[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tijdens vakantie een collega helpen


Roelofb

Vraag

  • Forumlid

Goedemorgen allen,

Ik lees al een tijdje mee met jullie en ik had een vraag voor mijn komende zomervakantie.

een oud-collega van mij rijd momenteel internationaal en mij is gevraagd of ik niet 1 of meerdere keren met hem mee wil gaan.

Nu kwam ook de vraag of ik komende zomervakantie niet 1-2 weken met hem mee wil en dan dubbelbemand te rijden.

nu is mijn vraag, ik rij zelf in de week nationaal en ongeveer 6-8 uren per dag voor mijn eigen baas.

mag ik in mijn vakantie met mijn collega mee en dan ook rijden of mag dit dan weer niet in verband met rij-rust tijden en heeft mijn eigen baas hier ook nog iets over te zeggen ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dat ligt er maar net aan wat in je arbeidsovereenkomst staat. In de meeste contracten zal staan dat je niet voor derden arbeid mag verrichten. Dat zal je in dat geval eigenlijk dus met je werkgever moeten overleggen (of gewoon de gok nemen dat er niets gebeurd natuurlijk :angel:).

En met de rij- en rusttijden heeft het in zoverre alleen maar te maken, dat je niet over je 90 rij-uren in de week komt en dat je wel je 'weekend' rust tussen je eigen werkzaamheden en die van het meerijden hebt.

Dan komt daarbij nog de vraag doe je het betaald of is het voor de 'fun'? Indien betaald moet je een loonverklaring invullen en daarbij aangeven dat je wilt dat de loonheffingskorting voor die periode niet wilt laten toepassen. Eerlijk gezegd denk ik dat het toch gewoon voor de LOL is en misschien wat handje contantje werk :D. Officieel moet je natuurlijk ook een verklaring van dienstbetrekking hebben.

Dus als alles officieel moet komt er nog van alles bij te kijken. Maar als je het wat lijkt, gewoon gaan met die :banaan:.

Ben je alleen maar passagier, zonder mee te rijden, dan geldt bovenstaande natuurlijk niet.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

In 2012 heb ik in de maand december oud verlof opgemaakt, en had toen ook de bedoeling om wat bij te beunen via een uitzendburo. Uiteindelijk werden dit twee dagen, maar dat terzijde.

Wat ik daarvan wel heb geleerd: je hebt schriftelijk toestemming nodig van je eerste werkgever, dit i.v.m. diverse verzekeringen. Zeer zeker wanneer je ziek wordt (lees: bij je kameraad uit de auto valt en 'n been breekt) heb je een probleem met je inkomen. Heb je toestemming dan zal je via de eerste werkgever uitbetaald worden; heb je geen toestemming of zelfs maar overleg gevoerd kon dat wel eens raar uitpakken...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

je geeft al aan dat je vriend met een digitale pas rijd.

let dan op wat je doet.

bv je rijd met je vriend mee maar er komen onderweg problemen en je bent niet op tijd terug om weer bij je eerste werkgever moet beginnen.

je een keer een rit hebt en deze gaat niet goed en je overschrijf een keer je rij en rusttijden.

deze blijft dan 28 dagen staan,je gaat voor een ander rijden en je krijg controle wie gaat dit dan betalen.

ik zelf zit in de prepensioen en krijg van diverse het verzoek om een ritje te maken.

ik heb het er met mijn werkgever waar ik nog wel eens een ritje voor doen.

hij stelde dat hij geen verantwoording nam als ik aangehouden word.

dat hij dan geen enkele boete meer betaald omdat het dan te veel kost om het uit te zoeken wanneer deze overtreding is begaan,

ook stelde hij als ik door omstandig heden stil gezet word dat hij dan op mijn kosten een andere chauffeur stuurt op mijn kosten.

dus het kost mij als het misloopt meer geld als dat het opbrengt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat ligt er maar net aan wat in je arbeidsovereenkomst staat. In de meeste contracten zal staan dat je niet voor derden arbeid mag verrichten. Dat zal je in dat geval eigenlijk dus met je werkgever moeten overleggen (of gewoon de gok nemen dat er niets gebeurd natuurlijk :angel:).

Als je onder de CAO voor beroepsgoederenvervoer valt mag het zelfs niet eens zonder toestemming van je eerste werkgever.


  1. Het is de werknemer niet toegestaan nevenwerkzaamheden te verrichten behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever. Onder neven-werkzaamheden worden mede verstaan:
    • het bekleden van een betaalde of onbetaalde functie anders dan in dienst van de werkgever;
    • het uitoefenen van enig beroep of bedrijf dan wel het drijven van handel;
    • het ontwerpen, het leiden, het uitvoeren van en houden van toezicht op ander werk dan dat van de werkgever.

[*]Werkgever zal zijn toestemming verlenen indien de nevenwerkzaamheden werknemer niet belemmeren in een goede uitoefening van zijn functie, het belang van de onderneming daardoor niet wordt geschaad alsmede er door de combinatie van neven- en hoofdwerkzaamheden geen strijd ontstaat met de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen (ondermeer Arbeidstijdenbesluit Vervoer).

Bron: CAO online TLN Verplichtingen van de werknemer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Om te mogen rijden zal je inderdaad de hele molen door moeten. Toestemming vragen aan de normale werkgever, oproepcontractje bij de eigenrijder, etc. De oplossing van "collegiale inleen" via je normale werkgever zal waarschijnlijk niet eenvoudiger zijn.

Ik heb destijds m'n normale werkgever toestemming gevraagd om in weekenden en vakanties wat op de vrachtwagen te rijden. Normaalgesproken is dat bij Appel. Maar ik vind niet dat ik speciaal toestemming hoef te vragen, mocht dat eens een keertje bij een andere transporteur zijn. We hebben het nooit expliciet beperkt tot Appel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon doen. Regels zijn er om te overtreden, of wil je later zeggen, "Kijk, ik was altijd heel braaf, en zie, heb niks mee gemaakt in m'n leven".

En als je een been breekt, dan kun je nog langer met je maat mee rijden, je moet altijd de positieve kant van dingen willen zien.

Geniet van het leven, vertel niemand wat te doen, en laat niemand jouw vertellen wat je wel en niet mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Mijn vriend is eigen rijder, dus ben niet in loondienst. (betaling voor mij is meer ervaring internationaal opdoen ;) )

Maak niet uit.

JIJ bent in dit geval niet in loondienst van de transporteur.....

Lees de regels eens wie er mag rijden (ATB-RTW).

Begrijp mij niet verkeerd, het MAG niet. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tijdens je vakantie ga je rijden.

Dus na je vakantie klopt je verlofbrief niet die je dan bij je hebt.

Dit moet je doorgeven aan je huidige werkgever zodat hij je vakantiebrief kan aanpassen.

Gaat je vriend adr rijden. Dan mag je als passagier niet eens mee.

Tenzij jezelf een adr diploma hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je bent niet in dienstbetrekking dus formeel mag het niet, maar dat is zeker in het buitenland geen groot probleem.

Maar vakantie-uren zijn in de wet gelijkgesteld aan arbeidsuren ( het is immers werktijd die je wel betaald krijgt maar waarin je niet werkt)

Voor de arbeidstijdenwet werk je dus al een volledige week en dan komt de werktijd bij je kennis er nog bij zodat je totale werktijd veel te lang zal worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Topic titel dekt niet helemaal de lading.. maar de inhoud erna komt wel in de buurt bij mijn vraag/dilemma.. vind ik.

 

Stel, ik wil eens kijken of ergens anders het gras werkelijk wat groener is... (sneller groeit) :D en daartoe graag een dagje meerijdt..

 

Als ik erover nadenk.. kan dat (formeel) helemaal niet of erg moeizaam.. zeker als je e.e.a nog even voor je wilt houden m.b.t. het gazon modderpoel waarop je nu vertoeft. zeg maar;)

 

Meerijden in je eigen tijd = vrije dag opnemen.. > maar in zekere zin ook  'betaald' lees ik hier. 

Meerijden, passend binnen een blok van 24 uur en in je eigen tijd: Zou kunnen, indien de diensttijden 2x een uur of 6 zijn, zeg maar.. .. maar dan.. pas in de 2e gleuf.. ergens komt dan toch uit dat er voor de werkgever (huidig) een vreemd kenteken naar voren komt tijdens het uitlezen.. Dat kan (vervelende) vragen oproepen.. toch?

 

Pas d'r maar niet in doen en de 'gok' nemen?

 

Kortom, heeft iemand hier ervaring mee  / hoe is dit opgelost?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Meerijden als passagier, niet zelf gaan rijden. Om te kijken of het gras groener is hoef je niet per se te gaan RIJDEN, dat rijden is namelijk overal gelijk (een DAF rijdt hetzelfde als je dat voor Sent Wannige doet of voor DGO :D )

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
3 uur geleden zei andremast:

Pas er niet in doen ,alszijnde normale passagier.
Geen slapende honden wakker makenemoji6.png

 

We moeten er zoiezo een vermelding van maken ....ff de gegevens van passagier op een A4tje invullen en toestemming krijgen.....heeft ook iets met verzekeringstechnisch te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Digipas en RBW thuis laten en enkel paspoort meenemen....

Kunnen jullie ook niet in de verleiding komen en eventuele ambtenaren niets gaan vermoeden...

 

 

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
11 uur geleden zei *Ger*:

 

Pas er niet indoen, heel leuk zolang er niets gebeurt,

dus als je de pas er niet in doet hoeft je ook niet naar een verzekering te vragen :D

 

 

Klopt niet helemaal. Weet je dat passagiers in een vrachtwagen niet automatisch zijn mee verzekerd!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat hangt er dus vanaf hoe je werkgever het voertuig heeft verzekerd.

 

bij ons waren bij(mee)rijders ook nooit meeverzekerd. Maar het gebeurt vrijwel dagelijks dat een klant mee reist naar een losplaats. Na vragen van ons hier over zijn ze daar opkantoor eens achter aan gegaan.

 

Voor 2 euro per maand, per voertuig, zijn nu alle extra inzittenden (ook al zijn het lifters) volledig meeverzekerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden