[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gebruik 27mc in Nederland


Gast mhkamp

Recommended Posts

  • Forumlid
Heb in mijn diensttijd toch heerlijk met een FM zender of vaker nog zijn grotere broertje de AM zender met crypto apparatuur mogen spelen in een 4-tonner.

[ATTACH=CONFIG]65131[/ATTACH]

Met dank voor de foto's voor: museum verbindingsdienst

Het was natuurlijk toen in onze tijd ten strengste verboden om foto's van de binnenkant van radio-telex wagen te maken, laat staan van de zend en crypto apparatuur. Uiteraard heb ik dat toen ook nooit gedaan :angel:.

Hendrik

en in de lade van het bruine kastje zat zeker de fles bacardi of iets anders sterkers:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zal je misschien verbazen, maar ben geheelonthouder :wijn:. Bovendien was dat bureaulaatje veels te klein om er voedingsmiddelen in te stoppen. Niet zichtbaar aan de andere zijde van de shelter had je een zitbank met daaronder nogal veel opbergruimte en daarboven dan nog weer een kleine kastenwand. We hebben nog nooit op een oefening zonder voldoende proviand gezeten :angel:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
had jij ook van die ponsbandjes die je door de telex kon halen en dat er dan een afbeelding gemaakt met letters en cijfers op papier kwam hendrik?

Yup. En als je het als verzender goed gedaan had, dan kreeg de ontvanger van die hele mooie matrix tekeningen uit :D(wel altijd midden in de nacht verzenden he als het kader sliep en maar hopen dat ze in Apeldoorn niet toevallig jouw lijn aftapten).

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid

Naast een vrachtwagen rij ik regelmatig in een dikke Land Rover Defender. In dat ding zit ook een 27mc ingebouwd. Wat ik vooral als prettig ervaar is dat ik op binnenweggetjes regelmatig aan collega's kan vragen of ik even mag passeren, wat ook eigenlijk altijd wel ingewilligd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid

27mc is uit de mode, jammer maar helaas.

Heb net 7 maanden op un kieper gereden en daar kan je echt niet zonder de bak voor comunicatie.

Op smalle wegen en bij dijken ff roepen  en elkaar voorrang geven.
Kraanmachinisten die via bakkie aanwijzingen geven.

Maar als je de weg op gaat is het maar bar stil op 19

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei opa bert:

niks uit de  tijd als wij  samen oprijden  wordt er nog volop geluld op kanaal 19.

 

Maar wij gaan dan wel ff naar een ander kanaaltje :p  Mooie bijkomstigheid is dat het voor je gevoel allemaal veel beter opschiet als je wat te praten hebt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, ook ik doe bijna alleen los gestort met kipper.

Hierbij is in veel gevallen een 'bakkie' noodzakelijk. Soms zelfs zó dat je zonder helemaal niet op de klus aanwezig kunt zijn.

Communicatie met shovel, kraan of andere machines gaat via de bak. Net als op veel fabrieksterreinen, weegbruggen e.d.

'In het veld' is het soms ook nog zo dat je op veel plaatsen helemaal geen bereik hebt met je telefoon. Op b.v een zandput in Oost Groningen, waar wij vaak komen is dat vaker niet dan wél mogelijk. Internet hoef je al helemaal niet aan te denken.

 

Tijd geleden was ik op een sanering, waarbij een cabine met overdruk gewenst was. Dat betekend dus bij het laden/lossen ramen dicht en in de cabine blijven tijdens het laden. Je kunt niet even gaan kijken of er wel goed word geladen.

Communicatie met de kraanmachinisten ging ook via 27mc. Die zouden bij 'vol' ook wel even kunnen claxonneren natuurlijk, maar dat getoeter de hele dag hadden ze liever niet op de locatie.

Daarnaast: je hebt de ramen dicht en die overdruk maakt ook de nodige herrie dus hoor je dat vaak niet eens..

 

bewerkt door Off-Roader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik herrinner mij in Frankfurt een losadres. Was een drukkerij voor een krant en we losten daar rolla papier.

Omdat we "overal" op dat industrie terrein de wagen moesten parkeren, werden we door de expeditie via de 27MHz opgeroepen indien we naar de losramp konden rijden.

Hoe het momenteel in NL is met de 27MHz in de wagens weet ik niet (om technische redenen...) maar hier is ie morsdood onder de vrachtwaggels, maar op de 2e hands sites is er wel een duidelijke opleving vwb koop en verkoop van, voornamelijk, oudere sets...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-12-2017 om 11:18 zei Murphy:

Ik herrinner mij in Frankfurt een losadres. Was een drukkerij voor een krant en we losten daar rolla papier.

Omdat we "overal" op dat industrie terrein de wagen moesten parkeren, werden we door de expeditie via de 27MHz opgeroepen indien we naar de losramp konden rijden.

Hoe het momenteel in NL is met de 27MHz in de wagens weet ik niet (om technische redenen...) maar hier is ie morsdood onder de vrachtwaggels, maar op de 2e hands sites is er wel een duidelijke opleving vwb koop en verkoop van, voornamelijk, oudere sets...

 

Kan je in het buitenland geen nieuwe setjes meer kopen dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden