[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ingehaald door mijn eigen wiel.


Gast Valkje

Recommended Posts

Nieuw op het forum hier, maar zit al ongeveer 24 jaartjes op de weg, nog via de dienstplicht mijn groot rijbewijs kunnen halen.

En in al die jaren nog gelukkig op 1 hand te tellen hoe vaak ik een wiel heb moeten verwisselen omdat deze de brui eraan gaf.

Mijn voormalig werkgever, De rooy in Oud-Gastel stuurde me naar Zeebrugge toe.

Ik moest op tijd vertrekken om te lossen om 7.00 uur en voor vertrek doe ik standaard even de auto nalopen.

Even kijken of er alles op en aan zit, banden ok, wielmoeren, etc.

Alles in orde dus hoppa, onderweg naar Zeebrugge.

Via de liefkenshoektunnel de E34 opgedraaid en lekker rustig op de weg omdat het vroeg was dus gas erop.

Vlak voordat je de stoplichten krijgt aan het einde van de E34 waar je linksaf kan slaan keek ik in mijn spiegel en....

Huh....wat is dat ????

Val nu om...niemand op de weg...en een wiel die me langzaam inhaalt...

Logische conclusie is....

Dat moet er eentje van mij zijn...

Alsof het in slow motion gebeurde zie ik in de linkerspiegel hoe het wiel gewoon rollend me netjes voorbij komt op de linkerbaan.

Gelukkig geen stuiteraar en ik mijn aanhanger in de gaten houden dat mijn tweede wiel er niet vanaf zou lopen.Evcht...het is een hele

vreemde ervaring als je door je linkerraampje kijkt en je ziet een wiel voorbij komen rollen met een vaart van 80 km/uur.

Gelukkig was er geen overig verkeer en voorzichtig ging ik naar links, ook kijkend naar mijn aanhanger dat ik het andere wiel niet kwijt zou raken zette ik de achtervolging in op mijn wiel.

Mijn gedachte was om er maar achter te blijven rijden zodat niemand erop zou kunnen rijden.

Alsof het wiel zoiets had, ik hoor hier niet thuis, zag ik hem langzaam naar rechts gaan, zo de vluchtstrook op duiken.

Vanachter het stuur had ik zoiets...duik de berm in, stom wiel....duik erin....

En alsof hij luisterde, plof, en weg wiel.

Ik remde voorzichtig af en gokte op waar mijn wiel ongeveer moest liggen.

Dus geparkeerd op de vluchtstrook en serieus...ik stapte uit en nog geen meter voor me lag mijn wiel in de sloot.

Pfffffff....wat was ik blij dat het zo goed was afgelopen.

Heb al ergere dingen gehoord en gezien wat een vrachtwagenwiel voor een ravage kan aanrichten.

Maar goed, aanhanger gecontroleerd, en andere wiel zat er nog netjes onder.

Vlug mijn hout gepakt en even gespeeld met de luchtvering zodat het wiel vrij kwam.

Even een paar wielmoeren geleend van de andere wielen, gelukkig was mijn draadeinde niet beschadigd en alles weer vastgezet.

Een Collega van Son die was netjes gekeerd om even te kijken wat er aan de hand was en samen even het wiel uit de sloot gevist.

Wel komisch zo met zijn 2 met een spanband aan het vissen naar een wiel...

Hij die mij vasthoud zodat ik geen nat pak zou halen, en ik maar gooien met de spanband.

Met behulp van de laadklep het wiel achter in de bak gelegd, en we kunnen weer.

Al met al een vertraging van zo`n 30 minuten, maar wel 3000 grijze haren erbij, kleine schatting..kunnen er ook 300.000 zijn...

Gebeld met de planning en mocht na het lossen naar Son rijden om daar een nieuw wiel op te halen.

Regelmatig gestopt om alle wielmoeren na te lopen...geloof me...dat zijn er dan een hoop...

Tja...typisch...als je in Son het terrein oprijd sta je gelijk voor het kantoor als je wil tanken en laat ik nu dus net ook nog diesel nodig hebben.

Dus jha...uiteraard viel het op kantoor ook op dat ik wat miste...:D

Geen commentaar of niks, alleen wel veel bekijks..

Misschien niet slim maar ach....nuchter zei ik tegen iemand van kantoor, dat wiel was net zo eigenwijs als De Rooy zelf...

Liet maar in het midden of ik nu Jan of Gerard bedoelde, ;)

Netjes voorzien van nieuwe draadeinden en wielmoeren en een wiel, de wielmoeren helaas ze nooit meer teruggevonden konden we weer op pad.

Het blijft voor mij nog altijd een raadsel waarom of hoe al mijn wielmoeren eraf zijn gelopen, bij controle zat er geen speling op de wielnaaf, altijd de wielmoeren nagetrokken na verwisseling en ook altijd optisch altijd gecontroleerd.

Ondanks dat dit mijn eerste wiel is wat er is afgelopen leert me om toch maar eens per maand voor de zekerheid de boel even met de sleutel na te lopen.

Het geluk wat ik had was dat ik net op een stuk reed wat vlak was, geen kruising had en vooral, geen mens op de weg.

Dus mijn raad in deze is, pak af en toe dat gereedschap eens uit de verpakking en gebruik dit eens per maand..

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roestvorming tussen de velgen kan ook een oorzaak zijn.

Waren die wielen eerder vervangen ??

Heb even nagekeken, en die wielen waren 1,5 maand ervoor vervangen..

Standaard loop ik ze drie keer na, van Son naar Borchwerf, op de zaak ze nagetrokken, ooit geleerd van een kennis, trek ze na in het bijzijn van anderen, anders krijg je welles nietus spelletje.., dan erna als ik een rit heb gereden met volle lading, en de derde keer was na 1000 km.

Dat heb je Voor vertrek geen controlle

En meestal is er maar een de schuld

Je mag blij zijn dat het zo af gelopen is

Huub

Er blijft maar 1 eindverantwoordelijke, Huub, en dat is de chauffeur, dus ikzelf, ja.

Ik controleer altijd mijn voertuig voor vertrek, dus optisch een rondje om de auto.

Tijdens die controle zaten alle wielmoeren er op, ik zie namelijk geen aanleiding om te vertrekken als ik wielmoeren mocht missen.

Vandaar dat het voor mij een raadsel is en blijft hoe dat wiel er is kunnen aflopen.

Gaf je wiel richting aan toen het van de weg rijde/rolde? Interesant, tot nu toe nog niet mee gemaakt, maar 1 van onze chauffeurs had zijn rechtse stuurwiel eraf terwijl hij zo een 110 rijde.... Gelukkig heb je hier vrij weinig gewicht op de stuuras.

Misschien een gat in de markt als er een wiel afloopt die netjes zijn hand uitsteekt als die de auto verlaat..

Hou je op de hoogte of hier iets mee te verdienen valt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden