[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

heiploeg failliet en dooor(gestart)


Recommended Posts

  • Forumlid

Failliete garnalenverwerker Heiploeg direct overgenomen

Negentig mensen ontslagen

Garnalenverwerker Heiploeg in Zoutkamp is failliet. Negentig van de driehonderd werknemers staan op straat.

Doorstart

Heiploeg maakt wel meteen een doorstart. Parlevliet-Van der Plas in Katwijk is de nieuwe eigenaar.

Lees verder op: RTV-Noord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En de banken werken hier vrolijk aan mee:

Quote 500-lid Klaas Puul (Evert Mooijer) ontloopt miljoenenboete door te klikken | Quote

Weer een probleempje voor Rabobank. Garnalenpeller Heiploeg, waarvan Rabobank 38,5% van de aandelen bezit, moet een boete van liefst €27 miljoen ophoesten.

De Europese Commissie stelde vast dat de bedrijven van 2000 tot 2009 prijsafspraken maakten en het aanbod van Noordzeegarnalen reguleerden in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Mooijer staat met €55 miljoen op plek 494 in Quote500. Matthijs van der Ploeg, tot 1998 mede-eigenaar van Heiploeg, staat met een geschat vermogen van €20 miljoen op de regiolijst het Noorden. Maar goed dat hij die boete niet meer hoeft te betalen. Behalve van Rabobank is Heiploeg tegenwoordig in handen van ABN Amro en Landsbanki.

LOL

Sorry voor mijn reactie, uiteraard wel zeer triest te noemen dat er wederom veel mensen de dupe worden van deze malafide constructies,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En de banken werken hier vrolijk aan mee:

Quote 500-lid Klaas Puul (Evert Mooijer) ontloopt miljoenenboete door te klikken | Quote

Weer een probleempje voor Rabobank. Garnalenpeller Heiploeg, waarvan Rabobank 38,5% van de aandelen bezit, moet een boete van liefst €27 miljoen ophoesten.

De Europese Commissie stelde vast dat de bedrijven van 2000 tot 2009 prijsafspraken maakten en het aanbod van Noordzeegarnalen reguleerden in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Mooijer staat met €55 miljoen op plek 494 in Quote500. Matthijs van der Ploeg, tot 1998 mede-eigenaar van Heiploeg, staat met een geschat vermogen van €20 miljoen op de regiolijst het Noorden. Maar goed dat hij die boete niet meer hoeft te betalen. Behalve van Rabobank is Heiploeg tegenwoordig in handen van ABN Amro en Landsbanki.

LOL

Sorry voor mijn reactie, uiteraard wel zeer triest te noemen dat er wederom veel mensen de dupe worden van deze malafide constructies,

D.hr Mathijs van der Ploeg heeft hier niets mee te maken , is reeds sinds jaar en dag eigenaar van de Rousant / Goldshrimp en een concurrent van Heiploeg !! , vroeger toen hij eigenaar was van Heiploeg was het een zeer sociaal denkend man voor zijn personeel en bedrijf!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Europese Commissie zal ondanks het faillissement proberen de opgelegde boete van 27 miljoen euro te incasseren. Dat liet de woordvoerder van verantwoordelijk commissaris Joaquin Almunia (Mededinging) dinsdagmiddag desgevraagd weten aan persbureau ANP.

Bron: nu.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

D.hr Mathijs van der Ploeg heeft hier niets mee te maken , is reeds sinds jaar en dag eigenaar van de Rousant / Goldshrimp en een concurrent van Heiploeg !! , vroeger toen hij eigenaar was van Heiploeg was het een zeer sociaal denkend man voor zijn personeel en bedrijf!

Tja, en de aandeelhouders bepalen welke koers gevaren word.

In totaal werken er bij Heiploeg wereldwijd drieduizend mensen. De buitenlandse takken, in onder meer Marokko, Suriname en India, gaan via een aandelenovername naar Parlevliet & Van der Plas. Hoeveel de onderneming daarvoor betaalt, wil Heiploeg niet zeggen.

Een schuld van 130 miljoen en een aandeelhouder die 38,5 % eigenaar is en dan vervolgens een aandelenovername...:confused:...

En ik zie ineens beren op de weg die er niet zijn ??

Tuurlijk.....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het zal mij benieuwen hoe het er over een jaar uit ziet daar , die zware verliezen blijven nog steeds het zelfde zo , omdat ze helemaal uitgeknepen worden door de afnemers met hun wurg contracten . Ben bang dat daar straks alleen nog met lage lonen gewerkt gaat worden om toch nog winst proberen tekrijgen of uitvlaggen naar Marokko . Reizen doen die garnalen toch al naar Marokko .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sorry maar ik vind het best wel briljant. De boel laten klappen om onder een boete uit te komen, ik kan het ergens wel waarderen..
De Europese Commissie zal ondanks het faillissement proberen de opgelegde boete van 27 miljoen euro te incasseren. Dat liet de woordvoerder van verantwoordelijk commissaris Joaquin Almunia (Mededinging) dinsdagmiddag desgevraagd weten aan persbureau ANP.

Bron: nu.nl

Kennelijk mag je dit niet zeggen maar je hebt gewoon gelijk. Verder moet die commissaris Joaquin Almunia wel zeggen dat hij zijn boete gaat proberen te incasseren maar hij kan zich vervoegen bij de curator. Veel succes.

Overigens een boeten van € 27.000.000,--, waar is dat bedrag op gebaseerd? Wat zou er met het geld gebeuren als ze het bedrag hadden kunnen incasseren. Kennelijk heb ik teveel voor mijn garnaal betaald maar ik ga echt geen euro zien van die opgelegd boete. Die gaan de heren en dames verbrassen in Brussel of Straatburg.

Nee ik kan best begrijpen dat Heiploeg denkt kiss my .... We doen het even zo en zodra de kans zich voordoet naaien we die Klaas Puhl een oor aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Boete of geen boete, wanbeleid of niet: er staan weer 90 mensen op de keien...

Het scenario lijkt wel op dat van Jan Krediet laatst, vliegende (door)start na een opruiming ván. Het is te hopen dat dat geen mode begint te worden; waar is dan het einde?

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms kom je weleens wat leuke artikelen tegen die dateren uit 2012, december,

bron: climategate.nl

Een gezonde visserij kan failliet door fout investeerdersgedrag

We kennen allemaal het Hema-drama. Maxeda (de Vendex groep)verkocht dit gezonde oer-Hollandse bedrijf in 2007 door aan Lion Capital, een Britse investerings-maatschappij. Die nam het oergezonde Hema over door enorme schulden aan te gaan bij banken.

Gezond bedrijf ziek gemaakt

Vervolgens werden die door Lion Capital aangegane bankschulden voor het overnamebedrag – 1 miljard euro- overgedragen op het gezonde Hema-bedrijf: afgelopen jaar betaalde Hema 84 miljoen euro aan rentelasten dankzij Lion Capital.

Heijploeg, de Hema van de visserij

Europa’s grootste garnalenverwerker Heijploeg in Zoutkamp onderging eenzelfde lot, en is nu failliet ondanks een recordaanvoer garnalen in 2011 en een bloeiende handel. Het kwam als gezond bloeiend bedrijf (300 miljoen omzet) in 2005 in handen van UBS voor 260 miljoen.

UBS verkocht Heijploeg vervolgens in 2006 door aan een investeringsmaatschappij Gilde voor bijna 280 miljoen: te hoog voor een voedselverwerkend bedrijf. Saladefabrikant Johma ging voor 20 miljoen. Gilde kocht Heijploeg over met van banken geleend geld (op basis van rooskleurige pre-crisisgroeiprognoses), en droeg de bankschuld vervolgens over op haar aquisitie: Heijploeg.

Waarom leenden banken wel geld aan Gilde, maar nu niet aan ondernemers in Noordzeevisserij?

Om de door Gilde aangegane bankschulden te betalen, moest Heijploeg haar eigen machines verkopen, en weer terugleasen. Het ging -als gezond draaiend bedrijf- kunstmatig failliet door sprinkhanengedrag van de financiële sector, en is nu in eigendom van enkele bankier-aandeelhouders ABN, Rabobank en Friesland Bank.

Miljarden euro’s schade door mislukte overnames

Die aandeelhouders verkopen Heijploeg straks weer door aan de hoogste bieder, nadat het schuldenprobleem is opgelost. Moraal van het verhaal: pas op als gezond bedrijf, ruggengraat van de economie. Voor je het weet lenen banken geld aan een investeerder zonder geld, en is je bedrijf prooi van een sprinkhaan.

Mislukte bedrijfsoverdrachten kosten onze economie miljarden euro’s per jaar, zo meldde onderzoeker Lex van Teeffelen met de Kamer van Koophandel.

Dirk Duijzer durft wel

Dus waarom word ik dan een beetje onpasselijk als ik zo’n Dirk Duijzer, directeur ‘Cooperatie en Duurzaamheid’ (…) van de Rabobank op de Innovatiedag van 17 november zie preken dat DE VISSERIJ (……) over een andere boeg moet voor- hij durfde dit echt te tonen- ‘happy planet happy animals happy people happy society?

Laat banken hun verantwoordelijkheid nemen (ook voor de Noordzeevisserij)

… in plaats van zich terug te trekken en op het geld te gaan zitten. Lege woorden als ‘duurzaam’ en ‘innovatie’ klinken bij Duijzer en Wijffels als Sjamanistische bezweringsformule, bedoeld om met één toverplof het eigen bevlekte blazoen op te poetsen. Je moet het wel durven, nadat je als Rabo met een volle dochter in Subprime-hypotheken in de VS aan de basis stond van de economische crisis van nu.

Al kan de overheid als marktvervuiler er ook wat van, en daarover gaat mijn volgende Pangasiusblog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat speelde zich allemaal af ten tijde dat ze onderling prijs afspraken gemaakt hadden met elkaar voor een redelijke vaste stabiele prijs, visser blij , inkoper blij , handel blij , afnemer blij . Iedereen hield wat geld over , en ieder had z'n eigen hoek , en toen kwam de NMA . ( Brussel ) . Er moet heel wat gebeuren om dit bedrijf weer in de + tekrijgen . Er gaat nu bij wijze 1.00 euro in en er 1.25 uit .

Reanimatie op reanimatie , en ligt nu weer op de intenciv care aan de beademing en infuus .

Vind het wel geniaal hoe de 2 curatoren de pre-pack uitgevoerd hebben , als spionnen 2 weken lang werken in het hol van de leeuw om er maar voor tezorgen dat de pleures niet uitbreekt onder vissers , personeel ,afnemers , en ander belanghebbenden anders was de schade nog groter geweest of helemaal kapot . En dan was de ramp nog groter geweest dan Aldel , 3000 + + als je alles rekent internationaal en wat er verder nog aan samen hangt .:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dit DRAMA zat er aan te komen, wel jammer maar op zekere manier toch een happy end. het zal mij niet verbazen dat die overname eigenlijk van tevoren al geregeld was.

Arie ik heb even een vraagje, waar heb jij die wijsheid vandaan dat de visserman blij was??

want ik heb ze de laatste 7jaar alleen maar horen klagen dat de besomming gewoon BAGGER was.

is ook niet zo raar als je als visserman ongeveer 1,50 p/kg krijgt voor je garnalen, was nog geeneens genoeg om de olie en bank te betalen zeg maar.

en als je dan op zaterdag door de super loopt en je ziet een prijs van 32eurie p/kg op een pakje garnalen?? dan ga je als visserman toch wel een beetje achter je oren krabben of niet?

ik heb geen medelijden met personeel van Heiploeg want alle bedrijven waar ik van weet die door PP zijn overgenomen daar word door personeel geroemd over hoe de omstandigheden voor hun verbeterd zijn na de overname.

het is alleen wel jammer voor die ong, 30 personen die eruit gegaan zijn. ik weet dit klinkt cru en hard maar kan het niet anders zeggen.

Hoe kan dit nu Hier liggen de Garnalen voor 0,74 cent de kg in de winkel

Was laast in Amsterdam ik naar zo,n viskram Die beste man vroeg voor een lekker bekje 6 Euro

Hier in Limburg 3,50 Ik vind het verschil groot En af en toe heb ik het gevoel dat ze in de rand steden niet goed bij hun hooft zijn

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Huub ik kan je vertellen dat in de randstad alles duurder is ik woon in Bussum

en kan je vertellen dat je voor wat dan ook de hoofdprijs betaald zeker

wat groente fruit en bloemen aangaat.

over vis al helemaal te zwijgen portie kibbeling 3,50 voor een kleine portie [ongeveer 5 stukjes]

neem tegenwoordig een familiezak van 10euro daar heb je met ze 2en voldoende aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kan dit nu Hier liggen de Garnalen voor 0,74 cent de kg in de winkel

Zal ik je mijn adres even sturen, dan mag je mij wel TIEN kilo sturen voor 0,74 cent per kilo! Wil er ook nog wel 1 euro per kilo voor geven en de verzend kosten erbij!

0,74 cent p/kg daar krijg je de lege doppen nog niet voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden