Spring naar bijdragen
nico43

Nieuwe gevarenkaart in de Finse taal

Recommended Posts

22-10-2013 Finland heeft de schriftelijke instructies (gevarenkaart) aangepast. Wat gewijzigd is, is niet bekend gemaakt. Wie de gevarenkaart in de Finse taal gebruikt, doet er in ieder geval goed aan deze nieuwe kaart te downloaden.

Verplicht

Een chauffeur is namelijk verplicht een actuele versie van de gevarenkaart bij zich te hebben. Hierover staat in ADR 5.4.3.2: ‘De gevarenkaart moet door de vervoerder aan de bemanning van het voertuig worden verstrekt vóór het begin van de reis in een taal of talen die alle bemanningsleden kunnen lezen en begrijpen.’

Toepassen

Daarnaast blijkt uit het ADR dat de vervoerder moet waarborgen dat de bemanning de instructies begrijpt en in staat is deze naar behoren toe te passen.

Gevarenkaarten downloaden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Finland mag die instructies veranderen,maar dat wil niet zeggen dat wij ons daar naar moeten richten;

Het ADR schrijft voor dat de schriftelijke instructies,zoals aangegeven op 4 pagina's in het voertuig aanwezig moeten zijn:

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/downloads/DutchBelgium_2011.pdf

DE volledige afkorting ADR staat namelijk voor: Accord europeeën Relatif Au Transport International des Marchandises Dangereuses par la route .

Als men dus,vanuit een andere lidstaat met en lading ADR Finland binnen,en dus een internationale rit maakt, komt zijn de schriftelijke instructies,aangegeven in bovenstaande link, van toepassing.

Anders word t als er binnen Finland een cabotage rit gedaan word : Dan moet men zich richten aan de binnenlandse schriftelijke instructies,of de Fin ook eist dat ze in een taal zijn die de chauffeur begrijpt,zoals vereist in het ADR,weet ik niet.:D

bewerkt door Knoalster
quote verwijderd, staat er recht onder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me eigenlijk af waarom ik die kaart nog bij me moet hebben, het is een standaard verhaal in verschillende talen geworden.

De hulpdiensten kunnen er helemaal niets mee, die kijken naar de UN nummers zoals die voorheen ook op de gevarenkaarten stonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast fleur
Een chauffeur is namelijk verplicht een actuele versie van de gevarenkaart bij zich te hebben. Hierover staat in ADR 5.4.3.2: ‘De gevarenkaart moet door de vervoerder aan de bemanning van het voertuig worden verstrekt vóór het begin van de reis in een taal of talen die alle bemanningsleden kunnen lezen en begrijpen.’
DE volledige afkorting ADR staat namelijk voor: Accord europeeën Relatif Au Transport International des Marchandises Dangereuses par la route

Al was het in het Timboektees, als ik die taal kan lezen, en de aanwijzingen begrijp is het goed (als ik de ADR wetgeving goed heb begrepen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt allemaal Hans, ik vroeg me alleen af waarom ik die kaart nog bij me zou moeten hebben.

Die kaart die we tegenwoordig in de auto hebben voegt niets toe als er onderweg wat gebeurt, die kaart kan net zo goed in de auto van de hulpverleners liggen in de goede taal want die kunnen er ook niets mee.

Er staat bij elke klasse gewoon een algemeen verhaaltje op en niet meer stof specifiek zoals vroeger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast fleur

Da's voor: Lanxess, Bayer (jaaa, weet ik) en consorten Marco, anders worden al die azijnzij...:zegtniets: achter al die 'maar door één kant doorzichtige raampjes de laan uitgestuurd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al was het in het Timboektees, als ik die taal kan lezen, en de aanwijzingen begrijp is het goed (als ik de ADR wetgeving goed heb begrepen)

Als jij Timboektees begrijpt is t volkomen in orde,ook als je daarmee in Finland rijdt.

Maar heb je een Finse instructie,en je spreekt geen Fins,ben je in overtreding.:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm, dan ken ik er ook nog een die per se een Duitse kaart wil zien.

Sasol in Brunsbüttel.

Maar als er iemand bij Sasol laadt die geen Duits begrijpt zal hij onderweg,bij controle ,een probleem hebben.

Dat ze deze regel hebben kan zijn ,maar de geld echt alleen op hun eigen terrein.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die kaart die we tegenwoordig in de auto hebben voegt niets toe als er onderweg wat gebeurt,.

Dat hadden die oude kaarten ook niet;als chauffeur mag je niet eens een beginnende brand in je lading proberen te blussen,en je mag ook geen colli openen.

Het enige wat je mag/moet doen,in geval van calamiteiten, is de omstanders op afstand houden en de papieren,waaruit blijkt wat je precies geladen hebt,aan de hulpdiensten overhandigen.

Eigenlijk vind ik dat wel goed ook,alles wat je niet mag doen kun je ook niet fout doen.:D:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening is dat de oude gevarenkaarten wel iets toevoegen.

Ik zat bij mijn vorige werkgever veel in het adr stukgoed en heb wel eens een lekkende collo in de oplegger gehad.

Dan is het toch handig dat je weet hoe je met dat product om moet gaan als het uit zijn verpakking is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als jij Timboektees begrijpt is t volkomen in orde,ook als je daarmee in Finland rijdt.

Maar heb je een Finse instructie,en je spreekt geen Fins,ben je in overtreding.:D

:nee: je hoeft de taal niet te spreken, je moet kunnen begrijpen wat er staat. Als je het kan lezen en begrijpen is voldoende. Er staat duidelijk in de richtlijnen dat het voor een chauffeur begrijpelijke taal moet zijn. Niet dat je het moet spreken, of het moet in de afgelopen 4 jaar weer veranderd zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
:nee: je hoeft de taal niet te spreken, je moet kunnen begrijpen wat er staat. Als je het kan lezen en begrijpen is voldoende. Er staat duidelijk in de richtlijnen dat het voor een chauffeur begrijpelijke taal moet zijn. Niet dat je het moet spreken, of het moet in de afgelopen 4 jaar weer veranderd zijn.

Als je een taal kunt lezen en begrijpen ,spreek je een taal meestal ook wel.:ja:

Met "een taal spreken"bedoelde ik "begrijpen":eek:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, als we elkaar maar begrijpen;)

Al genoeg gezeur gehad bij de Total in Osnabruck vandaag. In Europa is het geen ADR en in de VS wel. Moest stikkers plakken van dat mens dus is het voor mij ADR en dat ook zo op de CMR ingevuld. Zodra er een UN nummer en wat vlammetjes op die tank zitten valt het ook voor weg vervoer onder het ADR, volgens dat mens niet. Planning gaf mij gelijk:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, als we elkaar maar begrijpen;)

Al genoeg gezeur gehad bij de Total in Osnabruck vandaag. In Europa is het geen ADR en in de VS wel. Moest stikkers plakken van dat mens dus is het voor mij ADR en dat ook zo op de CMR ingevuld. Zodra er een UN nummer en wat vlammetjes op die tank zitten valt het ook voor weg vervoer onder het ADR, volgens dat mens niet. Planning gaf mij gelijk:D

ADR is een Europees accoord,en enkel de,officiele, volgens ADR voorgeschreven stickers(etiketten) zijn maatgevend.

Of er nu Amerikaanse (die noemen dat"hazmat" dacht ik?)of Chinese etiketten,maakt niet uit,de afzender is verantwoordelijk voor de etikettering en invulling van de transport documenten,en als er geen ,officiéle ADR etiketten opzitten(of op hoeven te zitten), valt het niet onder de ADR regels.

"Wat vlammetjes"kan van alles betekenen,als er geen vlammetjes opstaan zoals omschreven in het ADR,zoals bij de klasse's 2,3,4 en 5;

Gevaarsetiketten

Is het geen ADR of de afzender heeft verzaakt de juiste etiketten aan te brengen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Etiket 3 en UN 1993. Als het hier in Europa niet onder de ADR valt behoort ze mij die stikkers mee te geven zodat ik ze er op de terminal op kan plakken. Maar dat "mens" en de opdrachtgever wilden dat het terplekke gebeurde, dan gaat het hier in Europa ook over in ADR zodra de tank volledig bestikkerd is met gevaars etiketten. Ik wil het risico niet lopen dat ik de sjaak ben omdat ik mijn documenten niet goed heb ingevuld, de chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn vracht en de juiste documenten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Etiket 3 en UN 1993. Als het hier in Europa niet onder de ADR valt behoort ze mij die stikkers mee te geven zodat ik ze er op de terminal op kan plakken. Maar dat "mens" en de opdrachtgever wilden dat het terplekke gebeurde, dan gaat het hier in Europa ook over in ADR zodra de tank volledig bestikkerd is met gevaars etiketten. Ik wil het risico niet lopen dat ik de sjaak ben omdat ik mijn documenten niet goed heb ingevuld, de chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn vracht en de juiste documenten.

de afzender mag de cont/tankcont als hij geladen is etiketteren voor over zee ,ook al is het geen adr.

je hoeft dan geen borden te voeren,

vroeger had je weleens het gezeur met een stof die op de weg een ander un nummer had als over zee,

dan reed je rond met op de tank een ander un nummer als voorop de trekker want dat moest dan weer wel van de fa huls ag in lulsdorf:(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, afgelopen week ook nog meegemaakt op de delta. Kreeg via mijn rittenlijst een stof op met als etiket 9 en UN 3082. Komt er zon craddle carriër aangejankt met een container vol met doodskoppen etiket 6 (8), dood guppie en UN2927. Dacht, die is niet voor mij, maar hij planten 'm wel bij mij achterop. Eerst maar eens ff gebeld voor het wegrijden en Lülsdorf is tegenwoordig Evonik:D.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites