[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'De Klok Logistics wil schade ladingdiefstal op chauffeurs verhalen'


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

"De Klok Logistics wil de schade van ladingdiefstal op chauffeurs verhalen"


NIJMEGEN - "De Klok Logistics wil de schade van ladingdiefstal op chauffeurs verhalen", dat zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Bondgenoten donderdag.
 

"Sinds De Klok het transport van CEVA Logistics heeft overgenomen, rijden de wagens van De Klok met diefstal gevoelige ladingen door de binnensteden van Nederland. Dat vergt nogal iets van het proces en van de werknemers. De aandacht om diefstal te voorkomen vergt tijd, tijd die een chauffeur niet altijd heeft of krijgt."
 

"De directie van De Klok heeft de chauffeurs schriftelijk laten weten dat bij iedere diefstal de helft van de schade, welke tot duizenden euro's zou kunnen oplopen, op de betreffende chauffeur zal verhalen. Tevens moeten de chauffeurs een verklaring ondertekenen, waarin zij bevestigen dat ze altijd zo handelen dat diefstal onmogelijk is", vervolgt Janssen.
 

"Uiteraard mag een werkgever eisen dat een werknemer zijn werk zo indeelt, dat de kans op ladingdiefstal tot het minimum wordt beperkt, maar de werkgever blijft uiteindelijk zelf 100% verantwoordelijk voor eventuele schade", aldus Janssen.
 

"Enkel als de werkgever kan aantonen dat de betreffende werknemer bewust verwijtbaar nalatig heeft gehandeld, kan een werkgever de werknemer schadeplichtig stellen. In alle andere gevallen, ook als een werknemer bijvoorbeeld slordig heeft gehandeld, is enkel de werkgever verantwoordelijk", meldt Henri Janssen tot slot.

http://www.transport-online.nl/site/46046/de-klok-logistics-wil-schade-ladingdiefstal-op-chauffeurs-verhalen/

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wauw wie wil en kan dit risico lopen???

Als deze transporteur dat voor elkaar krijgt zullen een hoop chauffeurs wel zo onderhand op zoek gaan naar een andere werkgever.

De helft van de schade .....  Waarde nieuwe Smartphone zonder abo  is al snel tegen de 500 euro
Helft daarvan is al meer dan jouw dagloon!!!


Wat doet 'De Klok'  eraan om de kans op ladingdiefstal zo klein mogelijk te maken?
Geeft ze haar werknemers wel voldoende tijd om alle maatregelen / procedures te kunnen volgen?
Camera in de laadruimte? 
Handige sloten die je met een hand kunt bedienen .... andere systemen waarbij de laadruimte gemakkelijk en snel dicht kan cq open als de chauffeur hem open wil hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deze transporteur gaat dat niet voor elkaar krijgen. Waarschijnlijk hebben ze tijdens een vergadering van de planners een balletje opgegooid, niet gehinderd door enige kennis van de Nederlandse wet. Een dergelijke stommiteit wordt dan op papier gezet en naar de chauffeurs gestuurd om dan uiteindelijk breed uitbemeten te worden in de media en op fora als dit forum. Degene die dit bedacht heeft bij de Klok moet zich voor eeuwig schamen en zou eigenlijk ontslagen moeten worden omdat hij of zij een nitwit is.

bewerkt door maserati
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil er toch iets over zeggen

De werkgever kan er heel ver in gaan

Waarom Als de chauffeur iets niet doet volgens het handboek van een bedrijf En zich niet aan de regels houd Zijn gevallen genoeg bekent Kan de schade bij de chauffeur verhaalt worden Of zelfs op staande voet ontslag

Staat de chauffeur met zijn auto op een parkeer plaats Wat niet beveiligd is En er gebeurd iets met de lading of auto Kan de chauffeur aansprakelijk gesteld worden.Zelfs door de verzekering. En kan zelfs voor de kosten op draaien

Ik ken gevallen Met diefstal T.V.S waar de chauffeur aan sprakelijk gesteld werdt En dat de chauffeur alles verloren heeft

En nog een bekenden is ook

De reden was De chauffeur had zich niet aan de bedrijf voorschrift heeft gehouden

Daarom belangrijk een eigen verzekering

 

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indien het materiaal voldoet aan de wettelijk gestelde eisen wat betreft beveliging waaraan het moet voldoen conform de eisen van de verzekeraar en/of de opdrachtgever en de chauffeur gebruikt deze middelen, word de kans op diefstal dus uitermate klein.

Als de chauffeur verzuimt deze middelen te gebruiken, dan kan ik mij de redenatie van de werkgever enigzins wel indenken.

Hoevaak ik wagens niet open en bloot zie staan terwijl een chauffeur binnen is in een winkel, de gelegenheid maakt de dief.

Opvallend hierbij is dat de cabine wel altijd is afgesloten.

Als het op slot doen van je wagen extra tijd vergt, dat zou de Klok dan ook moeten begrijpen.

Of men zulke sancties daadwerkelijk mag invoeren betwijfel ik.

Men kan een chauffeur wel ontslag geven en daarnaast de ontstane schade via een civiele procudure proberen te verhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkel als de werkgever kan aantonen dat de betreffende werknemer bewust verwijtbaar nalatig heeft gehandeld, kan een werkgever de werknemer schadeplichtig stellen. In alle andere gevallen, ook als een werknemer bijvoorbeeld slordig heeft gehandeld, is enkel de werkgever verantwoordelijk", meldt Henri Janssen tot slot

Ik noem dit dus juist het grijze gebied, waar Janssen zelf over begint.

Verwijtbaar handelen kan ook namelijk gelijk staan aan slordig werken.

Is het gewoon slordig om je auto niet af te sluiten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan wel eens een verzekeringskwestie zijn. Dat ze na het krijgen van deze nieuwe klant de verzekering niet rond konden krijgen voor de lading aangezien kennelijk de waarde die de lading heeft. Dan maar op deze manier proberen op te lossen of de verzekerings instantie op deze manier proberen tevreden te krijgen.

Ook handig dat dit naar buitenkomst.... iedereen weet nu dat ze kennelijk met diefstalgevoelige lading rijden. Om het criminelen nog makkelijker te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan wel eens een verzekeringskwestie zijn. Dat ze na het krijgen van deze nieuwe klant de verzekering niet rond konden krijgen voor de lading aangezien kennelijk de waarde die de lading heeft. Dan maar op deze manier proberen op te lossen of de verzekerings instantie op deze manier proberen tevreden te krijgen.

Ook handig dat dit naar buitenkomst.... iedereen weet nu dat ze kennelijk met diefstalgevoelige lading rijden. Om het criminelen nog makkelijker te maken.

Zal het niet zo zijn dat ze weer voor een tarief aan het rijden zijn geslagen.  En er later achter zijn gekomen , voor die centen kan er geen verzekering af,

Laten we die mannen van ons gewoon voor opdraaien.En maar hopen dat onze jongens het slikken . Nou zo stom zullen onze jongens toch niet zijn!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het lijkt me een beetje het verhaal van een kat in het nauw maakt vreemde sprongen. Maar dit zullen ze juridisch nooit voor elkaar kunnen krijgen. Tenzij natuurlijk, zoals hier al eerder opgemerkt, er grove nalatigheid van de chauffeur in het spel is. En dan nog alleen als die chauffeur ook door hun de mogelijkheid is geboden om er zo veel mogelijk aan te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek
Als dit ook bij C&A en V&D op deze manier geregeld is, dan brengt het voltallige personeel daar elke geld mee i.p.v. van iets te verdienen. :stom:

Ik zie de humor wel van dit soort uitspraken, want dit invoeren is juridisch onmogelijk.

Denkt u echt, dat daar dagelijks goederen uit de auto verdwijnen dan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek
Het lijkt me een beetje het verhaal van een kat in het nauw maakt vreemde sprongen. Maar dit zullen ze juridisch nooit voor elkaar kunnen krijgen. Tenzij natuurlijk, zoals hier al eerder opgemerkt, er grove nalatigheid van de chauffeur in het spel is. En dan nog alleen als die chauffeur ook door hun de mogelijkheid is geboden om er zo veel mogelijk aan te doen.

Op het moment dat de chauffeur de aanpassingen in zijn contract heeft ondertekend, staat het bedrijf heel sterk hoor. En hoeveel personen tekenen niet voor akkoord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elk nuchter nadenkend mens weet op het moment dat een firma met zoiets aankomt, men voor de gedwongen keuze word gesteld, tekenen of ontslag.

Want indien men als werknemer deze brief weigert te ondertekenen ?

Helaas zullen er mensen uit angst om hun baan te verliezen deze brief ondertekenen en sommige werknemers dit uit ervaring al weigeren.

Er zullen ook werknemers zijn die misschien een sanctie opgelegd krijgen en zelf deze stilzwijgend accepteren, gewoon uit angst om hun baan te verliezen,.

De werknemers die deze brief weigeren te ondertekenen zullen bij een manco wel gelijk op functioneringsgesprek mogen komen.

Leuk middel om dan maar iemand op een andere manier in een negatief daglicht te stellen.

 

Maar om even terug te komen op mijn uitspraak, ik doe wel meerdere uitspraken die tegen mij gebruikt kunnen worden  :D

 

Neemt niet weg dat ik mijn oude werkgevers waar ik voor heb gewerkt niet negatief in een daglicht zet, mijn laatste werkgever was gewoon een ongelukkig huwelijk en de huidige firma waar ik voor werk, werk ik met plezier voor, maar ook over deze firma gaan genoeg verhalen over rond.

Deze werkgever zit ook rond te neuzen op dit forum, weet ook wie ik dus hier ook ben.  :bey:

Maar op het moment dat een werkgever zijn eigen personeel niet meer vertrouwt, dan is er al sprake van een conflict.

Een werkgever mag van een werknemer bijvoorbeeld wel een bewijs van goed gedrag verlangen.

Dit vind ik terechte middelen die een bedrijf kan toepassen.

En in onze CAO staat inderdaad dat een werkgever eventuele schade kan verhalen op een werknemer, maar dan dient de werkgever dit dus schriftelijk dus eerst kenbaar te maken, dat deze geld wil vorderen op de werknemer, hier moet de werknemer in de gelegenheid gesteld worden om hier zich eventueel tegen te verweren.

Zomaar de sanctie inhouden is via de CAO dus zelfs verboden, zelfs bij wetgeving.

 

De praktijk wijst meestal uit als zulke sancties zomaar doorgevoerd worden, vaak in de kantine dan gezegd word, ik verdien die sanctie wel terug hoor.

Op de vraag hoe: Ik gaf gewoonweg een voorbeeld van stamtafel praat... :D

 

p.s. Ik kan desgewenst een bewijs van goed gedrag overleggen.... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil er toch iets over zeggen

De werkgever kan er heel ver in gaan

Waarom Als de chauffeur iets niet doet volgens het handboek van een bedrijf En zich niet aan de regels houd Zijn gevallen genoeg bekent Kan de schade bij de chauffeur verhaalt worden Of zelfs op staande voet ontslag

Staat de chauffeur met zijn auto op een parkeer plaats Wat niet beveiligd is En er gebeurd iets met de lading of auto Kan de chauffeur aansprakelijk gesteld worden.Zelfs door de verzekering. En kan zelfs voor de kosten op draaien

Ik ken gevallen Met diefstal T.V.S waar de chauffeur aan sprakelijk gesteld werdt En dat de chauffeur alles verloren heeft

En nog een bekenden is ook

De reden was De chauffeur had zich niet aan de bedrijf voorschrift heeft gehouden

Daarom belangrijk een eigen verzekering

 

huub

onzin Huub, Onmogelijk waar.

Ik ga niet eens de moeite nemen uit te leggen waarom.

Allemaal sterkt praat, Jij hebt het altijd meegemaakt of je kent wel iemand.

Zo iemand noemen wij in brabnt "unnu kletsert"

En daar bij de klok heeft iemand de klepel tegen zijn kop gehad denk ik.

bewerkt door Harrie76
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch zal het mij niet verbazen als men dit door wilt voeren.

Maar dan wel om een geheel andere reden.

De Klok is tegenwoordig eigendom van Vortex.

En het is een feit dat Vortex liever het Nederlands personeel ziet gaan, dan komen.

En deze cultuur laat men er, middels deze dreigement, er nu ook op los bij De Klok.

Als er nu een paar mensen opstappen, dan is de eerste buit alvast binnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarschijnlijk hebben ze bij de Klok een hele slimme directie, Volgende week donderdag tussen half twee en twee uur zijn ze een half uurtje vrij en dan gaan ze even het burgerlijk wetboek herschrijven.

 

Maar dit is niets nieuws onder de zon hoor................

Het komt steeds vaker voor dat het rijdend personeel slimmer is dan het leidinggevende gedeelte van het personeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

"De Klok Logistics wil de schade van ladingdiefstal op chauffeurs verhalen"

NIJMEGEN - "De Klok Logistics wil de schade van ladingdiefstal op chauffeurs verhalen", dat zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Bondgenoten donderdag.

 

"Sinds De Klok het transport van CEVA Logistics heeft overgenomen, rijden de wagens van De Klok met diefstal gevoelige ladingen door de binnensteden van Nederland. Dat vergt nogal iets van het proces en van de werknemers. De aandacht om diefstal te voorkomen vergt tijd, tijd die een chauffeur niet altijd heeft of krijgt."

 

"De directie van De Klok heeft de chauffeurs schriftelijk laten weten dat bij iedere diefstal de helft van de schade, welke tot duizenden euro's zou kunnen oplopen, op de betreffende chauffeur zal verhalen. Tevens moeten de chauffeurs een verklaring ondertekenen, waarin zij bevestigen dat ze altijd zo handelen dat diefstal onmogelijk is", vervolgt Janssen.

 

"Uiteraard mag een werkgever eisen dat een werknemer zijn werk zo indeelt, dat de kans op ladingdiefstal tot het minimum wordt beperkt, maar de werkgever blijft uiteindelijk zelf 100% verantwoordelijk voor eventuele schade", aldus Janssen.

 

"Enkel als de werkgever kan aantonen dat de betreffende werknemer bewust verwijtbaar nalatig heeft gehandeld, kan een werkgever de werknemer schadeplichtig stellen. In alle andere gevallen, ook als een werknemer bijvoorbeeld slordig heeft gehandeld, is enkel de werkgever verantwoordelijk", meldt Henri Janssen tot slot.

 

 

 

Als de werkgever lid is van TLN dan is de CAO al dan niet door nawerking van toepassing en kan de werkgever deze afspraak niet maken, tot zover heeft de FNV man gelijk.

 

Maar als de werkgever geen lid is van TLN kan hij in de CAO loze periode op grond van art 661 lid 2 van boek 7 wel degelijk deze afspraak maken waarbij de achterliggende gedachte zal zijn dat hij de schade af kan wentelen op de WA verzekering van de chauffeur.

 

 

Artikel 661
De werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de
werkgever of aan een derde jegens wie de werkgever tot vergoeding van die schade is
gehouden, is te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade een
gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval
kan, mede gelet op de aard van de overeenkomst, anders voortvloeien dan in de vorige zin
is bepaald.
 
Afwijking van lid 1 en van artikel 170 lid 3 van Boek 6 ten nadele van de werknemer is
slechts mogelijk bij schriftelijke overeenkomst en slechts voor zover de werknemer te dier
zake verzekerd is.
 
Komt er later een nieuwe AVV verklaarde CAO dan vervalt de afspraak natuurlijk weer en is de schade alleen bij bewuste bewuste nalatigheid van de werknemer op hem te verhalen, maar pas op:
 
Als de werknemer de verklaring ondertekend waarin hij verklaard altijd zo te handelen dat diefstal onmogelijk is, en er wordt desondanks wat gestolen dan is daarmee het bewijs geleverd dat de werknemer niet zodanig gehandeld heeft dat diefstal onmogelijk is, met andere woorden: hij was nalatig en daarmee schade plichtig..

 

Nooit en te nimmer dus verklaringen tekenen van zulke goochelende werkgevers, maar wel heel goed controleren of ze zelf wel voldoen aan hun verplichtingen jegens de werknemer, zo niet, tot op de cent alles navorderen, dat verdienen zulke werkgevers wel!

 

 

bewerkt door maarten/andre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Moet er een beetje om lachen

 

 
Als je bij een bedrijf aan genomen wordt Dan krijg je meestal een handboek onder jou neus. Het is een aanvulling op de cao.Ieder bedrijf mag dat.
 
En als je niet tekend wordt je niet aan genomen Voorbeelden genoeg
 
Ook met de uren Dat soort dingen staat er allemaal in. Heel vaak is het eigen verantwoording waar veel niet bij stil staan  
 
Je hebt je gewoon te houden aan de bedrijf regels Er zijn recht zaken genoeg over geweest Waar de chauffeur geen gelijk kreeg
 
En op staande voet ontslag.Je moet maar zo denken voor jou 10 anderen
 
Ik heb nog een handboek thuis van een bedrijf waar de werkgever een geld boete mag geven
 
Dat hand boek is ook ondertekend door het F.N.V.
 
Huub
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huub, ik zeg alleen maar hoe het wettelijk geregeld is, de regel zal wel niet overal de praktijk zijn, dat weet ik ook wel.

 

Maar een werkgever kan in zijn handboek schrijven wat hij wil, hij zal niet af mogen wijken van de CAO regel of de wet, tenzij dit bij wet of CAO is toegestaan.

 

En je kan natuurlijk overal om lachen, maar het is natuurlijk om te huilen dat er werkgevers rondlopen die hun bedrijfsrisico met slinkse trucjes proberen af te wentelen op hun chauffeurs. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden