/lossen dit bepaald.

Rusttijden nemen wanneer je dit moet nemen

Tja, ik realiseer mij dat er gedachten zijn en/of komen "hij heeft makkelijk praten" niks makkelijk praten.

Jullie zijn chauffeur en hebben allemaal ( in mijn tijd was dit niet) een dure opleiding moeten volgen en zijn chauffeur maar geen:

-boekhouder

-lader/losser

-pispaal

Denk hier nu eens goed over na en geloof mij al die witte boorden geleerden kregen eens een koekje van eigen deeg.

denk ook eens na als je zelf weer moet lossen bij heer Aldi, Lidl, Tengelmann, Rewe etc. hier helemaal geen spraken kan zijn dat je dit moet doen.

Volgens de Duitse wet mag je helemaal niet rijden met die elektrische pomp wagens, hier is een certificaat voor nodig.

Gebruik je recht en wordt weer collegiaal met elkaar dan staan jullie veel sterker en die bonden doen echt weinig of niets voor jullie hoor.

Tot slot, bekijk eens de CAO voor Touringcar-chauffeurs is ook door de bonden tot stand gekomen hier kennen ze nog het 5/6 verhaal (1 uur werken en 50 minuten betaald krijgen) maar wil jullie deze verdere manco in de CAO maar besparen.

Veel succes van een oud collega/ondernemer in de Transport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beetje laat bijna 2 jaar na dato, maar hij heeft wel een punt volgens mij. De bonden van heden zijn niet meer wat ze geweest zijn:ja:

Dat kan zo wel zijn Maar kijk ook is als er een bijeenkomst is of vergadering Daar komt ook geen chauffeur naar toe Oorzaak geen tijd Of moest met de vrouw mee

Iedereen heeft wel wat.

Het zou wel goed zijn als de chauffeur meer zou komen

En dat dan de kaderleden de koffie op moeten drinken is nog daar aan toe

En dat veel kaderleden niet meer werken klopt ook

Alleen ze hebben geen stem recht.Kan dit wel zeggen We lossen hier en daar wel eens problemen op Dat is ook niet altijd even prettig

En op latte leeftijd nog arbeidsrecht gaan leren Heb ook wel eens waar ben ik aan begonnen Wil het toch afmaken En de chauffeurs mogen blij zijn dat die mensen er zijn

Anders was het hellemaal niks Want de bestuurders kunnen ook niet alles

Hoop alleen dat we over een paar maanden een goede CAO hebben

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met veel aandacht de opening gelezen en uiteraard ook de vervolg reactie's.

Ik kan en mag mij scharen onder de oudere chauffeurs en denk vaak nog terug aan de jaren '60/70.

Toen was er eenheid onder de collega-chauffers en wij reden zonder standkachel, geen koffiezet app. geen luchtvering en er was veel minder gezeur.

Ik erken dat de regelgeving (Brussel) vaak de grote veroorzaker is maar ook de vakbonden zijn heden ten dagen alleen met hun eigen ego bezig (zeker de kaderleden) zolang de leden dit blijven accepteren zal er helaas weinig of niets gebeuren.

De bekende tafel-praat in de wegrestaurants zijn in mijn beleving nooit goed geweest daar zal nimmer iets uit voort komen.

Naar eer en geweten en met veel respect voor mijn oud collega's ligt in het volgende voor jullie meer inhoud.

Maak een groot collectief en niet alleen via het bekende bla-bla en uiteindelijk weinig wol hebben gekregen, jullie bepalen wat de bond moet doen en niet anders.

Acties om 60 of 70 km op de autosnelwegen te gaan rijden is het niet hoor, hier verlies je sympathie mee.

Jullie (chauffeurs) zijn machtiger dan je denkt maar............................het gebrek aan durf en eenheid is er niet, kan dit bereikt worden met z'n allen staan jullie heel sterk.

Is dit bereikt dat men gezamenlijk het eens is dan het plan uitvoeren.

Te denken valt aan: (legaal en je houdt je immers aan de wet/cao)

Pauzes op tijd nemen niet wanneer het een bedrijf waar je moet laden/lossen dit bepaald.

Rusttijden nemen wanneer je dit moet nemen

Tja, ik realiseer mij dat er gedachten zijn en/of komen "hij heeft makkelijk praten" niks makkelijk praten.

Jullie zijn chauffeur en hebben allemaal ( in mijn tijd was dit niet) een dure opleiding moeten volgen en zijn chauffeur maar geen:

-boekhouder

-lader/losser

-pispaal

Denk hier nu eens goed over na en geloof mij al die witte boorden geleerden kregen eens een koekje van eigen deeg.

denk ook eens na als je zelf weer moet lossen bij heer Aldi, Lidl, Tengelmann, Rewe etc. hier helemaal geen spraken kan zijn dat je dit moet doen.

Volgens de Duitse wet mag je helemaal niet rijden met die elektrische pomp wagens, hier is een certificaat voor nodig.

Gebruik je recht en wordt weer collegiaal met elkaar dan staan jullie veel sterker en die bonden doen echt weinig of niets voor jullie hoor.

Tot slot, bekijk eens de CAO voor Touringcar-chauffeurs is ook door de bonden tot stand gekomen hier kennen ze nog het 5/6 verhaal (1 uur werken en 50 minuten betaald krijgen) maar wil jullie deze verdere manco in de CAO maar besparen.

Veel succes van een oud collega/ondernemer in de Transport

Er zijn dingen bij daar geef ik je gelijk in

Ik vertel iets wat in Duitsland gebeurt is En het komt volgende week voor in Koblens

Het ongeluk is gebeurd bij ALDI in de loods Een Nederlandse chauffeur was aan het lossen met een Eleltrische pomp wagen.Wat bij ALDI normaal is Hij rijdt daar een persoon overhoop Die man heeft zijn been gebroken Op drie of vier plaatsen

Nu krijgt de Nederlandse Chauffeur overal de schuld van

Dit gaat niet van de bond uit Ik kom wel eens op een advocaten kantoor (Daarom weet ik dat leren arbeidsrecht) Aldi verkoopt de vrachten met lossen er bij aan transport bedrijven Nu is het INTER vervoer want de auto rijdt onder CMR

De chauffeur is verplicht om de lading te controleren.En moet lossen van zijn baas

Daarbij komt nog Als in Duitsland een bedrijfs ongeval gebeurd Komt er altijd de Politie er bij voor de schade en wat er gebeurd is

Dus de chauffeur krijgt ook controle Moest een uit draai maken

Hij werdt er op gepakt Want hij had de tacho op RUST staan Want in je rusttijd mag je niet werken Dat kost de chauffeur veel geld En letselschade komt ook om de hoek kijken

De advocaat wil het zo spelen dat ALDI zelf schuld is Omdat de vracht verkocht is met lossen er bij door een transport bedrijf. Staat zwart op wit.Auto is Inter gelden inter wetten CMR Alleen de rusttijden is niet onderuit te komen

Een nadeel is Als de chauffeur een bij rijder had Kon die hem de schuld geven

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zijn dingen bij daar geef ik je gelijk in Huub

Allereerst het gaat mij niet om een gelijk te hebben of te krijgen.

De "pijn" zit bij de chauffeurs/collega's dat ze niet serieus (meer) genomen worden, oorzaak ligt bij vakbonden en kaderleden.

Heden ten dage blijk het zeer moeilijk om die grijze massa (lees vakbonden) in beweging te krijgen.

Ondoordachte acties welke op voorhand al voorspelbaar zijn, het moge duidelijk zijn dat opkomst veel al nihil is en niet om reden geen tijd oid.

Sinds jaren moeten chauffeurs opleidingen volgen waarvoor..........................

Om reden dat vakbonden, Brussel allemaal verzadigd zijn met theorie kennis maar met theorie zal je het niet redden in de transport.

Vakbonden kunnen hun ware karakter eens tonen aan de chauffeurs/leden indien men het lef en de moed heeft om enkele zaken eens opnieuw tegen het licht te houden en te repareren.

Mag ik U wijzen op het volgende en bespaar ons allen een vakbond repliek, want hier hebben de vakbonden laten zien dat de chauffeurs maar eitjes zijn.

Mogelijk ontstaat er nu bij U een gedachten complete onzin maar daar leven we verder mee.

Jaren terug is door werkgevers en werknemers (bonden) afgesproken en vastgelegd in de CAO:

Bij ziekte worden maximaal 15 overuren uitbetaald, indien WAO aan de orde komt worden ook maximaal 15 overuren bijgeteld bij de uitkering.

Maar de hard werkende chauffeur betaald wel over alle meerdere gemaakte uren volledig premie maar heeft hier geen profijt van.

Rustig, ik weet het ehhhhhh niet de schuld van de vakbonden maar van de politiek- wie hadden het accoord gemaakt.........................toch werkgevers en werknemers dus ook U.

48 uur werken is fantastisch maar even naar Hans Anders en een andere bril uitzoeken.

Praktijk gaat uitwijzen dat het niet haalbaar is.

U als vakbondsman (kaderlid) geef ik het volgende mee.

Breng eens ter zitting in een vergadering:

-waarom is de chauffeur de meest gecontroleerde arbeider/werknemer denk hierbij aan

controle politie

controle IVW

Wordt die chauffeur welke de dienstauto van Uw vakbond ook zo streng gecontroleerd.....

Maar het mooie is alles is geregeld in de CAO...................zo is het toch?

Volgens de CAO bestaat de mogelijkheid dat vakbonden niet moeten bewijzen maar dat de bewijslast bij de werkgever ligt.

Indien dit daadwerkelijk goed zal worden uitgevoerd is er helemaal geen nieuwe wet/regelgeving nodig.

Waar zijn hier de vakbonden...............................doen niets

Waar zijn de vakbonden als de CAO niet wordt nageleefd, denk hierbij aan goedkope oostblok chauffeurs.

Met respect schrijf ik het volgende, als men in de media kan komen en bijv. een Vos Logistics, Goes De Meern, Heisterkamp enz. even op de korrel kan nemen dat het er allemaal "fout" zit maar welke sancties zijn er.

Het wordt met de mantel der liefde bedenkt, economische belangen zijn groter en onder de tafel komt het "accoord".

Praktijk mensen hebben de kennis en dar moet naar geluisterd worden en niet naar de geleerde op de kantoren.

Gewetens vraag aan U:

Regels zijn voor U heilig begrijp ik wat te respecteren is.

Indien U moet laden op lokatie A en moet lossen op lokatie B welke in rijtijd precies 4,5 uur is en U dit non stop doet.

Wat doet U bij aankomst op lokatie B ?

-gaat U zich melden bij de ontvangst goederen

-Plaatst U vervolgens U auto aan het dok en gaat lossen (zelf)

of neemt U eerst Uw wettelijke pauze van 3/4 uur ???

Vervoer kan niet gestopt worden of het nu via de weg, lucht, rail of water gaat.

Echter, vastgesteld kan en mag worden dat er i 1 tak zeer selectief te werk wordt gegaan en dat is wegvervoer.

Een chauffeur is een manus van alles en moet doen wat andere denken hem te moeten opdragen, mag ik wijzen dat hij een zeer dure opleiding heeft genoten en een specialist is.

Nog nooit meegemaakt dat een machinist van een trein, piloot van een vliegtuig zelf zijn laad/los werkzaamheden ter hand neemt.

Zij voeren hun beroep uit de e e n als machinist en de ander als piloot.

En wat doet/moet een chauffeur allemaal doen...........................er is een uitzondering in deze branche de container-chauffeur.

Zij doen alleen de deuren open en dicht, raar he dat het in die tak wel kan alleen het beroep chauffeur- lees: niet laden en lossen- .

Het probleem ligt volledig bij de vakbonden om reden zij hebben een contract gesloten en zijn absoluut niet in staat om dit contract te handhaven lees CAO.

En trachten nu via een zeer onsympathieke weg in dit geval 48 uur te doen invoeren met behulp van Brussel.

tot slot welke overweging is bij U aan de orde in de volgende stelling:

aan het einde van week heeft U al 46,5 uur bereikt en U bent 2 uur van huis en de volgende 2 dagen zijn er rij-verboden van kracht. (Voor U een antwoord geeft denk om de regels)

Vervolgens probeer eens op dit forum collega's achter U te krijgen met zinnige uitkomsten en geen theoretische praat, heb de overtuiging dat er dan veel meer in kan gaan zitten om eens een vuist te maken.

Inmiddels veel gelezen en het merendeel heeft best de drive maar mist absoluut het vertrouwen in het gezever van de vakbonden en zijn handlangers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kunt de bonden niet overal de schuld aan geven

In Europa is Nederland maar een klein land Er zijn in het verleden verdragen af gesloten

waar de bonden ook niet mee eens zijn Zelfs die 48uur werkweek dat verdrag is in 1970 ondertekend.Dat ging niet van de bonden uit Dat de politiek in Europa de tijd vooruit is Ben ik met je eens Konden de bonden het maar zo in Europa. Want sammen werken is wel de toe komst.Kijk zelfs maar is Wat er verandert is voor de chauffeur Kijk maar is naar een trekker van 1980 of van 2010 Dan zie je het verschil wel En dat een chauffeur op veel plaatsen zelf moet laden of lossen Dat is niet de schuld van de chauffeur Veel meer het transport bedrijf.Want anders krijgt hij die vracht niet Ik heb bij een prijs vechter gewerkt Daar kon alles Maar je mocht niks En als je een half uur te laat was had je de poppen aan het dansen Want op dat kantoor zatten veel van die mensen als Wilders Die gedachten hadden ze Nog iets als je 1uur uur van huis af staat om op zaterdag thuis te komen Dat weet ik ook dat het een probleem is Wij mochten vroeger een auto huren Bij bepaalde verhuur bedrijven Maar daar is mis bruik van gemaakt toen was het af gelopen Ik ging altijd met de trein naar huis Heb altijd alles netjes betaald gekregen.Nu ik met de VUT ben doe ik wel eens een en ander voor de bond Vooral probleem gevallen Want iedereen denkt dat lost de bond wel op Ook niet alles

Zelfs ik kom bij mensen thuis Zelfs bij mensen die veel school hebben gehad En een goede baan hebben gehad Maar vergeet niet als je werklos wordt Dat er dan de problemen komen Zeker als je het alleen moet verdienen Ook eigenaren Kom wel eens op een advocaten kantoor die hebben top dagen En verdienen veel geld over de rug van een ander die in armoe zit.Ik denk als we 10 jaar verder zijn dat de problemen nog het zelfde zijn En de achter stand in de CAO zal nooit weg gaan En Inter transport heeft voor Nederland geen toekomst meer Zo lang de goed koope landen door blijven gaan

En er komen al mensen buiten Europa Waar grote bedrijven gebruik van maken

Europa zegt we moeten een vrije handel hebben Ik zeg altijd we gaan naar een Europa toe voor het kapitaal En sociaal mag je niet meer denken Doe je dat vlieg je er uit

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even voor alle duidelijkheid ik heb respect voor je mening en uiteenzetting niets dan lof maar, ik mis daadkracht in je stellingen.

Je kunt de bonden niet overal de schuld aan geven

De bonden zijn verantwoordelijk, werkgevers en werknemers bonden dat er een CAO tot stand komt, dus nu geen vlucht poging gaan ondernemen.

die 48uur werkweek dat verdrag is in 1970 ondertekend

Ik en andere lezen; ondertekend in 1970 inmiddels 40 jaar verder simpele vraag, welke acties heeft de vakbond ondernomen.............................

Argumenten dat Nederland een kleine rol speelt in Europa is apart onjuist, er is tussen de zuster vakbond organisaties geen eenheid.

Alle verdere aangedragen argumenten zijn niet ter zaken en zal daar ook geen reactie op geven.

IK voel mij zeer onprettig om reden dat je op het inhoudelijke wat is en/of wordt gesteld nimmer een duidelijk repliek geeft.

Blijf bij de feitelijke constateringen en doe daar wat mee, luister naar de chauffeur (s) 90% is zeer ontevreden oorzaak vakbond o.a. FNV in de persoon J.Heilig heeft toch de laatste CAO mede ondertekend, mogelijk was het al laat en was hij over zijn "uren" heen en was getroffen door vermoeidheid maar tekende wel een rammel CAO.

Ik realiseer mij, ik zal het niet veranderen maar ik heb wel de drive, tijd om middels dit forum (uiteraard verwacht ik dat de Admin (s) hier de ruimte voor geven ) wel mijn ex: collega's bij te gaan staan en niet met half zachte acties.

Ik begrijp je bent zelf in de VUT en mag bogen op ervaring, rijk mij de hand toe en laten we samen de wensen/verlangen van de chauffeurs ter harte nemen.

Maar alleen als je theoretische betogen achterwege laat, pragmatisch e.e.a aanpakken dat is de weg.

Schandalig dat iets 40 jaar op de plank heeft gelegen en nu het 5 voor 12 is worden ze wakker, ik mag hopen dat je hier een goed en duidelijk verhaal naar je collega's op dit forum kan geven.

Maar dit is niet meer uit leggen en daarom is de motivatie zo laag dat leden nog bereid zijn om naar bijeenkomsten te gaan, denk dat ik namens vele leden op dit forum kan en mag spreken want waar is en was de bond in de afgelopen 40 t.a.v. dit onderwerp.............NERGENS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt het is schandalig dat het zo lang geleggen hebt volgens jou

Vergeet niet niemand geloofde er in Er zijn bijeenkomsten geweest Maar niemand kwam er op af Andere dingen waren belangrijker.Ik ben er wel achter gekomen Als het eigen belang is dan komen ze Zelfs bij grote bedrijven Ik kom wel eens in Veghel bij een groot bedrijf

Daar ben ik dan de hele dag En het is niks anders als de CAO uit te leggen

Wat kan En wat niet kan Beter gezegt wat je rechten zijn Zitten ook wel eens chauffeurs bij En de 48 uur is niet in een uur uit te leggen Want de chauffeur moet weer aan het werk

wat normaal is Ik ga ook wel eens in een Chauffeurs REST zitten om het een en ander door te praten Zelfs eigenaren maak ik mee En problemen heeft iedereen op zijn manier

Op 1 juni zitten we weer in Venlo Mariaheide. De hele avondt

Kan een ding zeggen De arbeidstijden de Rij en Rust uren en de 48 uur Met alles er om hen Is veel te moeilijk voor een normale chauffeur.Want er is geneen chauffeur die met een wetboek naar bed gaat Of waar het in staat En bij een werkgever of baas of die ook niet aan te komen Want die weet het maar half De meeste.

Ja alleen de DAG in duitsland of frankrijk Vergeet niet die gasten gaan ook naar school om alles bij te houden En als ze een chauffeur pakken kunnen zullen ze het niet nalaten

Heb nog een vraag Waarom betaald een werkgever minder betasting als een werknemer

Ik kan mijn auto niet aftreken Of mijn paard in een weiland Ik denk dat jij nu weet wat ik bedoel

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke

Ik kan mijn auto niet aftreken Of mijn paard in een weiland Ik denk dat jij nu weet wat ik bedoel

Huub

ik zou beide afraden,je gaat toch geen paard in een weiland aftrekken????? En dat is ook zo ongeveer het enige dat ik weer uit je verhaal kan halen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

QUOTE=hwm.klaassen;262850]Klopt het is schandalig dat het zo lang geleggen hebt volgens jou

Dat het zo lang op de plank heeft gelegen is door jou geschreven en was voor mij aanleiding om hier een reactie op te geven.

Vergeet niet niemand geloofde er in Er zijn bijeenkomsten geweest Maar niemand kwam er op af Andere dingen waren belangrijker.

laten we het maar zo formuleren ze snapten het zelf niet wat er werd gepresenteerd, want het denk niveau van die dames en heren is lager dan LBO maar wel een vet salaris

Ik ben er wel achter gekomen Als het eigen belang is dan komen ze Zelfs bij grote bedrijven Ik kom wel eens in Veghel bij een groot bedrijf

Daar ben ik dan de hele dag En het is niks anders als de CAO uit te leggen

Wat kan En wat niet kan Beter gezegt wat je rechten zijn Zitten ook wel eens chauffeurs bij En de 48 uur is niet in een uur uit te leggen Want de chauffeur moet weer aan het werk

wat normaal is Ik ga ook wel eens in een Chauffeurs REST zitten om het een en ander door te praten Zelfs eigenaren maak ik mee En problemen heeft iedereen op zijn manier

Op 1 juni zitten we weer in Venlo Mariaheide. De hele avondt

Kan een ding zeggen De arbeidstijden de Rij en Rust uren en de 48 uur Met alles er om hen Is veel te moeilijk voor een normale chauffeur.Want er is geneen chauffeur die met een wetboek naar bed gaat Of waar het in staat En bij een werkgever of baas of die ook niet aan te komen Want die weet het maar half De meeste.

Ja alleen de DAG in duitsland of frankrijk Vergeet niet die gasten gaan ook naar school om alles bij te houden En als ze een chauffeur pakken kunnen zullen ze het niet nalaten

Heb nog een vraag Waarom betaald een werkgever minder betasting als een werknemer

Ik kan mijn auto niet aftreken Of mijn paard in een weiland Ik denk dat jij nu weet wat ik bedoel

Huub

Inmiddels mag toch duidelijk zijn dat ik persoonlijk begaan ben met de ex: collega's, zij hebben niet de tijd en mogelijk zin om telkens onduidelijke taal te moeten aanhoren en/of lezen.

Indien opgemeld werkelijk aan de orde is, vraag ik mij in alle redelijkheid af gaan er nu bij verantwoordelijke die de CAO tot stand hebben gebracht geen bellen rinkelen.

In opgemeld ook een opmerking over "normale chauffeur" -ik snap de strekking wel- deze heeft best kennis van zaken.

Mogelijk gaat het bekende "muntje" eens vallen, vakbonden -werkgever en werknemer- staan niet in de werkelijkheid en komen nooit van hun eiland af.

Hun wereld is belangrijker, ja praten kunnen ze maar welke zinnige zaken uitgevoerd worden blijft vaag.

Indien ik mij verplaats in de ex:collega's is de frustratie van duidelijkheid zeer groot, naar ik mag aannemen ondersteun je deze constatering.

Dat jij tracht op verzoek e.e.a toe te lichten is perfect, maar heb mijn twijfels of men het dan wel zal begrijpen.

Een chauffeur welke lid is van een vakbond betaald zich blauw aan contributie -om o.a. Agnes en consorten in het pluche te houden- maar laten ze eens zorgen dat de chauffeur in het pluche komt.

wat te denken van deze story: http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?24518-Henk-Dogger-transport-en-v-d-Ham-Ameide-failliet

Waar waren zijn de bonden voor de chauffeurs een bedrijf moet aan drie criteria voldoen.

Betrouwbaarheid

Kredietwaardigheid

Vakbekwaamheid

De vakbonden hebben gereedschap om de chauffeur te beschermen in dit geval zijn voldoende gronden aanwezig om hier te doen optreden mede vanwege een herstart onder andere naam.

Mogelijkheid is dat leden eens het bestuur de oren gaat wassen en dat er daadkracht komt, in politieke praat motie van treurnis aan het bestuur geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik zou beide afraden,je gaat toch geen paard in een weiland aftrekken????? En dat is ook zo ongeveer het enige dat ik weer uit je verhaal kan halen

Dat was ook zo'n beetje waar ik aan moest denken:eek:

Bij deze een verzoekje aan Huub om een verhaal nog even door te lezen voor je het verzendt. Enerzijds om te zorgen dat het een samenhangend verhaal wordt, dat aansluit bij eerdere posts. Anderzijds om dit soort dubbelzinnigheden te vermijden. Het paard in het weiland is nogal ver gezocht als je aan wilt geven dat je bepaalde belastingvoordelen niet hebt.....

P.S. gebruik ook de optie "bericht aanpassen" als je post er bij nader inzien een beetje krom geformuleerd is. Natuurlijk alleen voordat je wordt gequoot. Anders wordt het heel onoverzichtelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o

Ik kan mijn auto niet aftreken Of mijn paard in een weiland Ik denk dat jij nu weet wat ik bedoel

Huub

doet mini huubje het niet meer??LOLLOLLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sawadee, ik vind dat je wel een interessante kijk hebt op het hele gebeuren. Ik wacht dan ook met belangstelling het vervolg af.

ps: Vanmorgen was minister Verhagen op radio Rijnmond. Hij vertelde doodleuk dat ie weken maakt van 100 uur:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Afgelopen week las ik het volgende artikel en hier wilde ik toch eens mijn mening over kwijt.

....Ter Horst biedt politiemedewerkers een salarisverhoging van 6,25 procent waar ze eerder 5,75 procent bood. Zestienduizend agenten die op straat werken en aan de bovenkant van hun loonschaal zitten, krijgen 9,25 procent. Ook beloofde de minister een eenmalige uitkering van driehonderd euro. De politiebonden wuifden het nieuwe bod deze week weg.....

Ik zag daarna op TV een agent van de KLPD die middels de estafette-staking het stokje had overgenomen en vertelde over het hoe en waarom van hun acties.

Op de vraag wat een hoofdagent van de KLPD dan verdient, gaf meneer antwoord en deed gelijk zijn beklag.

"Ons salaris zit zo tussen de €1500 en €1700 (38 uurtjes) in de maand. Dit is wél inclusief onregelmatigheidstoeslag. Maar de mensen staan niet stil bij wat wij allemaal moeten doorstaan.

Wat het met je doet als je met slachtoffers van een ongeval te maken krijgt (zal absoluut waar zijn), wat je naar je hoofd geslingerd krijgt, het gevaar dat je van je sokken gereden word als je op de vluchtstrook staat. Daarom eisen wij meer salaris".

Zo somde hij nog wel enkele beslommeringen op, en toegegeven, het zal allemaal zo leuk en zo makkelijk niet zijn.

Mijn verbazing stijgt als ik dan het volgende weer lees:

....Bijna driekwart van de Nederlanders heeft er begrip voor dat de politie actie voert om haar salariseisen kracht bij te zetten. Dat blijkt maandag uit een peiling van Maurice de Hond. Ruim twintig procent zegt er geen begrip voor te hebben....

Bijna driekwart vind dus dat een salaris van €1700 niet in verhouding staat met een dergelijke baan van 38 uur die niet zonder risico's is.

Nou neem ik er het loonstrookje van de gemiddelde chauffeur bij, ook aan de bovenkant van de loonschaal (D5) en 's avonds in zijn eigen bed ( meestal niet langer dan een uur of 5-6)

160 uren, met 50 à 60 overuren komen we ongeveer uit op een €1800,- gemiddeld.

Daarvan af de onkostenvergoeding à €150,-, maakt €1650,-.

(Dit is globaal genomen, het zal per individu zeker afwijken, maar klopt wel ongeveer zo.)

Dan wil ik het Nederlandse volk onze sores eens voorleggen, waar wij dan wel in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen.

's Ochtends voor 04.00 je bed uit om de drukte voor te zijn, tot 's avonds een uur of 18.00 of later. Iedere dag dus laat thuis vanwege de steeds maar toenemende filedruk op de wegen.

Of de jongens die de hele week weg zijn, en er onvoorzien nog maar een weekendje aan vast moeten plakken omdat ze niet verder mogen.

Uit angst om een maandsalaris aan boetes te moeten betalen als hij doorrijdt om zaterdags thuis te zijn, om effe zijn kinderen te zien.

Afgeblaft worden door je klant, wachten tot je ons weegt, wie kent het niet ??

Af en toe met angstzweet in je handen aan het stuur, door levensgevaarlijke acties van onze medeweggebruikers in hun "flashy" stationwagens, met laptop op schoot of lipstick in de aanslag voor de (achteruitkijk) spiegel.

Hachelijke absurde situaties, op het nippertje, bijna eronder, scheelde een haar....

Om niet te spreken van de keren dat het wèl fout is gegaan, en waardoor een chauffeur met een levenslang trauma rondloopt.

De niet aflatende brichtenstroom in de media over dodelijke ongevallen met of door een vrachtwagen, die een stempel drukken op het werk als "beroepschauffeur". Zo spectaculair mogelijk in beeld gebracht natuurlijk.

Mensen van Nederland, dit is onze dagelijkse praktijk.

Bent U nu ook zo overtuigd dat wij er eens een keer 9,25% bij moeten krijgen, i.p.v. ons af te schepen met een fooi van 3,5% van afgelopen jaar ?

Die zelfs niet in verhouding stond van de koopkrachtvermindering/ inflatie.

Ik acht de tijd rijp om ons ook eens te laten horen bij het grote publiek, en net als de politie er ook een procent of 10 bij te eisen.

Het betaald voetbal heeft komend weekend weer te lijden onder de acties van de politie. Heel Nederland schreeuwt moord en brand !!!

Maar wat als iedereen voor lege schappen bij de buurtsuper staat, om maar een voorbeeld te noemen.

De tijd is rijp voor actie. En wij hebben daar geen estafette-staking of 4 weken actievoeren voor nodig.

Slechts 1 dag is genoeg. Zeker weten !!

t is geplaatst in Januari 2008, moet eens kijken hoe ver we nu zijn, nog steeds geen blokkades gezien, nog steeds geen lege winkelschappen, nog steeds geen betere CAO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sawadee, ik vind dat je wel een interessante kijk hebt op het hele gebeuren. Ik wacht dan ook met belangstelling het vervolg af.

ps: Vanmorgen was minister Verhagen op radio Rijnmond. Hij vertelde doodleuk dat ie weken maakt van 100 uur:confused:

Dat klopt Ze vertellen niet dat ze wel eens drie of vier weken vakantie hebben En niet een maal Ze vertellen niet dat hun vakantie betaald wordt

Of ze gaan ergens hen op kosten van de staat

Ze zijn allemaal naar de JSF toestel fabriek geweest De staat betaald

Daar wordt niks over gezegt Bekijk je het over een jaar Dan maak jij meer uren als hun

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat klopt Ze vertellen niet dat ze wel eens drie of vier weken vakantie hebben En niet een maal Ze vertellen niet dat hun vakantie betaald wordt

Of ze gaan ergens hen op kosten van de staat

Ze zijn allemaal naar de JSF toestel fabriek geweest De staat betaald

Daar wordt niks over gezegt Bekijk je het over een jaar Dan maak jij meer uren als hun

Huub

De spraakverwarring die hierna ontstond heb ik maar weggehaald. Daarbij heb ik ook een post van Eric weggehaald om de consistentie te bewaren. Excuses hiervoor.

Beste Huub, als je bedoelt dat politici hun dienstreizen doorbetaald krijgen, schrijf dat dan. De mededeling dat politici hun vakanties doorbetaald krijgen zorgde alleen maar voor nodeloze discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met veel aandacht de opening gelezen en uiteraard ook de vervolg reactie's.

Ik kan en mag mij scharen onder de oudere chauffeurs en denk vaak nog terug aan de jaren '60/70.

Toen was er eenheid onder de collega-chauffers en wij reden zonder standkachel, geen koffiezet app. geen luchtvering en er was veel minder gezeur.

Ik erken dat de regelgeving (Brussel) vaak de grote veroorzaker is maar ook de vakbonden zijn heden ten dagen alleen met hun eigen ego bezig (zeker de kaderleden) zolang de leden dit blijven accepteren zal er helaas weinig of niets gebeuren.

De bekende tafel-praat in de wegrestaurants zijn in mijn beleving nooit goed geweest daar zal nimmer iets uit voort komen.

Naar eer en geweten en met veel respect voor mijn oud collega's ligt in het volgende voor jullie meer inhoud.

Maak een groot collectief en niet alleen via het bekende bla-bla en uiteindelijk weinig wol hebben gekregen, jullie bepalen wat de bond moet doen en niet anders.

Acties om 60 of 70 km op de autosnelwegen te gaan rijden is het niet hoor, hier verlies je sympathie mee.

Jullie (chauffeurs) zijn machtiger dan je denkt maar............................het gebrek aan durf en eenheid is er niet, kan dit bereikt worden met z'n allen staan jullie heel sterk.

Is dit bereikt dat men gezamenlijk het eens is dan het plan uitvoeren.

Te denken valt aan: (legaal en je houdt je immers aan de wet/cao)

Pauzes op tijd nemen niet wanneer het een bedrijf waar je moet laden/lossen dit bepaald.

Rusttijden nemen wanneer je dit moet nemen

Tja, ik realiseer mij dat er gedachten zijn en/of komen "hij heeft makkelijk praten" niks makkelijk praten.

Jullie zijn chauffeur en hebben allemaal ( in mijn tijd was dit niet) een dure opleiding moeten volgen en zijn chauffeur maar geen:

-boekhouder

-lader/losser

-pispaal

Denk hier nu eens goed over na en geloof mij al die witte boorden geleerden kregen eens een koekje van eigen deeg.

denk ook eens na als je zelf weer moet lossen bij heer Aldi, Lidl, Tengelmann, Rewe etc. hier helemaal geen spraken kan zijn dat je dit moet doen.

Volgens de Duitse wet mag je helemaal niet rijden met die elektrische pomp wagens, hier is een certificaat voor nodig.

Gebruik je recht en wordt weer collegiaal met elkaar dan staan jullie veel sterker en die bonden doen echt weinig of niets voor jullie hoor.

Tot slot, bekijk eens de CAO voor Touringcar-chauffeurs is ook door de bonden tot stand gekomen hier kennen ze nog het 5/6 verhaal (1 uur werken en 50 minuten betaald krijgen) maar wil jullie deze verdere manco in de CAO maar besparen.

Veel succes van een oud collega/ondernemer in de Transport

Mooi verhaal.

Maar alleen van toepassing op chauffeurs met een vast kontrakt.

En dat worden er steeds minder.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden