[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Oost Europese chauffeurs ip Nederlandse auto's.


zun

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb de laatste maand 3 Oost Europese chauffeurs gesproken die allen op een Nederlands gekentekende vrachtwagen reden.

Aan alle drie heb ik gevraagd of ze volgens de Nederlandse CAO betaald kregen.

De eerste,een Rus, kon opeens geen Engels meer verstaan en ging er als een haas vandoor.

De tweede gaf als antwoord dat hij een contract had bij een Nederlandse vervoerder met een vestiging in Tsjechië,en volgens die voorwaarden betaald werd.

De derde,een Pool,vertelde dat hij €1.200,- verdiende.

Nou vraag ik jullie:wat zou jij doen,aangeven,of de andere kant opkijken?

Van alle drie vrachtwagens heb ik foto's gemaakt.

Gr.Arjan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zat laatst bij Joost aan de stamtafel. Daar vroeg ik, nieuwsgierig als ik ben, aan drie van mijn tafelgenoten hoevel zij verdienden.

 

Wat wil je nu suggeren,dat dit stamtafel praat is?

Lees eerst eens goed voordat je reageert!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

J.D.Timmer transport uit Ommeren heeft - op een paar Nederlanders na - alleen maar Litouwers op de bok.

Allemaal Nederlands gekentekende wagens. Doen veel binnenlands werk ( niet alleen) en krijgen echt geen cao.

Als dat zo was had men de Nederlanders wel kunnen houden.

Is er een van de vele.

Zou niet moeten kunnen, maar het kan en het zal ook wel juridisch kloppen (mbv een of andere constructie).

-

bewerkt door JWZ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die Polen of waar ze ook vandaan komen, doen dat vaak precies de andere kant op. Ik weet zeker dat een Pool niet meer rijd voor 1200, want dan verdient hij meer in zijn eigen land is hij ieder weekend vrij.

Die Pool zat in het eigen vervoer.

Die €1.200,- had hij schoon in het handje,na aftrek van kost en inwoning.

En dat voor drie weken werken?

Ik denk niet dat hij gaat klagen bij z'n baas.

Geloof mij,aan het eind van de maand heb ik ,nadat ik alle vaste lasten en boodschappen heb betaald,geen € 1.200,- over.

Het gaat mij er niet om wat een Oost-Europeaan verdient..

Ik vroeg me alleen af wat collega's vinden van het feit dat Oost-Europeanen op Nederlands gekentekende auto's rond rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de laatste maand 3 Oost Europese chauffeurs gesproken die allen op een Nederlands gekentekende vrachtwagen reden.

Aan alle drie heb ik gevraagd of ze volgens de Nederlandse CAO betaald kregen.

De eerste,een Rus, kon opeens geen Engels meer verstaan en ging er als een haas vandoor.

De tweede gaf als antwoord dat hij een contract had bij een Nederlandse vervoerder met een vestiging in Tsjechië,en volgens die voorwaarden betaald werd.

De derde,een Pool,vertelde dat hij €1.200,- verdiende.

Nou vraag ik jullie:wat zou jij doen,aangeven,of de andere kant opkijken?

Van alle drie vrachtwagens heb ik foto's gemaakt.

Gr.Arjan.

De andere kant opkijken kan niet meer, want dan had je gewoon door moeten lopen.

 

Nu heb je door je onderzoek wetenschap gekregen van een mogelijk strafbaar feit waarvoor  je geen enkel bewijs hebt.

 

Aangeven (bij wie?) heeft dus geen enkele zin, ik zou maar over gaan tot de orde van de dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb de laatste maand 3 Oost Europese chauffeurs gesproken die allen op een Nederlands gekentekende vrachtwagen reden.

Aan alle drie heb ik gevraagd of ze volgens de Nederlandse CAO betaald kregen.

De eerste,een Rus, kon opeens geen Engels meer verstaan en ging er als een haas vandoor.

De tweede gaf als antwoord dat hij een contract had bij een Nederlandse vervoerder met een vestiging in Tsjechië,en volgens die voorwaarden betaald werd.

De derde,een Pool,vertelde dat hij €1.200,- verdiende.

Nou vraag ik jullie:wat zou jij doen,aangeven,of de andere kant opkijken?

Van alle drie vrachtwagens heb ik foto's gemaakt.

Gr.Arjan.

 

Ik zou in ieder geval juist wèl aangifte doen en/of de inspectie/bond inlichten! Niks zeggen is iets voor bangeriken die snel de andere kant opkijken of de kop in het zand steken ipv actie te ondernemen. Tijd dat we de ''beestjes'' bij de naam gaan noemen. Als we allemaal de andere kant op blijven kijken dan is de transportsector snel ten onder en/of overgenomen door de platkoppen. Ga dan niet zeuren dat NL-chauffeurs geen werk meer hebben of massaal ontslagen worden. Eigen schuld dikke bult. De Nederlander is anno 2014 een luie donder, beetje klagen hier en daar maar op de barricaden gaan ho maar.. Diverse malen is er opgeroepen door de bonden (geldt ook voor andere sectoren) om op de barricaden te gaan a la jaren '80.. Maar nee, het gros blijft liever op de bank hangen dan Den Haag wakker schudden met demonstraties. En zo glijden we langzaam af naar de verdere economische misère. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons rijden Fransosen, Duitsers en Belgen op Nederlands gekentekende auto`s

 

Daar vind ik niks van.

Dus het maakt jou niet uit of ze cao betaald krijgen?

Met zo'n instelling gaat er nooit wat veranderen.

Misschien komt de dag dat ze jou inruilen voor een nog goedkopere kracht..zal mij benieuwen of dan nog zo praat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zat laatst ergens aan de bar heb daar drie oost europeese gesproken een russin, tjechise en een poolse ....... Hun man allemaal chauffeur vertelde ze, denk niet dat ze een erg groot salaris hebben anders hadden vast wel meer kleding voor hun vrouwen gekocht.

Dus je kan best wel eens gelijk hebben dat niet nederlandse chauffeurs op nederlandse autos geen E6 hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb de laatste maand 3 Oost Europese chauffeurs gesproken die allen op een Nederlands gekentekende vrachtwagen reden.

 

 

Dat zegt helemaal niets,vraag wat voor vergunning hij heeft,dat maakt uit waar het bedrijf gevestigd is,en niet het kenteken van de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemd dat een persoon die vreemde dingen aan de kaak stelt, afgebrand word tot en met.

Ten eerste is het niet eens zijn taak om de boel te controleren maar de taak van onze overheid.

Aangezien die dus liever druk bezig is met het hele NSA gebeuren, hoe lul je iets recht wat zo krom is als maar zijn kan, word dus zo omgegaan met iemand die de bel eens luid.

Of dit nu terecht is of niet, hier vraagt iemand waar hij terecht kan met zijn bevindingen.

Het enigste wat ik lees hoe veel zaken die niet kloppen wel via omslachtige manier recht word geluld.

Ik lees geen advies waar Zun eventueel wel zijn bevindingen aan kan voorleggen.

Ok, justitie ? is dat een goed orgaan om naar toe te stappen ?

De bond ? of moeten we dat allemaal tegelijk doen, opdat we als collectief moeten strijden tegen zoiets ?

Stegeman, ook leuk om eens mee te maken, kijk, mama, ik ben op televisie ?

Of de Duitse reportages, die allang hierover berichten ?

Er word hier al bepaald of iets hard gemaakt kan worden, ja of nee, maar ik lees nergens terug waar hij eventueel wel zijn bevindingen kan neerleggen en het overlaten aan instanties die zulke zaken daadwerkelijk behoren te bekijken wat hierin waarheid is of niet.

Zelfs ik moet dus hier een concreet antwoord op schuldig blijven waar Zun eventueel zijn verhaal kwijt kan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gelukkig houden ze hier de grens dicht voor mexikaanse vrachtwagens. Iedereen weet dat het dan onmogenlijk is om een normale prijs te vragen.

En tussen Canada en de VS is er geen cabotage, je kan van het eene naar t andere land rijden, maar dan moet je wel terug laden.

 

Je hebt teveel compassie voor al die bedrijven die geen ballen hebben en een normale prijs vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Rob, jij omschrijft wel heel duidelijk hoe dus de verdringing op de arbeidsmarkt er nu aan toe gaat.

 

Ger is al geruime tijd in dienst, maar, sorry Ger, ik misbruik je even als voorbeeld, helaas wat ik nu hier plaats is wel een stuk realiteit, heeft netjes een vast contract, maar door alle reorganisaties, kosten besparingen en de overige kul waar een werkgever altijd mee aankomt, besluiten ze boven op een kantoor hoe het ontslagrecht te omzeilen.

Ger is een goede vakman, maar ja, wel een beetje duur.

Hoe kunnen we bezuinigen op Ger ?

Ja, laat hem maar om de kerk rijden, geef hem maar ritten die er niet echt toe doen, geef hem maar de kut karweitjes.

Geen weekend meer weg, elke avond thuis, af en toe een uurtje strepen en maar hopen dat hij dan opzoek gaat naar een nieuwe baan.

 

Klinkt dit een beetje herkenbaar ?

Ik ken genoeg collega`s die graag van baan willen veranderen, omdat deze ontevreden zijn in hun huidige baan, dan wel ontevreden zijn over hun werkgever, alleen die weten ook, een vast contract is in de huidige tijd goud waard en die durven gewoonweg niet van baan te wisselen daar de garantie ontbreekt of men elders nog een vast contract krijgt.

Tot 2016 want dan vrees ik het ergste, maar goed, de tijd zou leren.

 

Ger, even te goede orde, ik gebruik je als voorbeeld, ik beweer niet dat dit verhaal op jouw slaat, slaat ook op Rob zelf, dankzij hun krijg ik nog goed betaald, geeft hij zelf grif toe.

 

Maar zelf zeg jezelf ook Rob, dat de verhouding, NL werknemer vs Buitenland werknemer niet echt wenselijk is, die verhouding klopt niet echt.

Maar ondertussen zitten wel goede vakmensen gewoon thuis.

Maar in de rest van je verhaal zeg je wel, laat maar lekker rijden die mensen, anders zitten we allemaal thuis, want mijn loon klopt nog wel aan het eind van de maand

Hiermee zeg je wel doodnuchter, helaas heren die nu thuis zitten, vergeet het maar om ooit nog aan de bak te komen als chauffeur.

Want als iedere buitenlandse chauffeur weer word vervangen voor een werkeloze Nederlandse chauffeur word het te duur voor de zaak en sta ik ook op straat.

 

Begrijp dat je zo denkt, ook in je eigen voordeel denkt, maar leg zoiets maar eens uit aan iemand die 55 is, alles binnen de transport kent, maar niet aan de bak komt.

Tenzij deze dus maar gewoon bereidwillig is en alle zondagen op te offeren, te pas en te onpas komt werken, zijn hele prive leven maar moet aanpassen aan de werkgever.

 

Dat vind ik niet echt kloppen, maar kan je dus ook niet tegenspreken in jouw gedachte gang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben wel is benieuwd hoe die jongens zich hier voelen.. Sta nou bij Joost op hazeldonk en er werd net een Bulgaar helemaal stijf gescholden door een chauffeur van Estron naast me! Beetje intimiderend duwen en trekken wat die hollander deed en maar schreeuwen.. Ben maar even uitgestapt om te vragen of het niet wat rustiger kon omdat ik wou slapen! Weet niet wat er voorgevallen was maar die man van Estron begon tegen mij dat ie ze zat was en weet ik wat nog meer.. Maar om ze nou zo te behandelen?!

Meneer zit weer rustig in ze auto, liet wel even weten aan de hele parking dat ze deur goed dicht zit! biertje teveel gehad denk ik

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan hadden de werkgevers jaren terug aan de bel moeten hangen in den Haag. Maar nee, we gaan maar 5 centen naar beneden.... Niet goed zaken doen toch?

 

Lucas verhoogd zijn prijzen als de prijs van ruwe olie omhoog gaat, schat zo dat het de duurste olie is. Maar mensen willen ook kwaliteit, zowel hier als bij jullie. Zou je naar een goedkoop restaurant gaan, of naar een goed restaurant? Ga zelf voor kwaliteit, mag wel een dollar extra kosten.

Zelfde met kleding of wat dan ook, ga echt niet de goedkoopste broek kopen. Of verf, of gereedschap, of wat dan ook.

Malaysia airlines is goedkoop, maar ze zijn nog steeds dat vliegtuig kwijt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vreemd dat een persoon die vreemde dingen aan de kaak stelt, afgebrand word tot en met.

Zelfs ik moet dus hier een concreet antwoord op schuldig blijven waar Zun eventueel zijn verhaal kwijt kan...

 

Zun word niet afgebrand hoor,scania440 geeft een correct antwoord.

 

In richtlijn 2006/1 EG

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0001&from=NL

 

Staat te lezen dat ieder bedrijf in een lidstaat een auto ,die hij huurt in een andere lidstaat ,onder bepaalde voorwaarden mag gebruiken om goederen te vervoeren.

 

Die voorwaarden zijn o.a. dat de verhuurder de auto verhuurt zonder personeel.

De huurder zelf met de auto rijdt of er een chauffeur opzet die bij hem in loondienst is.

De huurder het "bedrijf "is dat vervoer verricht en dus voor de vergunning zorgt.

In de auto  een huurcontract tussen verhuurder enhuurder aanwezig is .

En een verklaring waaruit blijkt dat de chauffeur in loondienst is bij de vergunninghouder.(recente loonstrook)

 

En bref: een pools bedrijf dat een Nederlands gekentekende auto huurt bij de Scania(of Volvo of Daf),daar een vergunning  bij heeft van zijn Pools bedrijf en een chauffeur( hoeft nog niet eens een Pool te zijn) die n loonstrook kan laten zien van dat bedrijf is perfect in orde.

 

Ook het omgekeerde kan t geval zijn,waar ik gewerkt heb( BAS Etten leur) ging een Nederlandse collega een rit doen met een Slowaakse auto,bij een controle in Frankrijk kon hij geen NIWO vergunning( wel een Slowaakse) en huurcontract laten zien,deze grap kostt Bas € 2500.

 

Recentelijk stond hier nog het voorval van de ftrma Geuze uit stalland; auto op Geuze beheer en vergunning op Geuze transport.

De auto is aan de kant gezet en iedereen vond t mieren neukerij,maar naar de letter van de wet heeft de Italiaanse douane,die de auto stilzette volkomen gelijk en was de fa Geuze in gebreke,gewoon door t ontbreken van een huurcontract.

 

Zelfs ik wist dat antwoord. :D

 

( P.s. zou die Pool met die NL auto een binnenlandse rit doen in NL is dat wel een cabotage rit)

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden