[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

A67 bij Geldrop, ongeluk met twee vrachtwagens


zetep

Recommended Posts

  • Forumlid

 Een vrachtwagen schoot, vermoedelijk door een klapband, door de middenberm en is daar frontaal op een andere vrachtwagen geknald. De aangereden vrachtwagenchauffeur is door het ongeluk overleden.   bron:omroepbrabant

 

 

sterkte voor de nabestaanden 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterkte voor alle nabestaanden.

 

Toch rijst bij mij de vraag op of betonnen afscheidingen i.p.v. vangrail niet veiliger is ?

Niet dat ik beweer dat het niet mogelijk zou zijn dan om erdoorheen te geraken, maar deze berichten, hoe erg het ook mag klinken, komen helaas te vaak in het nieuws, dat een vrachtwagen door de middenberm geraakt, ongeacht wat hiervan de oorzaak ook mag zijn.

Dan geeft mij het gevoel dat een betonnen afscheiding, zoals bijvoorbeeld in België erg veel word toegepast op de middenberm, dat deze juist moet voorkomen dat men om de andere weghelft terecht komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier heb ik me gisteren zo ontzettend over opgewonden. Op Facebook (op weer een van die kutpagina's over Oost-Europeanen) wisten onze NL supertruckers direct dat het een ''platkop'' was. Wie wel goed keek zag een Duitse trailer betrof dus het is nog maar de vraag wat de nationaliteit is. Ik kon niet reageren omdat ik niet lid van dat clubje ben maar direct weer die negativiteit en dat terwijl een klapband iedereen kan overkomen. 

 

Sterke aan de betrokkenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deze mannen hebben geen schijn van kans gehad. De ene kon die klapband en de daaropvolgende manouvre niet voorkomen. Platkop, Duitsert of whatever.....als je een slinger maakt probeer je hem recht te houden that is. De omgekomen chauffeur had ook geen schijn van kans. Zeker niet als je uit de wrakstukken opmaakt dat het een zeer oud type Daf was, te weten een dubbel nul serie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sterkte voor alle nabestaanden.

 

Toch rijst bij mij de vraag op of betonnen afscheidingen i.p.v. vangrail niet veiliger is ?

Niet dat ik beweer dat het niet mogelijk zou zijn dan om erdoorheen te geraken, maar deze berichten, hoe erg het ook mag klinken, komen helaas te vaak in het nieuws, dat een vrachtwagen door de middenberm geraakt, ongeacht wat hiervan de oorzaak ook mag zijn.

Dan geeft mij het gevoel dat een betonnen afscheiding, zoals bijvoorbeeld in België erg veel word toegepast op de middenberm, dat deze juist moet voorkomen dat men om de andere weghelft terecht komt.

Je ziet in Nederland wel steeds vaker betonnen afscheiding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat foto's gezien van een collega die e.e.a.  vlak voor zich zag gebeuren (nee, geen sensatie/ramp toerist  :mad: )

 

In dit geval: Alleen maar slachtoffers, waaraan/in sterkte gewenst aan alle betrokkenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heftig!

Sterkte aan de nabestaanden en alle andere betrokkenen.

Waarom rijd die wagen van Ron's werkgever eigenlijk wel langs het ongeval op? Hij hoefde er niks op te halen volgens mijn,

Verzonden vanaf mijn Ei-Foon met behulp van Tapatalk

bewerkt door KEVINvB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat foto's gezien van een collega die e.e.a.  vlak voor zich zag gebeuren (nee, geen sensatie/ramp toerist  :mad: )

 

In dit geval: Alleen maar slachtoffers, waaraan/in sterkte gewenst aan alle betrokkenen.

foto,s gezien maar geen sensatie of ramptoerist?

wat ben je dan?

fotograaf van de telegraaf bv?

dus wel een ramptoerist!!!

in Belgie is de politie toezicht aan het houden op mensen die filmpjes en foto,s maken terwijl ze er langs rijden.

mag van mij wel vaker gebeuren,zijn we van de kijkfile af misschien

blijft triest zo,n ongeval

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ten eenste mijn medeleven met dit tragische ongeval...

 

Een betonnen barrier zal altijd meer tegenhouden als een GELEIDErail.......

 

Misschien HIT daar wat meer over kan vertellen maar een geleiderail is erop gebouwd om een rijbanen van elkaar te scheiden en voertuigen tegn te houden en te Geleiden in zover dit gaat

 

al dit heeft te maken met een bepaalde inrijhoek en massa waarbij het voertuig in de rail rijd. deze zal nooit een vrachtwagen tegen kunnen houden daar is deze ook niet voor gebouwd.

 

Een muur heeft daarintegen weinig absorberende werking maar al wel makkelijker een voertuig "keren".

 

deze afweging om niet overal een barrier neer te zetten heeft te maken met een paar aspecten....het kostenplaatje van een barrier is veel hoger bij bouw als geleiderail en de veiligheid...een muur is minder veilig voor personenautos als een barrier.

 

in duitsland kent men tegenwoordig wel de zogenaamde Superrail deze is hoger dan de nromale rail en de staanders staan een stuk dichter bij elkaar....waardoor deze veel stijver word.

 

al met al zijn deze ongevallen helaas niet te voorkomen voor een paar jaar geleden ook gebeurt op de A73 bij vernay waar een echtpaar ook överreden werd in hun personenauto door een vrachtwagen die op de andere rijbaan een klapband kreeg linksvoor en door de rail ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ten eenste mijn medeleven met dit tragische ongeval...

 

Een betonnen barrier zal altijd meer tegenhouden als een GELEIDErail.......

 

Misschien HIT daar wat meer over kan vertellen maar een geleiderail is erop gebouwd om een rijbanen van elkaar te scheiden en voertuigen tegn te houden en te Geleiden in zover dit gaat

 

al dit heeft te maken met een bepaalde inrijhoek en massa waarbij het voertuig in de rail rijd. deze zal nooit een vrachtwagen tegen kunnen houden daar is deze ook niet voor gebouwd.

Inderdaad een tragisch ongeval. Sterkte voor de nabestaanden gewenst. 

 

Net als bij TMA's is er een berekening gemaakt met welke kracht iets wordt tegengehouden. Maar er zijn teveel variabelen om 100% veilig te kunnen zijn voor alle partijen.

 

Vangrail: op bepaalde punten te slap om een vrachtauto tegen te houden met als gevolg deze ongevallen.

Beton/Barrier: te stevig waarbij het voertuig dat er tegen aanrijd met enige zekerheid wordt gelanceerd over de rijstroken terug en waarbij beton kan zorgen voor grotere schade's aan voertuigen die passeren. Ook het slachtoffer zelf komt er zelden ongeschonden van af. 

Super-rail: ideale oplossing maar erg duur. Dit systeem is pas rendabel wanneer het wordt neer gezet tbv langere werkzaamheden en/of blijvende situatie's. Echter dan nog is het zo duur dat bij vervanging van alle vangrails in Nederland er weer nieuwe bezuinigingen nodig zijn. Ook Duitsland plaatst dit systeem alleen maar bij de risico punten, over het algemeen zijn de andere vangrails ongeveer gelijk aan Nederland. 

 

Ooit bij het aanleggen van wegen was de bedoeling dat snelwegen een middenberm zouden hebben die afremmend zou werken. Maar onder andere door geld gebrek en de groene bewegingen is dit niet meer te volbrengen en heeft Nederland aan veiligheid moeten inleveren. 

 

Maar hoe tragisch deze ongevallen ook zijn, ze zullen nooit te voorkomen zijn. Ook een super-rail werkt niet meer als het voertuig van de grond los komt, elke afscheiding is het sterkst bij de grond elke 10cm er boven is een afname in kracht van 22%.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden