[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Nieuw contract in 2014 ??? Let op


Schots en Scheef

Vraag

  • Forumlid

http://m.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/themas/arbeidscontracten/nieuws/683462-nieuw-contract-in-2014/

Teken jij dit jaar een nieuw contract bij je bestaande of een nieuwe werkgever? Lees dan even verder, want er zijn een aantal zaken veranderd in de wetgeving. Let op: alle wijzigingen gelden per 1 juli 2014.

Geen proeftijd In een contract van 6 maanden of korter mag je werkgever geen proeftijd meer opnemen.

Geen concurrentiebeding Per 1 juli 2014 mag er ook geen concurrentiebeding meer staan in een tijdelijk contract. Alleen als de werkgever een zogenaamd ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’ heeft. Wees hier dus alert op en vraag bij twijfel ons om advies.

Opzegtermijn bij een tijdelijk contract Per 1 juli 2014 moet je werkgever het je een maand van tevoren laten weten als hij je contract niet verlengt. Nu mag dat officieel nog op de dag voordat het contract eindigt. Let op: dit geldt niet voor contracten korter dan 6 maanden.

Periode tijdelijk contract korter Je mag nog maar maximaal 3 tijdelijke contracten krijgen in een periode van twee jaar. Dit was eerst drie jaar. Je werkgever moet je dus sneller een vast contract aanbieden als hij je in dienst wil houden. Om deze periode te doorbreken, moet je 6 maanden uit dienst bij het bedrijf. Voorheen was dat 3 maanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Dat gaat voor velen dus 3x 5 volle maanden en de zesde maand minus één dag worden en dan voor minimaal zes maanden opzouten als ze je überhaupt nog terug willen.

Leve de flex die geweldig gaat uitpakken voor werknemers , zeker tot 2025 is er nog een overschot aan personeel dus wie wordt er nu wijzer van deze aanpassingen?? :zegtniets:

Als de bonden niet zo geslapen hadden Dan was het niet gebeurd

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Opzegtermijn bij een tijdelijk contract Per 1 juli 2014 moet je werkgever het je een maand van tevoren laten weten als hij je contract niet verlengt. Nu mag dat officieel nog op de dag voordat het contract eindigt.

Dit is eerder een verslechtering, als je werkgever nu besluit je contract niet te verlengen is mijns inziens de motivatie om je in te zetten die laatste maand weg. Begrijpelijk maar zo kom je in een negatieve spiraal terecht waar je moeilijk meer uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nadeel is wel dat het merendeel van de chauffeurs er niet blij van word dus weing motivatie kan vinden om die maand uit te werken. Eigenlijk vind ik het teen goed idee en dan niet vanuit de werkgever gezien.

Als zo'n werknemer te horen krijgt dat hij over een maand weg mag zal hij geen stapj harder meer lopen dan strikt noodzakelijk is. Dit staat weer slecht op je beoordeling je van je (ex) werkgever meekrijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nadeel is wel dat het merendeel van de chauffeurs er niet blij van word dus weing motivatie kan vinden om die maand uit te werken. Eigenlijk vind ik het teen goed idee en dan niet vanuit de werkgever gezien.

Als zo'n werknemer te horen krijgt dat hij over een maand weg mag zal hij geen stapj harder meer lopen dan strikt noodzakelijk is. Dit staat weer slecht op je beoordeling je van je (ex) werkgever meekrijgt.

Dat kan,

maar wie weet zijn er ook die gewoon doorwerken zoals het hoort

zonder de kantjes eraf te lopen en zonder de boel te saboteren.

Niet elke werknemer is lui werkschuw tuig, ik denk zelfs dat die ver in de minderheid zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob
ben der wel mee eens dat een werkgever het een maand van te voren moet aangeven of die het contract verlengt of niet kun je ook gericht actie ondernemen, iemand op de laatste pas vertellen dat het contract niet verlengd word is zo smakeloos.

Inderdaad smakeloos en getuigt van een mentaliteit die als A-sociaal te boek staat, heb het zelf gehad jaren geleden en dat was ook in principe één dag voor het weekend, dus op een vrijdagavond kom je terug uit de UK lever even je papierwerk in en dergelijke komt'ie aan met een brief(je) nou lekker dan na het gelezen te hebben en om uitleg hoef je niet te vragen want dan komt er altijd een flutverhaal uit die smoe... monden, maar ik mocht de laatste week van de ie maand nog wel volmaken zei hij, goh wat een coulance!

Vandaar dat ik er helemaal niet mee zat dat het bedrijf ergens in 2011 failliet ging maar wel helaas veel gedupeerden achterliet, malafide bedrijf dus.

Nu was de crises nog wel niet aangebroken want binnen die week ander werk, maar leuk is anders hè.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat gaat voor velen dus 3x 5 volle maanden en de zesde maand minus één dag worden en dan voor minimaal zes maanden opzouten als ze je überhaupt nog terug willen.

Leve de flex die geweldig gaat uitpakken voor werknemers , zeker tot 2025 is er nog een overschot aan personeel dus wie wordt er nu wijzer van deze aanpassingen?? :zegtniets:

En ik zie de tekst nog voor me:"Vanaf 2015 chauffeurstekort!!!"

LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Dat kan,

maar wie weet zijn er ook die gewoon doorwerken zoals het hoort

zonder de kantjes eraf te lopen en zonder de boel te saboteren.

Niet elke werknemer is lui werkschuw tuig, ik denk zelfs dat die ver in de minderheid zijn.

Ik weet dat ik bij de minderheid hoor :D

Ik zou de eer aan mezelf houden en weg gaan denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Niet elke werknemer is lui werkschuw tuig, ik denk zelfs dat die ver in de minderheid zijn.

Tom zegt hier dat de meerderheid netjes door zou werken.

Ik zou de eer aan mezelf houden en weg gaan denk ik.

En dit is mijn reactie daarop.

Verkeerd gelezen ron:D:D:D (over die minderheid)

Dus wel goed gelezen volgens mij :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

In plaats van eerst eens af te wachten hoe de nieuwe regels uitpakken zien helaas maar niet onverwacht de werkgevers weer allerlei beren op de weg waarom het voor de chauffeurs nadelig uit gaat pakken, en hoewel zij aangeven dat het voor de werknemer slecht uit gaat pakken willen ze eigenlijk zeggen dat het voor hen zelf minder goed uit kan gaan pakken.

Volgens mij zijn het onterechte vooroordelen die werkgevers hebben van werknemers.

Einde van rechtswege betekent immers dat het arbeidscontract op een overeengekomen datum eindigt, ook zonder opzegging of aankondiging, dus waarom zou een werknemer dan niet meer gemotiveerd zij als hem een maand van te voren wordt verteld dat het contract niet verlengd gaat worden??

Juist bij een tijdelijk contract weet de werknemer precies wanneer het afloopt want hij heeft dat zelf zo met de werkgever afgesproken, en juist bij een vast contract kan een opzegging rouw op je dak vallen lijkt mij.

Ook het argument dat een werkgever je dan na 2 jaar in plaats van 3 jaar op de keien zet moet nog maar blijken, want een werkgever wil wel veel flexibiliteit maar veelvuldige wisselingen van personeel die hij dan voor 6 maanden moet ontslaan zal hij ook liever niet willen want de kans dat in die zes maanden het tijdelijk ontslagen personeel iets anders zal vinden is dan groot, hij is alleen uit op permanente tijdelijke contracten maar liefst wel met het zelfde bekende personeel.

Voor de werknemer kan er dus sneller zekerheid ontstaan en voor de werkgever wordt het veel onzekerder of het tijdelijk ontslagen en op zich goed functionerende personeel bij hem terug zal komen of dat hij weer op zoek moet naar nieuw personeel waarvan hij maar moet afwachten of het zal bevallen.

Dat er geen proeftijd mag staan in een contract van een half jaar of korter is ook in het voordeel van de werknemer en zal de werkgever niet weerhouden om personeel aan te nemen als hij dat nodig heeft lijkt mij

En het verbieden van een concurrentiebeding is voor de werknemer ook een goede zaak, want nu wordt het concurrentiebeding ten onrechte gebruikt/misbruikt om te voorkomen dat werknemers flexibel zijn en naar een andere werkgever over stappen.

Dus een werkgever die graag vrijheid blijheid wil mag zijn werknemer ook niet langer meer beknotten in zijn vrijheid.

Over het algemeen zijn de nieuwe regels dus een verbetering voor de werknemer en de werkgevers die het tijdelijke contract gebruiken op de manier waarvoor het bedoeld is zullen er geen nadeel van ondervinden lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dus net even mijn contract erbij gepakt wat ik 2 week gelee getekend heb.

Staat idd niets over proeftijd.

Dus ik kan niet zeggen...ik kom morgen niet meer?

Dus moet schriftelijk ontslag indienen wil ik over maand weg zijn.

Zat er aan te denken om vrijdag te kappen en dan 4 week op eigen kosten thuus zitten (vakantie)

Kan natuurlijk altijd nog ontslag op staande voet nemen.

Vast wel iemand die dit weet.

bewerkt door rubberduck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

de link werkt niet meer 

maar klopt het bericht ?

want bij mijn nieuwe werkgever (maandag beginnen) 

had het over 1 maand proeftijd

6 maanden contract

12 maanden contract

18 maanden contract 

 

en dan pas een vaste aanstelling

 

dit mag dus niet meer per 01-07-2014???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek

Ik zie het toch iets positiever.

Nu zijn er veel bedrijven waar al jaren hetzelfde personeel werkt, en waar ze allemaal om de drie jaar drie maanden in de ww zitten. Dit is precies wanneer het campagne vervoer is afgelopen, maar het asfalt seizoen nog niet is begonnen. Lekker voordelig voor zo'n bedrijf want je weet dat de goede mensen weer terug komen, terwijl je ze niet hoeft te betalen wanneer er weinig werk is.

In de nieuwe situatie kunnen ze de goede niet meer laten terugkomen wanneer het werk weer aantrekt, en zullen ze misschien eerder geneigd zijn om een vast contract te geven.

En toen werd je weer wakker.....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek

Inderdaad smakeloos en getuigt van een mentaliteit die als A-sociaal te boek staat, heb het zelf gehad jaren geleden en dat was ook in principe één dag voor het weekend, dus op een vrijdagavond kom je terug uit de UK lever even je papierwerk in en dergelijke komt'ie aan met een brief(je) nou lekker dan na het gelezen te hebben en om uitleg hoef je niet te vragen want dan komt er altijd een flutverhaal uit die smoe... monden, maar ik mocht de laatste week van de ie maand nog wel volmaken zei hij, goh wat een coulance!

Vandaar dat ik er helemaal niet mee zat dat het bedrijf ergens in 2011 failliet ging maar wel helaas veel gedupeerden achterliet, malafide bedrijf dus.

Nu was de crises nog wel niet aangebroken want binnen die week ander werk, maar leuk is anders hè.

Ach, ik ken een bedrijf (zal de naam niet noemen), maar die belde je op zaterdag morgen op, of je naar de zaak komen kon om je auto leeg te halen, wand die dag liep je contract af. Is herhaaldelijk gebeurd daar..... bewerkt door henk driehoek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden