[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

trekhaak op kenteken


DaF700

Recommended Posts

  • Forumlid

Trekhaak zit op de onderste bumper en heeft geen schoor maar zit wel heel stevig vast( 9 ton eraan gehad).

Staat niet op kenteken en moet er voor apk altijd af, nu rijdt ik wel eens met een hanger en wil hem evt op papier krijgen.

Kan op internet niet veel vinden omtrent de verplichtingen met betrekking van de schoor naar het chassis.

Bij de Daf 1300 van mijn buurman zit de haak vast op dezelfde manier als bij mijn 700(houder op balk gelast) en hij heeft twee mini profieltjes lopen die zijn vastgebakken aan het chassis, kinderlijk eenvoudig en lijkt meer voor de sier dan dat het verschil maakt maar hij staat bij hem op papier dat ie mag trekken.

enfin RDW gebeld en die gaf een monteur aan de lijn en die wist er ook geen duidelijkheid over te geven, er moest gewoon een schoor aan beide kanten naar chassis lopen punt..

nu hoorde ik van iemand die dit dus ook had gedaan en iedere keer werd afgekeurd bij de rdw en dat er geen vaste specifiecaties zijn.

die zag een flink aantal beren op de weg en dacht dat ik er met twee staalplaatjes op bakken nog niet zomaar was

als je een buis gebruikt moet de rdw de dikte van de buis kunnen controleren maarja een open buis gaat sneller corroderen dan alles netjes dichtmaken.

maar van alle info die ik tot nu toe heb gehoord kom ik niet veel verder dat het humeur van de rdwmonteur belangrijker is dan de eisen voor een contructie?>

wat te doen als je liever een eenmalig ritje rdw doet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Daf700:

In jouw specifiek geval zou ik eens met een carosseriebouwer gaan praten. Die weten exact wat te doen met dit soort aanpassingen.

Door hun ervaring weten ze vaak wel hoe het lokale RDW reageert op bepaalde modificatie's.

Zelf had ik goede ervaringen met de technische ondersteuning van GS te Meppel.

Mijn eigen oplegger had een te lage koplast op het kenteken en dit is door hun netjes opgehoogd tot 15 ton.

Of informeer bij een Terberg, Ginaf of Bulthuis..... (weet niet wie van die allemaal inmiddels failliet is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

het is gewoon een bolkoppeling, ken niemand met een 700 want ben de enige in nederland, maar mijn buurman heeft een 1300 en die heeft twee losse profielen van de haak naar chassis gelast. was al zo toen hij hem kocht en hij mag trekken op kenteken.

De bevestigingsplaat van de trekhaak zit op de onderste balk van de bak gelast, dus eigenlijk op je stootbalk. Deze bak is uit 1 geheel gemaakt en daarom zit de haak niet op het chassis maar aan de bak. de tractor die ik erachtering hing woog gewoon zoveel kg en die heb ik heel de straat doorgetrokken tot de ringweg en dat ging prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Naar aanleiding van mijn opmerking in #7 heb ik een paar keer zitten zoeken naar hoe veel je max mag trekken met een bol koppeling.

Helaas kan ik nog steeds niets vinden over hoe dat wettelijk in elkaar zit.

Ben wel op wat forum`s terecht gekomen waar toch wel elke keer het zelfde naar boven kwam, jammer genoeg wel elke keer zonder link naar hoe de wetgever dat heeft bepaald.

Tot wat jaren geleden zou je tot 6700kg hebben mogen trekken met bolkoppeling en oploopremmen.

Nu zou dat nog maar 3500kg zijn. Alles daarboven moet een vangmuil(tje) hebben en voorzien zijn van luchtremmen en ABS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

er zijn range rovers die 4 ton mogen trekken op kenteken, alles valt of staat met de keurings gegevens van de bol.

voor catagorie C vrachtwagens geld individuele keuring.

het zelfde probleem had ik met de nato haak, in het leger gebruikt tot 50 ton, in burger leven mag je tot 750kg.

(elke wet zijn maas... wagens met een militair verleden hoeven geen gekeurde natohaak te hebben tot 1968.geen agent die het weet trouwens)

de RDW moet het weten, bij keuring ben je overgeleverd aan willekeur. rdw Amsterdam is strenger dan rdw Heerenveen.

sucses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb als eerste toen ik hier aan dacht naar de RDW gebeld en een monteur aan de lijn gekregen, die kom mij niets vertellen over een richtlijn, het moest geschoort zijn en hoe of wat wist hij ook niet, ja ik heb juist EEn grote stootbalk, zonder onderbrekeningen omdat er maar 1 hydraulische cilinder loopt( omgebouwde paardenwagen) om deze cilinder te bevestigen hebben ze de dwarsligger aan het eind van het chassis vervangen door een h-bint halverwege het chassis tussen de trekas en de bak, hier zit ook die cilinder op bevestigd.

De bak zit met 4 van die draaibevestingenb vast op chassis en zou je er zo af kunnen tillen als je de cilinder van de klep losgooit...

zou heel blij zijn als ik 3500 kg zou mogen trekken, die 1300 van mijn buurman mocht dat ook alleen heeft hij hem bij het invoeren dus niet erbij laten zetten en nu mag hij dus ook geen trekhaak meer voeren(hattie nie aan gedacht)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • Forumlid

ik wil dit ook doen voor mijn ae45ce sleeper, heeft een dhollandia klep met een stootbalk die meezakt naar de grond bij dalen van klap, kan ik een bolhaak op die bewegende stootbalk lassen voor hanger tot<3500 kg?><>

Nee.

Zal van de week ff foto maken hoe ze dit bij ons hebben opgelost.

checked by my phone

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden