[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bijrijder zonder rijbewijs, maar met chauffeurskaart


Star Driver

Recommended Posts

  • Forumlid

Het rijden op andermans kaart, of het rijden zonder geldig rijbewijs ... En wellicht fraude als die koekebakker wel een geldige chauffeurspas heeft zonder de rijbewijzen te hebben.

Ik bedoel eigenlijk gewoon doen joh, wat voor ellende ervan komt zie je dan wel weer.

Gedingest op 'n dinges met dinges.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De voorwaarden voor het verkrijgen van een bestuurderskaart zijn:

De chauffeur is in het bezit van een in Nederland geldig rijbewijs B, C, D of E;

De chauffeur woont minimaal 185 dagen per kalenderjaar in Nederland;

De chauffeur is nog niet in het bezit van een geldige bestuurderskaart.

TS heeft het niet over het rijden op de pas van de bijrijder, enkel over de regeling dubbelbemand rijden.

Verordening 561_2006

  1. „meervoudige bemanning”: een situatie waarin er zich tijdens elke rijperiode tussen twee opeenvolgende dagelijkse rusttijden of tussen een dagelijkse rusttijd en een wekelijkse rusttijd ten minste twee bestuurders in het voertuig bevinden om het te besturen. Bij meervoudige bemanning is de aanwezigheid van een andere bestuur- der of andere bestuurders gedurende het eerste uur facultatief, maar gedurende de resterende periode verplicht;

dus de 9uur rust in de 30 uur is pas van toepassing als de bijrijder ook rijdt!

Je hebt je dus aan de normale rtw te houden en kan bekeurd worden op te weinig rust per 24 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
TS heeft het niet over het rijden op de pas van de bijrijder, enkel over de regeling dubbelbemand rijden.

Verordening 561_2006

dus de 9uur rust in de 30 uur is pas van toepassing als de bijrijder ook rijdt!

Je hebt je dus aan de normale rtw te houden en kan bekeurd worden op te weinig rust per 24 uur.

En die regeling geldt alleen indien er dubbel bemand gereden word.... Wat niet kan omdat diegene geen groot rijbewijs heeft. Hij moet dan ook beide passen gebruiken, en aangezien die ander geen groot rijbewijs heeft, moet de ander ook op zijn pas rijden. Heb ooit ergens gelezen dat dat geintje 4400 euro per persoon kost. Leef je uit dus.

Verzonden vanaf mijn aaifone 5S met tapakwats

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Stel, ik neem een bijrijder mee die geen groot rijbewijs heeft (of alleen C), maar wel een chauffeurskaart. Hij stopt wel zijn kaart in gleuf 2, rijdt geen meter.

Ik maak 9u rust per 30u, alsof ik dubbelbemand rijd.

Op basis waarvan zou ik (of hij) dan bekeurd kunnen worden?

Hij nergens op, maar jij moet toch echt die 9 uur rust binnen de 24 uur maken,en niet pas na 30 uur.

En je mag,ook dubbelbemand, niet meer dan 10 rijuren per chauffeur maken,daardoor kom je aan die 30 uur.

Als je maat niet kan of mag rijden ben je niet"dubbel bemand"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inderdaad, dit zou een maas in de wet kunnen zijn. Bij rijbewijs B of in ieder geval bij B/E kun je een bestuurderskaart aanvragen. De grote vraag is: moeten voor dubbel bemand rijden ook beide chauffeurs gereden hebben in deze periode van 30 uur. Dan gaat het niet meer op want de bijrijder mocht helemaal niet rijden, op de openbare weg. Maar hij mag wel op een laadadres even de auto 2 meter naar voren rijden met z'n pas in de sleuf.

Dus toch wel een hele goede vraag;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inderdaad, dit zou een maas in de wet kunnen zijn. Bij rijbewijs B of in ieder geval bij B/E kun je een bestuurderskaart aanvragen. De grote vraag is: moeten voor dubbel bemand rijden ook beide chauffeurs gereden hebben in deze periode van 30 uur. Dan gaat het niet meer op want de bijrijder mocht helemaal niet rijden, op de openbare weg. Maar hij mag wel op een laadadres even de auto 2 meter naar voren rijden met z'n pas in de sleuf.

Dus toch wel een hele goede vraag;)

Het nut van dubbel bemand is dat een auto meer kan presteren dan een enkelbemande auto.

Als echter een bemanningslid geen rijbevoegdheid heeft op een auto word zo n rit niet gezien als dubbel bemand,omdat er eenvoudig weg maar één chauffeur op zit die mag rijden,en de tweede man dus als passagier erbij is.

Als je bij EU 561/2006 kijkt naar art 4,C zie je daar t volgende:

c) "bestuurder": iedere persoon die het voertuig bestuurt, zelfs gedurende een korte periode, of die zich in het voertuig bevindt is om het, als onderdeel van zijn verplichtingen, zonodig te kunnen besturen;

Hij moet dus over een rijbewijs beschikken om het betreffende voertuig te mogen besturen,anders is hij geen "bestuurder"

Vervolgens staat in art 8,5 :

. In afwijking van lid 2 geldt dat een bestuurder die deel uitmaakt van een meervoudige bemanning, een nieuwe dagelijkse rusttijd van ten minste 9 uur moet hebben genomen binnen 30 uur na het einde van een dagelijkse of wekelijkse rusttijd.

Als je geen bestuurder bent kun je ook geen deel uitmaken van een dubbele bemanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@europeaan: denk dat het in deze definities zit. Dank. Laten we het er maar niet op wagen ;-)

Verder moet je er rekening mee houden dat,als je met twee chauffeurs rijdt,en de "tweede chauffeur"afstapt voor die 21 diensturen bereikt zijn(30 -9 uur),het voor de "eerste chauffeur"ook gelijk ophoudt,die mag dan ook niet verder.( omdat ie dan niet meer "dubbel bemand "is)

Als deze tenminste zijn "15 diensturen" al vol heeft,is dat niet zo mag de eerste chauffeur zijn 15 "diensturen " volmaken,maar moet dan minimaal 9 uur rust gaan maken,zoals het ook zou zijn als hij enkel bemand vertrokken zou zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
En andersom:

Als de bijrijder wel een geldig rijbewijs en een geldige bestuurderskaart heeft, is hij dan verplicht om z'n bestuurderskaart op plaats 2 in de digitach te steken? Zelfs al rijdt hij geen meter?

(Zelf dacht ik van wel.)

Ja, als je als passagier een bestuurderskaart hebt moet die gewoon in de tacho. Wou dat k een "' bijrijderskaart'' had, is erg handig om ff aan te dokken of om de auto een paar meter te verplaatsen en dan hou je je rust ononderbroken
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En andersom:

Als de bijrijder wel een geldig rijbewijs en een geldige bestuurderskaart heeft, is hij dan verplicht om z'n bestuurderskaart op plaats 2 in de digitach te steken? Zelfs al rijdt hij geen meter?

(Zelf dacht ik van wel.)

Ja! Ik ben een tijdje terug aangehouden door een agent voor controle met onze BE. Omdat er een collega bij me inzat vroeg hij:" Is hij bijrijder of passagier?" Toen ik vroeg of dat iets uitmaakte vertelde hij dat een bijrijder ook zijn pas er in moet hebben, simpelweg omdat hij dan ook bij dat bedrijf werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In verordening 561/2006 EG staat het volgende:

Art 4 onder

c) „bestuurderâ€: iedere persoon die het voertuig bestuurt,

zelfs gedurende een korte periode, of die zich in het

voertuig bevindt is om het, als onderdeel van zijn

verplichtingen, zonodig te kunnen besturen;

Art 4 onder

o) „meervoudige bemanningâ€: een situatie waarin er zich

tijdens elke rijperiode tussen twee opeenvolgende

dagelijkse rusttijden of tussen een dagelijkse rusttijd en

een wekelijkse rusttijd ten minste twee bestuurders in het

voertuig bevinden om het te besturen. Bij meervoudige

bemanning is de aanwezigheid van een andere bestuurder

of andere bestuurders gedurende het eerste uur

facultatief, maar gedurende de resterende periode verplicht;

11.4.2006 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 102/5

In artikel 4 onder o staat dus wanneer sprake is van een meervoudige bemanning, er moet tenminste sprake zijn van twee bestuurders.

Maar in artikel 4 onder c staat wanneer er sprake is van een bestuurder.

Heb je dus van je werkgever geen opdracht gekregen het voertuig zo nodig te besturen dan ben je geen bestuurder in de zin van een meervoudige bemanning maar ben je slechts bijrijder.

Geen opdracht werkgever het voertuig zo nodig te besturen betekend dus geen kaart gebruiken, er is dan sprake van een bestuurder en een bijrijder, niet zijnde een bestuurder.

Uit art 4 onder c volgt ook dat wanneer je geen rijbewijs hebt je ook niet kan voldoen aan de eisen van bestuurder (art 4 lid c) en je je kaart niet mag gebruiken omdat je geen deel kan uitmaken van een meervoudige bemanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja! Ik ben een tijdje terug aangehouden door een agent voor controle met onze BE. Omdat er een collega bij me inzat vroeg hij:" Is hij bijrijder of passagier?" Toen ik vroeg of dat iets uitmaakte vertelde hij dat een bijrijder ook zijn pas er in moet hebben, simpelweg omdat hij dan ook bij dat bedrijf werkt.

Heb je dus van je werkgever geen opdracht gekregen het voertuig zo nodig te besturen dan ben je geen bestuurder in de zin van een meervoudige bemanning maar ben je slechts bijrijder.

Geen opdracht werkgever het voertuig zo nodig te besturen betekend dus geen kaart gebruiken, er is dan sprake van een bestuurder en een bijrijder, niet zijnde een bestuurder.

Dus die agent die RealZeus aanhield, zat fout?

Wat ik wel zou willen weten: mag je een collega-chauffeur die aan zijn uren zit, meenemen als passagier, zonder de pas van hem er in te doen?

Zelf neem ik ook wel eens iemand mee, die z'n rijbewijs is ongeldig verklaard vanwege een beroerte. Maar in het buitenland staat dat niet geregistreerd. Uiteraard laat ik de beste man niet rijden omdat dat niet verzekerd is, maar in theorie: een controleur zou om z'n legitimatie kunnen vragen en kunnen zien dat hij een bestuurderskaart heeft, die hij dan zou moeten tonen. Of niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus die agent die RealZeus aanhield, zat fout?

Ja

Wat ik wel zou willen weten: mag je een collega-chauffeur die aan zijn uren zit, meenemen als passagier, zonder de pas van hem er in te doen?

Ja, en zelfs als het geen directe collega is kan hij zo meerijden als passagier als je werkgever tenminste geen probleem heeft met het meenemen van passagiers.

Zelf neem ik ook wel eens iemand mee, die z'n rijbewijs is ongeldig verklaard vanwege een beroerte. Maar in het buitenland staat dat niet geregistreerd. Uiteraard laat ik de beste man niet rijden omdat dat niet verzekerd is, maar in theorie: een controleur zou om z'n legitimatie kunnen vragen en kunnen zien dat hij een bestuurderskaart heeft, die hij dan zou moeten tonen. Of niet?

de persoon die je weleens meeneemt is niet door je werkgever opgedragen de wagen te besturen en omdat zijn rijbewijs ongeldig is voldoet hij niet aan de eisen van bestuurder (art4 lid c).

De politie mag alleen vragen of de passagier zich wil identificeren.

Stel je voor dat een buschauffeur die met de vereniging van buschauffeurs op pad is van elke passagier zijn bestuurderskaart zou moeten insteken? klinkt niet logisch en is dat ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het voordeel ligt overigens niet in de rij-uren, maar wel in de 9 uur rust per 30 uur. En met de wachttijden, laad- en lostijden die we af en toe hebben, kan dat handig zijn. En de bijrijder kan toch de taak hebben de daadwerkelijke chauffeur wakker te houden? :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het voordeel ligt overigens niet in de rij-uren, maar wel in de 9 uur rust per 30 uur. En met de wachttijden, laad- en lostijden die we af en toe hebben, kan dat handig zijn.

Wat is dan t voordeel? in jouw lezing maak je dus 30 uur,maar omdat je maat niet rijdt worden er toch maar 10 uur gereden in die 30 uur?

Als een tweede man meegaat om ervoor te zorgen dat jij 21 uur(30-9) kunt werken,en dat ie zelf niet rijd is dat wel een erg dure oplossing.

En de bijrijder kan toch de taak hebben de daadwerkelijke chauffeur wakker te houden? :ja:

:eek::eek::eek: Daar dien je toch echt zelf voor te zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ok, als de bijrijder bij dat bedrijf werkt, moet dus de bestuurderskaart erin.

Maar als ik iemand meeneem als passagier, gewoon om een lift te geven, en diegene is toevallig in bezit van rijbewijs en bestuurderskaart, dan hoeft het dus niet?

Nee, als diegene puur als passagier mee gaat niet nee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden