[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Inhaalverbod na een gewijzigde verkeerssituatie.


Gast Valkje

Recommended Posts

Ok, ik kwam terug van Duitsland af via de A 12 richting Utrecht, en net het stukje 2-Baans weg na Velperbroek staat links en rechts een bord, verbod om in te halen voor vrachtwagens.

Voor alle helderheid, op dat stukje heb ik dus niet ingehaald.

Daarna gaar de weg over in een 3-Baans weg, dus een gewijzigde verkeerssituatie en voor zover mijn kennis reikt, moet na elke gewijzigde verkeerssituatie de geldende verkeerregels opnieuw aangeduid worden door middel van borden.

Nu rij ik dus achter een collega chauffeur en ik wachtte geduldig dat het 3-Baans word en deze collega een baantje opschoof naar rechts.

Hij gaat naar rechts en ik haal hem dus in.

Inhaalactie voorbij, ik ga naar rechts en een vriendelijke motoragent kwam naast mij rijden en gebaarde mij hem te volgen.

Dus eenmaal staande gehouden, mezelf dus totaal van geen kwaad bewust waarvoor ik staande werd gehouden, stapte ik alvast uit met mijn map papieren en mijn schijven/ rijbewijs etc.

De agent schudde netjes mijn hand en stelde mij de vraag of ik wist waarom ik staande werd gehouden.

Ikzelf maakte duidelijk dat ik dus echt geen flauw benul had, hooguit dat ik dan staande werd gehouden dat ik 90 reed.

Nee, zei de agent, je hebt het inhaalverbod genegeerd.

Ok, zei ik tegen de agent, klopt dat er 2 borden links en rechts staan op dat 2-Baans gedeelte, maar heb netjes gewacht tot het 3-Baans gedeelte begon, de verkeerssituatie is gewijzigd en daar geen borden staan dat ik niet mag inhalen.

De agent maakte mij duidelijk dat het inhaalverbod geld tot aan knooppunt waterberg.

In al mijn nuchterheid zei ik tegen die agent dat dit wel erg onduidelijk is en kwam met een ander argument.

Dus als ik het dan goed begrijp, het invoegend verkeer vanaf knooppunt Velperbroek wat richting Utrecht wil gaan, waardoor destijds dit stuk 3-Baans is geworden, voor een betere doorstroming, houd dus voor mij in als vrachtwagenchauffeur dat als er iemand met 60 km eens tracht richting Utrecht te rijden ik dus volop in mijn ankers moet..

Zelfs de agent moest erom lachen en schreef deze informatie netjes op..

Ik kreeg geen boete, hij noteerde wel goed mijn opmerkingen of de verkeerssituatie zoals ik hem ervaar als vrachtwagenchauffeur..alleen hij betwiste dat de wetgever na elke gewijzigde verkeerssituatie de nieuwe situatie moet uitleggen middels signalering..

Dit vind ik opmerkelijk, daar als voorbeeld, na werkzaamheden staat ook een bord, einde alle verboden of geboden, om duidelijk te maken aan de bestuurder, gas mag er weer op.

Of dat ik van de ene autobaan de andere autobaan op ga.

Dus jha,...hoe zit het nu precies...??

Dat ik geen prent kreeg, allang blij om, hulde aan die schappelijke agent, maar dit knaagt toch wel een beetje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is er een inhaalverbod of snelheids beperking (bijv. 100 of 120) want 130 is de norm tegenwoordig op de autosnelwegen dan moet na elke oprit het riedeltje herhaalt worden, dus na de oprit Duiven waar jij op doelt geld het voorgaande inhaal verbod niet meer.

Wel hoor je daar een stukje rechts te gaan rijden, en verderop weer in te voegen naar rechts als je niet over het Velperplein wilt, tenzij je inhaalt natuurlijk.

Dus mag jij daar inhalen, maar 90 rijden foei hoor dat mag nie.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben onlangs ook voor zoiets staande gehouden. Ik reed op een provinciale weg (weet al niet meer waar) waar borden max 50km/h stonden vanwege een rijdende afzetting. Na diverse kruisingen werd dit netjes herhaald en de mannen met de opvallende strepen achter mij had ik allang gezien. Dus netjes 50 gaan rijden. Op een gegeven moment werd de tijdelijke maatregel niet meer herhaald na een kruising dus gas erop naar 80 en na 500 mtr tot mijn verbazing toch weer een bord na de kruising. Dus dat was aan de kant en na een hele preek en discussie en veel tijdsverlies kreeg ik toch gelijk en zijn ze de wegwerkers maar gaan verwittigen dat het niet helemaal klopte zo. Maar dit gebeurde pas nadat er een andere agent aangereden kwam die blijkbaar iets meer kaas gegeten had van verkeersregels als zijn collega's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dat stuk 3 baans word toch duidelijk aangegeven dat de 2 linkse rijstroken voor doorgaand verkeer is en rechter baan afslaand verkeer naar velperbroek......dus niets aan de hand lijkt me

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Op dat stuk 3 baans word toch duidelijk aangegeven dat de 2 linkse rijstroken voor doorgaand verkeer is en rechter baan afslaand verkeer naar velperbroek......dus niets aan de hand lijkt me

Al ik het goed begrijp gaat het dus over het stuk voorbij Velpervroek, dus vanaf de oprit Velperbroek richting Utrecht......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Daar staan toch borden dat die baan richting Apeldoorn gaat. ???????;;;

Zal woensdag ff opletten.

volgens mij gaat het over het stuk hoofdrijbaan BOVEN het Velperplein, dat is 2 baans, dan komt de toerit vanaf het Veplerplein (beneden) erbij, en heb je dus 3 rijbanen. Ik ben er vanmiddag nog langs gekomen vanuit Duitsland, maar heb er niet op gelet eigenlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Hier nog één, kom er vaak maar weet het zo ook niet meer... Bij Duiven ga je van twee naar vier, inderdaad een soort van splitsing en is het einde inhaalverbod. Vervolgens tweebaans over het viaduct over Velperbroek, en dan sinds de reconstructie weer driebaans naar boven. Daar mag je volgens mij gewoon inhalen, vanochtend nog wel tenminste :D

Maar dan heb je hier weer dezelfde discussie: komend vanuit de richting Duitsland zul je je dan tussen de invoegers vanaf het plein moeten persen... Die komen net naar boven gesukkeld met 'n goede 70: kansloos!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Na elke toerit moeten borden herhaald worden, iemand die de weg daar opkomt weet van niks.

Als je van Utrecht naar Arnhem rijdt, staat er na de toerit Ede Wageningen geen inhaalverbod,

daar heb je zo'n 2 km de tijd om in te halen.

Als oom agent je wil bekeuren zeggen:

De wet is voor iedereen gelijk toch?

Iemand die er net op komt heeft geen bord gezien, die mag inhalen ergo iedereen mag hier inhalen (tot het bord verderop)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
tegenwoordig heb je een "tomtom" nodig om te weten wat de maximum snelheid is

Moet je hem wel dagelijks aansluiten op Tomtom Home, om al die wijzigingen bij te kun en hiuden.....

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Net zo'n situatie als bij Zwolle, waar de A50 bij de A28 komt. Hier staan wel borden einde inhaalverbod en dan begint bij de eerste oprit het inhaal verbod tot na de afslag Ommen.

Volgens mij moet een inhaalverbod bij elke oprit herhaald worden.

Nou weet ik niet of er in de laatste vier weken borden zijn weggehaald, maar de verbodsborden heb ik er destijds zelf geplaatst. Zowel in de richting Hoogeveen als Utrecht. Mooie grote borden met zwarte kaders, dat vond ik al vreemd omdat je deze normaal alleen bij het begin van een inhaalverbod plaatst.

Overigens staan ze al naast de invoegstroken, dus het kan zijn dat ze je niet opvallen.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dit kan men ook doen met een zone bord met daarop het bekende bord voor inhaalverbod voor vrachtwagens!

dus goed opletten of je met een normaal bord te maken hebt of met een zone bord!

Nee, dat kan dus niet. In de BABW is deze categorie niet genoemd dus kan het bord ook niet voorkomen.

Waar wel sprake van is dat men de wet wil veranderen als het gaat om autoweg/snelweg en de borden G01 (Autosnelweg) en G03 (Autoweg) een andere wettelijke status toe te kennen zoals in het verleden al is gedaan qua snelheid.

Vroeger betekenden deze borden niets anders dan autoweg of snelweg, later is er een maximum snelheid aan toegekend. Nu wil men eventueel ook het inhaalverbod vast hangen aan deze borden.

Dan zal het bord G01 dus gaan betkenen "Autosnelweg met een maximum snelheid van 130 km/h tenzij anders aangegeven met een verbod tot inhalen voor vrachtauto's tenzij anders aangegeven" of iets in die strekking. Zelfde geld voor G03.

Klinkt een beetje als de belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken en makkelijker al helemaal niet:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden