[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

schakelen


rotaruud

Vraag

  • Forumlid

Geachte Forumgebruikers ,

Ik heb zaterdag een sollicitatie gesprek en mag dan een stukje gaan proefrijden.

Nu gaat dat gebeuren met een schakelauto , geen automaat dus.

Wat is nu de beste manier van schakelen , ik weet je begint in laag 1 of 2

maar wanneer kun je dan het beste naar hoog schakelen?

Met lessen begon ik in 2 laag naar 3 laag en dan naar hoog.

Maar als je nou geladen ben wat is dan de beste manier van opschakelen.

en als je leeg bent , schakel je dan anders op?

Nou heeft deze auto ook een kraan achter de cabine , kan iemand mij vertellen hoe dat werkt ? :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Hier valt, zonder de wagen te kennen en het te vervoeren gewicht, niets over te zeggen!

En die kraan, moet je tegenwoordig niet een hijsbewijs hebben voordat je ermee aan de gang mag?

Dat zou best wel eens kunnen dat je daar een hijsbewijs voor moet hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als ik nu opeens weer met 16 versnellingen met een splitter en hoge en lage groep zou moeten rijden, mag ik wel even wat bijlessen nemen voor ik begin. ;) Ook in m'n personenauto hoef ik niet zelf te schakelen.

Ik heb nog wel een paar keer met een schakelbak gereden, in de eerste minuten als je moet stoppen vergeet je de koppeling, maar de rem is dan gelukkig sterker dan de motor. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hier valt, zonder de wagen te kennen en het te vervoeren gewicht, niets over te zeggen!

Dit dus. Iedere versnellingsbak is anders en welke versnellingen je gebruikt is in belangrijke mate afhankelijk van je totale gewicht en ook wel van je vermogen.

Voorbeeldje, DAF XF 460 pk, 16 versnellingen, 40 ton:

2L (1H bij helling) - 3H - 4H - 5H - 6L - 6H - 7L - 7H - 8L - 8H.

Over het algemeen kun je bij hogere gewichten beter wat minder versnellingen overslaan, berg op niets overslaan. Op een vlakke weg zo veel mogelijk in het groene toerengebied proberen te blijven, dan zit je meestal wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als ik nu opeens weer met 16 versnellingen met een splitter en hoge en lage groep zou moeten rijden, mag ik wel even wat bijlessen nemen voor ik begin. ;) Ook in m'n personenauto hoef ik niet zelf te schakelen.

Ik heb nog wel een paar keer met een schakelbak gereden, in de eerste minuten als je moet stoppen vergeet je de koppeling, maar de rem is dan gelukkig sterker dan de motor. :D

Echt joh? Denk je? Ik heb het idee dat het toch wel vrij makkelijk op te pakken is. (maar kan aan mij liggen) ik rij nu ook al een aantal jaar (half) automaat, maar nog steeds ben ik soms naar die pook (die er niet zit) aan het graaien. Zou je het zo makkelijk verleren denk je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dit dus. Iedere versnellingsbak is anders en welke versnellingen je gebruikt is in belangrijke mate afhankelijk van je totale gewicht en ook wel van je vermogen.

Voorbeeldje, DAF XF 460 pk, 16 versnellingen, 40 ton:

2L (1H bij helling) - 3H - 4H - 5H - 6L - 6H - 7L - 7H - 8L - 8H.

Over het algemeen kun je bij hogere gewichten beter wat minder versnellingen overslaan, berg op niets overslaan. Op een vlakke weg zo veel mogelijk in het groene toerengebied proberen te blijven, dan zit je meestal wel goed.

Zowel DAF XF105.460 als Iveco Stralis 420 geladen 2L 4L 5L 6L 7L 7H 8L 8H. Zelfs met een 95XF 380 bij 54 ton treingewicht redde ik dat. Leeg begin ik in 3H 5H 6H 7H 8L 8H.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

easyrider, ik zit rij zo af en toe nog met een schakel hoor.

Ik zou al vast maat gaan nadenken hoe dat moet voor het geval er zomaar 1 bij jullie staat ;).

Als je geladen bent in een niet te hoge versnelling beginnen. Vinden ze meestal niet zo fijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar mijn uitdraai van mijn rijstijl met de schakelwagen van vorige week.

Zal vast niet zo netjes zijn al met een automaat. Zeker wat toeren betreft ben ik toch een beetje ouderwets :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Leeg begin ik in 3H 5H 6H 7H 8L 8H.

Bij vertrek in een hogere versnelling dan 2H begint bij mij het dashboard tegen te sputteren. Ben wel eens per ongeluk in 4L weggereden, gaat op zich wel. Maar ik denk niet dat het goed voor de koppeling is als je dat regelmatig doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dit is toch geen serieuze vraag zeker?? "In welke versnelling moet ik wegrijden?"...

Rob, we hebben hier niet alleen professionals op 't forum.

Ik heb weleens geleerd, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Al vraag ik me ook wel af, of de topicstarter een beetje opgelet heeft bij 't halen van 't chauffeursdiploma:nee:.

Toen ik net begon, wachtte ik ook altijd een geschikte gelegenheid af om 'domme' vragen te stellen. Soms is het net het moment niet.

Maar hier op 't forum kan het altijd:ok:.

Heb trouwens ook genoeg discussies tussen 'ervaren' chauffeurs gehoord, over in welke versnelling ze altijd wegtrokken.

Of die chauffeur met 40 jaar ervaring die liep te schelden en te tieren op z'n klotetrailer dat die zo stuiterde... Had tie van Turkije tot Hongarije met de luchtvering omlaag geredenLOL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bij vertrek in een hogere versnelling dan 2H begint bij mij het dashboard tegen te sputteren.
Rustig oplaten komen en zodra die rolt kun je gasgeven, jankt die zoemer op het dashbord ook niet

Welke zoemer is dat?

Rijd zelf met een automaat, en het is pas een keer voorgekomen in acht jaar dat ik een melding in het dashboard kreeg 'koppeling overbelast', dat was toen ik me vast had gereden in de sneeuw en tegen beter weten in eruit probeerde te jutteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik lees dat sommige het ook niet meer precies weten of denken het gevoel kwijt te zijn. En dat zijn pro ,s dus z,n rare vraag lijkt het me niet. Maar er zijn altijd mensen die denken dat ze alles weten. Gelukkig zijn er heel veel chauffeurs die er wel gewoon antwoord opgeven zonder een ander af te zeiken. En de vraag was niet eens " in welke versnelling moet ik wegrijden,,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Welke zoemer is dat?

Rijd zelf met een automaat, en het is pas een keer voorgekomen in acht jaar dat ik een melding in het dashboard kreeg 'koppeling overbelast', dat was toen ik me vast had gereden in de sneeuw en tegen beter weten in eruit probeerde te jutteren.

Is een beveiliging ingebouwd bij een handgeschakelde zodat je de bak/koppeling niet overbelast. Je kan dan zelfs het gaspedaal intrappen maar het toerental gaat niet omhoog, pas als de wagen rolt kun je gasgeven. Is bij de laatste series CF en XF zo ingebouwd, is uit te schakelen, kapitein haak weet hoe:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden