Spring naar bijdragen
Pierre

Dutch Marines Rowing Challenge 2015

Recommended Posts

Gast fleur

Pierre, vriend, petje af !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar als je nog één keer de 'Geus' durft te bezoedelen met het 'snuifffff, mariniers corps wapen' hebben wij in de toekomst een probleem !

LOL   nou bijna dan !

De 'Geus" is een dek hengst ding, en jullie trappen er in  :confused:

Djunogges, straks gaan jullie me vertellen dat jullie van haring houden  :mad:

Uhh, wat was die www.zieikjenogges.nl site ook al weer ??      :p

Da'k gewapend met een heule grote dosis positieve gedachtes, en m'n camera  ;)  ook efkes kom keikuh    :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

"3e Nyenrode Business Regatta"

En de teams van de "Dutch Marines Rowing Challenge" denderden maar door. Van het ene in het andere evenement, van Noord tot Zuid en van Oost tot West.
Naast de verschillende trainingen die her en der plaatsvonden in het land was DMRC ook weer vertegenwoordigd bij twee races die op de wedstrijdkalender van de Nederlandse Federatie Sloeproeien: de "17e Roeisloepenrace Grou" van 20 km. en de "3e Nyenrode Business Regatta" van 45 km.

Die laatste leek me wel een uitdaging en zo werd gisteren door ons deze estafette door twee teams van ons geroeid, samen met nog iets van 7 burger-teams als ik me goed heb geïnformeerd, waaronder leerlingen van de Hoge Zeevaartschool Amsterdam, een team van de Nyenrode Universiteit en nog wat anderen.
Het was een estafette-race van 45 km lang die voerde vanaf het Nemo-gebouw in Amsterdam, via de IJhaven en het IJmeer naar Muiden, Weesp, Nigtevecht en zo eindigde bij de Business Universiteit Nyenrode in Breukelen. Deze 45 km's vonden plaats in 4 verschillende etappes waarbij de langste zo'n 18 km was en er tijdens die stops gewisseld werd van teams.
Behalve onze teams van DMRC, wij hadden het genoegen om zonder wissel de volle 45 km. uit te roeien van Amsterdam tot Breukelen...

Een dag met veel, heel veel regen, volle tegenwind en sloepen die totaal niet geschikt waren voor een race als deze met dit soort afstanden maakten dat het werkelijk een dag keihard bikkelen en afzien werd, maar waar we de klus toch klaarden en we maar liefst zo'n 9 uur aan één stuk roeiden met een totale pauze van een goed half uur over de gehele dag!!
Een dag die niemand zal vergeten....

post-427-0-86778600-1399806563_thumb.jpg

Dit is één van de beruchte sloepen, een WR-1 sloep, Fleur kent ze misschien nog wel... :D
Oude, zware en lompe sloepen zonder voetbankjes, geen goede dol om de riem in te leggen, geen leertjes om de overigens versleten en kromme riemen die zorgen dat hij goed blijft liggen en gewoon kale houten banken zonder zitkussens. Een onthaakmatje voor het vissen wat ik bij heb, een stuk schuimrubber of een schapevacht biedt enig soelaas, maar het is nog steeds geen kussen.
En daar kun je het dan mee doen, 45 km en 9 uur lang.... :rolleyes:

Maar afijn, we hebben geen verders geen keus, met de bus worden we van Nyenrode in Breukelen naar MKAD Amsterdam, of wel de Marine kazerne gebracht, van waaruit de start zal plaatsvinden. Hier zat -of zit- het Marine Keurings en Selectie centrum, aan de Kattenburgerstraat 7 en hier zette ik in '91 mijn allereerste stap in 'de wereld die Marine heet', een stap die bepalend is geweest voor de rest van mijn leven en waar ik na 23 jaar nog steeds de vruchten van pluk.
En zo ook weer vandaag, na dik 20 jaar heeft het aan kameraadschap en de verbondenheid als mariniers onder elkaar niets ingeboet, en stappen we als 40'ers en 50'ers gewoon weer met z'n allen in een roeiboot, op naar een nieuw avontuur waarvan niemand weet wat het brengen zal, maar waar op voorhand het vermoeden heerst dat het met deze sloepen moeilijk roeien word...

post-427-0-43941200-1399806564_thumb.jpg post-427-0-42252800-1399808074_thumb.jpg

Rond 9 uur vind de start plaats en begint de tocht vanaf het Oosterdok in Amsterdam, via de IJhaven en het IJmeer naar de eerste stop in de Koninklijke Jachthaven van Muiden. De weerman heeft zijn werk goed gedaan, zijn voorspellingen komen uit en amper de eerste meters op het water begint het zijn best te regenen.

post-427-0-04803900-1399809018_thumb.jpg post-427-0-57426000-1399809017_thumb.jpg

Eenmaal de sluizen door op het IJmeer geselen de keiharde wind en regen de roeiteams. Dit is afzien, maar voelt toch vertrouwd op een bepaalde manier.
Net zoals vroeger -waar je met een peloton mariniers door het drijfnatte Schotse Hoogland liep en 24 uur regen op je dak had, zo kijken ook nu alle koppen één kant uit, diep in gedachten verzonken en geconcentreerd met de gedachte: het is effe zwaar kut, maar het houd vanzelf op en aan alles komt een eind...

post-427-0-21571300-1399809121_thumb.jpg post-427-0-80293000-1399809121_thumb.jpg

En zo komt ook de eerste stop in zicht, het Muiderslot met daarbij de haven van Muiden....

De eerste etappe zit erop, een vrij pittige over het IJmeer. Nog 3 etappes over de Vecht en we zijn er, maar voor het zover is zal er nog een flink stuk groeid moeten worden. Waar bij enkele andere teams de bemanning is gewisseld en een paar gastroeiers bij ons zijn ingestapt, zo gaan we verder richting Weesp.verademing, effe de ruimte en fatsoenlijk materiaal.

Eventje de sluis weer binnen in Muiden...

post-427-0-74911700-1399810105_thumb.jpg post-427-0-88161900-1399810106_thumb.jpg

....En zo weer verder naar Nigtevecht, waar ons een anderhalf durende pauze is beloofd en waar onze burgers en gasten even de gelegenheid hebben  'te netwerken en social talking', want hoe dan ook: het is allemaal nogal decadent, de kringen waarin wij heden verkeren :D...

post-427-0-94781700-1399810463_thumb.jpg post-427-0-83575000-1399810464_thumb.jpg

post-427-0-32390800-1399810464_thumb.jpg post-427-0-56404400-1399810463_thumb.jpg

Geteisterd door de weergoden en doorweekt van het nat begint de tocht langzaam zijn tol te eisen. Een tussenstop met lunch is dan ook meer dan welkom, maar veel tijd is ons niet gegund. Van die beloofde anderhalf uur komt echter weinig van, we komen zowat als laatste binnen vanwege sloepen die niet vooruit te branden zijn, en ons word verzocht om als eersten weer te vertrekken. Effe snel een broodje naar binnen schuiven, snel wat zaken herstellen en direct de schuitjes weer in en gas erop!

post-427-0-16960700-1399810543_thumb.jpg post-427-0-03349600-1399810545_thumb.jpg

Waar de andere teams voor de tweede keer gewisseld worden gaan onze teams in dezelfde samenstelling verder. Enkele teamleden wisselen van plaats omdat de eerste uitvallers zich aandienen en vanwege rug- en polsklachten of ander ongemak niet verder kunnen. Niets menselijks is ons vreemd, leeftijd of andere oorzaken, maar vooral een zeer oncomfortabele zithouding in deze sloep is debet aan dit soort klachten. Ook het weer waardoor iedereen er week en verkleumd bijstaat als een verzopen kat draagt er natuurlijk aan bij en zorgen voor wat irritaties, maar we hebben uiteraard vaker met dit bijltje gehakt in het verleden...

Dus kin omhoog en borst vooruit, eet en drink wat en gewoon weer voorwaarts! De man op slag- 1e man in de boot die het tempo aangeeft-  heeft besloten een andere plaats te nemen en ik neem zijn plaats in.

Op naar de 3e etappe en laatste stop in Vreeland!!

post-427-0-01768300-1399811878_thumb.jpg post-427-0-76162900-1399811906_thumb.jpg

post-427-0-37571200-1399812088_thumb.jpg post-427-0-82434900-1399812088_thumb.jpg

Onderweg op de Vecht vergaapt eenieder -ondanks de vermoeidheid- aan de pracht en praal die gebouwd is zo vlak langs de Vecht. Een schitterende omgeving met kastelen van huizen, en wat iedereen in de boot op zijn beurt weer op de meest vreemde gedachten en ideeën over dure huizen, mooie auto's en vrouwelijk schoon brengt en deze in de groep gooit. Hilariteit alom natuurlijk en een teken dat we het laatste stukje van de 45 km nog best aankunnen....

Zo eindigt ook weer de 3e etappe en maken we ons op de 4e en de laatste, maar krijgen amper tijd want slechts na een paar minuten al word het startsein alweer gegeven. Opnieuw neem ik plaats als slagroeier, maar eigenlijk tegen beter weten in. Een irritatie aan mijn ellebooggewricht waar ik eerder al last van had begint op te spelen maar er rest me weinig keus.
Tijdens de trainingen is het voelbaar en met een uurtje of twee is het best uit te houden. Vandaag zijn we al zo'n 7 uur onderweg en zal het bijten worden dat laatste stuk. Maar halen doe ik het heb ik me voorgenomen, al is het op mijn tandvlees...

post-427-0-61074500-1399813316_thumb.jpg post-427-0-09300800-1399813331_thumb.jpg

post-427-0-11843500-1399813316_thumb.jpg post-427-0-09511300-1399813317_thumb.jpg

Uiteindelijk varen we de bordjes van Nieuwersluis voorbij en komt langzaam het Kasteel Nyenrode in zicht. Mijn elleboog noodzaakt me om de riem te laten rusten, maar ondanks de adviezen van enkele teamleden om te stoppen pak ik telkens de draad -of zogezegd de riem- weer op en roei mee zover tot ik niet meer verder kan. Nog twee anderen hebben last van hun polsen, het laatste stuk trekken we nog even alles uit de kast en zo lopen we uiteindelijk na bijna 9 uur en 45 km. Breukelen binnen. Hoe toevallig steekt -na een dag vol harde wind en slagregens- de zon ook de kop weer op en lacht ons toe met zijn warme zonnestralen. Wat een speciaal einde en een heerlijk gevoel, net of het zo hoort te zijn.

Het roeien is ten einde, maar het feest nog niet begonnen! Eerst even soppen en omkleden waarna de prijsuitreiking met bier en BBQ zal plaatsvinden in het voormalig Koetshuis van het Kasteel.
Nog even een toespraak/ presentatie door één van de leden van DMRC over wie wij zijn en wat we doen, en waar veel mensen weer van onder de indruk waren en daarna zoals bij iedere wedstrijd een feestje!!

Met een dag als deze en een estafette-roeitocht van 45 km op mijn conto kan ik terugkijken op een geslaagd evenement. Wat een dag....onvergetelijk!

post-427-0-29810100-1399814205_thumb.jpg post-427-0-64454100-1399814230_thumb.jpg

post-427-0-18276100-1399814207_thumb.jpg post-427-0-09001100-1399814231_thumb.jpg

Sommige mensen, familie, vrienden maar ook de collega's en forumleden onderweg vragen me wel eens hoe het komt dat ik opeens zo bevangen ben door dat roeien.
Laat ik op de eerste plaats zeggen dat ik met roeien niks heb. Toen niet, nu nog niet.

Echter het samenzijn met mijn ouwe baksmaten waarmee ik heb gediend bij het Korps Mariniers, waaronder ook veel oud-collega's waar ik mee diende op uitzendingen naar Cambodja en Bosnië maken dat ik eindelijk na al die het gevoel weer heb gevonden waar ik -misschien onbewust- al die tijd naar heb gezocht.

Dat 'gevoel' wat ik teruggevonden heb is niet te beschrijven en heeft ervoor gezorgd dat er een keerpunt is gekomen in mijn leven, weliswaar in iets nikszeggend als "roeien in een bootje" met DMRC maar dat is eigenlijk slechts bijzaak.

Het doel van de Stichting Dutch Marines en de daaraan gelinkte DMRC vind ik echter van een nobel karakter en ben dan ook trots deel uit te mogen maken van die club.

Buiten de club ook gepaste trots voor mezelf hoe ik in nog geen half jaar tijd mezelf weer heb weten op te werken wat ik tot voor die tijd niet voor mogelijk had gehouden. Mijn gewicht weer op een acceptabel niveau en conditie zoals ik die de laatste 15 jaar niet gehad heb.
Ik doe en laat er veel voor, het roeien en de overtocht naar Londom in 2015 is iets wat ik écht zelf wil. Het team, de teamspirit van DMRC helpt zoals eerder gezegd ontzettend veel bij maar het is ook iets wat je nog steeds zelf moet doen.
De laatste maanden ondervond ik dat best wat mensen onder de indruk waren hoe ik met mijn 'dingetje' bezig was, en hoe ik fysiek vorderingen maakte. Ik hoop dan ook dat ik mensen heb kunnen motiveren om ook de knop om te zetten en zichzelf ertoe zetten om te doen wat ze al lang van plan waren om te gaan doen maar nooit de energie of de tijd ertoe vonden.
Kom op...iedereen kan het!! :ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blauwehap... Die sla ik altijd over, bah bah :p

Tegenwoordig wel met die cateringservice in kantine`s, maar vroeger in de marineoploop kantine en aan boord van toen nog Hare majesteits schepen was het smikkelen en smullen. Nee heb niet in dienst gezeten, maar me pa wel (was geen Tor) Later ook weer beroepsmatig met en voor de Rijkswerf in Den Helder gewerkt.

Pierre kom je nog richting Den Helder met die sloep ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pierre kom je nog richting Den Helder met die sloep ?

Als je met 'die sloep' de WR-1 van gisteren bedoeld kan ik je met gerust hart zeggen: nee! :D 

Na gisteren was iedereen het erover eens dat we daar niet meer mee op pad gaan, tenminste niet met dat soort wedstrijden.

Verders weet ik eigenlijk zo niet of er door DMRC nog ergens geroeid word in de buurt van Den Helder, voor zover ik op de kalender kan kijken van de Nederlandse Sloeproei Federatie denk ik van niet. (klik>>>)

Voorlopig ben ik volgende week zaterdag weer druk met de eerste training die er werkelijk toe doet.

Dan gaan we op volle zee van IJmuiden naar Scheveningen met de sloep en zal er geroeid worden door 3 teams -1 uur op 2 uur af- op volle zee, maar zal er vooral getraind worden op het embarkeren en debarkeren van het verzorgingsschip wat met ons meevaart.

M.a.w. het in -en uitstappen van de sloep via de touwladder van en naar het verzorgingsschip Johanna Louisa, een oud reddingsboot van de KNRM die met ons meevaart.

Daarna even een weekje niks, op misschien een training na en in het weekend van 30 mei hoop ik met een delegatie deel te nemen aan de 'Ocean to City Race' in Cork, Ierland.

In eerste instantie stond de HT-race van Harlingen naar Terschelling op het programma, maar dit buitenkansje naar Ierland kon ik niet aan m'n neus voorbij laten gaan en heeft de HT plaats moeten maken voor Ierland.

Een druk programma tot aan het eind van deze maand alweer.......en het seizoen is nog maar goed en wel begonnen... :D;)

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pierre wou dat ik zo een vriendengroep had,petje af voor je.. Heb vroeger best serieus aan motocross gedaan,vanaf mn 6e.. tot mn 20e. Zat in mn jeugd elk weekend in Brabant,tijd van mn leven gehad,bij de NMB en later de KNMV... Ben Later met mn zwager in Belgie gaan rijden,kreeg je ook prijzen geld,kon je een leuk bedragje bij elkaar rijden in een seizoen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja Arjan, ik heb me er lang van afgesloten, had slechts met een paar heel goeie maten wekelijks contact, ook na 20 jaar en voor de rest geloofde ik het allemaal wel. Sommige maten die wél nog lid waren van bijvoorbeeld het COM (Contact Oud Mariniers) vroegen me vaak mee, maar ik vond dan dat zij z.g. het verleden niet los konden laten en 'al dat gedoe' niet aan mij was besteed. Misschien dat ik me er voor afsloot, ik weet het niet

Na een reünie van 2 jaar geleden waar ik naar toe ben geweest en veel kameraden ontmoette waar ik 6 maanden mee in Cambodja heb gezeten, besefte ik dat dat z.g. 'Korpsgevoel' toch veel dieper zat dan ik eigenlijk van mezelf dacht.

Hetgeen wat de groep zo bind is dat bijna iedereen hetzelfde heeft meegemaakt en over de mooie en maar ook minder mooie dingen kan meepraten uit eigen ervaring en men in bepaalde gevallen ook steun of hulp kan bieden aan elkaar. Bedenk dat er veel actief dienende militairen en veteranen rondlopen die een ontzettend zware rugzak met bagage meedragen -om het zo even uit te drukken- maar waar de meeste mensen geen weet van hebben, ook niet uit hun eigen familie- en kenissenkring.

Iedereen van ons als mariniers zit op één lijn en alleen wij begrijpen elkaar zoals niemand anders kan, en dat schept een band.
Sinds die Cambodja-reünie ben ik meer betrokken geraakt bij allerlei activiteiten en het is uiteindelijk geworden tot wat het nu is: ik zit ieder weekend met nog een hoop van die lui in een roeiboot... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé Pierre!

Ik volg je topic met belangstelling, petje af voor je!

Toevallig heb ik zelf ook onlangs besloten om iets te gaan doen, wat ik al lang wilde, en wat er nooit van gekomen is, namelijk de Vierdaagse van Nijmegen lopen. Dit jaar gaat het beure!

En over toeval gesproken:

Dat stukkie wat jij geroeid hebt naar Breukelen, heb ik toevallig afgelopen donderdag gelopen, grotendeels hetzelfde dan en in omgekeerde volgorde.

Van mijn woonplaats naar Maarssen, dan langs de Vecht, langs Nyenrode (de overkant) en dan naar Weesp. Ook 45 km. Een mooi stukkie Nederland. En toen met de trein weer terug naar huis.

En dat was ook zo'n mooie wind- en regendag maar wel met de wind mee.

Net voor Weesp zelfs nog ff aan je gedacht, toen er ook zo'n sloep met een stel van die gekken langsvoer in de schemer in de stromende regen :D  :ja: . Niet wetende dat jij er twee dagen later zou roeien! (anders had ik ff gewacht :nee: ).

Trouwens wel een beetje kapsonesvolk hé, daar op Nyenrode, vind je niet?

Ok, Pierre, ook al heb ik je volgens mij nooit ontmoet, ik leef met je mee! Zet hem op!

bewerkt door JP eastway

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je JP, altijd fijn zulke bemoedigende reacties en uiteraard goed voor de motivatie, uiteindelijk doen we het daar ook een beetje voor natuurlijk.

Inderdaad wat je zegt, een mooi stukje Nederland zo langs de Vecht. De kapitale vila's en monumentale panden die ik daar gezien heb, niet te bevatten gewoon. Daar zit wat geld zeg maar...
En dan Nyenrode...tsja alleen de naam zegt al genoeg hé. Nyenrode staat synoniem voor alles wat chique is en decadent en in hogere kringen vertoefd en dan krijg je dus automatisch een bepaald soort volk wat daar rondloopt.
Maar het blijft toch leuk om daar als doodgewone sterveling een keer op zo'n kasteel rond te huppelen en binnen te kijken waar je anders waarschijnlijk niet gauw meer zult komen. ;):D

Wat betreft de laatste ontwikkelingen: vanochtend al bevestiging gehad van de organisatie dat mijn deelname aan de 'Ocean to City Race' in Cork, Ierland op zaterdag 31 mei definitief vaststaat... :ok:

http://www.oceantocity.com/index.php/otc-topmenu-about-2/about-the-race
http://www.sloeproeien.info/news/ocean-to-city-race-cork-ierland/

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast fleur

Dank je JP, altijd fijn zulke bemoedigende reacties en uiteraard goed voor de motivatie, uiteindelijk doen we het daar ook een beetje voor natuurlijk.

Inderdaad wat je zegt, een mooi stukje Nederland zo langs de Vecht. De kapitale vila's en monumentale panden die ik daar gezien heb, niet te bevatten gewoon. Daar zit wat geld zeg maar...

En dan Nyenrode...tsja alleen de naam zegt al genoeg hé. Nyenrode staat synoniem voor alles wat chique is en decadent en in hogere kringen vertoefd en dan krijg je dus automatisch een bepaald soort volk wat daar rondloopt.

Maar het blijft toch leuk om daar als doodgewone sterveling een keer op zo'n kasteel rond te huppelen en binnen te kijken waar je anders waarschijnlijk niet gauw meer zult komen. ;):D

Wat betreft de laatste ontwikkelingen: vanochtend al bevestiging gehad van de organisatie dat mijn deelname aan de 'Ocean to City Race' in Cork, Ierland op zaterdag 31 mei definitief vaststaat... :ok:

http://www.oceantocity.com/index.php/otc-topmenu-about-2/about-the-race

http://www.sloeproeien.info/news/ocean-to-city-race-cork-ierland/

Zet hem op ktijger !!

Respect man   :ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast fleur

Mariniers zijn best leuk. Je komt ze alleen te weinig tegen.

:zegtniets:

LOL

"fleur??"

"ja"

"hier krijg je gelazer mee"

"ja enne, zolang die gast blaren heeft ben ik niet bang !!!!!!!!!!!!!!!"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

"IJmuiden - Scheveningen training 52 km."

En weer even een update van het roeifront, voorlopig de laatste voor de komende weken vermoed ik, want ik ga het effe heel druk krijgen de komende weken. Daarover straks meer, eerst nog wat van de afgelopen week.

Op zich niet zo heel bijzonder maar voor diegenen die dit topic volgen over 'de verloren zoon die opnieuw het licht zag' misschien leuk om te lezen.

Vorige week vond de eerste gecombineerde training plaats die voerde van IJmuiden naar Scheveningen. 52 Km's roeien over de Noordzee, met als doel het trainen van het embarkeren en debarkeren van het verzorgingsschip op volle zee. Het hield dus in dat we met 6 afwisselende teams allemaal 2 keer een uur roeiden over een afstand van 52 km. van IJmuiden naar de haven van Scheveningen en daarbij vanuit de sloep naar het moederschip overstappen. Een 'drill' die geoefend moet worden, omdat dit straks tijdens de oversteek ook vaak moet gebeuren, zowel overdag als 's nachts. Naast dit vooroefenen op embarkeren diende deze dag uiteraard ook voor de gewone roeitraining en een stukje teambuilding tussen de teamleden.
De KNRM verleende ook haar medewerking en voer met ons de gehele dag mee met de 'Johanna Louisa', een reddingsboot die een jaar geleden haar laatstr reddingsoperatie heeft voltooid en sinds die tijd 'in ruste' is en enkel nog voor promotie-doeleinden etc. gebruikt word en vandaag als zogenaamd 'verzorgingsschip' voor de DMRC fungeerde.

Voor mij kwam het vrij goed uit dat we 'slechts' 2 keer een uurtje hoefden, het was voor mij een goede test of ik toch niets verrot getrokken had tijdens 'de Hel van Nyenrode' van een week eerder waar we bijna 9 uur aan het beulen zijn geweest.
Achteraf was dat gekkenwerk en waren we veel te lang doorgegaan, wat geresulteerd heeft in blessures aan rug, polsen en ellebogen bij de verschillende teamleden. Ook ik kwam niet ongeschonden uit de strijd, mijn ellebogen waren erg pijnlijk en waarschijnlijk zwaar overbelast door die roeitocht.

Met het vooruitzicht op de wedstrijd in Ierland aankomend weekend kwam het goed uit om het even een uurtje te kunnen proberen, er gingen reserves mee dus mocht blijken dat het niet ging dan konden zij verder en wist ik dat ik voorlopig even rust mocht nemen voor de komende weken tot aan Ierland.

Uiteindelijk viel het gelukkig allemaal weer mee. Ik heb m'n paar uurtjes volgemaakt en nagenooeg nergens last van gehad. Alles valt of staat met goed materiaal zeg ik altijd: de sloep waar we nu in zaten was 'De Branie',  gewoon een perfecte boot en dan ook een échte wedstrijdsloep. Dit in tegenstelling tot die middeleeuwse ellende-bak waar we een week eerder een hele dag in hebben zitten kloten. Wat een drama.... :D

Ook de opzet om vandaag op een ruige zee ergens tussen IJmuiden en Scheveningen wat 'drills' te oefenen kwam niet helemaal uit de verf, het water lag er zo strak bij als was het een biljartlaken, en het schitterend weer met een lekker zonnetje aan een strakblauwe hemel zorgde dat het uiteindelijk een ontspannen maar vooral gezellig tripje werd. ;)

Opstappen en vertrekken vanuit de haven van IJmuiden

post-427-0-36782100-1401031984_thumb.jpgpost-427-0-83096800-1401031984_thumb.jpg

post-427-0-24263000-1401031985_thumb.jpgpost-427-0-64054900-1401031985_thumb.jpg

En dan afwisselend een uurtje roeien, een paar keer de boot in en uitstappen en verders vooral genieten van het schitterende weer. De "Johanna Louisa" in volle glorie en onze eigen oud marinier,, motorcrosser annex cameraman Marcel Borgers die alles op beeld vastlegt en er fantastisch mooie dingen mee doet.

post-427-0-41404700-1401032046_thumb.jpgpost-427-0-00404000-1401032048_thumb.jpg

post-427-0-28733600-1401032383_thumb.jpgpost-427-0-48193000-1401032384_thumb.jpg

post-427-0-14268400-1401032050_thumb.jpgpost-427-0-81821300-1401032046_thumb.jpg

Ook de Reddingsbrigade van Noordwijk is nieuwsgierig geworden en komt een kijkje nemen terwijl wij gewoon doorgaan waar we voor kwamen, embarkeren en debarkeren....

post-427-0-47848100-1401032554_thumb.jpgpost-427-0-86372200-1401032554_thumb.jpg

post-427-0-59943300-1401032386_thumb.jpgpost-427-0-29800700-1401035805_thumb.jpg

Uiteindelijk na bijna 5 uur in de weer te zijn geweest langs de kustlijn langs Zandvoort en Noordwijk komt er eindelijk 'land in zicht', de beroemde Pier van Scheveningen. Nog een klein stukje naar Scheveningen waar we uiteindelijk binnenlopen en onze 52 km's zijn weer volbracht!

post-427-0-80139900-1401032969_thumb.jpgpost-427-0-76710600-1401032970_thumb.jpg

post-427-0-14693800-1401032971_thumb.jpgpost-427-0-63581100-1401032971_thumb.jpg

Na hard werken -uche uche- is het natuurlijk hard ontspannen, de laatste zaken nog even afgewerkt en daarna sluiten we deze geweldige dag af zoals altijd met een lekker koud biertje en een lekker gebakken visje, deze keer bij het Zeemanshuis in Scheveningen.

post-427-0-03480200-1401033642_thumb.jpgpost-427-0-45870600-1401033642_thumb.jpg

post-427-0-88439100-1401033642_thumb.jpgpost-427-0-33490300-1401033644_thumb.jpg

Maar een feest is nooit een feest als je geen nacht in Scheveningen bent geweest, dus werd deze avond doorgezet tot in de kleine uurtjes in Scheveningen en afgesloten met een afzakkertje in het F.A.S.T. Surfdorp tegenover het Zeemanshuis.

Slapen in een oude container en 's ochtends wakker worden en ontbijten tussen de langharige hippie's en de surfers..vrijheid blijheid zeg maar... :D

post-427-0-15860000-1401034282_thumb.jpgpost-427-0-39236800-1401034283_thumb.jpg

En zo eindigde alweer een evenement van onze DMRC, de club oud-mariniers die allemaal geïnfecteerd lijken met het roei-virus en alles opzij zetten voor het ultieme doel om volgend jaar naar de overkant van de plas te knallen met z'n allen.

Onze cameraman Marcel Borgers die alles vastlegt om straks iets moois als blijvende herinnering te produceren maakte ook van dit weekende weer een superstrakke compilatie! Kijk hier>>>

Goed en wel bekomen van dit weekendje en met de Ocean to Cityrace in Cork, Ierland in het vooruitzicht diende zich tussen de bedrijven door nog even een last-minute aan: of er vrijwilligers waren die even een weekendje op en neer wilden naar Italië, om in Venetië deel te nemen aan het grootste roeiers-evenement ter wereld, "Il Vogalonga del Venezia"! http://www.vogalonga.com/
Het geluk was ook deze keer aan mijn zijde, viel met m'n neus in de boter en dus ga ik het weekend na Cork samen met 8 andere teamleden even onze DMRC promoten tijdens een 30 km lange prestatie-tocht door de grachten van Venetië waar maar liefst zo'n 7000 roiers aan meedoen en waarvan uiteraard een verslag volgt. De aanhanger met sloep achter het busje en effe op en neer naar Venetië. Ons aller forumvriend Europeaan geïnformeerd en ons daarop nog even geadviseerd heeft met zijn kennis en weetjes dus we zijn er klaar voor!!

post-427-0-19379700-1401036917_thumb.jpg

Het kan niet mooier worden zeg ik!!....maar eerst volgende week naar Ierland om daar '15 Nautical Mile', zo'n 28 km. te volbrengen. http://www.oceantocity.com/

Tot zover alweer.... :ok::D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De klus in Ierland is weer geklaard!! ;)

Via de organisatie hier in Ierland een bijzonder unieke sloep met een zeer rijke historie aangeboden gekregen en met 5 man deze Ocean to City-race weer volbracht. Echt een grandioos mooie race.
Vanavond vliegen we terug, en morgenvroeg gaat het doordeweekse leven gewoon weer verder waar het afgelopen woensdag even ophield en ben waarschijnlijk tot vrijdagmiddag onderweg. Dan is het direct daarna weer spullen inpakken en knallen we vrijdagmiddag gelijk met het busje en de sloep effe op en neer naar Venetie voor de 30 km's te roeien in de grachten van Venetie.

Ik ga momenteel van letterlijk van hot naar her met dit hele roeigebeuren, en zie m'n eigen bed maar amper.
Het verslag van dit geweldige weekend zal dus even op zich laten wachten, ik plaats het zodra ik de tijd heb.

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toe maar Pierre. Maarrrrreeee, met het vliegtuig van hot naar her, dat bijt nogal in de portomonnee lijkt me. Het is mijn geld niet natuurlijk. Of sponsord iemand dat allemaal?

Zijn er ook filmpjes op de web terwijl jullie de 7 zeeen bevechten? Of maak er 1, de meeste camaraas kun je ook mee filmen.

Geven ze je op werk ook wat meewerking, dat je later mag vertrekken, of de collegaas die een rit voor je doen?

Toen Beverly ziek was, en als ik thuis moest zijn hebben meerdere chauffeurs mijn werk gedaan, maar wilde er niet voor betaald worden, dat zijn dingen die het leven wat aangenamer maken, en zou dat zelf ook doen.

Misschien dat k maar een maandje met je MAN ga rijden, lekker relaxed in de oude wereld langs kasteeltjes via rustige wegen met vriendelijke mensen rijden. It's a deal.... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast fleur

Hahahahaha, "yeah, dream on buddy"       :D (dat van dat 'relaxte')

Tegen Pierre zeggen ze"roeien met je k*t"

Tegen jou "aan die palletwagen sleuren met je ............................"     LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja Ibo, dat geld....

Tot op heden is de DMRC niet kapitaalkrachtig genoeg om buiten de eigen sloepen die momenteel worden gebouwd, ook de snoepreisjes van de DMRC-leden te bekostigen.

Alles geschied dus op eigen kosten, de organisatie regelt de deelname aan zo'n evenement en waar mogelijk ook de rest zoals een sloep en vraagt dan of er vrijwilligers zijn die daar naar toe willen, wel op eigen kosten.

Ik ben nu één keer met het vliegtuig naar Cork gegaan en we hebben ons daar 3 dagen goed geamuseerd zeg maar. Amsterdam - Cork kost ook niet de hoofdprijs, en als je alles af gaat wegen kom je nooit nergens. En dit project is 'once in a lifetime' en dit soort uitstapjes met dit gezelschap maak ik waarschijnlijk niet snel nog een keer in m'n leven, dus zeg ik "pakken die kans" en dan maar een keer wat minder in het spaarvarken gestort.. ;)

Verders neem ik waar mogelijk vrije tijd op om aan trainingen of evenementen deel te kunnen nemen, en tot op heden heb ik over het algemeen best medewerking gehad van de firma. Gewoon op tijd aangeven wanneer en/of tot hoelang of hoelaat je vrij moet zijn, meer niet. Hoe de planning het verder regelt is hun zaak maar geeft verders geen problemen zover ik weet.

Morgenvroeg om 7 uur beginnen, dus nu rap naar bed en even genieten van die paar uurtjes in m'n eigen bed. Voor ik er weer inlig zijn we alweer een week en 30 Italiaanse roeikilometers verder.... :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

en knallen we vrijdagmiddag gelijk met het busje en de sloep effe op en neer naar Venetie voor de 30 km's te roeien in de grachten van Venetie.

Pierre,ik sta momenteel op de camping aan het lago di Caldonazzo,bij Trento,en heb even wat spionage werk voor je verricht;

Men is hier aan het oefenen met boten en voorop staat een vent met een enorme trommel die het ritme aangeeft.

Nu weet ik niet of die lui ook aan Il Vogalonga di Venezia meedoen,maar ze maken wel een hoop herrie en gaan best hard over dat meer hier.

Doeer je voordeel mee. :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pierre,ik sta momenteel op de camping aan het lago di Caldonazzo,bij Trento....

En wij a.s. zaterdag op camping Fusina (Via Moranzani, 93 Fusina - Venezia).

Net geen twee uurtjes rijden voor jou, het bier staat koud dus kom gerust langs.. :D

De start is overigens bij Punta della Dogana. Als je toevallig verveelt Peter, dan weet je ons te vinden.

Route: bacino di San Marco, canale delle Navi, canale della Bissa, canale Passaora, canale Crevan, Burano, Mazzorbo, canale S. Giacomo, canale Scomenzera, canale Bisatto, Murano, canale di Tessera, rio di Cannaregio, Canal Grande, Rialto, Punta della Salute -

Finish: aan het einde van de Canal Grande ter hoogte van de Basilica Della Salute ... ;)

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast fleur

En wij a.s. zaterdag op camping Fusina (Via Moranzani, 93 Fusina - Venezia).

Net geen twee uurtjes rijden voor jou, het bier staat koud dus kom gerust langs.. :D

De start is overigens bij Punta della Dogana. Als je toevallig verveelt Peter, dan weet je ons te vinden.

Route: bacino di San Marco, canale delle Navi, canale della Bissa, canale Passaora, canale Crevan, Burano, Mazzorbo, canale S. Giacomo, canale Scomenzera, canale Bisatto, Murano, canale di Tessera, rio di Cannaregio, Canal Grande, Rialto, Punta della Salute -

Finish: aan het einde van de Canal Grande ter hoogte van de Basilica Della Salute ... ;)

Zet hem op krijgers !! (ja daaag, liever geen gezeik met postb......(leg het nog wel eens uit).............mariniers  :ja: , weet wat een avondje 'correctie' betekend   :D )

Geniet Pierre, geniet, ben best wel een beetje jaloers eigenlijk.

Dat 'saamhorigheid gevoel' man, wa's dat ver te zoeken op dit ogenblik !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn er weer!!

Nog maar amper bijgekomen van een grandioos weekend en een geweldige roeiwedstrijd met 4 kameraden in Cork, Ierland stond het volgende evenement alweer op het programma, de 40e Vogalonga van Venetië.
Vliegtuig in, vliegtuig uit, tussendoor even een paar daagjes onderweg om ook het baasje te behagen en dan na amper een uurtje thuis alweer met 9 man in een busje onderweg naar Venetië om vervolgens daar weer deel te gaan nemen aan één van 's werelds meest grootste en meest spraakmakende roei-evenementen die er zijn. Een hele zin in een lange zucht..precies zoals het voelt.

Het houdt maar niet op... :D

De "Vogalonga di Venezia" van het afgelopen weekend had alles wat een mens zich maar kan wensen: een geweldig uniek, bizar mooi, spectaculair en grandioos evenement, en vooral een onvergetelijk weekend met 10 oud-collega's uit mijn diensttijd bij het Korps Mariniers die ook -net als ik- hopen om volgend jaar gereed te zijn om de oversteek van 350 km. over het Kanaal naar London te kunnen maken.
Ondanks de grootste opzet van deze spectaculaire prestatietocht in en rond Venetië, deed de wedstrijd in Cork er nauwelijks of niet voor onder.

Een verslag van de "Vogalonga di Venezia" volgt nog, maar eerst dit verslag van een race die anders van soort, maar zeker niet minder mooi was: de "Ocean to City Race 2014" in Cork, Ierland!

29 Mei was het dan zover: we staan met 4 mannen klaar op Schiphol om als allereerste team onze DMRC te gaan vertegenwoordigen op internationaal niveau.

"Hoe heeft het ooit zover kunnen komen?" vraag ik me nog regelmatig af. Langzaam zag ik mezelf wegglijden in de bekende vicieuze cirkel en waaruit ontsnappen haast onmogelijk leek. Het leven wat wij leiden -en de omstandigheden waarin wij werken- maken het er allemaal niet gemakkelijker op. 

Lange werkdagen, onregelmatige werktijden, iedereen is er mee bekend. Naar mate de jaren gaan tellen en de motivatie om er drastisch tegenin te gaan steeds meer lijkt af te nemen word ontsnappen uit deze sleur een steeds moeilijker te nemen hindernis, maar niets is onmogelijk.
Iets moest er gebeuren, dat stond vast. Maar wat...

De knop ging om toen ik met veel van mijn oude mariniers-dienstmakkers werd herenigd tijden een rondje hardlopen in de Doornse Bossen rond de Marinierskazerne op 12 januari van dit jaar. Een verslag hiervan schreef ik eerder in een ander topic (klik>>>)
Als een warm bad waar ik in terecht kwam tijdens deze hereniging met meer dan 100 oud-kameraden, en een gevoel waar ik lang naar op zoek was maar mezelf nooit van bewust was, tot op die bewuste dag. 

Het was ook de bewuste dag dat ik werd overgehaald door diezelfde kameraden om deel te nemen aan dit roei-project, terwijl ik toen eigenlijk al aan het twijfelen was om deel te nemen. Hier werd ik definitief over de streep getrokken

En nu vandaag, amper een half jaar later, wat zweetdruppels en vele roei-kilometers verder, sta ik klaar om te vertrekken naar Ierland en deze geweldige club, Dutch Marines Rowing Challenge als oud-marinier te vertegenwoordigen op haar eerste internationale wapenfeit.
Genoeg geluld nu...we gaan plaatjes kijken!

post-427-0-00295400-1402439618_thumb.jpg
Daar gaan we: Ireland here we come!!

post-427-0-64967300-1402439619_thumb.jpg

De "An Mhuir Cheilteach" -ofwel de Keltische Zee- glijd langzaam onder ons vandaan, het vasteland van zuid-Ierland komt in zicht..

post-427-0-53761100-1402439621_thumb.jpg

Aangekomen in Ierland, er is geen weg meer terug. Nog effe snel een plaatje, vliegtuigen is en blijft een passie voor deze jongen...

post-427-0-57615900-1402440097_thumb.jpg

Vanaf Cork Airport nemen we een taxi naar het "Sheilas Cork Hostel" in de stad. Simpel, maar netjes en goed verzorgd voor de prijs van amper €50,- voor 3 nachten. Dat kon beroerder...
En uiteraard met de goedlachse service van de eigenaar zoals ik mij bij iedere Engelsman of Ier voorstel.

post-427-0-70656800-1402440098_thumb.jpg post-427-0-02585700-1402440100_thumb.jpg
's Avonds even op verkenning in de stad. De laatste bijzonderheden voor morgen nog even doornemen en als afsluiter een goede 'pint of beer' in één van de vele 'Irish Pubs' die Cork rijk is.
Morgen start de voorbereiding op locatie: kennismaking met de organisatie, reddingsvesten ophalen en proefdraaien in de sloep die ons ter beschikking is gesteld.

post-427-0-80109100-1402440527_thumb.jpgpost-427-0-11644200-1402440530_thumb.jpg
Mooie en aparte gebouwen zoals deze kerken, ik mag het best graag zien...

post-427-0-19583900-1402440532_thumb.jpgpost-427-0-11685300-1402440534_thumb.jpg
Na de kennismaking met o.a de organisatie en het afwikkelen van de formaliteiten gaan we naar De "Royal Cork Yacht Club", vanwaar het evenement morgen van start zal gaan.

post-427-0-37087000-1402440538_thumb.jpgpost-427-0-03468000-1402440536_thumb.jpg
Joya, onze Nederlandse contactpersoon die in Ierland in de organisatie zit, samen met Jim die zijn sloep, de "Kokopelli" aan ons ter beschikking heeft gesteld. Een bijzondere sloep met een zeer rijk historisch verleden...

post-427-0-32790700-1402440540_thumb.jpg
's Avonds terug in de stad opnieuw de laatste uitleg en bijzonderheden over de route van morgen.

post-427-0-46155500-1402440542_thumb.jpgpost-427-0-37734700-1402440544_thumb.jpg

Op weg naar huis staat een bekend voertuig geparkeerd, recht voor de deur van de kroeg. Ook onze Koninklijke Marine is met een team vertegenwoordigd, deze chauffeur heeft zijn sloep gelost en zoekt zijn heil net als wij in de binnenstad van Cork.
Daarna nog even 'mijn momentje' waar ik vele jaren stil op heb gewacht: Fish & Cips, de enige échte! :D  

post-427-0-84208500-1402441568_thumb.jpgpost-427-0-93407500-1402441569_thumb.jpg

Zaterdag 31 mei, de dag van waarheid... Nog even een teamfoto en de vlag uit om te promoten waar we het uiteindelijk allemaal voor doen: Stichting Dutch Marines, a band of brothers: voor mariniers en door mariniers...!

post-427-0-14076900-1402441571_thumb.jpg

"Kokopelli" ...een oud gerestaureerde sloep en eerder de winnaar van de mooiste boot van de Ocean to City-race.

post-427-0-44414200-1402441867_thumb.jpgpost-427-0-42827000-1402441869_thumb.jpgpost-427-0-40038700-1402441871_thumb.jpgpost-427-0-30122200-1402441873_thumb.jpg

Zomaar wat van de omgeving. Voornamelijk pleziervaart wat zich hier in de haven van Crosshaven bevind.

post-427-0-98033700-1402442020_thumb.jpgpost-427-0-92010000-1402442022_thumb.jpgpost-427-0-08372800-1402442024_thumb.jpgpost-427-0-54126100-1402442024_thumb.jpg

De eerste meters naar het startpunt.....genietend van de kustlijn en het mooie landschap terwijl wij in afwachting zijn van de start.

post-427-0-09216100-1402442495_thumb.jpgpost-427-0-55615200-1402442495_thumb.jpgpost-427-0-01758900-1402442497_thumb.jpgpost-427-0-15644100-1402442498_thumb.jpg

De wedstrijd is nu écht begonnen! Terwijl onze stuurman het tempo aangeeft en wij aan de riemen hangen voor al wat we geleerd hebben, varen we het ene na het andere mooie plaatje voorbij.

Zomaar wat momenten....

post-427-0-25724000-1402442715_thumb.jpgpost-427-0-73783100-1402442715_thumb.jpgpost-427-0-22949400-1402442716_thumb.jpgpost-427-0-56745900-1402442717_thumb.jpg

Nadat we dit oude slot als een soort hoogtepunt voorbij zijn gegaan komen we langzaam aan in de de bewoonde wereld. Een gigantisch containerschip waar we langszij gaan kenmerkt het begin van de haven van Cork.

post-427-0-43850400-1402442892_thumb.jpgpost-427-0-92595400-1402442892_thumb.jpgpost-427-0-36958900-1402442894_thumb.jpgpost-427-0-21634200-1402442896_thumb.jpg
En de laatste loodjes...

Terwijl we in de verte een man door een speaker tekeer horen gaan en de menigte op de kades horen juichen, rammen we nog één keer zo hard we kunnen een paar andere teams voorbij. Even alles uit de kast...!!
Kort daarna gaan we onder de brug de finish over en mogen we ook deze 22 km's van de "Ocean to City Race 2014" op onze naam bijschrijven.
In eerste instantie zouden we de Ocean-race van 28 km. doen, echter de organisatie gaf geen toestemming om met de Kokopelli de volle zee op te gaan vanwege het karakter van deze vrij laaggebouwde sloep. Dus dan de maar 22 km., evengoed hadden we er onze handen vol aan... ;)

post-427-0-25924400-1402443296_thumb.jpgpost-427-0-20749500-1402443298_thumb.jpg
En als laatste volgt dan nog de prijsuitreiking. In principe niet meer dan een soort herinneringsmedaille, maar natuurlijk niet minder trots. Uiteraard allemaal onder het genot van een welverdiende dikke pint bier!
En eigenlijk hadden we helemaal de tijd niet, maar vooruit dan, omdat ze zo aandrongen: even met een groepje trouwe fans op de foto.. :p

post-427-0-25552300-1402443300_thumb.jpgpost-427-0-65380200-1402443302_thumb.jpg
Mooie dingen houden ook een keer op, zo ook dit avontuur.
De laatste dag nog even een souvenirshop bezocht waar je letterlijk verdwaalde in het gigantische assortiment wat deze shop te bieden had, en daarna weer terug naar Amsterdam, om met een goed en voldaan gevoel dit avontuur af te sluiten.
De tijd staat natuurlijk niet stil en het dagelijkse leven gaat gewoon door. Met het tripje naar de Vogalonga van Venetië in het vooruitzicht kan de week niet stuk, waarvan voor de liefhebbers uiteraard weer een beeldverslag.... :ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites