[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Kraan aan achterzijde motorwagen - Hoe te lossen?


Holland

Vraag

  • Forumlid

Hallo mede forummers,

Soms zie ik wagens rijden met "losgestorte" producten met een kraan aan de achterzijde van de motorwagen, zoals die van de van der Mark groep. Mijn vraag is hoe lossen deze wagens? Zijn dit allemaal zij-kippers, of moet elk keer de kraan gedemonteerd worden?

Het zal wel een simpel antwoord zijn, maar vraag 't me al langer af.

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Groeten Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Sommigen hebben een zijkiepinstallatie.

post-4052-1394790579,4606_thumb.jpg

Maar aangezien zo'n installatie vrij zwaar is hebben de meeste vrachtwagens de bak gewoon vast op het chassis staan.

Maar de meesten lossen de motorwagen op de zelfde manier als ze laden. Gewoon met de kraan.

post-4052-1394790579,617_thumb.jpg

De meesten lossen de aanhanger door hem te kippen.

post-4052-1394790579,695_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het lijkt veel werk om de kraan eraf te zetten maar het valt mee hoor ......als je in de houtchips telkens je moterwagen moet leeg knijpen kun je de kraan beter effe eraf halen maar met slootvuil ben je zo leeg met het kraantje......en het ligt er aan wat voor een opbouw je hebt !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het lijkt veel werk om de kraan eraf te zetten maar het valt mee hoor ......als je in de houtchips telkens je moterwagen moet leeg knijpen kun je de kraan beter effe eraf halen maar met slootvuil ben je zo leeg met het kraantje......en het ligt er aan wat voor een opbouw je hebt !!

Met houtchips dik half uur nodig om hem leeg te krijgen, vol ook trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar zo'n wagen heeft ook twee vangmuilen? Een op de motorwagen en een op de kraan? Omdat die kraan natuurlijk ook een stuk ruimte in beslag neemt tussen motorwagen en aanhangwagen.
Hoeft niet altijd als je een lange triangel hebt is dat niet nodig... alleen als je de kraan eraf hebt heb je veel ruimte tussen je moterwagen en aanhanger...post-6466-1394790579,8525_thumb.jpghier is de kraan eraf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar er zijn ook systemen waar het kraangedeelte ook een vangmuil heeft.

En dus je stuurgedrag (zeker achteruit) veranderd doordat de (kraan)vangmuil verder naar achter zit als de originele op je motorwagen.

Dat klopt ....maar dan heb je een vaste kraan en mischien 2 aanhangers ??
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee geen vaste kraan je kan hem er immers afzetten en als je combi met kraan de max lengte niet overschrijdt is er niks aan de hand.

En twee aanhangers, een schuiftriangel zou dat probleem ondervangen

maar zie boven als je toch de max lengte niet nodig hebt om aan de vracht te komen 1 ahw is genoeg.

Het scheelt gewicht als je kraan eraf kan, niet onbelangrijk bij grensoverschrijdend verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kan met de kraan achterop makkelijk deelvrachten laden, je rijdt achteruit naar de hoop kun je de hele gieklengte gebruiken.

Met een kraan achter de cabine ben je al anderhalve meter kwijt plus meer kans op beschadiging (besmeuring bij mest) van je auto.

Bij het overladen of de combi in één keer laden moet je naast elkaar staan wat ook niet overal mogelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit hebben ze bij me pa op het werk, leuk voor slootvuil of klein snoeihout maar niet voor grond want dan valt ie om:D Ipv een schamel kieper hangt er een wipkar duwbak achter

[ATTACH=CONFIG]66024[/ATTACH]

leeg gewicht was al boven de 30 ton geloof ik

Die aanhanger is nieuw zeker? Deze heb ik nog nooit achter de Volvo zien hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden