[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vastgereden


marjolein23

Vraag

18 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast combidriver

^^Daar maak je al de eerste fout. Je moet zorgen voor grip, dat gebeurd niet als je te veel gas geeft, en de wielen door laat spinnen. Het beste is om in een zo hoog mogelijke versnelling met langzaam op komende koppeling, en een heel klein beetje gas bij geven. De kunst is om grip te krijgen zonder te gaan spinnen, dan graaf je je eigen in namelijk. Het vermogen is eigenlijk totaal onbelangrijk. Ik heb 3 jaar trail wedstrijden gereden met een Suzuki jeep, gewoon met een 1000 cc motortje, later met een 1.3 uit de Swift, maar vaak kwam ik verder dan de zwaarste Mercedes en "echte" Jeeps........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast combidriver
^^ Op het moment van spinnen, graaft een voertuig zich in, waardoor het steeds moeilijker wordt om uit de kuil te komen. Mocht je al zover verzakt staan, dan langzaam "jutten" door elke keer de koppeling op te laten komen, zodat de lengte van het gat (iets) groter wordt. Zo vergroot je de kans om met iets vaart, over het heuveltje te komen. Zoals met alles, overal waar "te" voor staat is niet goed, dus ook niet TE veel gas. Dat is de kunst om grip te krijgen. Liefst op zachte banden, zo vergroot je je gripvlak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Euh...blunder eerste klas...

Vlissingen, meen rond 2002, januari, lekkere laag sneeuw.

Situatie als volgt, als je het bedrijf oprijd en dat moet vooruit, rij je met je neus naar de loods.

Dan achteruit op de hand terugsteken, om dus om te draaien, zodat je met de achterkant de loods in kan rijden.

Alleen waar is de weg en de stoeprand met daarachter gras..???

Dus ja, plof zei mijn achterste wiel van de trailer en zakte dus lekker achter de stoeprand weg.

Niet meer vooruit of achteruit te krijgen, geen grip door de sneeuw.

Dan maar de natuurkundige wet toegepast, wrijving veroorzaakt warmte, wachten dat ik asfalt bereikte met de trekas en dan maar laten schommelen...

Na zo`n 20 minuten stond ik in de loods...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
maar dan heb je de banden toch ook weleens laten spinnen?

Dat is bij "ons" dagelijkse praktijk.

En dat noemen wij echt niet vastrijden. Hooguit een beetje zwaar terrein. Met mijn eigen auto hen ik dan nog een 2 standen schakelaar om de assen in de lengte en over dwars te sperren.

Komt er dan geen beweging in dat sta je vast. En bij ons betekend dat meestal dat je dan ook al met de assen aan de grond ligt.

Maar het eerste wat je moet doen als je niet weg kan komen op een zachte/losse ondergrond is er voor zorgen dat je geen "drempeltje" voor de wielen hebt liggen. Daar moeten de banden dan als eerste tegen op getrokken worden. En dat is onbegonnen werk, zeker van uit stilstand..

Maar wat Combidriver al zegt, het is vaak de kunst om het gas los te laten. Precies zo veel gas blijven geven zodat je een klein beetje slip hebt, maar niet dat de kluiten je om de oren/spiegels vliegen. Dit voorkomt ook dat de aangedreven as gaat stuiteren met als eindelijke resultaat dat je steekassen af kunnen breken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Yep.

En ook even om je heen kijken. Als het "glad" is iets proberen te vinden waar je grip op kan krijgen. Bijvoorbeeld als je op een grasveldje staat te slippen, eens kijken als ergens wat wit/geel zand ligt. Proberen klein stukje achteruit rijden, wat modder voor de wielen weg spitten, desnoods met je handen, wat zand voor de banden en daarop proberen beetje snelheid te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb nog nooit vast gestaan (ok rij ook pas vanaf 2007 op de vrachtwagen)

Collega stond een keertje vast in wat mul zand van een bouwplaats (geen sper oid op de wagen)

Zijn oplossing: wat zwaardere pallets van voor naar achter trekken en zo hogere asdruk gecreeerd...tadaa los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik wel een paar keer vastgereden, in de sneeuw.

maar idd enn beetje jutteren helpt.

eerst de vooras van de trailer omhoog, dan in de 5 proberen een beetje te jutteren, zoiets heet met gevoel.

op het moment dat de truck op het verste punt is naar achteren, een klein beetje gas geven , en weer naar achteren enz.

op een gegeven moment voel je dat ie er uit wil en dan hoppa, gelukt.

ook wel eens moeten lossen op een erf bij een boer, ook daar vastgestaan doordat ik bijna haaks om moest achteruit, en dan sta je vast in alle modderzooi, kwestie van tractor ervoor en iets rechter zetten.

over het algemeen sta ik niet gauw vast, maar in de sneeuw wil het nog wel eens gebeuren. kan er meestal zelf wel uit komen.

alleen rust kan u redden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik dacht dat de foto's hier al stonden maar dat was een ander forum...

3 Jaar geleden Camping Agnietenberg Zwolle. De beheerder verzekerde mij dat op dit veld alle transporteurs keerden en ik moet ook zeggen dat toen ik rondkeek de grond ook hard leek..... Totdat ik ineens met alles naar beneden zakte, men had vergeten dat er in het voorjaar getraafd was.

imag0063v.jpg

imag0059w.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

December 2009, die nacht dat er in Friesland een halve meter sneeuw viel. De straat lag op een soort dijkje en ik moest lossen bij een bedrijfje daar. Naar beneden ging prima, alleen na het lossen moest ik weer weg.

Achter me was het schoon dus heb ik het achteruit geprobeerd, helaas, spinnende bandjes.

Onder het motto:"Gang is alles" maar vooruit met een gang, maar toen de trekker boven was en de trailerwielen beneden was mijn trek-as druk weg en stond ik weer te spinnen. Helaas had ik een Daf bij me met automaat.

Ik ben uiteindelijk los gekomen doordat de heftruckchauffeur mijn trailer ging duwen, maar dat heeft zeker een kwartier geduurd voor ik weer reed. Helaas wel met de neus in de verkeerde richting. Keren kon echt nergens, ik was al blij dat het ding rolde. Ik heb de planning opgebeld en verteld hoe en wat.

Toen ik de oprit van de snelweg opging kwam ik ook met pijn en moeite boven.

En een uur rijden verder lag er niks. :D Alleen mijn auto zag er uit alsof ik een rit naar de Noordkaap had gedaan. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden