[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Overstarten met abs kabel


oliebaron

Recommended Posts

  • Forumlid

Gisteren kwam ik op een parkeerplaats om even drie kwartier te maken. Er liep daar een chauffeur nerveus rond te lopen, naast mij stond een collega die snel de gordijnen dichttrok aan de andere arriveerde een collega waar hij naar toe liep en wat vroeg maar nul op het rekest kreeg.

Uiteindelijk kwam hij naar mij toe en wat bleek, accu leeg of ik hem even wou helpen, nu heb ik geen kabels bij me dus ik zeg als jij een kabel hebt zet ik hem wel even naast je. Geen probleem hij had wel een kabel.

Zet ik hem er naast maar zie geen startkabel wel staat hij met een abs stekker te zwaaien ik er uit. En nu ? Hij driftig gebaren dat zijn stekker bij mij ingeplugd moest worden. Oke?????? En dan. 5 minuutjes laten draaien met 700 a 800 toeren zegt hij. Ik denk je zal het vaker gedaan hebben dus vooruit plug maar in.

Na ongeveer 5 minuten gaat hij starten en ik zie in mijn display een abs melding verschijnen en verbazing alom bij mij want hij start onmiddelijk.

Je kan dus overstarten met een abs kabel weer wat geleerd en een collega uit de brand geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het werkt. Blijvende schade zal wel meevallen denk, hoop ik we zullen wel zien, tot nu geen foutmelding of problemen met abs. De kabel hoeft denk ik ook niet dik te zijn omdat je niet van accu naar accu gaat. Misschien dat er een techneut is die dit kan uitleggen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

OP jouw ABS kabel zit wel ergens een draadje waar spanning opstaat,als je dat draadje nu met zijn lege accu verbinding laat maken laadt jouw auto zijn batterij op.

IK heb vroeger met een koeler zo ook wel eens de accu van mijn trekker opgeladen.

alleen met een koeler moet je de batterijen van je trekker wel loskoppelen omdat een koeler 12 volt is en een trekker meestal 24 volt.

Als de batterij niet helemaal "dood"is,maar net te weinig om te kunnen starten werkt t prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou ja, het maakt in zoverre uit of het in het Nederlands gevraagd wordt of iets met handen en voeten.

Ik kwam gisteren dus een van de weinige polen die nog in Nederland verbleven tegen.

Deze meneer stond bij een benzine station langs de A15 met een kabel in zijn handen te zwaaien.

Hij had volgens mij wel een Nederlands kenteken.

Omdat deze meneer dus geen duidelijke taal kon spreken, en omdat ik nooit eerder aan de hand heb gehad dat er een vrachtwagen met hulp gestart moest worden, heb ik nee gezegd :(

Ik heb al aangegeven dat ik voor code 95 graag een herhaling cursus techniek wil omdat de mijne ondertussen bijna 25 jaar oud is.

Na mijn 3 kwartier was hij gelukkig weg, dus er zijn wel aardige collega's :ok:

Tja, dus eigenlijk door mijn onkunde heb ik hem niet willen helpen.

Misschien omdat ik bang was dat ik straks na 1 uur zelf niet meer kon starten of omdat ik bang was dat er dingen kapot konden gaan door die oud uitziende kabels van hem?

En een vrouw vertrouwd altijd op haar institutie :angel:

Maar ik hoop hier wat meer te leren zodat ik er zelf bij kan staan om te kijken of alles wel goed gaat:ja:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je moet nou net tijdens het moment van overstarten zo veel mogelijk stroom verbruikers aan zetten om piekspanningen en dus schade aan computers/ecu`s te voorkomen Rubberduck.

Dus je kabels aansluiten op de over te starten wagen en een paar minuutjes wachten als het ff kan. Dan zoveel mogelijk aan zetten en overstarten:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk, dat weet jij niet Freddie, maar tegenwoordig hebben autoos geen accuus mer, er is veel veranderd.......

Dat gestripte verlengsnoer was trouwens op een schip, startkabels van 100+meter zijn er niet. De generator, een CAT van ongeveer 300PK stond in de boeg, en de hoofd motoren achterin natuurlijk. Sinds iedereen achterop woonde was de generator zo ver mogenlijk van het woon gedeelte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tenminste een collega met kennis van zaken, ondanks dat deze met lege accu`s stond

De ABS is een stekker die tevens voeding levert.

Zodra er door een systeem spanning vloeit zullen de accu`s als eerste deze spanning opslaan.

Daar je in feite geen volle accu`s nodig hebt om je ( vracht) wagen te starten, kan dus inhouden dat na een half uurtje rustig toeren draaien, genoeg spanning hebt opgeslagen in je accu`s om je ( vracht ) wagen te starten.

Alle verbruikers nemen in eerste instantie altijd de spanning af van de accu`s, mochten deze defect gaan, dan rechtstreeks vanaf de dynamo.

Meestal zie je dit bijvoorbeeld als iemand gas bijgeeft en de lichten gaan feller branden.

Inderdaad een handige tip, ikzelf heb van deze tip ook nog nooit gehoord, makkelijker dan het geklooi met startkabels.

Zelf denk ik dat de vrachtwagenfabrikanten dit niet zullen adviseren, maar nood breekt wetten.

Persoonlijk denk ik dat deze manier zelfs beter is voor je accu`s.

j9xk.gif

Hieronder voor alle duidelijkheid hoe word aanbevolen als je dus gebruikt maakt van starthulp.

8sh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt gelijk hoor Freddie, ik vind het ook erg vervelend dat niet alles uit de theorieboeken is blijven hangen.

Zeker niet nadat ik 15 jaar na het halen van mijn C-E pas met een oplegger kwam te rijden.

Maar ik heb altijd al moeite gehad met het geleerde uit de theorie boeken naar praktijk om te zetten.

Ik heb nooit een brommer of oude auto in en uit elkaar gesleuteld in mijn jonge jaren.

En ik vraag mij eigenlijk af of ik de enigste ben.

Er is nogal wat veranderd met de techniek.

Als hier nu serieus op geantwoord wordt kunnen misschien wat anderen er van leren en kunnen we elkaar helpen.

Om nou een buitenlandse chauffeur aan mijn elektronica te laten rommelen, terwijl ik niet weet of het allemaal wel kan met mijn moderne wagen, zag ik dus niet zitten.

Als het een Nederlander was die mij kon overtuigen dat hij wist wat hij deed had ik het wel gedaan.

En zeker als hij van een mij bekent bedrijf kwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij moet je eerst de auto overstarten en dan gebruikers aanzetten van allebei de auto s en dan pas de startkabels loshalen om piekspanning te voorkomen.

De nieuwe mercedes vrachtwagens schijnen er wel heel gevoelig voor te zijn als je het niet goed doet

Da`s precies zoals ik het bedoel, maar dan veeeeel beter uitgelegd:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden