[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

welke oplossingen voor spiraalkabels achter cabine


gertje

Recommended Posts

  • Forumlid

Onlangs heb ik een nieuwe wagen in gebruik genomen. De plaatsen van de spiraalkables zijn anders t.o.v. de vorige wagen en nu krult alles als een dolle door elkaar. Ik heb nu ook een ( dure ) camerakabel dus ik wil voorkomend dat deze en de andere kabels in elkaar "knopen". Nu ben ik door iemand gewezen op een soort kous die om de kabels wordt gebonden waardoor ze niet meer in elkaar kunnen raken. Deze waren te koop bij Conrad, maar daar zijn ze niet meer leverbaar. Ook heb ik wel eens een stang achter op de cabine gezien met elastieken e.d. Maar hoe krijg ik zo'n stang netjes gemonteerd als er geen voor-geboorde gaten zijn? Wie kent de kousen en weet waar ze te koop zijn? Wie weet hoe ik een stang kan monteren zonder te lassen of de hele achterkant van de binnenbekleding te demonteren? Wie heeft er een andere oplossing voor de kabels?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zijn wel mensen die ze met opzet halverwege door elkaar halen om te voorkomen dat ze aan begin of eind in elkaar draaien.

Persoonlijk zou ik er voor zorgen dan de slangen en kabels zo weinig mogelijk kruisen en als je het spul dan niet haaks omtrekt dan kan er weinig mis gaan. Zelfs niet met een koeler of andere ver vooruit stekende oplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

rubberduck-albums-nog-meer-van-alles-wat-picture19752-foto-060-small.jpg

Gele slang eerst.

heb de opstap aan de bijrijderskant zitten.

doe dit al jaren zo in dezelfde volgorde, de verste eerst aankoppelen, nog nooit in de knup geweest.

wat ook wil helpen is om elastieken rubbers aan te hangen in het begin van de slang (dus aan de truck) en die ergens aan bevestigen, hou je het begin van de slangen ook al uit elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zijn trouwens nog andere oplossingen. Alle kabels en slangen in een arm die vast zit net voor de schotel en meedraait met het kopschot. Of een rechtopstaande veer net achter de cabine waaraan alle slangen en kabels bevestigd zitten.

Zit nu op de tablet dus ff lastig plaatjes zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

@easyrider.

Die stangen met spiraal onderin hadden wij bij Vlematra vroeger ook. Wat een ondingen als je nogal haaks draaien moest zeg. Alle systemen hebben voor en na delen. Zoals al geschreven, een 100% goede oplossing is er (nog) niet

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Theo Mulder Carrosseriebouw uit Rijnsburg heeft een schitterend systeem, kost alleen ca. 2000 euro even grof berekend tijdens de koffie aan de receptie...

Ik heb daar laatst een paar foto's van gemaakt, maar die zijn manko :mad:

Men monteert een kunststof kast van ong. 30 bij 30 centimeter, waar alle licht- en luchtaansluitingen voor de trailer op zitten. Deze kast glijdt horizontaal langs twee railtjes over de hele breedte van het kopschot; bij een tautliner waar het zeil om de hoeken rolt uiteraard iets minder. Via een stevige kabelrups (ook vaak gebruikt in machines) lopen de leidingen verder de trailer in.

Dit ziet er zeer solide uit, bovendien blijft er zelden tot nooit meer iets hangen aan het kopschot. Het lijkt mij een hele goede oplossing!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@easyrider.

Die stangen met spiraal onderin hadden wij bij Vlematra vroeger ook. Wat een ondingen als je nogal haaks draaien moest zeg.

Heb er geen slechte ervaringen mee hoor. Maar dat kan afhangen van de exacte uitvoering natuurlijk. Ook met die meedraaiende arm moet je wel zorgen dat er niks blijft hangen op de plaat achter de cabine. Daarmee heb ik wel eens bij een garage gestaan met een doorgesleten luchtslang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik snap het probleem eigenlijk niet, ik koppel met veel wagens bij ons op de zaak. Sommige opleggers zitten er een maand of 2/3 achter, maar ik heb het nog nooit gehad dat de kabels helemaal in de knoop zaten, als ik afkoppel zorg ik dat alle kabels van elkaar af zijn, grote moeite kost dit nooit.

Sent from my Ei-foon using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden