Spring naar bijdragen
Valkje

verkeersregels die niet bestaan.

Recommended Posts

Onzichtbare verkeers regels naar aanleiding topic breedte markering.

Nu had ik dus laats een discussie over deze 2 regels, die men mij heeft aangeleerd.

Uitgaand verkeer heeft voorrang op inkomend verkeer en de korte bocht heeft voorrang op de lange bocht.

Dat staat wettelijk nergens beschreven, zover mijn speurneus reikt.

Ik neem een voorbeeld, als iemand een in/uitrit verlaat, is het handiger om te wachten dat deze persoon de boel heeft verlaten, daar en dan ruimte gemaakt word voor mij.

Hetzelfde zie ik veelal terug in bewegwijzering als ik een dorp nader, dat ik voorrang moet verlenen aan het uitgaande verkeer door middel van de borden.

Maar ik kan deze regel dus nergens terug vinden in de wegenverkeerswet.

Zelfde geld dus voor de korte bocht die voorrang heeft op de lange bocht.

Nu ben ik hoffelijk en wacht liever dat de andere chauffeur zich in een onmogelijke positie manouvreert, dan ikzelf.

Ligt dit nu aan mij of ben ik gewoon hoffelijk opgevoed geworden door mijn instructeur destijds ?

ik kan dus nergens deze regels dus terug vinden in de wegen verkeerswet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
en de korte bocht heeft voorrang op de lange bocht.

Deze regels staan ook niet in het WVW maar in het RVV

[h=2]Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)[/h][h=3]Geldend op 02-12-2013

Artikel 18[/h]

  • 1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

  • 2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

  • 3.In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.

  • 4.Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Omhooggaand verkeer heeft voorrang op afdalend verkeer, erg belangrijk in de bergen, ook zo'n ongeschreven regel :ja:

Volgens mij is dit in Zwitserland zelfs een geschreven regel:ja::

[TABLE=class: contenttable contenttable-1, width: 466]

[TR=class: tr-odd tr-35]

[TD=class: td-0]Schweiz[/TD]

[TD=class: td-last td-1]

Auf Bergstraßen muss erforderlichenfalls das abwärtsfahrende Kfz anhalten (Postbusse haben immer Vorrang auf gekennzeichneten Berg-Poststraßen)

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Bron:Besondere Verkehrsregeln im Ausland

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is dit in Zwitserland zelfs een geschreven regel:ja::

[TABLE=class: contenttable contenttable-1, width: 466]

[TR=class: tr-odd tr-35]

[TD=class: td-0]Schweiz[/TD]

[TD=class: td-last td-1]

Auf Bergstraßen muss erforderlichenfalls das abwärtsfahrende Kfz anhalten (Postbusse haben immer Vorrang auf gekennzeichneten Berg-Poststraßen)[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Bron:Besondere Verkehrsregeln im Ausland

Oostenrijk, Italië, Frankrijk, GB en Spanje staat het ook in de wetgeving. Ook is het zo dat het in Oostenrijk bij de diverse bergpassen ook nog eens dmv borden wordt aangegeven.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

En 'Groot' gaat voor 'Klein'? Dat bijvoorbeeld op een smalle brug zonder verdere waarschuwingsborden een personenwagen de aankomende vrachtwagen vrije doorgang moet verlenen.

Is dat een variant die ik zelf heb bedacht of is het een gangbare en misschien zelfs officiele regel?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

mij is toentertijd geleerd dat bij afslaand verkeer op dezelfde weg en naar dezelfde zijstraat het verkeer dat door de binnen bocht moet voorrang heeft.

bij de in en uitgan van dorpen is het eigenlijk ook heel simpel als er borden staan bij de bekende wegversmallingen.

staan er geen borden die de voorrang regelen dan is het ook simpel, diegene die een obstakel tegenkomt op zijn rijbaan moet het verkeer dat van de andere komt en een vrije doorgang heeft voor laten gaan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast combidriver   
Gast combidriver

Je vergeet nog 1 van de grootste ergernissen............ Het onnodig (meestal met lagere snelheid, dan de maximum snelheid) links blijven rijden

O nee, deze telt niet mee. Daar is de wet heel duidelijk over, je bent wettelijk verplicht om zo veel mogelijk op de rechtse baan te rijden (alleen heeft iedereen er tegenwoordig schijt aan) zelfs collega's blijven steeds vaker op de 2e baan "hangen"......

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

das net zoals je ziet bij file en invoegend verkeer, dat invoegende verkeer heeft geen voorrang, en men hoeft ze er niet tussen te laten!

hier in Emmen zijn een paar kruisingen met verkeerslichten waar het in de spits behoorlijk druk kan zijn.

het hele verkeer staat vast omdat men bij groen licht de kruising oprijd terwijl het verkeer op de weg waar men heen wilt stil staat, het olifanten effect zeg maar.

het gevolg daarvan is dat ook het overige verkeer niet verder kan omdat hun rijbaan versperd is met wachtende autos als ze groenlicht krijgen.

de verkeersregel is dan ook dat je het kruisingsvlak niet mag blokkeren ja zelfs niet op mag rijden als je ziet dat je daardoor op het kruisingsvlak tot stilstand komt.

het vreemde is nog wel dat men schijt aan die regels heeft op met name die kruisingen waar geen roodlicht camera's staan.

op de kruisingen waar ze wel staan zie je nooit een auto op het kruisingsvlak de boel blokkeren!

raar he? ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
De meest toegepaste ongeschreven verkeersregel is volgens mij:"Ik heb altijd voorrang."

dat was regel 1 ja, regel 2 bij twijfel of onjuistheid treed automatisch regel 1 in werking:p

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×