Spring naar bijdragen
gertje

welke oplossingen voor spiraalkabels achter cabine

Recommended Posts

Onlangs heb ik een nieuwe wagen in gebruik genomen. De plaatsen van de spiraalkables zijn anders t.o.v. de vorige wagen en nu krult alles als een dolle door elkaar. Ik heb nu ook een ( dure ) camerakabel dus ik wil voorkomend dat deze en de andere kabels in elkaar "knopen". Nu ben ik door iemand gewezen op een soort kous die om de kabels wordt gebonden waardoor ze niet meer in elkaar kunnen raken. Deze waren te koop bij Conrad, maar daar zijn ze niet meer leverbaar. Ook heb ik wel eens een stang achter op de cabine gezien met elastieken e.d. Maar hoe krijg ik zo'n stang netjes gemonteerd als er geen voor-geboorde gaten zijn? Wie kent de kousen en weet waar ze te koop zijn? Wie weet hoe ik een stang kan monteren zonder te lassen of de hele achterkant van de binnenbekleding te demonteren? Wie heeft er een andere oplossing voor de kabels?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die had ik ook gezien ja, maar dan moet ik extra gaten maken in de cabine. En de luchtinlaat zit ook achterop gemonteerd, ben bang dat het in de bochten niet goed gaat komen met deze. Ga voor de hoesjes die ook als antwoord kwamen.:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maarre uh: rij je met 45 ft containers of zo?

Met gewone opleggers zijn goede spiralen/slangen voldoende. Je hebt dan nergens last van.

Neem de spiralen met korte windingen.

-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn wel mensen die ze met opzet halverwege door elkaar halen om te voorkomen dat ze aan begin of eind in elkaar draaien.

Persoonlijk zou ik er voor zorgen dan de slangen en kabels zo weinig mogelijk kruisen en als je het spul dan niet haaks omtrekt dan kan er weinig mis gaan. Zelfs niet met een koeler of andere ver vooruit stekende oplegger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk zou ik er voor zorgen dan de slangen en kabels zo weinig mogelijk kruisen en als je het spul dan niet haaks omtrekt dan kan er weinig mis gaan. Zelfs niet met een koeler of andere ver vooruit stekende oplegger.

Dat heb je ook niet altijd voor het zeggen Marnix. Ik weet niet waar TS mee rijd en of hij veel koppelt net zoals ik, maar ik heb dit probleem ook regelmatig.

Bij de 800 serie bij ons (die Schmitz-koelers) zitten de aansluitingen allemaal perfect recht tegenover de slangen en kabels die daaraan gekoppeld moeten worden en heb nagenoeg nooit m'n slangen in de knoop.

Heb ik er zo'n ouwe Sjaak achter hangen, dan gebeurd het wel eens dat ik werkelijk alles kruislings over elkaar heen moet gooien en na de rit even aan het 'kantklossen' ben. En dan heb ik dus 2 luchtslangen, stroom- en accessoirestekker, ABS, maar ook nog een heel dikke dubbele zware spiraal-stroomkabel die zorgt dat de electro-koeling stroom krijgt van de truck..

Ook ik heb verschillende dingen geprobeerd, panty over de slangen getrokken etc., maar niks hielp.

Wat wel geholpen heeft is het goed afstellen van de luchtslangen. Nu zal men denken 'afstellen', ik bedoel dan de slangen zo bevestigen dat ze met de spiraal naar buiten wijzen, zowel links als rechts. En ook de koppelingen goed afstellen, zodat ook daar de spiraal naar de buitenkant wijst, gewoon netjes evenwijdig monteren.

Nu hebben we nog wat oude lorren rondrijden waar b.v. geen accessoirestekker of ABS in kan. Deze kabels haal ik dan los en frot ze tussen de cabine en de traanplaat zodat ze niet in de weg hangen en verstrikt raken met de luchtslangen en stroomkabel, dat scheelt ook al een hoop.

Het zijn zomaar wat suggesties, ik denk dat dit probleem met spiraalkabels nooit helemaal te voorkomen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook wil helpen is je slangen en kabels altijd in de zelfde volgorde aankoppelen en in omgekeerde volgorde weer afkoppelen. En dan met aankoppelen beginnen met die het verste van je af is, dat is meestal de rode slang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

rubberduck-albums-nog-meer-van-alles-wat-picture19752-foto-060-small.jpg

Gele slang eerst.

heb de opstap aan de bijrijderskant zitten.

doe dit al jaren zo in dezelfde volgorde, de verste eerst aankoppelen, nog nooit in de knup geweest.

wat ook wil helpen is om elastieken rubbers aan te hangen in het begin van de slang (dus aan de truck) en die ergens aan bevestigen, hou je het begin van de slangen ook al uit elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn trouwens nog andere oplossingen. Alle kabels en slangen in een arm die vast zit net voor de schotel en meedraait met het kopschot. Of een rechtopstaande veer net achter de cabine waaraan alle slangen en kabels bevestigd zitten.

Zit nu op de tablet dus ff lastig plaatjes zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan morgen wel een foto maken van zo'n arm Marnix.

Ze hebben voor de voor de elektra wel de standaard spiraalsnoeren gemonteerd, maar de luchtaansluiting (met duolink) zijn gewone slangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast combidriver

@easyrider.

Die stangen met spiraal onderin hadden wij bij Vlematra vroeger ook. Wat een ondingen als je nogal haaks draaien moest zeg. Alle systemen hebben voor en na delen. Zoals al geschreven, een 100% goede oplossing is er (nog) niet

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Theo Mulder Carrosseriebouw uit Rijnsburg heeft een schitterend systeem, kost alleen ca. 2000 euro even grof berekend tijdens de koffie aan de receptie...

Ik heb daar laatst een paar foto's van gemaakt, maar die zijn manko :mad:

Men monteert een kunststof kast van ong. 30 bij 30 centimeter, waar alle licht- en luchtaansluitingen voor de trailer op zitten. Deze kast glijdt horizontaal langs twee railtjes over de hele breedte van het kopschot; bij een tautliner waar het zeil om de hoeken rolt uiteraard iets minder. Via een stevige kabelrups (ook vaak gebruikt in machines) lopen de leidingen verder de trailer in.

Dit ziet er zeer solide uit, bovendien blijft er zelden tot nooit meer iets hangen aan het kopschot. Het lijkt mij een hele goede oplossing!

Maarten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige engelse koeltrailers hebben dat ook ,staat in de "rust"stand aan een kant niet in de midden wat makkelijk is met af/aankoppelen:thumbup:

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
@easyrider.

Die stangen met spiraal onderin hadden wij bij Vlematra vroeger ook. Wat een ondingen als je nogal haaks draaien moest zeg.

Heb er geen slechte ervaringen mee hoor. Maar dat kan afhangen van de exacte uitvoering natuurlijk. Ook met die meedraaiende arm moet je wel zorgen dat er niks blijft hangen op de plaat achter de cabine. Daarmee heb ik wel eens bij een garage gestaan met een doorgesleten luchtslang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het probleem eigenlijk niet, ik koppel met veel wagens bij ons op de zaak. Sommige opleggers zitten er een maand of 2/3 achter, maar ik heb het nog nooit gehad dat de kabels helemaal in de knoop zaten, als ik afkoppel zorg ik dat alle kabels van elkaar af zijn, grote moeite kost dit nooit.

Sent from my Ei-foon using Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites