[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

chauffeurskaart in privé auto verplicht


ricardo1e

Recommended Posts

  • Forumlid

In sommige gevallen val jij wel onder de rijtijdenwet, maar dat is een andere discussie. 

 

Het gaat hier niet om rijtijdenwet, maar de koppeling van het rijbewijs aan je chauffeurskaart en andersom. Door dit te doen is er automatisch de verplichting dat je deze bij je dient te hebben.

 

Zoals ik al zei in Nederland wordt er niet op gecontroleerd, maar Frankrijk doet het wel. Als Nederlander hoef je niet gelijk bang te zijn voor de fransjes want de controle van door een fransje bij het CBR duurt ongeveer 24 uur en dat vinden ze toch iets te lang om te staan wachten.  :D

 

 

 

Het gaat hier niet om rijtijdenwet, maar de koppeling van het rijbewijs aan je chauffeurskaart en andersom. Door dit te doen is er automatisch de verplichting dat je deze bij je dient te hebben.

 

In welke wet staat dat?heb je daar gerechtelijke uitspraak van??

 

 

 

 

 

Zoals ik al zei in Nederland wordt er niet op gecontroleerd, maar Frankrijk doet het wel. Als Nederlander hoef je niet gelijk bang te zijn voor de fransjes want de controle van door een fransje bij het CBR duurt ongeveer 24 uur en dat vinden ze toch iets te lang om te staan wachten.   :D

 

Nee hoor,mesjeu de gendarme kan ,vanuit zijn busje ,binnen no time zien dat jij over een digipas beschikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

of t wel of niet moet , ik heb m altijd bij me , kleine moeite

het is een persoonsgebonden pas

 

als ze s'avonds inbreken , of ze jatten de hele auto dan ben je je pas kwijt en kun je een week niet werken

kun langs de KIWA voor een nieuwe , met bijbehorende kosten en nieuwe pasfoto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

of t wel of niet moet , ik heb m altijd bij me , kleine moeite

het is een persoonsgebonden pas

 

als ze s'avonds inbreken , of ze jatten de hele auto dan ben je je pas kwijt en kun je een week niet werken

kun langs de KIWA voor een nieuwe , met bijbehorende kosten en nieuwe pasfoto

Das wel verstandig ja,om m er altijd uit te halen.

Maar de vraag van T.S . was of je m moet kunnen tonen als je met je prive auto aan gehouden word.

En dat hoef je niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je hier even kijkt:

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1998:274:0001:0021:NL:PDF

 

Zie je,bij art 1, dat eu 3821/85 als volgt gewijzigd word

In dat art 1(van 2135/98) staat dat art 15.e,lid 7( van 3821/85) vervangen wor door de volgende tekst:

 

Wanneer de bestuurder rijdt met een aan bijlage 1 beantwoordend controleapparaat moet hij op verzoek de volgende documenten kunnen tonen:

 

 

enz,enz

 

 

Staat op blz 5 van dit pdf

 

Voor de omschrijving van de bijlage :staat onder aan het pdf.

 

Ergo: de luxe wagen is geen voertuig wat beantwoord aan de omschrijving zoals genoemd in bijlage 1.

En hoeft men dus ook geen bestuurderskaart of schijven vandn de laatste 28 dagen te overleggen.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ook ik heb bij tacho-cursus gehoord  dat t wel moet , omdat t persoongebonden is , al geloof ik zelf van niet

 

"als een bevoegde jouw pas wil checken moet je m kunne tonen

die bevoegde kan niet aan jou postzegel zien of je aan t werk bent of niet "

 

hier in NL zal het wel loslopen , maar de pliesie in Belgie en Frankrijk zijn meestal regelrechte ...........( zelf invullen )en kunnen daar anders over denken

bewerkt door basflt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ook ik heb bij tacho-cursus gehoord  dat t wel moet , omdat t persoongebonden is , al geloof ik zelf van niet

 

"als een bevoegde jouw pas wil checken moet je m kunne tonen

die bevoegde kan niet aan jou postzegel zien of je aan t werk bent of niet "

 

hier in NL zal het wel loslopen , maar de pliesie in Belgie en Frankrijk zijn meestal regelrechte ...........( zelf invullen )en kunnen daar anders over denken

 

Bij mij hetzelfde!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik aangehouden word door een agent en toon mijn rijbewijs dan ziet

hij wel alle categorieën, maar niet of ik chauffeurspas heb en wat ik voor een beroep uitoefen gaat hem niks aan.

 

klopt, en als hij je rijbewijs verder niet natrekt zal hij ook niet weten of jij een chauffeurskaart hebt. Wanneer hij dit wel doet en hij vraagt erom dan moet jij hem kunnen tonen.

Zohee,

zoveel reacties binnen een dag......respect     :ja:

 

blijkt dat het toch wel een gevoelig onderwerp is. er wordt hier en daar wel afgeweken van mijn vraag, maar ja. Het gaat niet over fraude enz. enz... maar of ik verplicht ben deze in mijn privé auto bij me te hebben. Aan HIT een vraag waar hij dit gehoord of gelezen heeft. Het is zo dat je rijbewijs gekoppeld is aan je kaart, dus de RDW, CBR.  enz weten (als ze je rbw natrekken) dat je in het bezit bent van die kaart.

 

De chauffeur is namelijk altijd ..."de LUL", dat weet iedereen...toch?

 

Nu even heel zwart/wit:

 

Ik heb net een zware dag achter de rug, 11 rij uren in een diensttijd van 18 uur.

Ik ga naar huis, krijg een klapper met m'n personenauto waar een gewonde bij valt. Mijn rijbewijs wordt nagetrokken....en....jawel...."meneer mag ik uw chauffeurskaart" Heb ik niet bij me.....boete hahahaha.......daarna begint het pas........in de telegraaf ......" vrachtwagenchauffeur betrokkenen bij ongeluk op de A4" HOE GEK KAN JE HET VERZINNEN maar ja....ik geloof zelf dat ik dan aansprakelijk word gesteld ook al ben ik niet de veroorzaker. Jawel, zo gek zou het allemaal kunnen gaan.

 

De boete van het niet kunnen overhandigen van een chauffeurskaart tijdens een privé rit in mijn eigen auto zou de agent dus ook kunnen geven. Ik ben een beroepchauffeur, ook privé.

Net als een politieagent die ook nog politieagent is na zijn diensttijd.

 

Ik kan het echter nergens terugvinden dat je het in bezit MOET hebben in vrije tijd, of niet bij je te hoeven hebben.

 

Misschien Melanie Schultz persoonlijk een brief schrijven is een optie.....en wie weet... :p komt ze met een verrassend antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

 

Nu even heel zwart/wit:

 

 

Ik ga naar huis, krijg een klapper met m'n personenauto waar een gewonde bij valt. Mijn rijbewijs wordt nagetrokken....en....jawel...."meneer mag ik uw chauffeurskaart" Heb ik niet bij me.....boete hahahaha.......daarna begint het pas........in de telegraaf ......" vrachtwagenchauffeur betrokkenen bij ongeluk op de A4" HOE GEK KAN JE HET VERZINNEN maar ja....ik geloof zelf dat ik dan aansprakelijk word gesteld ook al ben ik niet de veroorzaker. Jawel, zo gek zou het allemaal kunnen gaan.

 

 

 

 

Je ziet wel erg veel beren op de weg,

En als jij in een ongeval betrokken raakt,maar niet de veroorzaker bent,en de oorzaak ook niet is dat jij te lang gereden hebt,kun je daar hooguit een bekeuring voor krijgen,maar niet aansprakelijk gesteld worden voor  het ongeval.( als je met de vrachtwagen rijdt)

 

Ik ben benieuwd of iemand een gerechtelijke uitspraak kan laten zien( jurisprudentie heet dat toch) van iemand die verantwoordelijk word geacht aan een ongeval dat m met de luxe wagen is overkomen,omdat hij met de vrachtwagen te lang gereden heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aangezien dit niet het enige forum is waar ik kom en ik deze vraag al eens eerder had gesteld aan het ILT hier het antwoord dat ik op 22-04-2012 via email heb gekregen:

 

 
"Bij controlle door een opsporingsambtenaar van het rijbewijs diendt ongevraagd ook de chauffeurspas te worden afgegeven.""In de wettekst wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt." afz. Dhr R. Stolte Juridisch medewerker ILT.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geachte heer Paauwe,

Nee, u heeft uw bestuurderskaart bij als u daadwerkelijk gaat rijden met een voertuig die een toegestane maximummassa heeft van 3500 gram.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum. 

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag

 

 

088 489 0000 (lokaal tarief)
www.ilent.nl

 

Antwoordmail van ilent, duidelijk dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even afgezien van het feit of het verplicht is om dat ding bij je te hebben.

 

Als je de gemiddelde veldwachter vraagt om dat ding uit te lezen, denk ik dat ie niet eens weet wat ie er mee aan moet. :D

 

Anders wordt het als je het iemand van het KLPD die zelfde vraag stelt.

 

En de IL& T bemoeit zich al helemaal niet met "gewone" verkeerszaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Aangezien dit niet het enige forum is waar ik kom en ik deze vraag al eens eerder had gesteld aan het ILT hier het antwoord dat ik op 22-04-2012 via email heb gekregen:

 

 
"Bij controlle door een opsporingsambtenaar van het rijbewijs diendt ongevraagd ook de chauffeurspas te worden afgegeven.""In de wettekst wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt." afz. Dhr R. Stolte Juridisch medewerker ILT.

 

 

Geachte heer Paauwe,

Nee, u heeft uw bestuurderskaart bij als u daadwerkelijk gaat rijden met een voertuig die een toegestane maximummassa heeft van 3500 gram.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum. 

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum

ILT/Handhavingsbeleid

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag

 

 

088 489 0000 (lokaal tarief)

www.ilent.nl

 

Antwoordmail van ilent, duidelijk dus!

mooi, 

het wordt steeds duidelijker, de wettekst heeft Dhr.Stolte het over, maar deze meneer geeft niet aan welk artikel in die wettekst en de toonplicht in welk voertuig heeft hij het over? :confused:

 

ge er voorlopig van uit dat wat ILENT tegen Pauw zei het meest voor de hand liggend is. Meer dan 3500 kg, toonplicht. Ik weet er niets meer van te maken en nog steeds geen een of ander juridisch artikelnummer van het wetboek. Volgens mij weten ze het zelf niet meer en is dit weer één van de onduidelijkheden waar wij met z'n allen mee te maken hebben.

 

Schiet mij maar lek LOL  :stom:  LOL  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geachte heer Paauwe,

Nee, u heeft uw bestuurderskaart bij als u daadwerkelijk gaat rijden met een voertuig die een toegestane maximummassa heeft van 3500 gram.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum. 

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum

ILT/Handhavingsbeleid

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag

 

 

088 489 0000 (lokaal tarief)

www.ilent.nl

 

Antwoordmail van ilent, duidelijk dus!

 

 

Weet je zeker dat je dit antwoord gehad hebt van de IL&T???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Aangezien dit niet het enige forum is waar ik kom en ik deze vraag al eens eerder had gesteld aan het ILT hier het antwoord dat ik op 22-04-2012 via email heb gekregen:

 

 
"Bij controlle door een opsporingsambtenaar van het rijbewijs diendt ongevraagd ook de chauffeurspas te worden afgegeven.""In de wettekst wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt." afz. Dhr R. Stolte Juridisch medewerker ILT.

 

 

 

""In de wettekst wordt geen onderscheid gemaakt in het voertuig waarvoor de toonplicht geldt." afz. Dhr R. Stolte Juridisch medewerker ILT.

 

 

 

Daar word wel onderscheid in gemaakt:

 

De standaard procedures m.b.t. gebruik van de tachograaf word geregeld in EU verordening 3821/85

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1985R3821:20090724:NL:PDF

 

In 1998 gewijzigd met deze verordening:

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1998:274:0001:0021:NL:PDF

 

 

 

Als je kijkt bij art 15.7,a,b staat daar letterlijk:

 

 a) Wanneer de bestuurder rijdt met een voertuig dat is uitgerust
met een aan bijlage I beantwoordend controleapparaat, moet hij
op verzoek van de met de controle belaste ambtenaren het
volgende kunnen tonen.
 
Dus kom ik tot de conclusie dat ik mijn chauffeurskaart alleen dien te tonen als ik daadwerkelijk staande gehouden word als ik een voertuig met tachograaf( het aan bijlage I beantwoordend controle apparaat) bestuur. :angel:  :angel:
 
Als je denkt dat ik ongelijk hebt kun je via deze site de juiste wetsteksten ook opzoekende wetsteksten ook opzoeken:
 
 
(onder t hoofdstuk: de europese regelgeving)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden