[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aslast beperking.


Domino

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb even een vraagje, ik had pas een discussie met iemand over een bord met een aslastbeperking erop.

Zo'n bord maar dan met 7 ton (maar daar kon ik geen plaatje van vinden):

asdruk_Detailfoto.jpg

Stel: je hebt een wagen met een 11,5 tons achteras. Maar dat gewicht staat er niet op, er staat bijvoorbeeld 6,5 ton op de achteras.

De vraag: Mag je hier dan wel, of niet in?

Ik dacht van niet, omdat de max aslast 11,5 ton is en dat ook op het kentekenbewijs terug te vinden is. Maar diegene dacht dat het wel mocht omdat het gaat om het werkelijke gewicht wat er op de as staat op dat moment.

Vast bedankt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

De letterlijke betekenis van dit bord is

C20

Gesloten voor voer -

tuigen waarvan de aslast

hoger is dan op het bord

is aangegeven

Dus heb je geen acht ton asdruk in het bovenstaande voorbeeld? Lekker doortuffen!! Er staat niets aangegeven over de maximaal toelaatbare asdruk van het voertuig immers.

Bron: http://www.chauffeursforum.nl/wetgeving/41219-wegenverkeerswet.html#post576944

Maarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
C20
Gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven

Toelichting

De term asdruk is in het RVV 1990 vervangen door aslast. De aslast van 4,8 ton geldt als voorbeeld. Het begrip aslast is in het RVV 1990 niet omschreven. De maximum last onder vooras(sen) en/of onder de achteras(sen) van bedrijfsvoertuigen staat in deel 1 van het kentekenbewijs vermeld.

Bron: Weg en Verkeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

De bron uit de encyclopedie is een uitgave van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, http://www.chauffeursforum.nl/attachments/wetgeving/61918d1367738558-wegenverkeerswet-verkeersborden-en-verkeersregels-januari-2013.pdf waaruit Weg en Verkeer waarschijnlijk geput heeft?

Dan zou ik uitgaan van de 'bron der bronnen' en niet te bang zijn :D Tenzij er een gammel houten bruggetje ligt natuurlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus als je ASLAST,die op het kenteken staat,hoger is dan wat op het bord aangegeven staat,mag je er niet langs.

Ondanks dat je op dat moment minder aslast hebt??? toch,of niet??

Wat ik WEL weet is dat je in Duitsland ergens een weg of brug tegenkomt waar een bord staat met een gewicht of asdruk/last beperking je daar niet over mag,ondanks je minder weegt dan wat t bord aangeeft.

Voorbeeld: er staat een bord voor een brug van 20 ton,jij hebt een max gewicht van 44 ton en weegt maar 15 ton leeg.je mag dan ook met die lege wagen daar niet verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als je ASLAST,die op het kenteken staat,hoger is dan wat op het bord aangegeven staat,mag je er niet langs.

Ondanks dat je op dat moment minder aslast hebt??? toch,of niet??

Wat ik WEL weet is dat je in Duitsland ergens een weg of brug tegenkomt waar een bord staat met een gewicht of asdruk/last beperking je daar niet over mag,ondanks je minder weegt dan wat t bord aangeeft.

Voorbeeld: er staat een bord voor een brug van 20 ton,jij hebt een max gewicht van 44 ton en weegt maar 15 ton leeg.je mag dan ook met die lege wagen daar niet verder.

En dat Peter is 'ten allen tijden' aan te vechten.

Het is het 'moment' wat geld, en niet datgene wat op het kentekenbewijs staat.

Bij twijfel naar een weegbrug rijden, en het 'op dat moment' gaande gewicht bepaalt of je wel/niet over die brug had mogen rijden.

Bron: mezelf, dat smoelwerk van die agent>'onbetaalbaar' :D

De rekening van 'die waage' ok zo'n gna, gna, gna moment :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat Maarten al schrijft, lijkt me ook. Het gaat om de daadwerkelijke aslast op dat moment. Als je het vergelijkt met Duitsland en Polen, daar weet ik zeker dat dat zo is, dus ga ik er vanuit dat dat in NL ook zo is bedoeld.

In het andere geval:

Wat ik WEL weet is dat je in Duitsland ergens een weg of brug tegenkomt waar een bord staat met een gewicht of asdruk/last beperking je daar niet over mag,ondanks je minder weegt dan wat t bord aangeeft.

Voorbeeld: er staat een bord voor een brug van 20 ton,jij hebt een max gewicht van 44 ton en weegt maar 15 ton leeg.je mag dan ook met die lege wagen daar niet verder.

En dat Peter is 'ten allen tijden' aan te vechten.

Het is het 'moment' wat geld, en niet datgene wat op het kentekenbewijs staat.

Hier ligt het eraan wat voor verkeersbord er staat.

Staat er een rond bord met rode rand en bijvoorbeeld '7,5t' dan geldt de daadwerkelijke massa op dat moment (bord 262 in onderstaande link).

Maar als er een rond bord met rode rand staat met een zwart vrachtwagentje en in een apart onderbord staat de massa aangegeven, bijvoorbeeld ook 7,5 ton, dan geldt de maximaal toegestane massa van het span volgens kentekenbewijs(bord 253 met 1052-35).

Link: Bildtafel der Verkehrszeichen in der Bundesrepublik Deutschland seit 2009 ? Wikipedia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier ligt het eraan wat voor verkeersbord er staat.

Staat er een rond bord met rode rand en bijvoorbeeld '7,5t' dan geldt de daadwerkelijke massa op dat moment (bord 262 in onderstaande link).

Maar als er een rond bord met rode rand staat met een zwart vrachtwagentje en in een apart onderbord staat de massa aangegeven, bijvoorbeeld ook 7,5 ton, dan geldt de maximaal toegestane massa van het span volgens kentekenbewijs(bord 253 met 1052-35).

Link: Bildtafel der Verkehrszeichen in der Bundesrepublik Deutschland seit 2009 ? Wikipedia

IK denk dat je gelijk hebt,maar de link die je geeft is de geldige situatie sinds 2009.

Ik ben er ooit door de polizei op aangesproken,maar dat was lang daarvoor,en ik herinner me ook niet meer of het een asdruk bord was of een zwart vrachtwagentje.

Ik was leeg en kwam er toen met een waarschuwing vanaf.:ja:

Kort erna ben ik eerst met een blauw wagentje en later met en wit vrachtwagentje gaan rijden,zodat ik dat probleem nooit meer voorhad.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb 't nog even verder nagekeken.

In bijvoorbeeld Rusland en nog wel meer landen heb je dit onderscheid:

120px-3.11_Russian_road_sign.svg.png

Hier geldt het daadwerkelijke gewicht.

Maar bij onderstaand bord geldt het max. toegestane gewicht incl. lading volgens kenteken:

120px-3.4_Russian_road_sign.svg.png

In Duitsland doen ze dat met een apart onderbordje.

Groet JP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden