[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

chauffeurskaart in privé auto verplicht


ricardo1e

Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag eens even gebeld met ILT, waaom mijn antwwoord afweek van het antwoord dat JP hier heeft laten lezen.

 

Antwoord was vrij simpel, 

 

De kaart is persoonlijk en dient bij het rijbewijs worden gehouden en getoond vandaar het antwoord dat ik kreeg dat je hem bij je moet houden.

 

Het antwoord van de helpdesk komt alleen uit de wet op de registratieplicht onderdeel "digitale tachograaf" 

Zoals Europeaan eigenlijk al aangaf. 

 

Ik ben er niet veel wijzer op geworden, Inneke Brouwer van de helpdesk kon mij dus ook niet verder helpen als beide uitleggen te argumenteren. 

 

Hier riep iemand dat buitenlandse OA's de gegevens van het CBR gelijk kunnen inzien, dit is niet waar. Mag ook niet door idioten die de privacywetgeving daarop hebben losgelaten, buitenlandse OA's mogen alleen op verzoek die gegevens inzien die op dat moment benodigd zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Ik ben er niet veel wijzer op geworden, 

 

 

Ik wel,

De kaart is persoonlijk,en moet met het rijbewijs getoond kunnen worden.

Maar alleen als je in een auto rijdt die beantwoord aan de bijlage 1 van EU 2135/98

 

Wanneer rij je met een auto die beantwoord aan bijlage 1?????, die "bijlage"zijn 13 a 4'tjes,maar zodra er een tachograaf in het voertuig ingebouwd is beantwoord t voertuig aan bijlage 1

 

Dus zolang er geen tachograaf ingebouwd is hoef je je bestuurderkaar niet bij je te hebben,wel je rijbewijs natuurlijk.

 

Overigens word er geen onderscheid gemaakt op controle met een analoge- of digitale tachograaf,het is alleen een andere manier om te controleren.

Je hoeft,als je met een analoge tachograaf rijdt ,toch ook de schijven van de laatste 28 dagen niet bij te hebben,als je met de prive auto bent.

 

Dit is wat ik er,als eenvoudig chauffeur,die geacht word de wet te kennen,uit kan halen.

Nergens maar dan ook nergens staat er een verwijzing dat men zijn chauffeurskaar moet kunnen tonen als men niet in een voertuig rijdt dat niet beantwoord aan de bijlage 1.

 

Maar dit sterkt wel weer mijn oordeel over de kwaliteit van onze "opleidings instituten code 95 :D  :D  :kill:

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ah, ik heb wat gevonden denk ik.

 

ATBv 2.4:4 : en dan lid E en F

 .....

e. een niet op zijn naam gestelde bestuurderskaart, werkplaatskaart of bedrijfskaart te gebruiken, met uitzondering van een bedrijfskaart van een werkgever die wordt gebruikt door zijn werknemer;

.....

Dan zou het inderdaad strafbaar zijn om een pas van een ander bij je te hebben in de vrachtwagen.

Let nu eens op de woorden "te gebruiken"......

Er staat niet in het bezit hebben van....

Voorts toont deze discussie maar weer eens haarfijn aan dat de regelgeving binnen onze sector op zijn zachts gezegd KLOTE is en nog steeds niet eenduidig is, voor meerdere uitleg vatbaar is en SUCKS!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je ziet wel erg veel beren op de weg,

En als jij in een ongeval betrokken raakt,maar niet de veroorzaker bent,en de oorzaak ook niet is dat jij te lang gereden hebt,kun je daar hooguit een bekeuring voor krijgen,maar niet aansprakelijk gesteld worden voor  het ongeval.( als je met de vrachtwagen rijdt)

 

Ik ben benieuwd of iemand een gerechtelijke uitspraak kan laten zien( jurisprudentie heet dat toch) van iemand die verantwoordelijk word geacht aan een ongeval dat m met de luxe wagen is overkomen,omdat hij met de vrachtwagen te lang gereden heeft.

 

Zal niemand kunnen vinden.

 

Rijtijdenwet is enkel en alleen voor goederenvervoer en vervoer van personen tegen betaling.

 

Zodra je in je eigen auto zit mag je 24uur per dag rondjes rijden op een rotonde zonder dat er een proces-verbaal kan volgen dat opgemaakt is aan de hand van de rijtijdenwet.

 

Met andere woorden:

 

Al de antwoorden die ik van jou gelezen heb zijn juist, zodra je rijd in een voertuig dat tachograafplichtig is dient men de chauffeurskaart bij zich te hebben, kan je weer eens zien dat er nog steeds instructeurs zijn die hobbymatig bezig zijn en uitspraken doen die nog kant noch wal raken, deze instructeurs dienen dan ook per direct hun biezen te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik besluit om na tien rij-uren af te boeken, in mijn personenauto vervolgens in 1 keer doorrij naar barcelona, welke wet overtreed ik dan ?

Juist, geen 1.

Dus waarom zou ik mijn kaart prive bij me moeten hebben ?

En indien een controlerende instantie mij aanhoud en mij om mijn kaart zou vragen, dan nog ben ik niet beroepsmatig onderweg en mag de controlerende instantie niet eens mijn kaart uitlezen.

Die onzinregel over reistijd naar huis geld ook als rijstijd is allang geschrapt, daar men geen plaats meer invoert, maar een land.

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kan ook vallen onder de vrijstellingsregeling voor het gebruik van de tachograaf.

 

Zelfs al zit er dan een tachograaf in het voertuig, dan hoef je die niet te gebruiken, ook een pas hoef je dan niet te hebben.

 

 

Maar dat word dan weer geregeld in verordening EU 561/2006 art14.1(a t/m/p),2. en 3. :D

En niet in de ,in dit draadje, genoemde verordeningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet de documenten bij je hebben die voor het gebruik van een bepaald voertuig voorgeschreven zijn, niet meer en niet minder.

 

Ben je aan het rijden met een privé personenauto dan ben je dus verplicht je rijbewijs bij je te hebben, daarnaast ben je verplicht je identiteitsbewijs bij je te hebben.

De heren controleurs hebben dus niets te maken met documenten die je niet nodig hebt voor het betreffende voertuig, zoals daar zijn bestuurderskaarten, vaarbewijzen, vliegbrevetten, enz.

 

Het voorhanden hebben van meerdere bestuurderskaarten in de vrachtwagen is verboden op grond van art 2.4:4 lid f (feitcode: B2.4:4 (11) )  en art 2.4:13 lid 2 of lid 5 (feitcode: B2.4:5 (10) )  van het ATB vervoer. (Art. 14 lid 4 Ver. (EEG) nr. 3821/85 /AETR )

Voor deze twee overtredingen is de boete in Nederland voor de chauffeur totaal 1100 euro.

bewerkt door maarten/andre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Het voorhanden hebben van meerdere bestuurderskaarten in de vrachtwagen is verboden op grond van art 2.4:4 lid f (feitcode: B2.4:4 (11) )  en art 2.4:13 lid 2 of lid 5 (feitcode: B2.4:5 (10) )  van het ATB vervoer. (Art. 14 lid 4 Ver. (EEG) nr. 3821/85 /AETR )

Voor deze twee overtredingen is de boete in Nederland voor de chauffeur totaal 1100 euro.

 

Zo staat dat toch niet helemaal in het ATB Vervoer en ook niet in EU 561/2006.

Daar staat dat je slechts over één digitale chauffeurskaart kunt beschikken,en dat het gebruiken van een niet op naam gestelde kaart een overtreding is.

Lid F spreekt over het ter beschikking hebben van een voorzieming die het in de handwwerken van overtredingen kan bevorderen.

 

Maar als je een ander zijn bestuurderskaart,om welke reden dan ook,in de auto hebt,en er geen gebruik van maaakt,ben je m.i. niet strafbaar.

Dat zou een mooie bak worden: jij neemt de auto van je collega over en hij heeft wel zijn kaart eruit gehaald maar m gewoon in de auto laten liggen,dan zou jij strafbaar zijn????

 

je kunt toch ook niet zo maar van verkrachting beschuldigd worden,omdat je t juiste gereedschap meestal wel bij je hebt??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo staat dat toch niet helemaal in het ATB Vervoer en ook niet in EU 561/2006.

Daar staat dat je slechts over één digitale chauffeurskaart kunt beschikken,en dat het gebruiken van een niet op naam gestelde kaart een overtreding is.

Lid F spreekt over het ter beschikking hebben van een voorzieming die het in de handwwerken van overtredingen kan bevorderen.

 

Maar als je een ander zijn bestuurderskaart,om welke reden dan ook,in de auto hebt,en er geen gebruik van maaakt,ben je m.i. niet strafbaar.

Dat zou een mooie bak worden: jij neemt de auto van je collega over en hij heeft wel zijn kaart eruit gehaald maar m gewoon in de auto laten liggen,dan zou jij strafbaar zijn????

 

je kunt toch ook niet zo maar van verkrachting beschuldigd worden,omdat je t juiste gereedschap meestal wel bij je hebt?

 

Met meerdere kaarten heb je dus een voorziening om te frauderen voorhanden.

Zoek hieronder de juiste feitcode met bijbehorende omschrijving maar eens op.

 

B2.4:5 (10)

 

B2.4:4 (11) en deze code lezen in combinatie met feitcode B2.2:4 (9)

 

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-8973.pdf

 

Pagina 10 van het staatsblad.

 

 

bewerkt door maarten/andre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, je rijuren van een vrachtauto tellen niet mee voor een personenvoertuig dat klopt. Maar als er kan worden aangetoond dat jij aansluitend van je rit van 10 rijuren ineens doorrijd op vakantie naar de Elzas en daar een ongeval krijgt dan krijg je ineens een ander verhaal mbt verzekeringen. Die zullen er alles aan doen om aan te tonen dat jij als prof had moeten weten dat je je rust  moest nemen en dat je onverantwoord bezig was.

Niet zeggen dat is niet zo, ik heb er 24 uur voor in de bak gezeten in Frankrijk tot men mijn pas uitlas en zag dat ik eerst 10 uur niets op de kaart had staan.

 

Letterlijk staat ( in de originele tekst, wij gebruiken de vertaling ) er dat er geen voertuigrestrictie is waarbij je ongevraagd je pas moet kunnen tonen, dat is voor mij genoeg om te lezen dat ik hem ook in de personenauto moet kunnen tonen. 

 

 

@ Europeaan, wij hebben de tekst aangepast naar Nederlands gebruik, de belgen hebben gewoon de letterlijke tekst gebruikt en die spreekt van: 


 

 

Overigens, de belgen zijn nog gekker: http://www.digitach.be/nl/PDF/catalogus.pdf

 

Kijk pagina 16 punt 11 :

11. De bestuurder heeft de bestuurderskaart frauduleus gebruikt door 

− het gebruik of het bezit van een kaart waarvan een andere persoon titularis is
gebaseerd op ; − Verordening (EEG) 3821/85, art. 14.4 en 15.8. 
                         - KB van 14.07.2005, art. 16 §§ 4, 16 en 17. 
                         âˆ’ AETR, art. 11.4 en 12.8 van de bijlage
boete: 2 400 EUR 

 

 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof je op je woord, maar besluit ik mijn persoonlijke kaart thuis te laten in mijn kluis, geen instantie die mij kan verplichten om in mijn prive auto mijn bestiurderskaart te overleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Met meerdere kaarten heb je dus een voorziening om te frauderen voorhanden.

Zoek hieronder de juiste feitcode met bijbehorende omschrijving maar eens op.

 

B2.4:5 (10)

 

B2.4:4 (11) en deze code lezen in combinatie met feitcode B2.2:4 (9)

 

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-8973.pdf

 

Pagina 10 van het staatsblad.

 

 

 

 

 

Deze feitcodes verwijzen naar EU 34821/85 en bij art 14.4: a t/m f staat daar duidelijk dat de bestuurderskaart een persoonlijk karakter heeft,en dat een chauffeur slechts over één ,op zijn naam geregistreerde ,chauffeurskaart kan beschikken.

 

Je bent in het bezit van een chauffeurskaart als die op jouw naam geregistreerd is,als er in dezelfde auto een  kaart ligt, die op andermans naam gesteld is, is die kaart geen "bezit"van jou.

Wat anders word t als jij die kaart,die niet op jouw naam staat,daadwerkelijk in de gleuf van de digitach steekt,dan is t fraude.

Dat er in die auto ook een voorziening zit waarmee je kunt frauderen,de tachograaf,of de kaart,word pas zo n voorziening als je de kaart er daadwerkelijk insteekt.

 

Maar we dwalen af:de vraag was: moet je je bestuurderskaart kunnen tonen als je met je prive auto rijdt?? en dat hoeft niet. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Auf Ihre Anfrage nach der Mitführung Ihrer Fahrerkarte im privaten Personenkraftwagen,

sehr geehrter 

teile ich Ihnen mit, dass in Kraftfahrzeugen, deren Höchstzulässige Gesamtmasse nicht mehr als 2,8 Tonnen beträgt in Deutschland die Fahrerkarte nicht mitgeführt werden muss.
Das wichtigste Kriterium ist, dass das Fahrzeug der "Güterbeförderung" dienen muss und und dessen zulässige Gesamtmasse einschließlich Anhänger oder Sattelanhänger mehr als 2,8 Tonnen beträgt. 

Weil die Fahrerkarte die europäischen Verordnungen Nr, 56172006 und 3821/85 betrifft, wenden Sie sich hierzu bitte an Ihre zuständige nationale Behörde in Ihrem Heimatland.

Rechtliche Auskünfte werden generell unverbindlich erteilt.
Ich hoffe, Ihnen damit weiter geholfen zu haben.

Freundliche Grüße
Im Auftrag 
Franz Josef Ganz 
Sachgebietsleiter 
____________________________________ 
Sachbereich 2 
Bundesamt für Güterverkehr 

Mainzer Straße 32-34, 66111 Saarbrücken 
Telefon: 0681 / 96702-80 
Telefax: 0681 / 96702-90 
mailto:franz-josef.ganz@bag.bund.de 

 

 

 

heb de vraag ook het b.a.g voor gelegt 

en ook hier wordt er gezegt dat je je digikaart 

niet bij hoeft te hebben in je prive wagen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Nee, want elk land mag zijn eigen regels toevoegen.  :ok:

 

Kijk maar naar andere onderdelen van EU regels zoals bijv. TTM, LZV, enz. 

 

Lijfregel van de overheid: "Wij maken de meer regels, niet makkelijker".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden