[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

van de hand AF sturen....


Lucio

Recommended Posts

  • Forumlid

Wellicht een domme vraag: Ik kwam van de week op een adres en ik dacht mijn oplegger eens van de hand af in een loods te rijden, ondanks de het ook zonder probleem mogelijk was om hem er op de hand in te rijden. Ik zat me toch een partij te tobben. Tijdens het lessen is er ook helemaal geen aandacht aan besteed, op het moment dat ik mijn wagen van de hand af op het parkeer terrein moest parkeren moest ik mn raam openzetten en riep mijn instructeur wat ik moest doen.

Zijn er tips, trucks of weet ik veel wat om het te leren? Veel oefenen natuurlijk, maar daar is zomaar weinig tijd voor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

klein tipke: rij als het enigzins kan altijd even verder en draai om zodat je het toch andersom kunt doen, stukkie veiliger! Wanneer je er de ruimte voor had en je deed het niet, en je duwt net even die ene auto aan of je jast even je verlichting eraf op dat betonnen paaltje...Je vergeeft het jezelf niet en het baasje is ook niet blij:(. Erger nog, er zal een auto onder ploffen wat misschien eigenlijk niet nodig was...! Verder zijn de meeste auto's tegenwoordig wel voorzien van elektrische spiegels, gebruik ze en volg zo je eigen kont.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij zelf voornamelijk UK en daar doe je vrijwel niet anders. En zelfs na 500 keer gaat het nog wel eens een keertje mis en zit ik totaal verkeerd. Zoals Fritske al zegt, als het niet noodzakelijk is laat het dan maar beter achterwege.

Ohja voor ik het vergeet. Mocht het echt niet anders gaan, zet dan je dode hoek spiegel (indien die in de cabine zit) zo dat je het beeld wat buiten de rechter buiten spiegel valt daarin zichtbaar is. De mijne staat standaard zo ivm met het UK werk wat ik doe en dat helpt al een hele hoop. En zoals altijd bij twijfel uitstappen en kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben het eens met petje, zet je trailervolg spiegel verder naar buiten en je kunt in een bocht van de hand af perfect zien wat je trailer doet.

beetje raar dat iedereen je afraad om van de hand af te sturen trouwens, als je het nooit doet leer je het ook nooit.

even terug te komen over de trailervolgspiegel, ik heb de ervaring dat de meeste chauffeurs de spiegel zo hebben staan dat ze in de spiegel de auto nog kunnen zien. iets wat niet nodig is omdat je daar je normale spiegel voor hebt. ikzelf heb mijn trailervolgspiegel erg ver naar buiten gedraaid(ook een ervaren engelandrijder) zodat je in engeland de rotondes op kunt kijken als je normaal op de rotonde staat. deze stand van de spiegel neemt een groot gedeelte van je dode hoek weg en je kunt je trailer zien als je bijna haaks staat.

dus, draai je trailervolgspiegel(mooi scrablewoord) naar buiten en het van de hand af sturen zal een stuk overzichtelijker worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik ben het eens met petje, zet je trailervolg spiegel verder naar buiten en je kunt in een bocht van de hand af perfect zien wat je trailer doet.

beetje raar dat iedereen je afraad om van de hand af te sturen trouwens, als je het nooit doet leer je het ook nooit.

hoezo raar???? waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

ik steek hem ook wel eens van de hand af, maar als ik een stukje verder op een draai mogelijkheid zie dan draai ik eerst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik zou ook zeggen probeer altijd op je eigen kant achteruit te rijden en anders idd je elektrieke spiegel gebruiken en uitstappen als je het niet vertrouwd.

Tuurlijk is het makkelijker als het kan, maar ik zou het graag willen leren. Ik zie er enkele bij die het van de hand af net zo makkelijk doen als op de hand, en ik vraag me dan af: waarom zou ik het niet kunnen? Ik zal het met de spiegels een gaan proberen, ondanks dat ik ze volgens mij al zo ver mogelijk naar buiten heb gedraaid. Alvast allemaal bedankt voor de tips! :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoezo raar???? waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

ik steek hem ook wel eens van de hand af, maar als ik een stukje verder op een draai mogelijkheid zie dan draai ik eerst.

ik heb niet gezegd dat het raar is, het enige wat ik heb gezegd heb is dat ik het raar vind dat iedereen hem dat afraad. ik kan zelf goed van de hand af achteruit, ben een ervaren engeland chauffeur. en zoals met alles baart oefening kunst.

hij voeg om tips voor het van de hand af sturen, hij vroeg niet of het verstandig was om te doen, hij vroeg ook niet of het minder veilig was.

het enige wat hij vroeg waren tips, en die heeft hij tot nu toe alleen van petje en van mij gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tuurlijk is het makkelijker als het kan, maar ik zou het graag willen leren. :tu:

Misschien is er bij jullie op de zaak een deur of perron met wat ruimte ervoor dan zou je het op een zondag (als je collega's het niet mogen zien;)) even kunnen oefenen zonder dat je meteen toeterende idioten achter je hebt staan?

Verder kan ik alleen maar onderstrepen liever tweemaal uitstappen dan een maal een paaltje raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als ik over een week begin met lessen E ga ik toch eens vragen wat dat nu is, van de hand afsturen, ik neem niet aan dat je dan eerst met een wiel op iemands hand rijdt.....:D:D

groetjes Captain Krimson

Heeft in principe niks met E te maken. In je bakwagen kun je ook van de hand af sturen. Het betekent niets meer dan achteruit een bocht naar rechts maken. Het grote verschil met "normaal" achteruit draaien is dat je dan een heel groot raam hebt waar je je hoofd uit kan steken en kijken waar je heen gaat. Bij "van de hand af" heb je in feite alleen je spiegels aan de rechterzijde, dus behoorlijk beperkt zicht.

Moet wel toegeven dat het met een bakwagentje een stuk makkelijker is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

aha, dank je wel!

Ik ben met de bakwagen een keer geschrokken toen ik terwijl ik niet van de hand af maar gewoon naar achteren aan het draaien was. Ik besefte opeens dat ik helemaal niet kon zien hoever ik met de voorbumper nog van de geparkeerde auto's afzat. Meteen gestopt, uitgestapt en gekeken, bleek nog ruim voldoende ruimte, maar ik schrok ervan dat ik daar helemaal niet aan had gedacht. Het was tijdens de les volgens mij ook nooit een item.

groetjes Captain Krimson

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb niet gezegd dat het raar is, het enige wat ik heb gezegd heb is dat ik het raar vind dat iedereen hem dat afraad. ik kan zelf goed van de hand af achteruit, ben een ervaren engeland chauffeur. en zoals met alles baart oefening kunst.

hij voeg om tips voor het van de hand af sturen, hij vroeg niet of het verstandig was om te doen, hij vroeg ook niet of het minder veilig was.

het enige wat hij vroeg waren tips, en die heeft hij tot nu toe alleen van petje en van mij gehad

dat is waar. :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tuurlijk is het makkelijker als het kan, maar ik zou het graag willen leren. Ik zie er enkele bij die het van de hand af net zo makkelijk doen als op de hand, en ik vraag me dan af: waarom zou ik het niet kunnen? Ik zal het met de spiegels een gaan proberen, ondanks dat ik ze volgens mij al zo ver mogelijk naar buiten heb gedraaid. Alvast allemaal bedankt voor de tips! :tu:

er zijn erbij die goed van de hand af kunnen achteruit sturen, maar meestal lukt het mij ook wel maar sta ook wel eens giganties te knoeien.

maar zelf probeer ik hem op mijn eigen kant te krijgen. is gewoom makkelijker en veiliger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heeft in principe niks met E te maken. In je bakwagen kun je ook van de hand af sturen. Het betekent niets meer dan achteruit een bocht naar rechts maken. Het grote verschil met "normaal" achteruit draaien is dat je dan een heel groot raam hebt waar je je hoofd uit kan steken en kijken waar je heen gaat. Bij "van de hand af" heb je in feite alleen je spiegels aan de rechterzijde, dus behoorlijk beperkt zicht.

Moet wel toegeven dat het met een bakwagentje een stuk makkelijker is.

Hmm het toeval wilde dat ik nu afgelopen vrijdag 2x bij een verschillend adres dat ging doen met m'n bakwagen (niet per sé nodig, maar had geen zin om te draaien).

Toch wel errug lastig....niet gevaarlijk in dat geval omdat er geen verkeer was op die plekkies.

Volgende keer toch maar voor het gemak en over de normale kant indraaien :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tuurlijk is het makkelijker als het kan, maar ik zou het graag willen leren. Ik zie er enkele bij die het van de hand af net zo makkelijk doen als op de hand, en ik vraag me dan af: waarom zou ik het niet kunnen? Ik zal het met de spiegels een gaan proberen, ondanks dat ik ze volgens mij al zo ver mogelijk naar buiten heb gedraaid. Alvast allemaal bedankt voor de tips! :tu:

Ik kan je alleen maar aanraden om te OEFENEN zo vaak je kunt.

Dan kun je van de hand af inparkeren/aandokken zo leren.

Een tip die ik je nog wel wil geven: Doe het LANGZAAM & BEHEERST!!!

Kalm aan dus. Veel lieden sturen TE VEEL!!! Dat is ook een veel gemaakte fout. Gewoon kalm aan en veel oefenen.

Want oefening baart kunst!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Eigenlijk hetzelfde als via de andere kant: zoek richtpunten op. Een lijn, een putdeksel, een patroon in de bestrating... noem maar op.

En wat al vaak gezegd is: oefenen, neem tijd en ruimte en stap eens uit als je je zicht kwijt bent.

Het is makkelijk om te keren en andersom in te draaien, oké. Maar als het niet anders KAN is het verrot handig als je ook van de hand af ergens binnen kunt komen:tu:

Donderdag had ik een leeglopende band op de stuuras van de trailer. Kon naar een bandenboer in Aalst: naar binnen van de bult af, van de hand af haaks om achter de deur parkeren. Toch prettig als je dit beheerst, al was het alleen maar omdat het bedrijf op een weg met gescheiden rijbanen gevestigd is!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik probeer mijn wagen altijd zoveel mogelijk recht voor de opening te zetten indien mogelijk uiteraard....

en dan is het gewoon goed spiegel kijken en uitstappen als je niet vertrouwd.

het mooie aan hem er zo recht mogelijk voor te zetten is, is dat je dan geen scherpe bocht meer moet nemen waardoor je eigenlijk de achterkant van de trailer uit het oog verliest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar is nou de trottoirspiegel voor :D

Zolang je daar niks in ziet zit je altijd goed.

Ik weet niet maar ik zie in mijn trottoir spiegel niet mijn bumper....

Veel oefening baart kunst, ik had in mijn begin jaren er altijd schrik voor als het eens moest en nu gaat het over het algemeen vrij makkelijk, maar probeer de situatie wel te vermijden. En zoals al vaker verteld is, als je het niet zeker weet even een keer uitstappen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kan je alleen maar aanraden om te OEFENEN zo vaak je kunt.

Dan kun je van de hand af inparkeren/aandokken zo leren.

Een tip die ik je nog wel wil geven: Doe het LANGZAAM & BEHEERST!!!

Kalm aan dus. Veel lieden sturen TE VEEL!!! Dat is ook een veel gemaakte fout. Gewoon kalm aan en veel oefenen.

Want oefening baart kunst!!!

Te snel is inderdaad een fout die nogals eens gemaakt wordt ja. Ook op de hand sturen wordt dan zelfs lastig. Ik heb in ieder geval nog de tijd om te leren. In de 13 maanden dat ik nu mijn oplegger rijbewijs heb heb ik al meer geleerd dan tijdens het lessen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb 8 bietencampagnes gereden,en zeker 1derde van de boeren waar ik moet laden kan je alleen maar van de hand op...

Wel met aanwijzingen van de kraanmachinist,maar de ene keer poef je de auto er zo op,de andere keer sta je te tobben!!!

Ook wat bietencampgnes gereden en daar bij die boeren achter de schuur in de modder midden in de nacht met regen is het inderdaad wel prettig dat de kraanmachinist je op de plaats praat. echt veel zien doe je dan niet in wat voor stand je spiegel ook staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden