Spring naar bijdragen
maserati

verschil CNV-FNV

Recommended Posts

Hallo CNV mensen,

Wat is nu het wezenlijke verschil tussen beide vakbonden? Men strijdt beide voor de goede zaak, maar waarom zou de keuze op CNV moeten vallen? Waarom zou FNV de belangen van de chauffeurs niet net zo goed of zelfs beter kunnen behartigen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook wel benieuwd naar hun antwoord.

Mijn ervaring is dat het CNV net iets realistischer tegen zaken aankijkt als het FNV. Zal ook vast met de politieke richting van beiden te maken hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

CNV is iets genuanceerder en zal niet zo vlug staken, maar al het moet dan moet het, ze houden zich verre van actie die niet door de beugel kan (de C staat voor cristelijk en dat zijn ze ook, al geld dat niet voor alle leden)  Mijn ervaring is verder dat er voor een individueel lid sneller iets gedaan wordt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn mening is de FNV strijdbaarder dan het CNV. Ik denk ook dat  FNV meer als een volwaardig gesprekspartner wordt gezien door de werkgevers omdat FNV veel groter is en daarom meer invloed kan hebben.  Ik vind de C van Christelijk persoonlijk achterhaald omdat religie niets (meer) met arbeidsvoorwaarden te maken heeft.

Eigenlijk is het raar dat er meerdere vakbonden nodig zijn omdat dit door de werkgevers gebruikt kan worden als een wig tussen de solidariteit van de werknemers. Eeen iets gematigder FNV samen met een iets strijdbaarder en minder meegaand  CNV zou prima moeten kunnen.

Maar ik wacht op de mening van het CNV

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zullen vast verschillen tussen de FNV en het CNV zitten maar omdat ze beide samen 1 CAO maken is er geen verschil in het eind resultaat, als ze beiden hun eigen CAO zouden maken zouden de verschillen eerder naar voren komen want beiden zullen waarschijnlijk verschillende accenten in de CAO zetten en dan valt er ook wat te kiezen voor de werknemer.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De verschillen tussen FNV en CNV hebben een heel lange geschiedenis, echt samen optreden als één bond zal daarom niet zomaar gebeuren.

Het CNV houdt de dialoog open en wil blijven praten met de werkgevers om tot een goede oplossing te komen en tot een goed cao-resultaat. Staken zal het CNV inderdaad niet zo snel doen. Maar als het nodig is, doen we het wel (denk aan de acties die afgelopen maandag gestart zijn)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarmee ik me afvraag of jullie daadwerkelijk de dialoog willen openhouden met jullie forumgebruikers.

Die dialoog mis ik wel tot op heden.

Niks mis mee dat jullie de dialoog open willen houden met de werkgever, daar niet van hoor..

En nee Fred, ik wil ze niet wegjagen hier, ik mis de daadwerkelijke dialoog...

Om het SOOB debacle te voorkomen...

bewerkt door Valkje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje laat,maar ik wil hier wel even op inhaken,waarom Maserati er toch voor kiest om FNV-er te blijven.

Hij heeft in mij ogen groot gelijk.

Blijf bij datgene dat je het meeste aantrekt,en waar je het beste achter staat.

Het CNV namelijk van destijds,en dan praat ik over de tijd van 1970 tot 1995,is niet meer het CNV van nu.

Een hemelsbreed verschil.

Ik was destijds lid van het Christelijk Nationaal Vakverbond,eerst bij de Houte-en Bouwbond,later bij de Vervoersbond CNV.

Ben nog secretaris geweest van afdeling Groningen en Drenthe.Heb in 1995 een Gouden CNV Insigne mogen ontvangen voor mijn 25-jarig lidmaatschap,werd destijdfs nog uitgereikt in Zuidlaren.Er waren er meerdere,oa ook iemand van Lommerts,die er ook 25 jaar bij zat.Ik ben nog een paar jaar lid gebleven,maar omdat ik vanaf begin 1995 aan de andere kant van de zijlijn stond,en het CNV niks meer voor mij kon betekenen,na hun vele beloftes,("ja we beginnen ook met een ZZP-er afdeling") ben ik afgehaakt,want we waren alleen maar de financiéle bronnen,wat ze toen hard nodig waren.

Als je christelijk opgevoed was,werd je lid van het CNV,je stemde ARP etc.Dat was in mijn geval ook zo.

Daar kwam bij,ik stond achter het standpunt van het CNV.

Het was de tijd van Lykele v/d Ven en Ab van Hinte.Arie Stuivenberg was voorzitter,en de bestuursvergaderingen waren vaak in cafe Hamming te Garnwerd.Ledenvergaderingen waren in Bedum.

Nu ik al een aantal jaren  kleine zelfstandige ben,1 voertuig,trekker en oplegger(komt geen 2de bij) ben ik lid van TLN.Helaas jammer,dat daar geen afedling of nog iets van het PCB is,want de Cé mis ik daar een beetje.

Trouwens voor die Cé hoef ik ook niet meer naar het CNV te gaan.

Want die hebben me een partij achterbakse manieren gekregen zeg,daar sta ik helemaal niet achter.

Er zit daar een zootje ongeregeld bij,die via slinkse manieren,en een site zogenaamd in Twente,mij als kleine ondernemer zonodig ongevraagd een brief sturen,waarin mij werd medegedeeld dat ik maar even moest tekenen voor de nieuwe COA.

Zijn dat manieren?

Zijn dat manieren van het CNV?

Doek toch aub die bond op zeg,en ga alsnog die fusie aan,wat destijd is afgekets,toen alle drie, NKV ,NVV en CNV samen 1 bond probeerden te vormen.Dat is toen niet gelukt,alleen het NKV en NVV werden het FNV.CNV ging toen ( gelukkig) alleen verder als zelfstandige bond.

Ik bergijp ook niet waarom ze nu niet alsnog bij elkaar zijn,want wat het CNV daarna heeft geproduceerd,lees Vakbondsmensen,is weinig tot niets goeds.

Neem Doekle Terpstra( InHolland affaire) , René Paas ,allemaal mensen die bij het CNV waren,als springplank naar hogerop.

Vroeger was alles beter? Nee dat ook niet,maar de tijd met Harm van de Meulen,was toch beduidend anders dan nu.

Zou ik nu weer lid van CNV?

Nee integendeel,ik heb de indruk dat ve Cé van CNV niets meer met de Cé van Christelijk te maken heeft,maar eerder met de cé Communistisch,en dan in de zin van ,graaien graaien en nog een graaien.Achterbakse ideen,waarin ik mijn CNV van destijds helemaal niet meer in herken , waarin we niet eerst onze stoelpoeten afzaagden,en dan pas de onderhandelingen begonnen. 

Waarin we voor een totaal pakket gingen,maar nu is het,"als er maar geld bij is,dan is het weer goed,gaan we het jaar daarop wel weer dreigen".Schijnbaar is dat de manier om je eisen waarheid te zien worden.Anderen erbij halen(buitenlanders),om je zin te krijgen.Anderen misbruiken(buitenlandse chauffeurs) om je doel te bereiken.Het fantastisch vinden ,dat hje nu overal met 1 munt kan betalen,maar die andere die dezelfde munt heeft,het liefst de nek omdraaid.Alleen maar naar zichzelf kijken,en niets om een ander geven,dat is het huidige CNV.Ja hun soep brengen op een parking,zogenaamd achter hun staan,met in hun achterhoofd de gedachte dat zij hun werk afpakken.Dat is het CNV.Achterbakse ideën,de C van het CNV onwaardig. 

Ik rij i.o.v. een bedrijf waar ik 15 Poolse collega's heb,waarin ik met veel plezier met deze jongens werk,en waar ik totaal geen last van heb,ook niet in mijn opbrengst.Nul komma nul last.

Of bij de demonstratie een tijd terug door het FNV ge-orkestreert in Friesland,of er ook CNV-ers bij waren,kan ik niet beoordelen.Waarderen kon ik het niet,ik demonstreer ook niet bij jullie,en laat daar mijn ongenoegen blijken.Laat een ander a.u.b. in zijn waarde.En waar mensen menselijk met elkaar omgaan,daar is men voor rede vatbaar,en kunnen er resultaten op een menselijke manier bereikt worden. 

Wat mij betreft mag nu TLN het hard spelen,de andere partijen zijn bij,als destijd CNV lid,met overtuiging,duidelijk een stap te ver zijn gegaan.

En CNV? Ga maar gauw alsnog met het FNV samen,want het enige dat je nog scheid , is voor jullie de zogenaamde Cé,die nu beter voor Club kan staan,ipv Christelijk.Want van enig Christelijkheid is bij jullie ver te zoeken.Maak er maar Nederlandse Vakbond van,en laat dat Christelijk maar achterwege,want dat is er niet meer.Gebruik het a.u.b niet omdat je je daar nog zogenaamd mee wilt onderscheiden."Gij zult ZIJN naam niet ijdel gebruiken" staat er te lezen in het boek.Dat geld ook voor jullie, het CNV. 

Ik had mijn oorkonde in een lijstje aan de muur hangen,maar uit schaamte voor het CNV,ligt het nu al een aantal jaren in kast,onder een paar boeken.Weggooien doe ik het niet,want het is mijn aandenken aan al die jaren dat ik lid was van een echte christelijke vakbond, het "Christelijk Nationaal Vakverbond".

Groet,

W.O.K.

P.S.

Bij elke 5de inschrijving voor de nieuwsbrief,ontvangt men een CNV modelauto?

Zo gaat het CNV dus met geld van de leden om.

Gooit hun geld vand e leden te grabbel,in de hoop daar meer voor terug te krijgen.
Maar dat is allerminst zeker,want er worden geen verdere eisen aan gesteld.

Dat kan een dure optie worden.

CNV ,besteed je geld maar aan der zaken,dan aan iedere 5de inschrijver voor de gratis nieuwsbrief iets weg te geven.

Ben blij dat het mijn lidmaatschapsgeld niet is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp je verhaal, maar 1 regel begrijp ikzelf niet helemaal hoe ik die moet uitleggen.

Wat of in hoeverre bedoel jij dat TLN het vanaf nu hard mag spelen ??

Wat ik dus bedoel, in welke context ik het moet plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt meer als een gefrustreerd christelijk persoon die zijn idealen (en wie had die niet vroeger) niet meer terug vindt in de huidige CNV.

Tijden zijn nu eenmaal veranderd tegenover dat "vroeger"

Ik verheerlijk die tijd zeker niet , er is mij teveel boven komen drijven door de "leidende figuren der gelovigen" wat "vroeger" onder het tafelkleed is/werd geveegd.

De lage georganiseerdheid en de angst hun baan te verliezen onder werknemers in de sector is eerder de oorzaak dat het TLN weinig haast heeft met de onderhandelingen over een nieuwe CAO.

Tel daarnaast het huidige binnenlandse overschot van aanbod (vooral in het Noorden en Zuid-Oosten van NL) waardoor de toon gezet werd.

Maar als de kas van de TLN in zicht komt , er lopen steeds meer ondernemers weg bij hun , dan heeft de TLN de vakbonden weer nodig om te kunnen blijven bestaan want ook de TLN eet mee uit de SOOB ruif die zonder door de minister bekrachtigde CAO door steeds meer werkgevers niet meer gevuld wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bonden zijn achterhaald. Neem toch een goede rechtsbijstand verzekering is veel beter.

Rechtsbijstandverzekering is een goed idee maar het helpt niet in het geval van een aanklacht in verband met een misdrijf, als de Engelse drugs vinden in je lading word je zonder meer opgesloten en krijg je geen hulp van je verzekeraar, vandaar mijn vraag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik heb gemerkt, stelt het forumbeheer zich neutraal op.

Op 1 discussie na, die is opgeruimd geworden door het forumbeheer, is het CNV nog steeds vrijwillig aanwezig hier.

Niemand die ze verplicht om dus als sponsor te moeten fungeren, laat staan vragen te beantwoorden.

Ze komen inderdaad met soms politiek correcte antwoorden in mijn ogen, dan bied het mij de kans om dus door te vragen.

Maar ze geven ons ook voer zoals bijvoorbeeld, je eigen rit staten bijhouden.

iemand heeft hierover zelf een discussie over gestart, wat resulteert in opmerkelijke antwoorden, dan wel reacties.

Het forumbeheer houd zich hier buiten, daar alle discussies in alle redelijkheid verlopen.

Menig kritische vraag, of opmerking komt hier voorbij, voor zover ik begrijp, ligt de keuze aan het CNV om ermee te stoppen of niet, en niet bij het forumbeheer.

Dus ik vind dat er ook credit mag richting het forumbeheer, dat ze een vakbond hebben weten te strikken voor het forum.

Want wat ik ook zelf persoonlijk vind van een bond, in elk geval is deze bond wel bereid een nieuwe weg in te slaan, door zelfs live met ons de discussie aan te gaan.

Lijkt me namelijk erg stug dat het forumbeheer zulke eisen zou stellen om dan als sponsor te mogen fungeren.

En hierin heeft het CF wel het voortouw in genomen, dat wij die kans krijgen, mede dat het CNV ook hiertoe bereid is.

Voor zover mijn kennis reikt, nergens anders openbaar voor iedereen zomaar beschikbaar...

Dat noem ik toch best wel knap...of ik het er nu mee eens ben of oneens...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites